کد خبر: 11278
دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی موفق‌ترند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از فعالیت ۲۸ مرکز شبانه‌روزی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان در مدارس عادی موفق‌تر هستند.

به گزارش ایران سپید مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه حدود 28 مرکز شبانه‌روزی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد، اظهار داشت: سیاست ما، توسعه مدارس شبانه‌روزی نیست چون تبعات تربیتی دارد و این کودکان نیاز دارند که در کنار خانواده باشند.

وی ادامه داد: سیاست اول ما این است که در روستاهایی که مدرسه نداریم، کمک کنیم تا سرویس ایاب و ذهاب تأمین شود و دانش‌آموزان از روستا به شهر بیایند.

قدمی توضیح داد: تا مسیرهای 30 کیلومتری، سرویس ایاب و ذهاب پیش‌بینی می شود و برای مسیرهای طولانی‌تر، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به مدارس استثنایی هدایت می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در مراکز شبانه‌روزی، دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و جسمی ـ حرکتی حضور دارند و فقط بچه‌های کم توان ذهنی در این مراکز تحصیل نمی‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدیم بهتر است تا آنجا که امکان دارد دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند  و توسعه مراکز شبانه‌روزی آخرین راه برای ارائه خدمات آموزشی به این عزیزان است.

وی با بیان اینکه حدود 1570 مدرسه داریم که 40 مدرسه غیردولتی هستند، گفت: تعداد مدارس خیرساز ما به 183 مدرسه رسیده است.

قدمی با بیان اینکه چرخش ما از مدرسه خاص به سمت آموزش تلفیقی در مدارس پذیراست، افزود: روش آموزش تلفیقی، رویکرد جهانی است و ما به دنبال این نیستیم که دانش‌آموز استثنایی را به مدرسه خودمان بیاوریم بلکه به دنبال این هستیم که تا آنجا که می‌توانیم این گروه از دانش‌آموزان را شناسایی کنیم و در کنار دانش‌آموزان عادی درس بخوانند.

وی اضافه کرد: برای این کار، نظام آموزشی باید خودش را منعطف کند و آماده پذیرش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: حدود 74 هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی داریم و بین 50 تا 55 هزار دانش‌آموز‌ با نیازهای ویژه در مدارس عمومی (عادی) تحصیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: فراموش نشود که در مدارسی که دانش‌آموزان استثنایی حضور دارند، معلم کلاس، اولیای مدرسه و دانش‌آموزان آن مدرسه هم باید آموزش ببینند.

قدمی اظهار داشت: جالب است بدانید پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که در آموزش و پرورش عادی بودند با آنان که در آموزش و پرورش خاص بودند، مقایسه کردیم و مشخص شد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی موفق تر هستند.

وی توضیح داد: به عبارت دیگر دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی دارای امکانات و توجه خاص هستند اما در مدارس عادی اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود و تلاش بیشتر می‌کنند که این موضوع برای آینده‌شان بسیار موثر است.

 

Page Generated in 0/0041 sec