به گزارش ایران سپید مهدی مقدری در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس لایحه شورای شهر مقرر شد نرخ کرایه تاکسیهای دانشآموزان معلول حداکثر تا سقف ۱۲ درصد کاهش در سال جدید داشته باشد.
وی ادامه داد: طبق لایحه پیشنهادی هر سرویس مدرسه موظف است در خودرو بیش از ۴ سرنشین نداشته باشد، این به لحاظ امنیت دانشآموزان است و اگر سرویس بیش از ۴ نفر سرنشین داشته باشد باید هزینه سرویس پایینتر باشد که این اصلاً از نظر قانون قابلپذیرش نیست.
سخنگوی شورای شهر اصفهان در همین خصوص ادامه داد: با توجه به فشارهای مادی و روحی که روی خانوادههای دارای فرزند معلول است تصمیم گرفتیم تا شرایط و تسهیلات خاصی را برای آنها در نظر بگیریم و مقرر شد سازمان تاکسیرانی گزارشی را به صحن علنی شورا ارائه کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تأثیر رفتار رانندگان بر دانشآموزان مقرر شد تا سازمان تاکسیرانی کلاسهای آموزشی را برای رانندگان مهیا کند و رانندگان باید در خصوص نحوه رفتار و برخورد با دانشآموزان آموزش ببیند.
حسین جعفری مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان در اعتراض به این لایحه عنوان کرد: در ارتباط با بحث معلولان حدود ۳ هزار دانشآموز استثنایی داریم، مبلغی که مازاد از دانشآموزان معلول دریافت میشود به راننده سرویسها پرداخت میشود و اگر این مبلغ مازاد را به رانندگان پرداخت نکنیم آنها نیز از پذیرش سرویس سرباز میزنند.
وی ادامه داد: در نتیجه خانوادههای دانشآموزان معلول مجبور به استفاده از آژانس میشوند و هزینههای آنها نیز افزایش خواهد یافت؛ در حال حاضر ۲۲ هزار دانشآموزان در استان اصفهان در حال تدریس هستند.
محمد نورصالحی معاون اداری مالی شهرداری اصفهان نیز تصریح کرد: اگر هر دانشآموز معلول ماهی ۱۲۰ هزار تومان برای سرویس مدارس پرداخت کند در یک سال تحصیلی خانوادههای معلولان حدود ۳۶۰ میلیون تومان باید به سرویس مدارس پرداخت کنند و اگر این ۱۰ درصد کاهش نرخ را برای خانوادههای معلولان در نظر بگیریم، شهرداری حدود ۳۶۰ میلیون تومان باید به عنوان تخفیف پرداخت کند.
وی در ادامه افزود: اغلب دانشآموزان استثنایی در اطراف شهر هستند و برای رسیدن به واحد آموزشی که در مرکز شهر است قیمت سرویس آنها را افزایش میدهد.
زندآور در مخالفت با این لایحه بیان کرد: سازمان بهزیستی باید به وضعیت معلولان رسیدگی کند و شهرداری وظیفه قانونی در خصوص این قضیه ندارد و از طریق شهرداری این مبلغ قابل پرداخت نیست، پول یا عوارضی که به شهرداری واریز میشود میتواند شامل تخفیف شود اما هزینهای که باید به حساب راننده واریز شود قابل تخفیف نیست چراکه این حقوق رانندگان را ضایع میکند.
نورصالحی با تقسیمبندی معلولان به چند گروه اظهار کرد: معلولان را میتوان به چند گروه تقسیم کرد که نابینایان و ناشنوایان و یا افراد دارای محدودیتهای خفیف جسمی زیاد نیاز به مراقبت ندارند اما معلولهای شدید جسمی، نیاز به مراقبت دارد.
وی عنوان کرد: میتوان برای این گروه از معلولان که نیاز به مراقبت بیشتر دارند ۵ درصد تخفیف قائل شویم در این صورت رانندگان نیز رغبت بیشتری برای جابهجایی این دانشآموزان پیدا خواهند کرد.
فتحاله معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز مطرح کرد: سرویس مدارس بر اساس نرخ کرایه حمل و نقل تاکسیها افزایش نداشته است و فقط در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ افزایش مییابد، در خصوص کمک به مراکز خیریه، هم روال شهرداری هست هم از وظایف شهرداری به حساب میآید و هرسال به دانشآموزان بیبضاعت مبالغی کمک میشده است که لایحه کمک به دانشآموزان نیز میتواند در قالب همکاریهای خیریه خواهد بود.
نهایتاً با رأی اعضا شورای شهر اصفهان با کاهش حداکثری ۱۲ درصد نرخ کرایه سرویس مدارس برای دانشآموزان معلول موافقت شد./ خبرگزاری فارس