کد خبر: 12075
شیوع مصرف مکملهای دارویی با تبلیغات غیر واقعی
مهم‌ترین عامل افزایش مصرف مکمل‌های دارویی، سهولت در تولید و استفاده از تبلیغات غیرعلمی و شاید غیرواقعی در بسته بندی است.

به گزارش ایران سپیدب بهنقل از ایسنا به نقل از پاپیولار ساینس، بسیاری از مردم هنگام مراجعه به داروخانه تحت تاثیر تبلیغات گسترده و رنگارنگ در مورد قابلیت‌های بی‌شمار مکمل‌هایدارویی قرار می‌گیرند که هدف اصلی اکثر تولیدکنندگان صرفا جنبه اقتصادی و فروش بیشتر است.  

بنابر تحقیقات انجام شده توسط انجمن کنترل سموم ایالات متحده، میزان عرضه، تبلیغات و همچنین امکان دسترسی به مکمل‌های دارویی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تا ۴۹.۳ درصدر رشدداشته است.

کارشناسان فعال در صنعت داروسازی ایالات متحده معتقدند که مهم‌ترین عامل افزایش مصرف مکمل‌های دارویی، سهولت در تولید و استفاده از تبلیغات غیرعلمی و شاید غیرواقعید دربسته بندی است. در واقع برای تولید انبوه یک دارو باید شواهد علمی لازم و دوره آزمایشی تاثیر دارو که بعضا تا چند سال طول می‌کشد، سپری شود، اما برای تولیدم مکمل‌دارویینیازی به فرایند پیچیده و زمان‌بر ساخت دارو نیست.

به عبارت دیگر تولید داروهای درمانی مبتنی بر شواهد درمانی و عوارض جانبی مصرف است، اما شرایط اخذ مجوز تولید مکمل‌های دارویی بسیار آسان و فاقد مراحل لازمببرایشناسایی عوارض جانبی و مصرف ناخواسته و حتی سوءمصرف است.

نتیجه چند آزمایش بر روی برخی از مکمل‌های گیاهی مثل عصاره گیاه افدرا سینیکا نشان می‌دهد که این مکمل حاوی دو ماده افدرین و پزوودئیدرین است که باعث تحریکسسیستمعصبی شده و ممکن جان افراد مستعد را تهدید کند.

محققان معتقدند که مسئولیت اصلی شناسایی عوارض جانبی مکمل‌های دارویی موجود در بازار بر عهده سازمان غذا و داروی ایالات متحده است، اما مسئولان این سازمان مدعیشدند که وظیفه ارزیابی، ایمنی و کارایی مکمل‌های دارویی بر عهده این سازمان نیست و شرکت‌های تولید کننده باید مسئولیت تبلیغات خود را بر عهده گیرند.

 

 

Page Generated in 0/0047 sec