مناسبسازی مدارس ضرورت تحقق آموزش و پرورش فراگیر
مناسب سازی در اغلب اماکن مورد غفلت قرار گرفته و مدارس نیز از این قاعده مستثنی نبودهاند اما عزمی در مسئولان برای ایجاد فضایی بهتر برای دانشآموزان کمتوان در مدارس ایجاد شده است.
|
به گزارش ایران سپید به نقل از مهر به منظور اجرایی شدن برنامه های مناسب سازی مدارس در اردکان نیز از چند پیش جلساتی به این منظور برگزار می شود که چهارمین جلسه آن با عنوان جلسه ستاد مناسب سازی شهرستان اردکان در سال ۹۵ با محوریت برنامه ریزی برای مناسب سازی مدارس با هدف حضور آسان و بدون مانع دانش آموزان کم توان و دارای نیا های ویژه برگزار شد.
رئیس آموزش و پرورش اردکان در این جلسه اظهار داشت: دانش آموز معلول و کم توان از ابتدا نباید از سایر دانش آموزان یا کودکان هم سن و سال خود جداسازی شوند زیرا این تفکیک در آینده او را دچار مشکل خواهد کرد.
انزوا طلبی رهاورد جداسازی دانش آموزان کم توان از دانش آموزان عادی
محمد اشرفیان بیان کرد: جدا کردن دانش آموزان کم توان یا معلول در امر تحصیل و اختصاص مدارس جداگانه برای آنها، سبب فاصله گرفتن آنها از جامعه میشود بنابراین زمانی که به هر حال ناچار به حضور در اجتماع می شوند، مشکلات عدیده ای برای آنها ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: رفتار با افراد معلول، کم توان و خاص از همان ابتدا باید مدیریت شود در غیر اینصورت این افراد نمی توانند در زندگی فردی و اجتماعی خود موفقیتی کسب کنند و هرگز نمی توانند یک زندگی عادی داشته باشند.
اشرفیان عنوان کرد: بسیاری از دانش آموزانی که اکنون در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند از نظر بهره هوشی تفاوتی با دانش آموزان عادی ندارند اما مشکلات جسمی و حرکتی آنها با شرایط مدارس عادی هماهنگی ندارد و نامناسب بودن فضای مدارس برای یک دانش آموز دارای مشکلات جسمی و حرکتی، آنها را روانه مدارس استثنایی کرده است.
لزوم تلاش برای فراهم آمدن شرایط حضور دانش آموزان معلول در مدارس عادی
وی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم تا امکان حضور این دانش آموزان در مدارس عادی فراهم شود.
اشرفیان یادآور شد: در حال حاضر برای مدارسی که در حال احداث هستند، در همان مرحله نقشه کشی و احداث مناسب سازی مدارس مدنظر قرار می گیرد اما در مدارس قدیمی این شرایط مهیا نیست اما امیدواریم بتوانیم در تعمیرات مدارس قدیمی شرایط را به نحو مطلوبتری برای دانش آموزان کم توان جسمی فراهم کنیم.
وی عنوان کرد: با تمام مدارس شهرستان نیز مکاتباتی انجام شده و تلاش خود را برای مناسب سازی مدارس به کار گرفته ایم و امیدواریم شرایط به زودی بهبود یابد.
نماینده فرماندار اردکان در این جلسه نیز با اشاره به اقدامات، پیگیری ها و تلاش های خوبی که در زمینه مناسب سازی محیط های عمومی در راستای تحقق شهر بدون مانع در سال گذشته انجام گرفته و منجر به کسب رتبه برتر استان و کشور شده، این مهم را نشانه همدلی، همکاری و همت مضاعف اعضای دبیر خانه ستاد مناسب سازی شهرستان اردکان دانست.
وجود تعدادی دانش آموز کم توان در میان ۱۴ هزار دانشآموز اردکانی اجتناب ناپذیر است
کمال حلوایی گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل مدرسه و وجود قریب به ۱۴ هزار دانش آموز در شهرستان، وجود دانش آموزان کم توان و معلول جسمی حرکتی اجتناب ناپذیر است.
وی خواستار همکاری همه دستگاه های اجرایی به خصوص آموزش و پرورش و بهزیستی به منظور تسهیل در حضور این عزیزان در مدارس عادی شد تا هیچ کودکی به علت کم توانی و یا حضور در مدارس استثنایی از لحاظ روحی صدمه نبیند و از جامعه منزوی نشود.
دبیر ستاد مناسب سازی شهرستان اردکان نیز در این جلسه از مجموعه آموزش و پرورش به واسطه قبول میزبانی جلسه و تشریح مسائل مرتبط با مناسب سازی به ویژه در مدارس عنوان کرد: اجرای طرح آموزش و پرورش فراگیر نیازمند اجرای طرحهای مناسب سازی مدارس است.
۱۰ درصد افراد همه جوامع را معلولان تشکیل می دهند
عضد زاده اظهار داشت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت ۱۰ درصد از افراد هر جامعه ای را معلولان تشکیل می دهند و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این معلولان را دانش آموزان تشکیل می دهند و با وجود اجرای طرح هایی نظیر شناسایی و ثبت معلولان، هر سال بر دامنه و تعداد این جمعیت افزوده می شود.
وی اداهم داد: از آنجا که بر اساس برنامه های توسعه و تعهدات بین المللی می بایست تا سال ۲۰۱۴ تمام دانش آموزان خاص در مدارس عادی پذیرش و مشغول به تحصیل شوند، مناسب سازی مدارس برای حضور دانش آموزان کم توان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در ابتدا فرد معلول یا خانواده او باید محیط این مدارس را طبیعی، سالم، امن و راحت ارزیابی نمایند تا بتوانند به تحصیل موفقیت آمیز در آنجا اطمینان حاصل کنند.
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/9891.html |