کد خبر: 20943
وضعیت اتاقهای بازی در مدارس نابینایان
اتاقهای بازی در مدارس نابینایان، برای افزایش مهارتهای حسی، حرکتی و اجتماعی دانش آموزان نابینا طراحی شده اند. اما این اتاقها تا چه حد می توانند به اهداف خود نزدیک شوند.

به گزارش ایران سپید برای رسیدن به جواب این پرسش قصد داریم وضعیت اتاقهای بازی مدارس مختلف سراسر کشور را بررسی کنیم. امروز خانم عبداللهی مدیر مجتمع دخترانه نرجس در باره اتاق بازی این مدرسه به ما می گوید: امسال خوشبختانه ما اتاق بازی داشتیم ولی به دلیل شرایط بیماری کویید 19 نتوانستیم از آن به خوبی استفاده کنیم. ما اتاق بازی، اتاق تاریک ، اتاق زبان و سایت کامپیوتر داریم  و مدرسه خیلی مجهز شده است .

س: آیا اتاق بازی مدرسه امکانات لازم را دارد؟

ج: من تا آنجا که توانسته ام وسایل لازم را تهیه کرده ام به ویژه در قسمت ابتدایی و آمادگی بچه ها وسایل بازی زیادی دارند و نزدیک ده میلیون برای اتاق بازی هزینه کرده ایم. اتاق بازی ما بزرگ است در آن کابینتهای کودک نصب کرده ایم و بچه خودش سر ظرفشویی می رود و ضرف و میوه می شوید چون لازم است بچه ها این موارد را یاد بگیرند. و ما در قالب بازی این مهارتها را به بچه ها یاد می دهیم.

س: آیا اتاق بازی متصدی دارد؟

ج: نه ما نیروی لازم را نداریم و کلاسها را هم به سختی پر کرده ایم ولی همکاران کمک می کنند و از مشاور مدرسه هم خواسته ایم در این زمینه به ما کمک کند. به همکاران پایه ابتدایی هم گفته ایم گاهی بچه ها را به اتاق بازی ببرند. نه متاسفانه مربی خاصی برای این کار نداریم.

س: یعنی این کار جزو برنامه درسی بچه ها نیست؟

ج: نه به این صورت است که مثلا در زنگ ورزش مدتی را هم در اتاق بازی می گذرانند. و مهارتهای مربوط به خودیاری را در آنجا تمرین می کنند.

اتاق بازی مجتمع شهید محبی تهران نیز به تازگی تجهیز شده است . آقای عابدپور مدیر این مجتمع می گوید: ما امسال اتاق بازی مدرسه را فعال کردیم و یک سری وسایل را برای آن خریداری کرده ایم و دیوارها و کف را از لحاظ حفاظتی و امنیتی مناسب سازی کرده ایم. قرار بود بعد از عید اتاق بازی را افتتاح کنیم که به دلیل شرایط کرونا انجام نشد.

س: چه امکاناتی برای اتاق بازی فراهم شده است؟

ج: استخر توپ و وسایل بازی مناسب بچه های کوچکتر را تهیه کرده ایم. بچه های بزرگتر نیاز به اتاق بازی ندارند و می توانند به سالن ورزشی بروند.

س: یکی از هدفهای این اتاقها افزایش مهارتهای بچه های نابینا است به این منظور چه کارهایی انجام شده است؟

ج: بله البته ما یکسری وسایل کاردرمانی هم داریم ولی به مجموعه ما کاردرمان تعلق نگرفته قبلا که نیروی انسانی در مدارس بیشتر بود هر مدرسه ای کاردرمان و گفتاردرمان داشت ولی این وسایل در مدرسه به دلیل نداشتن نیروی ماهر در این زمینه قابل استفاده نیست. الان در آموزش و پرورش که نیروها بازنشست می شوند دیگر نیروی جدید جذب نمی شود.

س: به این صورت اتاق بازی برای بچه ها قابل استفاده نیست؟

ج: این به خود معلم بستگی دارد. اگر تشخیص داد بچه به حرکت و توانبخشی خاصی نیاز دارد می تواند او را به اتاق بازی هدایت کند شاید بچه ای در کلاس سوم درس بخواند ولی نیاز به تقویت عضلات دست داشته باشد.

س: آیا اتاق بازی مسئول مستقیمی ندارد؟

ج: مسئول مستقیمی ندارد و مشاور مدرسه کارهای اتاق بازی راپیگیری می کند. در کلاس آمادگی هم معلمها می توانند خودشان بروند و از اتاق استفاده کنند.

س: به این ترتیب ساعت درسی خاصی در مقطع ابتدایی برای این کار وجود ندارد؟

ج: بله همینطور است.

 

Page Generated in 0/0038 sec