به گزارش ایران سپید وقتی پای تلویزیون برای تماشای برنامه 90 می نشینی، با مشاهده آماری که هر لحظه بیشتر می شود و گواهی می دهد که بیشترین مخاطب تلویزیون در بین تمام برنامه های تولیدی و زنده را دارد، قطعاً به این می رسی که پشت برنامه ای در قد و قامت 90 با 17 سال سابقه، فکری گروهی جریان دارد که تحت سخت ترین شرایط، کوچکترین ضربه بر پیکره آن وارد نشده است و همچنان مصمم کار خود را انجام می دهد. برای مشاهده حضور اندیشه گروهی تحت مدیریتی صحیح، هفته گذشته در جمع برنامه سازان این برنامه ورزشی پر طرفدار حاضر شدیم. جالب آن که عادل فردوسی پور، مجری و تهیه کننده برنامه آن روز را عمداً برای حضور ایران سپید در نظر گرفته بود، چون دو روز از روز جهانی عصای سفید می گذشت و تب و تاب صحبت درباره نابینایان همچنان داغ بود.
وقتی وارد استودیو شدیم، شور و حال عجیبی در اتاق فرمان حاکم بود؛ شور و حالی که تا پاسی از شب و عملاً تا پایان برنامه پا برجا بود. هنوز برنامه شروع نشده بود و عادل آن چه باید به طاهری، کارگردان برنامه و سایر عوامل متذکر شود را با همان ریتم پر شتابش می گفت. نتوانستیم باهم دیده بوسی کنیم، چون گریم کرده و آماده اجرا بود. استودیوی 90، استودیو 11، بزرگترین و یکی از قدیمیترین استودیو های تلویزیون است که صحبت درباره ساختمان آن را در شماره های نخست جعبه جادو، از زبان دکتر جهانگیر درویش، طراح و معمار آن منتشر کردیم. این استودیو در طبقه همکف ساختمان تولید یا همان ساختمان معروف به «ساختمان 13 طبقه»، در منتها الیه یکی از راهرو های دست چپ واقع است. اتاق فرمان استودیو، به سه اتاق تقسیم شده که از چپ به راست به ترتیب، اتاق صدا، اتاق کارگردان و اتاق نور را شامل می شود. در هر اتاق، میز بزرگ دستگاه های کنترل صدا و نور و دوربین ها نصب شده و هر اتاق به فراخور دستگاه های کنترل، دارای چند مانیتور است که متصدیان هر قسمت، با هماهنگی هایی که کارگردان ایجاد کرده، از طریق مانیتور ها با استودیو و میز کنترل کارگردان در تماس هستند.
فضای داخلی استودیو که با یک راهروی کوچک از اتاق فرمان جدا می شود، مساحتی حدود 400 متر مربع دارد. از زمان آماده شدن این استودیو تا امروز، بزرگترین شو ها و مسابقات تلویزیونی در این فضا ضبط و تولید شده و همچنان معتبرترین استودیوی تلویزیون محسوب می شود؛ چنان که برای به روز نگه داشتن استودیو 11، جدیدترین تجهیزات خریداری شده و استودیو به آن تجهیزات مجهز می شود. دیواره های استودیو با عایق چوبی پوشانده شده و بوی تازگی چوب برای هر تازه وارد جذاب است. استیج عادل، فضایی مرکب از دو دایره بزرگ در کوچک است که دایره بزرگ به عنوان محیط کلی، دو سانتیمتر از زمین بالاتر است، دایره کوچک که میز مدور عادل روی آن قرار گرفته، چند سانت مرتفعتر از محیط کلی استیج طراحی شده است. 4 دوربین در زوایای مختلف استودیو متمرکز شده و یک دوربین هم از سقف استودیو، به منظور نشان دادن تصاویر در بخش داوری پیشبینی شده است. یک مانیتور بزرگ در سمت چپ عادل نصب شده که برای نشان دادن آیتم های مختلف است و علاوه بر آن، یک «ویدیو وال» از منتها الیه فضای استیج به طوری که نیمی از محیط مدور استیج را احاطه کند، پشت سر عادل طراحی شده تا تصاویر در ابعاد مختلف نشان داده شوند. یک میز هم در سمت راست عادل برای حضور کارشناس داوری پیشبینی شده است.
همه عوامل با ریتمی مهیج و سراسر شتاب، خود را آماده می کنند تا برنامه به روی آنتن برود. مدیر صحنه، مابین دو دوربین بر روی صندلی، درست رخ به رخ عادل نشسته و عملاً رابط بین او و اتاق فرمان است و با علامت اوست که همه هماهنگ می شوند. روی میز عادل، چند گوشی و تبلت دیده می شود که در طول برنامه با آن ها سر و کار دارد.
آماده: 3....2....1