همه ما در مکالمه و گفتگو ماهر نیستیم، اما ترفندها و نکات روانشناختی جالبی وجود دارد که به شما کمک میکند در این امر موفق باشید و اطرافیانتان را جذب کنید.
به گزارش ایران سپید به نقل از برترین ها - هدی بانکی : همه ما در مکالمه و گفتگو ماهر نیستیم، اما ترفندها و نکات روانشناختی جالبی وجود دارد که به شما کمک میکند در این امر موفق باشید و اطرافیانتان را جذب کنید.
-
اگر نمیدانید درباره چه حرف بزنید، از طرف مقابلتان بخواهید از خودش بگوید. از گوش دادن فعال استفاده کنید: سرتان را تکان دهید، سوالات باز و روشن مطرح کنید، اگر ماجرای غم انگیزی تعریف میکند همدردی کنید و اگر چیز جالبی میگوید بخندید.
-
برای برقراری ارتباط با یک شخص، سعی کنید نفس کشیدن خود را با او هماهنگ کنید.
-
معمولا روانشناسان از این سوال استفاده میکنند «درست متوجه شدم که...؟» این سوال برای همه میتواند مفید باشد. چون باعث میشود طرف مقابل بفهمد که به حرف هایش بادقت گوش میدهید و خودش را ارزیابی انتقادی میکند.
-
این یکی زیاد اخلاقی نیست، اما موثر است: اگر میخواهید در میان دیگران احساس راحتی کنید، تصور کنید پادشاه یا ملکه هستید و دیگران خدمتکار شما هستند. اما اغراق نکنید.
-
برای اینکه در مهمانی یا رویدادی احساس ناراحتی نکنید، کمی زودتر آنجا برسید تا جای مناسبی پیدا کنید و با محیط و افراد آشنا شوید. علاوه بر این، کسانی که دیر میرسند بیشتر از کسانی که زود یا به موقع میرسند جلب توجه میکنند.
-
اگر نیاز دارید افکارتان را فورا جمع کنید و سخنرانی کنید، اما اعتماد به نفس ندارید، به خودتان بگویید «فکر میکنم من ...» و احساسات و نگرانیهایتان را توضیح دهید. این به شما اجازه میدهد از بیرون به خودتان نگاه کنید.
-
اگر میدانید در یک جلسه کاری کسی میخواهد از شما و نظراتتان انتقاد کند، کنار او بنشینید. این کار کمی او را آرام میکند.
-
اگر پشت میز نشسته اید هیچ کیف، کتاب یا چیز دیگری را بین خود و طرف مقابلتان قرار ندهید. اگر چیزی دارید و نمیدانید کجا بگذارید، با یک دست نگه دارید.
-
برای اینکه افکارتان ارزشمند به نظر برسند، بگوییدآن را از والدین یا استادتان شنیده اید.
-
اگر با یک نفر بحث میکنید، به جای روبرو، کنارش بایستید تا جو آرام شود.
-
وقتی به کسی معرفی میشوید به رنگ چشمهایش توجه کنید و لبخند بزنید. تماس چشمی شما چند ثانیه طول میکشد و شخص حس خوبی به شما پیدا میکند.
-
اگر کسی شوخی توهینآمیزی با شما کرد، از او بخواهید آن را تکرار کند یا توضیح دهد. در این صورت دیگر شوخی او خنده دار نخواهد بود و شخص احساس شرمندگی میکند.
-
وقتی میگویید: «به کمک نیاز دارم» فرد احساس مهم و مفید بودن میکند، حتی اگر درخواست سادهای مثل قرض گرفتن خودکار داشته باشید.
-
اگر قرار است با کسی دست دهید، از قبل دستتان را گرم کنید، دستان گرم حس بهتری میدهند.
-
اگر طرف مقابل از شما سوالات ناخوشایندی میپرسد، حرفش را قطع کنید و همان سوالات را از او بپرسید. حرفش را تکرار کنید و موضوع را عوض کنید تا دیگر از این سوالات نپرسد.
-
اگر نمیتوانید به کسی «نه» بگویید که مدام از شما درخواست میکند، همان کارها را از او بخواهید، هرچه بیشتر بهتر.
-
اگر به یک رویداد یا مهمانی دعوت شدید و مطمئن نبودید آیا میخواهید مدت زیادی آنجا بمانید، به آنها بگویید که میآیید، اما نمیدانید چقدر میمانید، چون منتظر یک تماس مهم هستید.
-
اگر میخواهید دیگران را از چیزی متقاعد کنید، از عبارات «فکر میکنم که...» و «به نظر میرسد که...» استفاده نکنید.
-
اگر ظرف غذای کسی را امانت گرفتید، آن را پر از شکلات یا بیسکویت برگردانید. گران نیست، اما حس خوبی به او میدهد.
-
اگر به سختی نام دیگران را به یاد میآورید. در ملاقات اول چند بار نامش را تکرار کنید تا بهتر یادتان بماند و نگرش خوبی نسبت به خودتان در او ایجاد شود.
-
قبل از جلسه حالتان را خوب کنید تا حال دیگران هم خوب شود و حال خوبشان روی شما تاثیر بگذارد. احساسات با حافظه ارتباط دارند. اگر باعث شادی و خنده دیگران شوید، شما را به یاد میآورند و خاطرات خوبی از شما خواهند داشت.