به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، محسن غفوریان در گفت و گو با واحد روابط عمومی سازمان با اشاره به اینکه زبان اشاره، زبان ارتباطی ناشنوایان برای انتقال مفهوم است اظهار داشت: افراد دارای آسیب شنوایی شدید بهجای انتقال الگوهای صوتی از الگوهای اشاره کمک میگیرند.
وی افزود: الگوهای اشاره، ترکیب همزمان سازگاری و حرکت دست، بازو و حالات صورت برای نشان دادن افکار گوینده هستند.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با تاکید بر اینکه استفاده از زبان اشاره در مدارس ناشنوایان با هدف برطرف کردن نیازهای ارتباطی آنان، اعتماد به نفس و علاقه به یادگیری را در میان آنها افزایش میدهد گفت: میل به یادگیری تا جایی ادامه می یابد که حتی علاقه به یادگیری زبان فارسی هم در آنها پیشرفت خواهد کرد.
وی ادامه داد: زبان اشاره فارسی، زبان کامل و کارآمدی است و بیش از سایر نظامهای ارتباطی در انتقال مفاهیم به ناشنوایان کارایی دارد. بنابراین استفاده از این زبان در آموزش می تواند در بالابردن کیفیت آموزش این عزیزان تاثیر گذار باشد.
غفوریان برخی از اقدامات سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در این راستا را اینگونه برشمرد:
* تدوین و تولید بسته آموزشی چند رسانهای واژگان کتاب فارسی پایه اول ابتدایی با بهره گیری از تصاویر زبان اشاره ( تعداد ۱۰۰۰ واژه و ۱۳ شعر کتاب فارسی اول ابتدایی به صورت زبان اشاره فیلمبرداری و صدابرداری شده است و بعد از تدوین به صورت نرم افزار تهیه و توزیع می گردد).
* آموزش مدرسین کشوری زبان اشاره با همکاری سمنها(در فاز یک برای ۱۳استان تامین مدرس انجام و مابقی استان ها در سال جاری اجرایی خواهد شد.
* برگزاری کارگاه آموزش زبان اشاره به معلمان مدارس ویژه (سطح مقدماتی) تاکنون در ۱۱استان به تعداد ۱۱۴/۳۸۹ نفر ساعت برگزار گردیده است.
* مناسب سازی کتب درسی نیز اقدامات این سازمان می باشد.