کد خبر: 20168
آزمون استخدامی با چالشهای همیشگی/ نابینایان مایوس نباشند هنوز شانس قبولی باقیست
آزمون استخدامی و قبولی در آن آرزوی هر جوان فارغ التحصیلی است که نتوانسته کاری برای خود دست و پا کند و تمام هم و غم خود را برای شرکت و قبولی در آزمون استخدامی گذاشته است.

به گزارش ایران سپید اما این آزمون هر ساله برای گروهی از جوانان با دردسرهایی همراه است. دردسرهایی که گاه آینده این جوانان را تحت تاثیر قرار میدهد. هر ساله بعد از انجام آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت باید برای احقاق حقوقشان کفش آهنین به پا کنند تا سهمیه سه درصدی که در قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است را به دست آورند.  امسال هم مانند سالهای گذشته معلولان به ویژه نابینایان بعد از قبولی آزمون کتبی در مصاحبه به دلایل پزشکی که ناشی از معلولیت آنهاست رد میشوند. سال گذشته برای جلوگیری از اجحاف در حق معلولان مقرر شد کارشناسی از سازمان بهزیستی در جلسه مصاحبه استخدامی معلولان حضور داشته باشد تا توانایی افراد معلول را در شغل مورد نظرشان تأیید کند. امسال هم قبل از برگزاری آزمون، کد محل شغلهای خاص معلولان برایشان نظر گرفته شد تا معلولان در آزمون 98 با هم به رقابت بپردازند و دیگر حقوقشان تضییع نشود. اما متأسفانه خبرهای خوبی از سوی معلولان به ویژه نابینایان به گوش نمیرسد. تماسهای بسیاری از سوی نابینایان به دفتر تحریریه صورت گرفته است که همگی از نحوه برخورد مصاحبه کنندگان شکایت داشتند. ما نیز پیگیر موضوع شدیم تا علت این برخوردها و نقض حقوق نابینایان را جویا شویم. سهیل معینی، مدیر مسئول روزنامه ایران سپید در خصوص آزمون استخدامی 98 گفت: «سازمان آموزش و پرورش بیشترین سهمیه استخدامی را در دستگاه های دولتی دارد و به طبع افراد نابینا و معلولان بیشتر جذب این دستگاه آموزشی میشوند. بعد از کشمکشهای فراوان سال گذشته مقرر شد از سهمیه جذب آموزش و پرورش 543 کدمحل شغل که معادل سه درصد سهمیه استخدامی آموزش و پرورش است به معلولان اختصاص پیدا کند و افراد دارای معلولیت با انتخاب این کد محلهای ویژه در آزمون استخدامی شرکت نمایند. با گذاشتن این کد محل شغلها دو فرضیه ایجاد شد، اول آنکه سهمیه سه درصد محقق شده است و افراد عادی نمیتوانند در آن کد محل شغلها جایی داشته باشند دوم آنکه معلولان بینایی و جسمی_ حرکتی هم میتوانند در پستهای آموزشی جذب سازمان آموزش و پرورش عادی شوند.» وی ادامه داد: «با اعلام نتایج آزمون در سال جاری دریافتیم که هنوز با استخدام نابینایان در دستگاه آموزش و پرورش دچار چالش هستیم و مسئولان گزینش نابینایان را با دلایل پزشکی از جذب در آموزش و پرورش محروم میسازند.» معینی با اشاره به پیگیری این موضوع از طریق روزنامه ایران سپید و شبکه تشکلهای نابینایان گفت: «این موضوع به دو دلیل قابل پیگیری خواهد بود اول آنکه در دفترچه آزمون و اعلام کد محل شغلهای معلولان درج نکرده بودند کد محل شغلها مورد نظر برای چه گروهی از معلولان است و صرفاً به درج نام معلولان اکتفا کرده اند. موضوع دوم آن است که چرا نابینایان نمیتوانند در پستهای آموزشی در سازمان آموزش و پرورش عادی استخدام شوند. چرا یک نابینا نمیتواند دبیر تاریخ یا زبان انگلیسی باشد. نظر ما این نیست که همه شرکت کنندگان در آزمون میتواند در پستهای آموزشی موفق باشند شاید یک فرد نابینا با توجه به نمره قبولی عالی در آزمون کتبی نتواند به عنوان یک دبیر خدمت کند و توانایی برقراری ارتباط و تدریس را نداشته باشد اما این امر برای همه یکسان نیست همانطور که در میان افراد عادی همه شرکت کنندگان نمیتواند معلم خوبی باشند و باید فردی برای این پست انتخاب شود که توانایی اش را داشته باشد چه بینا باشد چه نابینا. اما متاسفانه در میان مسئولان گزینش استخدامی  این امر جا افتاده که فرد نابینا توانایی اداره کلاس درس را ندارد و ما دقیقاً با این نگرش مشکل داریم.» مدیر مسئول ایران سپید در پایان از پیگیری این امر در سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «در نظر داریم طی جلسه ای، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش را در کنار هم قرار دهیم تا این موضوع را یکبار برای همیشه حل و فصل نمایم. تا در آزمونهای آینده شاهد برخوردهای سلیقه ای نباشیم. طی گفتگویی که با مسئولان آموزش و پرورش داشتیم مقرر شده است افرادی که در کد رشته محل معلولان شرکت کرده و حد نصاب نمره قبولی در آزمون را کسب نموده اند و به دلایل پزشکی در آزمون مصاحبه رد شده اند، اسامیشان را در اختیار گزینش آموزش و پرورش قرار دهیم تا مجدداً بازنگری شوند. پرونده این معلولان به کمیسیونهای تخصصی ارجاع داده خواهد شد تا وضعیتشان مورد بررسی قرار گیرد.»

Page Generated in 0/0041 sec