به گزارش ایران سپید 68 هزار کلاس ناایمن در کشور به تخریب ونوسازی و 96 هزار کلاس درس به مقاومسازی نیاز دارند و آنگونه که فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزشوپرورش در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان تهران گفته است: تحقق این هدف به 18 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بدون همراهی خیران, دولت به تنهایی نمیتواند در یک برنامه میان مدت این مشکل را حل کند.
هزار کلاس خشت و گلی و یک هزار و 700 کلاس کانکسی مشکل دیگری است که در بحث فضاهای آموزشی با آن مواجه هستیم و طبق گفتههای وزیر آموزش وپرورش برای حذف این کلاسها به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
در همین رابطه محمدتقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: 11 استان کشور از سرانه پایین در بحث فضاهای آموزشی برخوردار هستد که عبارتند از استانهای سیستانوبلوچستان، آذربایجان غربی، البرز، تهران، قم، گیلان، گلستان، کرمان، خوزستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی. همچنین بیشترین مشکل ما در استانهایی است که رشد جمعیت دانشآموزی را دارند.
* 1000 کلاس خشت و گلی در مدت دو سال مقام میشوند
وی افزود: با موسسات و خیران ارتباط خوبی را برقرار کردیم به عنوان مثال بانک ملی تعهد کرده است تا یک هزار کلاس خشت و گلی را تخریب و در مدت زمان دو سال به کلاسهای مقاوم تبدیل کند. مهر ماه امسال نیز حدود 150 تا 200 کلاس خشت و گلی به بهره برداری میرسد؛ کلاسهای خشت و گلی در مناطق صعبالعبور قرار دارند و اغلب چند پایه هستند بنابراین با هدف بهبود وضعیت آموزشی در مناطق محروم به دنبال حذف این کلاسها هستیم.
* کلاسهای کانکسی در مدارس
نظرپور با اشاره به اینکه 1700 کلاس کانکسی در کشور داریم، بیان کرد: کلاسهای کانکسی از زمانی شروع شد که دوره ابتدایی از 5 پایه به 6 پایه تبدیل شد و مدارس برای تامین فضا مجبور شدند کانکس را در کنار کلاسها قرار دهند. بخشی از کلاسهای کانکسی نیز قابل حمل است و این به دلیل کوچ عشایر است تا بتوان کانکس را همراه با عشایر جا به جا کرد اما بخشی از کانکسها در مدارس هستند که در تلاش برای حذف آنها هستیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مدارس کشور نیازمند تجهیز و بازسازی هستند؟ گفت: تجهیزات در بخش فضاهای آموزشی، ورزشی، اداری و خوابگاهی مورد نیاز است. برای سال 96 حدود 100 میلیارد تومان اعتبار در این بخش در نظر گرفتیم که 60 درصد تا مهر 96 و مابقی تا آذر ماه در اختیار مدارس قرار میگیرد در دوره ابتدایی 18 قلم، متوسطه اول 19 قلم و متوسطه دوم 22 قلم کالا باید در اختیار مدارس قرار بگیرد.
* 60 درصد مدارس عمر مفید 30 تا 40 سال دارند
وی ادامه داد: مدارس کشور باید شرایط خوب و مناسب داشته باشند و ساخت مدارس زیبا و ماندگار در اولویت ما است. حدود 60 تا 70 درصد مدارس بین 30 تا 40 سال عمر مفید دارند و توانستیم 30 درصد مدارس جدید بسازیم. در بخش تعمیرات اساسی مدارس 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از محل اعتبارات استانی یعنی 5 درصد عوارض شهرداری تامین میشود، درخواست ما این است که سهم آموزشوپرورش در این زمینه تامین شود چرا که در برخی موارد با اعتبار اندک تخصیص یافته در این زمینه حتی به نقاشی مدارس هم نمیرسیم.
نظرپور گفت: به سازمان مدیریت و برنامهریزی درخواست دادهایم در بودجه سال 97 ردیفی تحت عنوان تعمیرات مدارس در نظر گرفته شود تا مدارس فرسوده را به شرایط مناسبی برسانیم و این موضوع از بحث تخریب و مقاوم سازی جداست.اعتبارات تعمیر مدارس از محل اعتبارات استانی و 5 درصد عوارض ساخت و ساز شهرداریها تامین میشود که با توجه به کم شدن ساخت و سازها مبلغ آن قابل توجه نیست و باید خیران در این رابطه به ما کمک کنند.
وی ادامه داد:20 درصد مدارس کشور را خیران ساختهاند و از سال 92 به بعد 37 درصد مدارس توسط خیران ساخته شده است و میتوانیم از ظرفیت آنها در بحث تعمیرات مدارس نیز استفاده کنیم، هماکنون در بخش تعمیرات مدارس، خیران هیچ مشارکتی ندارند.
* افتتاح 4 هزار کلاس درس جدید در مهر امسال
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: از 26 هزار کلاس درس در دست احداث 37 درصد آن توسط خیران ساخته میشود و پیش بینی میکنیم مهر امسال 800 پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی با حدود 4 هزار کلاس درس جدید و اعتبار 680 میلیارد تومان به بهره برداری برسد.
نظرپور با اشاره به اینکه عمر مفید مدارس کشور کمتر از 50 سال است، گفت: مدارس ماندگار حدود 90 سال یا بالای 100 سال عمر مفید دارند و تلاش داریم تعداد مدارس ماندگار را افزایش دهیم تا عمر مفید مدارس به 75 سال برسد.علت عمر پایین مدارس پایین بودن کیفیت اجرا و هزینههایی است که برای مدارس در نظر میگیریم اگر بخوهیم مدرسه ماندگار داشته باشیم باید از پیمانکاران خوب و مصالح مناسب استفاده و کیفیت اجرا را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: نگهداری از فضای مدارس نیز مهم است و اگر به خوبی از آنها نگهداری کنیم میتوان آنها را به مدارس ماندگار تبدیل کرد، 48 مدرسه ماندگار در کشور داریم و امیدوارم به زودی تعداد آنها افزایش پیدا کند.
نظرپور در رابطه با شاخصهای مدارس استاندارد گفت: طرح تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد و مقاوم سازی مدارس در سال 85 اجرا شد و با بررسیها مشخص شد که 132 هزار مدرسه تخریبی و 126 هزار کلاس درس نیاز به مقاوم سازی داریم، از سال 85 تا 95 موفقیت ما در بخش مدارس تخریبی 50 درصد بود و 63 هزار کلاس درس را مقاوم سازی کردیم و تلاش این است تا پایان برنامه ششم توسعه 50 درصد باقمانده کلاسهای درس را مقاوم سازی کنیم همچنین در کل کشور 70 درصد مدارس مقاوم است.
وی در رابطه با کلاسهای درس مورد نیاز در مسکن مهر بیان کرد: 3 هزار کلاس درس در مسکن مهر ساخته شده است و 2500 کلاس درس در دست احداث است اما 25 هزار کلاس درس نیاز است به همین دلیل ناچاریم از کمک وزارت مسکن و شهرسازی و خیرین استفاده کنیم.