وی گفت: هم اینک این مطالعات در دست بررسی است و انشاءالله نتیجه آن اعلام میشود.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به افتتاح و بهرهبرداری زیرگذر استاد معین گفت: این زیرگذر برای حرکت گردش به چپ ایجاد شده است و مطالعات بعدی برای استفاده احتمالی از بخش دیگر در دست بررسی است و البته این زیرگذر ماجراهایی دارد. ضمن اینکه در روز بهرهبرداری از این پروژه نیز تعداد اندکی از اهالی این منطقه نسبت به این پروژه انتقاد و واکنش نشان دادند.
صبوری در پاسخ به این سوال که آیا برکناری شهردار منطقه ۹ نیز ارتباطی با افتتاح ناقص بهرهبرداری از زیرگذر استاد معین دارد یا خیر گفت: امکان دارد این موضوع وجود داشته باشد اما این سوال را باید از امور مناطق بپرسید.
وی در ادامه نشست خبری با اشاره به آسفالتریزی معابر شهر تهران گفت: طرح قابل توجهی از سال گذشته آغاز شده است و بر اساس آن پیشبینی یک میلیون تن آسفالت برای شهر تهران در نظر گرفته شد که بر همین اساس فعالیت کارخانجات آسفالت شهرداری تهران آغاز شد و در ادامه نیز معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران آسفالت به صورت رایگان در اختیار نواحی و مناطق شهرداری تهران قرار داد که از اسفندماه سال گذشته تا به امروز ۷۰۰ هزار تن آسفالت در معابر شهر تهران ریخته شده است.
وی ادامه داد: طبق برنامهریزیهای انجام شده تا پایان سال حجم گستردهای از آسفالت در معابر شهر تهران انجام میشود و در واقع بنا داریم خرابیهای معابر پایتخت که در پی بارشهای برف و باران ایجاد شده است را ترمیم کنیم.
صبوری با اشاره به طرح جدید معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران گفت: همیشه آرزو داشتیم شهروندان به راحتی بتوانند در پیادهروها با آرامش خیال قدم بزنند و بر همین اساس طرح جدیدی با عنوان پیادهروسازی در شهر تهران در دستور کار این معاونت قرار گرفته است که بنا داریم طبق یک زمانبندی پیشبینی شده پیادهروهای شهر تهران بازسازی و ترمیم کنیم.
وی گفت: طبق آمار ۱۲ هزار کیلومتر پیادهرو در شهر تهران ایجاد شده است که چنانچه از هرکدام از شهروندان این سوال پرسیده شود که چقدر این پیادهروها مناسبسازی شدهاند قاعدتاً با این جمله که هیچکدام از پیادهروها مناسبسازی نشدهاند روبرو خواهیم بود و با توجه به این مشکلات طرح بازسازی پیادهروها در دستور معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران قرار گرفته است.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه وضعیت خوبی به لحاظ پیادهروها در تهران نداریم گفت: احساس ناامنی، ایمنی پایین، تردد موتورسوارها در پیادهروها و عدم کفپوش مناسب در پیادهروها از مواردی است که شهروندان در ارتباط با شرایط پیادهروها با آن روبرو هستند که باید این مشکلات برطرف شود.
بازسازی پیادهروهای تهران ۲۰ سال طول میکشد
صبوری با بیان اینکه در طرح پیادهروسازی مواردی از جمله توجه به مبلمان شهری، تغییرات در فضای تأسیساتی و ایجاد پیادهروهای مناسب برای تردد معلولان، جانبازان، سالمندان، کودکان و … مورد توجه قرار دارد گفت: بر اساس برنامهریزی انجام شده بنا داریم سالانه ۵۰۰ کیلومتر از پیادهروهای شهر تهران را بازسازی کنیم که با توجه به ۱۲ هزار کیلومتر پیادهرو در شهر تهران این کار ۲۰ سال زمان خواهد برد.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در کنار همه فعالیتهای شهرداری تهران دو مسئله پیگیری خواهد شد گفت: خیابان کامل که البته این خیابان بخشی از خیابان محسوب میشود و همچنین اجرای پروژهها در مقیاس محلی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان از مواردی است که در کنار بازسازی پیادهروها در سال آینده پیگیری خواهد شد.
صبوری با بیان اینکه این طرح در تمام مناطق و در ۱۲۳ ناحیه شهرداری تهران اجرا خواهد شد تصریح کرد: از شهرداران نواحی خواستهایم هرکدام ۴ کیلومتر از پیادهروهای نواحی خود را برای اجرای این طرح به معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران معرفی کنند؛ طرح اشاره شده در ۱۲۳ ناحیه شهرداری تهران اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح پیادهروسازی این امکان وجود دارد که دانشآموزان نیز بدون استفاده از آژانس و سرویسهای مدارس جابهجا بشوند گفت: با اجرای این طرح میتوانیم با ایجاد امنیت و آرامش شرایط مناسبی را برای تردد دانشآموزان و حضور آنها در مدارس فراهم کنیم.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران همچنین به ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری در مجاورت مسیرهای پیادهروی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طرحهایی را ارائه کرده است و بنا داریم مسئله پیادهروسازی و ایجاد مسیر دوچرخه را به صورت همزمان و متصل پیگیری کنیم. هماکنون بسیاری از پیادهروها مسیر دوچرخهسواری ندارند که با ایجاد طرح اشاره شده فراهم ساختن مسیر دوچرخه در مجاورت پیادهروها امکانپذیر میشود.
صبوری تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که به صورت جدی در معاونت فنی عمرانی پیگیری میشود فراهم ساختن شرایط لازم برای تردد معلولان، سالمندان، کودکان، نابینایان و … در مسیرهای پیادهروی است به طوری که سال گذشته ستادی تحت عنوان ستاد مناسبسازی برای تردد معلولان، ناتوانان در شهرداری تهران تشکیل شد که زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران و همچنین معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و تعدادی از مدیران شهرداری در این ستاد عضو هستند و موضوعات مرتبط با حوزه مناسبسازی در شهر تهران را پیگیری میکنند.
وی اظهار کرد: مسئله مناسبسازی از سال گذشته به طور جدی در دستور کار ستاد اشاره شده قرار گرفته و در واقع مسئله مناسبسازی ایستگاهها، معابر، بوستانها، ساختمانهای شهرداری تهران و … در دستور کار قرار گرفته است که بر همین اساس ایستگاههای BRT از سال گذشته تا روز جهانی معلولان در سال جاری برای تردد این افراد مناسبسازی شده است.
وی گفت: هم اکنون تعداد قابل توجهی از بوستانها، ساختمانهای شهرداری تهران، ایستگاههای «بی.آر.تی» و ۲۲ سرای محله مناسبسازی شدهاند؛ ضمن اینکه در طرح پیادهروسازی شهر تهران بر اساس ضوابط و مقررات در خصوص مناسبسازی پیادهروها اقدام خواهیم کرد.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با رد هرگونه خبری مبنی بر حذف خطوط نابینایان در پیادهروهای شهر تهران تصریح کرد: هفته گذشته خبری در این خصوص منتشر شد که البته این خبر صحیح نبود چراکه شهرداری تهران و بهویژه معاونت فنی عمرانی توجه ویژهای را به ضوابط پیادهروسازی و مناسبسازی برای معلولان، سالمندان، جانبازان، کودکان و … دارد.
صبوری همچنین درباره نوع مصالح استفاده شده برای پیادهروهای پایتخت گفت: در این زمینه بنا داریم از مصالح بتنی که شرایط بسیار مناسبتری را نسبت به آسفالت دارند و در اکثر کشورها از آن استفاده میشود بهره ببریم ضمن اینکه بنا نداریم از کفپوشهای گرانقیمت و با کارآیی کم استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: در فرآیند پیادهروسازی شهر تهران به نکات مهمی توجه خواهد شد که از آن جمله میتوان به فراهم ساختن شرایط لازم برای تردد معولان، نابینایان و جانبازان و همچنین قرار دادن خطوط نابینایان اشاره کرد. علاوه بر آنکه در برخی از بخشها احتمال دارد تغییراتی در عرض پیادهروها ایجاد کنیم به طوری که در برخی از پیادهروها توجه ویژهای به مسیر تردد خودروها شده است و ما بنا داریم تغییراتی را در این زمینه ایجاد کنیم.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: استفاده از کفپوشهای مناسب در محل ورودی و خروجی برای تردد نابینایان، استفاده از مصالح مناسب و بتن در پیادهروها، تغییرات در تأسیسات در محل پیادهروها و … از مواردی است که در فرآیند پیادهروسازی به آن توجه خواهد شد.
صبوری با بیان اینکه متولی تمام این اقدامات معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران است گفت: شاید در گذشته بخشی از این کارها در سازمان زیباسازی انجام میشد اما هم اینک با هماهنگیهای صورت گرفته تمام این فرآیند توسط این معاونت انجام میشود./ مهر