به گزارش ایران سپید این شیوه نامه در راستای اجرای بسته تحولی" توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز، اجتماعی شدن سازمان" و با هدف بهره مندی واحدهای آموزشی از ظرفیت ها و قابلیت های دستگاه های اجرایی تدوین شده است.
در این شیوه نامه آمده است: با توجه به ارتباط گسترده آموزش و پرورش با جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم و نیاز سایر دستگاه ها به دسترسی با عموم مردم به منظور تبیین ماهیت، فرهنگ وجودی سازمانی، ترویج و تبلیغ از یک سو و نیز بهره مندی واحدهای آموزشی از ظرفیت ها و قابلیتهای دستگاههای 50 گانه استانها از سویی دیگر، در جهت کیفیت بخشی برنامه های آموزشی و پرورشی، اجرای طرح صد مدرسه صد دبیرخانه گام مؤثر در جهت تحقق نقش مدرسه در افق چشم انداز 1404 خواهد بود.
ایجاد رابطه دو سویه آموزش و پرورش با سایر دستگاه ها در سه جهت آموزشی، پرورشی، پژوهشی و ترویجی، تبلیغی و مالی و پشتیبانی ضروری به نظر میرسد. بدین طریق آموزش و پرورش و هر یک از دستگاهها، با تعریف عینی ظرفیت های مشترک می توانند ساختار مشترک اجرایی را برای تحقق جهات مذکور ایجاد نمایند. با توجه به اینکه اثر کنش های مؤثر در آموزش و پرورش باید معطوف به کاهش بروکراسی و عینیت یافتن آنها در کف واحد آموزشی باشند، ارتباط هر یک از دستگاههای استان با یکی از مدارس (دخترانه یا پسرانه) ضروری می باشد که این مهم با عنوان طرح «صد مدرسه صد دبیرخانه» در استان ها قابل اجرا خواهد بود.
بر اساس این طرح، برای هر یک از دستگاههای استانی، یک مدرسه انتخاب و از طریق انعقاد تفاهم نامه، تعاملات مؤثر و مستمر در طی سال تحصیلی از طریق این دبیرخانه، بین دستگاه مورد نظر و مدارس برقرار می گردد. لازم به ذکر است مدارس منتخب به عنوان نمایندگان اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، ایفای نقش می نمایند.