printlogo


کد خبر: 33872تاریخ: 1400/3/31 09:01
روزنامه دوشنبه 31 خرداد 1400
روزنامه دوشنبه 31 خرداد 1400
عناوین امروز: مناسب سازی همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه-موتورسواران، دست انداز فضای مناسب‌سازی شده-دلایل ریفلاکس معده-نکاتی برای کنکوریهای نابینا و کمبینا-اختصاص ۳ سهمیه پارالمپیک زمستانی به ایران-استخدام پارکورکار برای سرقت از خانه-

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

۱۰ ذوالقعده ۱۴۴۲

۲۱  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۲۸ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*مناسب سازی همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

*موتورسواران، دست انداز فضای مناسب‌سازی شده

*دلایل ریفلاکس معده

*نکاتی برای کنکوریهای نابینا و کمبینا

*اختصاص ۳ سهمیه پارالمپیک زمستانی به ایران

*استخدام پارکورکار برای سرقت از خانه

 

..........اخبار ویژه

*مناسب سازی همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دیدار با مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان کشور گفت: یکی از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مناسب سازی همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

سید جواد حسینی در این نشست گفت: مولفه ها، اجزا و ارکان مدرسه باید با نیازهای دانش آموزان انطباق یابد و با شرایط آنها متناسب شود و با این هدف بسته تحولی مدرسه انطباقی با سه برنامه و ۹ فعالیت سال گذشته در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در ستاد کشوری هماهنگی و پیگیری مناسب سازی در ادامه گفت: استاندارد سازی مراکز  و مدارس موجود در همه ابعاد و توسعه مراکز  جدید در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۹ درصد  خدمات توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نوآموزان پیش دبستانی افزایش داشت  اظهار کرد: ارائه خدمات توانبخشی و آموزشی به نوآموزان استثنایی باید از سنین پایین شروع شود و اولین گام آن شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای نیازهای ویژه است.
وی افزود:بسته مداخلات بهنگام طلایی با هدف مداخلات بهنگام  در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است و در همین راستا تفاهم نامه هایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برای استفاده از نتایج غربالگری این دستگاه ها منعقد شده است.
حسینی گفت: در اولین نشست شورای سازمان  در سال جاری که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد افزایش سه گروه به گروه های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصویب خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از ضرورت های دانش آموزان با نیازهای ویژه را آموزش های کاربردی و مهارتی دانست و گفت: مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه باید مدارس زندگی باشند و دوره های متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با همین هدف در آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه راه اندازی شده است.
وی افزود: آموزش مهارت های چندگانه به ۱۰ درصد معلمان دانش آموزان ناتوان ذهنی و آموزش زبان اشاره و خط بریل آموزش به ۸ هزار نفر از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته بود.
حسینی در پایان گفت: آیین نامه نحوه ورود معلولین به دانشگاه فرهنگیان تدوین شده  است و در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.

*بهره‌مندی افراد تحت پوشش بهزیستی از خدمات بیمه درمان و نسخه‌پیچی با ارائه کد ملی

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان بهزیستی کشور از الکترونیکی شدن تمامی خدمات بیمه درمان و نسخه‌پیچی برای افراد تحت پوشش بهزیستی خبر داد و گفت: از تیرماه ۱۴۰۰ افراد با ارائه کد ملی می‌توانند از خدمات درمان در مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

محمد عباسی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان بهزیستی کشور از الکترونیکی شدن تمامی خدمات بیمه درمان و نسخه‌پیچی برای ۷۲۲ هزار و ۸۸۸ خانوار تحت پوشش بهزیستی خبر داد و گفت: ۳۱ خردادماه هر سال اطلاعات بروز بیمه مددجویان و معلولان برای استفاده از دفترچه بیمه سلامت در سامانه بارگذاری شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان بهزیستی کشور، عنوان کرد: حذف دفترچه بیمه سلامت مددجویی از تیر ۱۴۰۰

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اطلاعات همه افراد تحت پوشش بهزیستی که در سامانه ارمغان ثبت‌نام شده‌اند و از بیمه دیگری برخوردار نیستند، به بیمه سلامت اعلام می‌شود، افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه، بیمه سلامت مجری و سازمان بهزیستی کشور به عنوان ناظر و ارائه‌دهنده اطلاعات سالانه در این خصوص اقدام می‌کنند.

وی در پایان از الکترونیکی شدن تمامی خدمات بیمه درمان و نسخه‌پیچی برای افراد تحت پوشش بهزیستی ابراز خرسندی کرد و گفت: از تیرماه ۱۴۰۰ دفترچه بیمه مددجویی حذف می‌شود و افراد تحت پوشش بهزیستی با کد ملی خود می‌توانند از خدمات درمان در مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

 

..........گزارش ویژه

*موتورسواران، دست انداز فضای مناسب‌سازی شده

هر بار که پیاده‌رویی عریض با موزاییک‌های صاف یا رمپی در جایی احداث می‌شود، این موتورسواران با ویراژهای وحشتناک و صدای اگزوز گوشخراش هستند که اول از همه سر و کله‌شان پیدا می‌شود و آسایش را از مردم سلب می‌کنند. بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور که بیش از دو میلیون دستگاه آن در تهران تردد می‌کنند، به کابوسی برای رهگذران تبدیل شده‌اند.

جای‌جای سطح پیاده‌روها می‌توان میله‌هایی را مشاهده کرد که به‌منظور جلوگیری از تردد موتورسواران یا جلوگیری از پارک خودروهای متخلف در پیاده‌رو نصب شده‌اند. هرچند که تخلف‌های پی‌درپی موتورسواران داد مردم به ویژه رهگذران را درآورده است اما موتورسواران همواره به بهانه‌هایی مانند وضعیت معیشتی پایین از زیر دست قانون، پلیس و انضباط شهری قسر درمی‌روند.

می‌توان گفت بخش عمده‌ای از بی‌نظمی شهری امروز به ویژه در پایتخت تا حد زیادی به‌خاطر تخلف‌های بی‌شمار موتورسواران است.

تجاوز موتورسواران به حریم‌شهری موجب شده تا متاسفانه برخی شهروندان تمایلی به ایجاد رمپ نداشته باشند. نمونه آن را می‌توان در حادثه درگیری با جانباز بابلسری یافت که این جانباز براساس حقوق شهروندی خود خواستار ایجاد رمپ نزدیک خانه‌اش بود و همسایه‌ها به‌خاطر نگرانی از تردد موتورسواران و سر و صدای آنها مخالف آن بودند و اگرچه دست آخر از جانباز دلجویی و رمپی ایجاد شد اما مساله نگرانی از موتورسواران به‌طور کلی حل‌نشده باقی ماند.

سحر مادری که دارای معلولیت است، در این‌باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: ماموران راهنمایی و رانندگی همه‌جا هستند اما بارها دیده‌ام که نسبت به موتورسواران راحت می‌گیرند. البته شاید هم کار از کار و گذشته و سختگیری پلیس‌ها دردی را درمان نکند چون چند روز پیش دو مامور راهنمایی و رانندگی را دیدم که مقابل کوچه‌ای با تابلوی «ورود ممنوع» ایستاده بوده‌اند و به موتورسواری متخلفی که قصد ورود به کوچه را داشت، تذکر دادند اما موتورسوار بدون اعتنا به آنها وارد کوچه شد و حتی تلاش پلیس برای متوقف کردن موتورِ در حال حرکت با دستانش و دویدن پشت سر آن، بی‌نتیجه ماند.

وی اضافه می‌کند: بارها با ویلچر با کمک همراه در حال عبور از پیاده‌رو بودم که موتورسواری از کنارم رد شده و حتی از اینکه چرا عرض پیاده‌رو را اشغال کرده‌ام، با داد و فریاد شکایت کرده است.

محمد، سالمندی که سالهاست به علت کهولت سن با عصا قدم می‌زند نیز به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تعداد پیاده‌روهای با سطح صاف برای منِ پیرمرد چندان زیاد نیست اما هربار که برای کاری در پیاده‌رو قدم می‌زنم، ویراژ موتورسواران در اطرافم کلافه‌ام می‌کند و می‌ترسم که به من بزنند.

وی می‌افزاید: هر دفعه که در خیابان راه‌ می‌روم از ترس موتورسوارها آرامش ندارم و هر بار که موتوری از کنارم رد می‌شوم چشمانم را از ترس می‌بندم.

کیف‌قاپی موتورسواران متخلف، عاملی برای مانع‌تراشی در پیاده‌روها

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور در این‌باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: پیش از این با نیروی انتظامی در این رابطه صحبت‌هایی انجام شده است. اما مساله این است که با نصب میله‌ها از میزان موارد دزدی کاهش کاسته می‌شود. موتورسواران که کیف‌قاپی می‌کنند از پیاده‌روها فرار می‌کنند اما به خاطر این مساله نمی‌توان از حق افراد دارای معلولیت و همه شهروندانی که می‌خواهند ترددی آسوده داشته باشند، گذشت.

ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی می‌افزاید: ویلچر نمی‌تواند از بین میله‌های نصب شده در پیاده‌روها عبور کند البته در سال‌های اخیر شهرداری، فضای ویلچری میان میله ها قرار داده است اما در کل وجود موتورسواران در پیاده‌رو مانعی برای تردد راحت و ایمن عابران است.

وی اضافه کرد: به ویژه افرادی که ناتوانی جسمی دارند، تردد موتور با سرعت زیاد تعادل جسمی آنها را به هم می‌زند یا اینکه شخص به زمین می‌افتد چون آمادگی ندارد که موتورسوار از کنار او عبور کند. همچنین هنگامیکه سالمندان از فضاهای پیاده استفاده می‌کنند، رفت و آمد موتورسواران مشکلاتی برای آنان ایجاد می‌کند یا ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی موتورسواران، تصادفی رخ دهد و به رهگذران آسیب وارد شود.

نابینایان و چالش موتورسواران

 رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور می‌گوید: نابینایان نیز در گذر از پیاده‌روها و برخورد با موتورسواران مشکلات خاص خود را دارند. آنها موتورسواران را نمی‌بینند یا اینکه موتورسوار متوجه نمی‌شود که فرد نابینا است.

مومن‌سرائی می‌افزاید: بحث موتورسواران از وظایف نیروی انتظامی است و از آن نهاد درخواست داریم نظارت بیشتری بر موتورسواران داشته باشند چراکه رهگذران به ویژه افراد دارای معلولیت، جانبازان و سالمندان برای تردد در پیاده‌روها نیاز به امنیت‌خاطر دارند.

کمپینی برای موتورسواران

در حال حاضر کمپین «موتورسوار خوب» در تهران به‌راه افتاده است. در این کمپین پلیس راهور همیار شهرداری تهران است. یکی از اهداف این کمپین عدم حضور موتورسواران در در پیاده رو و احترام به حقوق عابران پیاده است. در این طرح از موتوریاران استفاده می‌شود.  طبق این طرح برای جلوگیری از ایجاد تنش و فرهنگ‌سازی از موتور سواران متخلف خواسته می‌شود که بین توقیف موتور خود و پوشیدن کاور و در اختیار گرفتن علامت «ایست» جهت کمک کردن به پلیس‌ها یکی را برگزینند.

با توجه به اینکه این کمپین در مراحل قبلی نیز اجرا شده است، به‌نظر می‌رسد آنچنان که باید نتوانسته در نیل به هدف خود موفق باشد و از سوی دیگر اجرای این طرح فعلا فقط در تهران صورت می‌پذیرد.

معیشت، ابزاری در دست موتورسواران برای توجیه بی‌نظمی

موتورسیکلت‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران به دلایل متعددی مانند شرایط اقتصادی و معیشتی، هزینه کم نگهداری و امکان ورود به مناطق طرح ترافیک بدون پرداخت هزینه‌ای مورد اقبال و استفاده عده زیادی از مردم قرار گرفته‌اند. با این وجود مقررات سفت و سختی که بتوان تخلفات آنها را کنترل کرد، اجرا نمی‌شود. بارها دیده شده است که موتورسواران حتی جلوی چشم پلیس، چراغ قرمز را رد کرده‌اند یا بی‌محابا وارد پیاده‌روها و ترس عابران شده ‌اند.

به نظر می‌رسد دست نیروی انتظامی در مقابله با موتورسواران بسته است و راهکاری جدی در این زمینه وجود ندارد و مسائل معیشتی به عنوان ابزاری توجیه‌کننده در دست موتورسواران‌ متخلف است تا به بی‌نظمی‌های خود ادامه دهند و انضباط شهر را به هم بزنند. فضاهای عمومی شهر به ویژه فضای مرکزی، احساس ناتوانی و ناایمنی را به رهگذران القا می‌کند و موتورسواران به راحتی به حریم پیاده‌رو تجاوز می‌کنند.

سختگیری در صدور گواهینامه راهی برای برخورد با متخلفان موتورسوار

متاسفانه رَمپ‌های معلولان و پیاده‌روها، جولانگاه موتورسواران شده است و ویراژ موتورها در این فضاها، بلای جان تمام رهگذران دارای ناتوانی و حتی سالم شده است. توقیف موتورها و انتقال آنها به پارکینگ از جمله سخت‌ترین شیوه‌های برخورد با تخلف موتورسواران است.

اما به‌نظر می‌رسد برخورد با موتورسواران متخلف به برنامه‌ریزی‌های منسجم و جدی‌تری نیاز دارد. سختگیری در صدور گواهینامه برای موتورسواران شاید بتواند در این مساله تاثیرگذار باشد هرچند که از نقش مهم فرهنگ‌سازی و مسائل معیشتی نیز در این‌باره نمی‌توان غافل ماند.

 

......آموزش

*دلایل ریفلاکس معده 

رییس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ۲۵ درصد مردم کشور مبتلا به ریفلاکس معده (برگشت اسید از معده به بالا و مری) هستند و اضافه وزن و چاقی ابتلا به این بیماری را در سالهای اخیر تشدید کرده است.

به نقل از ایرنا، دکتر رضا ملک زاده افزود: ریفلاکس معده از شایع ترین بیماری های گوارشی است که بر اثر خوردن غذاهای فست فود، سس قرمز و چای زیاد که در سالهای اخیر میان مردم کشور افزایش یافته، بروز می یابد و به دلیل بازگشت اسید و شیره معده به داخل مری باعث احساس درد قفسه سینه و ترش شدن دهان می شود.

، گیر کردن غذا، حالت تهوع، باد گلو و آروغ زدن های مکرر، جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان و سرفه های مکرر بدون علت،  تلخ شدن دهان و برگشت آب و مواد غذایی از معده به دهان از دیگر علایم ریفلاکس معده هستند. این علایم فرد مبتلا را آزار می دهد و می تواند در فعالیت ها و کارهای روزانه اختلال ایجاد کند.

همچنین افرادی که مبتلا به کرونا می شوند نیز به ریفلاکس معده مبتلا شده و شکایت زیادی از این بیماری دارند که باید تحت نظر پزشک درمان شوند.

همچنین ۳۰ درصد مردم کشور کبد چرب دارند که با رژیم غذایی نادرست و چاقی در ارتباط است.

چاقی و چربی دور شکمی، مقاومت به انسولین و مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده از مهمترین عوامل خطری هستند که باعث بروز علایم کبد چرب و ابتلا به این بیماری می‌شوند، چاقی پیامدهای منفی بر روی سوخت و ساز سلولی داشته و باعث پیشرفت التهاب کبدی می‌شود.

افراد با وزن طبیعی نیز در صورتی که چربی دور شکم آن‌ها از مقدار سالم بیشتر باشد به اندازه افراد چاق در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و باید مراقب بروز علایم کبد چرب باشند، نوشیدنی های شیرین به دلیل داشتن میزان قند زیاد یکی از مضرترین مواد غذایی در ایجاد بیماری هستند. بدن ما انواع قندها را به گلوکوز تبدیل می‌کند که بخشی از آن به عنوان سوخت برای عملکرد ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل اما جایی آغاز می‌شود که بدن گلوکز مازاد نیاز خود را به چربی تبدیل می‌کند و این چربی‌های اضافی در کبد ذخیره‌ خواهند شد.

مقاومت به هورمون انسولین به عنوان عامل اصلی در بروز و پیشرفت بیماری کبد چرب به شمار می‌رود. مقاومت به انسولین باعث عدم توانایی ورود آن به سلول ها شده که این مسئله به افزایش قند خون و دیابت منجر می شود.

پرخوری، بی تحرکی و چاقی به ویژه چاقی شکمی طی سالهای اخیر  میان مردم به سرعت افزایش یافته و  بیماری کبد چرب سهم عمده ای در سکته های قلبی و مغزی و مرگهای زودرس دارد.  

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ۶۴ درصد از افرادی که بر اثر کبد چرب در کشور فوت می کنند، کمتر از ۷۰ سال دارند و ۲۲ درصد آن‌ها زیر ۵۰ سال هستند  که دچار مرگ خیلی زودرس می شوند.

 

.....‌..گفتگوی ویژه

*نکاتی برای کنکوریهای نابینا و کمبینا

در روزهای نزدیک به کنکور سراسری ادریس فتحی، مدیر بخش دانش آموزان استثنایی بنیاد علمی آموزشی قلمچی و دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی در دانشگاه تهران نکاتی چند را در ارتباط با کنکور سراسری متذکر می شود: او می گوید: در هفته های پایانی منتهی به کنکور مسئله ای که برای دانش آموزان حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشته باشند بحث انگیزه و اعتماد به نفس است. دانش آموز در خصوص دانش و موضوعات علمی تا حال هر کاری که باید انجام می داده ، انجام داده است و در روزهای پایانی فرصت این نیست که دانش آموز شروع به مطالعه مطالب جدید کند البته این به آن معنا نیست که اصلا مطالعه نکند بلکه به این معناست که دیگر زمان یادگیری مطالب جدید و خواندن مطالبی که تا حال نخوانده، نیست بلکه دانش آموز در هفته ها و روزهای پایانی فقط باید به یادآوری و مرور بپردازد و از یادگیری مطالب جدید خودداری کند. در کنار همه اینها چیزی که حائز اهمیت است بحث انگیزه و اعتماد به نفس است.

دانش آموز باید بتواند در این روزهای پایانی روی اعتماد به نفس وانگیزه اش بسیار کار کند تا بتواند از تلاشی که تا حال به کار گرفته استفاده کند و ثمره خوبی از آن بگیرد. برای حفظ انگیزه و اعتماد به نفس راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها این است که به هیچ عنوان سراغ مطالب جدید، کتابهای جدید ، مطالبی که تا حال نخوانده است ، مطالبی که یاد نگرفته و موضوعاتی که همیشه از آنها می ترسیده و موضوعاتی که در طول سال به تعویق می انداخته و تصور می کرده نزدیک کنکور آنها را می خواند و همچنین دنبال روشهای جدید نرود و آنها را آزمایش نکند چون این موضوعات از دانش آموز زمان می گیرد و وقتی که زمان زیاد از دانش آموز سر مطالب و یادگیریهای جدید گرفته شود باعث می شود دانش آموز دچار استرس زمان شود و متوجه شود که روزهایش تند تند می گذرد و هنوز روی یک مبحث یا کتاب جدید تمرکز کرده و زمان را از دست می دهد. این استرس روی انگیزه او اثر می گذارد و باعث افت اعتماد به نفس او هم می شود. بهتر است به جای این کار دانش آموز به سراغ یادآوری و مرور مطالبی برود که قبلا خوانده به خصوص آنهایی را که قبلا خوب خوانده و خوب یاد گرفته .

در روزهای پایانی دانش آموز هر چه روی نقاط قوتش تاکید کند و وقت بگذارد نتیجه مطلوبتر و بهتری می گیرد. این موضوع خود به خود به اعتماد به نفس او کمک می کند چون وقتی می بیند چیزهایی را که خوب خوانده به خوبی برایش یادآوری می شود به انگیزه اش هم کمک می شود و باعث می شود با روحیه خوبی به استقبال کنکور برود. یکسری باید و نبایدها وجود دارد که دانش آموز باید رعایت کند  موضوع دیگری که مهم است بحث مقایسه است. دانش آموزان در روزهای پایانی به این سمت می روند که خود را با همکلاسیهای خود مقایسه کنند. ترجیحا باید از این کار پرهیز کرد. مقایسه تحت هیچ عنوانی مناسب نیست. چون ما نمی دانیم دانش آموزان در شرایط دیگر چگونه مطالعه کرده اند و چه شرایطی دارند. ما نمی دانیم دانش آموزی که تراز خوبی دارد نسبت به دانش آموزی که تراز پایینی دارد در چه شرایطی هست و از چه برنامه ای استفاده می کند ، چه مشاوری دارد، وضعیت خانواده اش به چه شکلی است. پس مقایسه اصلا کار درستی نیست. در مقایسه ممکن است چند نتیجه اتفاق بیفتد  ممکن است دانش آموز به این نتیجه برسد که نسبت به همکلاسیهایش ضعیفتر است.

این باعث تخریب اعتماد به نفس و انگیزه ای می شود که به آن اشاره کردم. و باعث می شود دانش آموز خود را ببازد و احساس کند ناتوان است و نمی تواند در کنکور نتیجه خوبی بگیرد. یا ممکن است دانش آموز به این نتیجه برسد که قویتر از همکلاسیهایش است این مسئله هم مخرب است درست است که این موضوع به اعتماد به نفس او کمک می کند ولی ممکن است کاذب باشد و به خیال اینکه بهتر است از خواندن و پرداختن به یکسری از موضوعاتخودداری کند پس نتیجه مقایسه چه مثبت باشد و چه منفی برای دانش آموز خوب نیست. بهترین مقایسه ، مقایسه دانش آموز با خودش است. یعنی توانمندیها و پیشرفت خودش را با خودش مقایسه کند. اینکه هفته گذشته چند ساعت درس خوانده و چند تست زده و این هفته چند ساعت درس خوانده و تست زده مثلا ساعات مطالعه روزانه ،هفتگی و ماهانه اش را با هم مقایسه کند.

این مقایسه می تواند در هر زمینه ای باشد مثلا می تواند مقایسه ساعات درسی، صفحات مطالعه، تعداد تستها ، ساعات خواب و بیداری و... باشد. حال اگر دانش آموز در آزمونی شرکت می کند می تواند کارنامه آزمونهای مختلفش را با هم مقایسه کند. و در مقایسه ها هم بهتر است بر نقاط قوت توجه کند مثلا اگر کارنامه هایش را با هم مقایسه می کند درصدهای بالایش را نگاه کند و ببیند در چه درسهایی عملکرد خوبی داشته و بیشتر بر روی این آیتمها تمرکز کند تا باعث افت انگیزه و اعتماد به نفسش نشود. چون در این روزها دیگر وقت آن نیست که درسی را که 20 درصد زده را به 80 درصد برساند بلکه باید بر روی نقاط قوتش کار کند چون از نقاط قوت، روش به دست می آید. که می تواند از آن برای سایر حوزه ها و درسها استفاده می کند و عوامل موفقیتش را پیدا می کند و از آنها نتیجه می گیرد. هیچ کس از نقاط منفی روش به دست نمی آورد تا از آن برای سایر درسها استفاده کند. شاید یکی دو بار از چیزی که باعث شکست ما بوده درس بگیریم ولی نمی توانیم از آن روش به دست بیاوریم و برای همیشه از آن استفاده کنیم. موضوع سومی که در روزهای پایانی باید به آن توجه شود بحث تست زدن است.

کنکور تست است و سیستم آموزش کنکور بر اساس سوالات چهار گزینه افراد را غربال می کند برای موفقیت در این روش باید تمرین داشته باشید. صرف مطالعه کفایت نمی کند بنابر این نه تنها در طول سال باید تست بزنید بلکه در روزهای پایانی هم باید درصد تست زدن خیلی بیشتر شود. یعنی مطالعه و تست زدن  باید قطعا در کنار هم باشد اما هر چه به کنکور نزدیکتر می شوید باید میزان تست زدن بیشتر از میزان مطالعه شود. روزهای پایانی زمان مطالعه نیست بلکه وقت زمان مرور و یادآوری است.یکی از روشهای یادآوری مطالب تست زدن است.  در قالب تست زدن خیلی از مطالب در ذهن مرور می شود در تست زدن گاه مطالبی را پیدا می کنید، یکسری از مطالب در ذهنتان مرور می شود ، یکسری از تستها را ممکن است درست جواب بدهید یکسری از تستها را ممکن است اشتباه جواب دهید و تعدادی را ممکن است اصلا جواب ندهید و تعدادی را ممکن است به خطا جواب دهید. تستی را که درصت جواب می دهید باعث می شود مطلب در ذهن تثبیت شود و مطمئن می شوید که آن مطلب را خوب یاد گرفته اید. اگر که اشتباه یا خطا جواب دهید باعث می شود همان لحظه بروید و خطایتان را اصلاح کنید و آن را همان لحظه یاد بگیرید

اشتباه و خطا با هم متفاوت است اشتباه یعنی اینکه مطلب را یاد گرفته اید ولی آن مطلب را با مطلب دیگری شبیه دانسته اید و اشتباه جواب داده اید اما خطا به این معناست که مطلب را خوب یاد نگرفته اید و بر اساس بی دقتی پاسخ نادرست داده اید وقتی تستی را به خطا یا اشتباه جواب می دهید همان لحظه آن را می خوانید و یادگیریتان را اصلاح می کنید. و معمولا یادگیری که در خلال تست زدن اتفاق می افتد ماندگارتر از یادگیری است که هنگام مطالعه اتفاق می افتد. در مورد سوالاتی هم که نمی توانید جواب دهید باید علت را بدانید آیا آن مطلب را از پایه و اساس بلد نیستیدیا بلد بوده اید و در آن آزمون نتوانسته اید جواب دهید. اگر مطلب یا کتابی هست که در پایه و اساس ریشه ضعیف بوده اید و هیچگاه نتوانسته اید جواب دهید در تستها هم بهتر است از این سوالات بگذرید چون وقت زیاد روی تستی می گذارید و تازه می خواهید آن را یاد بگیرید. و ممکن است در آخر هم نتوانید آن سوال را جواب بدهید یا در کنکور اصلا از آن موضوع سوال نیاید.

به جای آنکه بیست دقیقه روی تستی که از ریشه با آن مشکل دارید وقت بگذارید می توانید روی سوالات زیادی را که بلد هستید را کار کنید اما اگر سوالی را که نمی توانید پاسخ دهید به آن علت است که در آن لحظه به ذهنتان نرسیده در حالیکه آن مطلب را بلد هستید یعنی تست به اندازه ای سخت است که شما را به اشتباه انداخته و غافلگیر کرده  بهتر است بروید و روی این تیپ سوالات کار کنید تا برای آزمونهای بعدی بتوانید به آن پاسخ دهید. دانش آموزان هر چه به کنکور نزدیک می شوند به خصوص دانش آموزان با انگیزه و درس خوان نسبت به مطالعه حریصتر می شوند چون دوست دارند مرتب مطالب بیشتری بخوانند و گاه برخی می گویند هر چه بیشتر می خوانند فکر می کنند بیشتر یادشان رفته است اینها تصورات غلطی است که این دانش آموزان دارند و احساساتی است که همه دانش آموزان دارند حتی آنهایی که رتبه یک رقمی می آورند تصور می کنند چیزی را که خوانده اند یادشان رفته است یا کم است و باید بیشتر بخوانند. این تصورات طبیعی است ولی غلط است و اینطور نیست شما وقتی که مطلبی را خوب یاد گرفته باشید در ذهن و خاطرتان می ماند. و فراموش نمی شود  و نیاز نیست دوباره تکرار کنید با تست زدن هم مرور می کنید هم تکرار کرده اید و هم مطلب در ذهنتان تثبیت خواهد شد و به اعتماد به نفستان کمک می کند.

برخی می پرسند وقتی مطلبی را می خوانیم بلافاصله تستش را بزنیم یا نه یکی دو روز بعد این کار را انجام دهیم. من توصیه می کنم همان لحظه تستش را بزنید و تست زدن را به روز و ساعات بعد موکول نکنید. زیرا وقتی مطلبی را می خوانید و بلافاصله تستش را می زنید باعث می شود که معمولا درست جواب بدهید ممکن است بعضی بگویند ما اینجوری سر خودمان را کلاه می گذاریم چون اینگونه تست زدن کار سختی نیست ولی من می گویم این کار خاصی است چون شما در تست زدن دنبال این نیستید که مچ خودتان را بگیرید و آزمایش کنید که چقدر یاد گرفته اید. بلکه به دنبال این باشید که مطلب در ذهنتان تثبیت شود. این کار فوایدی دارد. اول اینکه ما تست را درست جواب می دهیم. این کار به اعتماد به نفستان کمک می کند انگیزه تان بالا می رود و مطلب در ذهنتان تثبیت می شود.

دوم اینکه در زمان صرفه جویی می شود وقتی تستی را درست می زنید سراغ تستها و مطالب بعدی می روید. اما اگر روز بعد آن تستها را بزنید و جواب اشتباه بدهید روی انگیزه و اعتماد به نفستان تاثیر می گذارد. و احساس می کنید آن کتاب را خوب نخوانده اید و هر چه می خوانید فایده ندارد و مرتب روی آن کتاب و مطلب وقت می گذارید و زمان زیادی از شما می گیرد. بهترین حالت این است که همان لحظه که مطالعه می کنید تست بزنید چه درست جواب دهید و چه اشتباه به نفع شماست. وقتی درست جواب دهید انگیزه و اعتماد به نفستان بال می رود و مطلب در ذهنتان تثبیت می شود. اگر به اشتباه جواب بدهید چون تازه مطالعه کرده اید فورا می روید  و خطا را اصلاح می کنید و دیگر تکرارش نمی کنید. اما اگر امروز مطلب را بخوانید و فردا یا روز دیگری تستش را بزنید اگر درست بزنید یعنی مطلب را یاد گرفته اید ولی اگر اشتباه بزنید چون قبلا مطلب را خوانده اید حال و حوصله این را ندارید که دنبال اشتباهتان بروید و حتی اگر دنبال آن بروید و آن را اصلاح کنید اصلاح اشتباه خیلی در ذهن نمی نشیند و ممکن است تصحیح ذهنی اتفاق نیفتد.

......ورزشی

*اختصاص ۳ سهمیه پارالمپیک زمستانی به ایران

عیسی ساوه شمشکی، رئیس انجمن پارااسکی اظهار کرد: با توجه به برگزاری مسابقات بین المللی اسکی معلولان در رشته های آلپاین، اسنوبرد و صحرانوردی سال گذشته به میزبانی ایران، از سوی IPC (کمیته بین المللی پارالمپیک) ۲ سهمیه اسنوبرد در بخش زنان و مردان و یک سهمیه آلپاین در بخش مردان برای بازیهای پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ چین اختصاص پیدا کرده که امیدوارم این تعداد در مسابقات جهانی نروژ تا ۷ سهمیه افزایش پیدا کند.

وی گفت: مسابقات جهانی نروژ به دلیل تأیید کلاس بندی بین المللی و کسب سهمیه در ۳ رشته آلپاین، اسنوبرد و صحرانوردی از اهمیت زیادی برخوردار است و ما سعی داریم حداقل با ۱۲ ورزشکار زن و مرد در این تورنمنت حضور پیدا کنیم تا تعداد سهمیه های خود را افزایش دهیم.

شمشکی خاطرنشان کرد: در بازیهای پارالمپیک زمستانی ۲۰۱۸، با ۵ ورزشکار حضور داشتیم، اما این دوره سعی داریم علاوه بر افزایش تعداد سهمیه ها در جهت توسعه اسکی معلولان نیز تلاش کنیم، البته این امر در صورتی امکانپذیر است که در چند تورنمنت برون مرزی شرکت کنیم و تنها به اردوهای داخلی اکتفا نکنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در این دوره از بازیهای پارالمپیک زمستانی تا چه اندازه امید به کسب مدال دارید؟ افزود: کسب مدال در شرایط کنونی کار سختی است، برای رسیدن به این هدف باید بیشتر تلاش کرد و در تورنمنت های مختلف شرکت کنیم تا شرایط کسب مدال برای اسکی بازان ایران فراهم شود.

شمشکی در پایان همچنین درباره زمان شروع اردوی تیم ملی اسکی معلولان برای شرکت در مسابقات جهانی نروژ، خاطرنشان کرد: نیمه دوم شهریور ورزشکاران به اردوی آمادگی جسمانی و بدنسازی دعوت خواهند شد که این اردو تا زمان اعزام تیم ملی اسکی معلولان به مسابقات جهانی نروژ که در دی ماه برگزار می شود، ادامه خواهد داشت.

 

......حوادث

*استخدام پارکورکار برای سرقت از خانه

مرد معتاد که به دستور یک زن از خانه‌های مردم سرقت میکرد، وقتی متوجه شد سرش کلاه گذاشته ‌اند راز این باند خلافکار را برای پلیس فاش کرد. مدتی قبل مرد میانسالی به اداره پلیس رفت و از سرقت خانه ‌اش خبر داد. او گفت: آخر هفته به مسافرت رفته بودم و زمانی که به خانه برگشتم، متوجه سرقت میلیاردی از خانه ‌ام شدم. سارقان ۱۵ شمش یک کیلویی طلا را از گاوصندوق خانه ‌ام در شمال تهران به سرقت برده بودند و علاوه بر آن نیز وسایل با ارزش و کم حجم خانه‌ ام را با خود برده بودند. با شکایت مرد میانسال تحقیقات برای دستگیری سارقان آغاز شد. کارآگاهان به سراغ دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت رفته و دریافتند چهار مرد که صورت هایشان را پوشانده بودند پس از اجرای نقشه سرقت سوار بر خودرویی که پلاکش را مخدوش کرده بودند از محل متواری شده ‌اند. دوربینها نشان میداد یکی از آنها نقش زاغزن را داشته و نفر دیگر از دیوار بالا رفته و پس از باز کردن در خانه دو همدست دیگرش وارد شده‌ اند.اما این تنها سرقت مردان نقابدار نبود چرا که مأموران با شکایتهای مشابه دیگری مواجه شدند. سارقان شبرو با ورود به خانه‌ها اموال با ارزش را سرقت میکردند و در بعضی از پرونده‌ها ساکنان خانه در خواب بوده ‌اند که با تهدید و بستن دست و دهان آنها سرقتشان را اجرا میکردند. تحقیقات به دستور بازپرس دادسرای ویژه سرقت برای دستگیری اعضای این باند ادامه داشت تا اینکه مرد جوانی به یکی از کلانتریهای پایتخت رفت و زمانی که در مقابل افسر پرونده قرار گرفت راز سرقتهای باند «شهره» را برملا کرد. او گفت: من اعتیاد دارم و مدتی قبل یکی از دوستانم زنی به‌ نام شهره را به من معرفی کرد. شهره رئیس یک باند سرقت بود.

دستگیری سردسته باند

او ادامه داد: من در دو سرقت آخر با آنها همراهی کردم تصور میکردم پول خوبی از این سرقتها نصیبم میشود چرا که مقدار زیادی پول و اشیای عتیقه و طلا سرقت کردیم اما موقع تقسیم سهم فقط مقداری مواد مخدر به من دادند. وقتی به شهره گفتم و از او خواستم سهم واقعی مرا بدهد او به من گفت تو یک معتادی و هیچ کاری نمیتوانی انجام دهی، همین سهمی هم که به  تو دادم از سرت زیاد است. من که کینه او را به دل گرفته بودم و نمیتوانستم ببینم یک زن سر من را کلاه میگذارد، تصمیم گرفتم واقعیت را به پلیس لو دهم حتی اگر قرار باشد به خاطر دو سرقتی که مرتکب شده‌ ام به زندان بیفتم. بدنبال اعتراف مرد معتاد، بلافاصله کارآگاهان پلیس وارد عمل شده و شهره و ۶ نوچه ‌اش را بازداشت کردند. متهمان که ابتدا منکر جرایم خود بودند، زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شدند به سرقتهای سریالی از خانه‌ های پایتخت اعتراف کردند.

گفت‌و‌گو با پسر پارکورکار

در میان اعضای باند پسر جوان پارکورکاری بود که بعد از آشنایی با شهره در دام اعتیاد افتاده و به خاطر تأمین هزینه مواد مخدرش مجبور به سرقت شده است. وظیفه او در این باند بالارفتن از دیوار خانه‌ها بود. چطور با شهره آشنا شدی؟ یک روز که از باشگاه ورزشی بیرون آمدم سوار خودروام شدم، هنگام حرکت آیینه ماشینم به ماشین دیگری خورد. راننده زن جوانی بود که پیاده شد و همین تصادف باعث آشنایی ما شد البته بعد‌ها فهمیدم این تصادف شگردی برای جذب افراد باند توسط شهره بوده است. در حقیقت او برای افراد ورزشکار حرفه ‌ای دام پهن میکرد تا بتواند نقشه سرقت‌هایش را اجرا کند. چطور وارد باند او شدی؟ شهره گفته بود مطلقه است و اوایل با او به میهمانی‌های شبانه میرفتم. مدتی که گذشت مرا با ماده مخدر گل و شیشه آشنا کرد. میگفت مصرف این مواد باعث میشود که من بهتر ورزش کنم. من یک دیوار را در کمتر از سه دقیقه بالا میروم و مهارت زیادی در این مورد دارم. بعد از مدتی که دل به شهره بستم و معتاد شدم او ماجرای سرقتها را مطرح کرد و چاره‌ای جز اطاعت نداشتم. سرقتها را چطور انجام میدادید؟ هفته ای سه شب برای سرقت میرفتیم.  یک نفر که زاغزن بود. بعد از اینکه زنگ خانه‌ها را میزدیم اگر کسی در را باز نمیکرد من چون پارکورکارم خیلی راحت از دیوارها بالا رفته و از طریق بالکنها وارد خانه‌ها میشدم. پس از ورود هم در را باز میکردم و دو همدست دیگرم وارد میشدند و سرقت را اجرا میکردند. با اموال سرقتی چه میکردی؟ همه را به شهره میدادیم و او هم سهم اندکی به ما میداد. شهره همه سرقتها را در دفتری با جزییات یادداشت میکرد. اگر به سهم خود اعتراض میکردیم میگفت شمشها یا عتیقه‌ها یا هر چیز با ارزشی که آورده‌ایم قلابی بوده و ما در سرقت اشتباه کردیم.


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/33872.html
Page Generated in 0/0065 sec