رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در طی سال بیش از ۴۵۰ هزار تماس گیرنده از سراسر کشور با خط ملی اعتیاد تماس میگیرند، اظهار کرد: تماس گیرندگان هم افرادی هستند که خودشان مصرف کننده هستند و برای درمان راهکار یا آدرس مراکز درمانی را میگیرند و هم افرادی هستند که خودشان مصرف کننده نیستند اما درباره فردی که مصرف کننده است سوال میپرسند. یا اینکه ممکن است هیچ فرد مصرف کنندهای نداشته باشند اما نگرانی و ابهام دارند و بیشتر میخواهند اطلاعات بگیرند.
وی با بیان اینکه تماسگیرندگان زن با این خط بیشتر هستند، تصریح کرد: زنان به طور میانگین ۸۰ درصد تماس گیرندگان را تشکیل میدهند و بیشتر هم مادران و همسران افراد معتاد هستند که تماس میگیرند و به دنبال راهکار درمان اعتیادند این درحالیست که مردانی که با این خط تماس میگیرند بیشتر خودشان مصرف کننده هستند.
قازاریان درباره نوع سوالات مطرح شده از سوی تماسگیرندگان نیز، گفت: این سوالات در سه بخش تقسیم بندی میشوند. بخش اول در خصوص پیشگیری از اعتیاد است برای مثال درباره ماده، نوع ماده، شکل ظاهری آن یا پیشگیری از ابتلای فرزندشان میپرسند. دسته دوم ممکن است درباره نوع درمان یا مراکز سوالاتی داشته باشند و سوالات دسته سوم نیز درباره کاهش آسیب برای مثال در معتادان تزریقی است.
به گفته رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ساعت کار مرکز از ۸ صبح تا ۸ شب است و حتی روزهای جمعه و تعطیلات رسمی هم همکاران خط ملی اعتیاد پاسخگوی تماس گیرندگان هستند و بیشترین تماسها نیز در حال حاضر در مورد ماده شیشه و گل است. سوالات در مورد ماده مخدر گل نیز طی چند ماه اخیر افزایش یافته است.