به گزارش ایران سپید امروزه در جوامع پیشرفته اینترنت آنقدر با کیفیت و سهل الوصول شده که ایده پردازانی به فکر استفاده از این ابزار برای کمک به افراد نابینا افتاده اند. در حوزه مسیریابی تا کنون چندین طرح مختلف عملیاتی شده است. معروفترینش شاید عینکهایی باشد که گوگل عرضه شان میکند. طرحی که در این نوشتار به آن پرداخته ایم اما چند قدم از سایر طرحهایی که تا به حال در خبرها دیده ایم، جلوتر قرار گرفته است. این سرویس افزون بر مسیریابی، این امکان را به کاربر میدهد که در مورد هر آنچه که دور و برش مشاهده میشود، کسب اطلاع کند. از تابلوهای نصب شده بر سردر ساختمانها گرفته تا محتویات ویترینها و از مختصات طبیعی و پوشش گیاهی مکانی که فرد نابینا در آن قرار گرفته تا محصولاتی که در قفسه ای در یک فروشگاه چیده شده است. در واقع کاربر نابینا با استفاده از این تکنولوژی این امکان را خواهد یافت که تقریباً از هر آنچه که یک بینا در خیابان میبیند، کسب اطلاع کند.
سرویس «آیرا» طراحی شده تا به میزان کمی مشکلات انسانهای نابینا در مسیریابی را رفع کند. در واقع دستیاران «آیرا» قادر هستند با استفاده از تصاویر زنده ارسالی توسط عینکهای هوشمند یا دوربین موبایلهای افراد نابینا، محیط اطراف را ببینند و با او در مورد موقعیتی که در آن قرار گرفته و راه حلهای پیش رو صحبت کنند.
سرویس مذکور وعده داده تا در تمام فعالیتهای روزمره مانند خرید از فروشگاه، تماس گرفتن با اوبر و یا مسافرت به افراد نابینای سرتاسر جهان کمک کند.
آنطور که به نظر میرسد این سرویس جایگزینی برای سیستمهای همیاری کنونی نخواهد بود، بلکه در واقع به بهبود آنها کمک میکند. افراد نابینا کماکان از ابزارهای مرسوم مانند عصای سفید یا سگ راهنما استفاده خواهند کرد و تنها در مواقع لزوم با سرویس معرفی شده تماس خواهند گرفت.
زمانی که ارتباط با «آیرا» برقرار شد، دستیار مربوطه میتواند یک ویدیوی زنده از شخص تماس گیرنده و موقعیت آن روی نقشه را در کنار اطلاعات بیوگرافی او مشاهده کند.
ظاهراً کیفیت تصاویر ویدیویی زنده به اندازه ای خوب است که دستیار آیرا بتواند علائم و جزئیات ریز را هم بخواند. به کمک این سرویسِ پیشرو، خلأ اطلاعاتی نابینایان در مورد محیط اطرافشان به میزان قابل توجهی پر خواهد شد.
این سرویس هم اکنون در دسترس بوده و در سه پکیج آماده ارائه است: 300 دلار برای 750 دقیقه، 1000 دلار برای 3000 دقیقه و 2500 دلار برای 10000 دقیقه که اعتبار آنها به ترتیب 3 ماهه، 6 ماهه و 12 ماهه خواهد بود. البته مشتریان این امکان را خواهند داشت که در هر زمان از قرارداد، آن را تغییر داده یا فسخ کنند.