به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی محسن غفوریان اظهار داشت: ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی موثر به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری طی چند سال اخیر باتوسعه کمی و کیفی مراکزدولتی و غیر دولتی آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری به موازات ارائه خدمات آموزشی در مدارس عادی (عمومی) در دستور کار سازمان است.
وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور تعداد ۴۵۷ مرکز دولتی و ۱۵۵ مرکز غیر دولتی آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری فعالیت دارند که با نظارت های بالینی مستمر فرایند غربالگری،تشخیص ،شناسایی ،مداخله و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی مبتنی بر نیاز در این مراکز مورد پایش قرار می گیرد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تبیین نقش این مراکز در پیشگیری از افت تحصیلی به ویژه در دوره ابتدایی گفت: دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری با بهره مندی از هوشبهرمتوسط وطبیعی ،درمدارس عادی به تحصیل اشتغال دارند، این گروه از دانش آموزان در یک یا چند مهارت پایه فرایندی و تحصیلی مانند خواندن، نوشتن یا حساب کردن با مشکل مواجه هستند که شناسایی وارائه خدمات به موقع آموزشی وتوانبخشی به آنها می تواند ، این گروه از دانش آموزان را در چرخه آموزش وپرورش حفظ نموده واز بروز ناهنجاری های رفتاری،افت یا ترک تحصیل آن ها ،جلوگیری نماید.
غفوریان تاکید کرد که این سازمان با تدوین برنامه های بلند مدت و میان مدت و عملیاتی، استفاده و توسعه مشارکت بخش غیردولتی در ارائه خدمات آموزشی وپرورشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویزه یادگیری را در دستور کار قرار داده است.
وی تصریح کرد: مصوبه هیات وزیران در این زمینه فرصت بسیار خوبی را ایجادکرده است که سازمان آموزش وپرورش استثنایی بتواند با ارائه خدمات آموزشی ، توانبخشی ومشاوره ای براساس تعرفه های مربوط با مشارکت بخش غیر دولتی به مخاطبان ارائه نماید.
غفوریان اظهار داشت: از سوی دیگر براساس آیین نامه اجرایی مراکز غیر دولتی آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و با مصوبه شورای مرکزی نظارت سازمان آموزش و پرورش استثنایی، به منظور ایجاد وحدت رویه در مراحل پذیرش ،تشخیص و ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در مراکز دولتی و غیر دولتی و فراهم سازی بستر علمی مطلوب و توانمند سازی نیروها در زمینه دانش فنی و تخصصی این حوزه ،ضرورت طراحی دوره های آموزشی از سوی سازمان در نظر گرفته شده است.
معاون برنامه ریزی آموزشی وتوانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور بیان نمود: دوره های تخصصی دانش افزایی براساس دستورالعمل های موجود ، برای مراکز دولتی وکارکنان رسمی سازمان به صورت دوره های ضمن خدمت و رایگان اجرا می شود و از آنجا که برای مراکز غیر دولتی، شرکت و حضور نیروهای غیررسمی شاغل این مراکز در این دوره ها از نظر قانونی امکان پذیر نیست، دوره هایی به صورت کارگاه های آموزشی خودگردان، اجرا می شود.
وی در تبیین این موضوع گفت: با توجه به گزارشات دریافتی، بررسی وضعیت آموزشی و توانبخشی مراکز غیر دولتی مورد اشاره وبه جهت ورود نیروهای غیرمتخصص و ناکارآمد ، استفاده از فعالیت های غیر استاندارد و خدمات غیر مرتبط، سازمان آموزش و پرورش استثنایی را بر آن داشت تا در این راستا برنامه ریزی های تخصصی را در دستور کار قرار دهد. لازم به ذکر است دوره های توانمند سازی نیروهای مراکز غیردولتی مذکور پیشتر توسط برخی مراکز آموزشی وبا دریافت هزینه برگزار گردیده است و به جهت اینکه تربیت و توانمند سازی این نیروها برعهده سازمان آموزش و پرورش استثنایی نهاده شده است از سال ۱۳۹۶ این سازمان بر اساس قوانین موجود به عنوان متولی اصلی برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی تخصصی در نظر گرفته شده است.
غفوریان با اشاره به لزوم هماهنگی آموزش وپرورش در دوره ابتدایی با مراکز آموزشی وتوانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در راستای ارتقای بهره وری ، گفت، برای معلمان دوره ابتدایی نیز دوره های ضمن خدمت پیش بینی شده است ، این دوره ها به موازات اطلاعاتی که درنشریه تخصصی این سازمان بخصوص در چند ویژه نامه که به صورت خاص صرفا به ارائه آخرین یافته های پژوهشی در قالب مقالات مروری و پژوهشی می پردازد ، همچنین تنظیم بروشورهای اطلاع رسانی و شرکت همکاران متخصص در گروه های آموزشی صورت می گیرد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان یادآور شد: موسسان مراکزغیردولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری موظف می باشند تا شرایط حضور و توانمند سازی نیروی انسانی این مراکز را در دوره های آموزشی فراهم نمایند و این کار می بایستی به مرور صورت پذیرد.ضمن این که بکارگیری نیروهایی که دارای مدارک تحصیلی ، سوابق تجربی و آموزشی غیر مرتبط می باشند ممنوع است.