printlogo


کد خبر: 2631تاریخ: 1392/11/27 10:55
آمریکایی ها حرف بی حساب زیاد می زنند
رییس مجلس:
آمریکایی ها حرف بی حساب زیاد می زنند
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکایی ها حرف بی حساب زیاد می زنند و دلیل ندارد ما وقت خود را صرف حرف های بی حساب کنیم، گفت: مهم این است که همبستگی داخلی کشور برای دفاع از منافع ملی حفظ شود.

علی لاریجانی در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره علت تغییر لحن مقامات آمریکایی و ورود آنها به مسایل داخلی ایران از جمله توان موشکی عنوان کرد.

رییس مجلس اظهار داشت: آمریکایی ها حق دخالت در امور داخلی ایران ندارند و در مساله موشکی هم قبلا مطالبی گفته بودند که به آنها پاسخ داده شده بود.

لاریجانی تاکید کرد: وقتی آنها می گویند همیشه گزینه های ما روی میز است، باید توجه داشته باشند بازتاب این است که ایران همیشه مراقب باشد که به کشور لطمه ای وارد نشود.

وی ادامه داد: آنها حرف بی حساب زیاد می زنند و دلیل ندارد ما وقت خود را صرف حرف های بی حساب بکنیم؛ مهم این است که همبستگی داخلی کشور برای دفاع از منافع ملی حفظ شود.


** وقت مباحثه درباره پروتکل الحاقی نیست

خبرنگاری در این نشست خبری درباره اظهارات مداخله جویانه آمریکایی ها نسبت به ایران پس از توافق ژنو و واکنش رییس مجلس و نمایندگان را در این باره جویا شد.

این خبرنگار همچنین پرسید: موضع مجلس نسبت به پروتکل الحاقی که در گام های نهایی منوط به تصویب نمایندگان مجلس خواهد بود، چیست؟

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ گفت: اظهارات آمریکایی ها هم می تواند مصرف داخلی داشته باشد و هم باید پاسخ داده شود؛ فکر نمی کنم در داخل کشور کسی بر این نظر باشد که به این حرف ها پاسخ ندهد.

لاریجانی افزود: گاهی سطح این حرف ها پایین و بی حساب و کتاب است که لزومی ندارد برای آن وقت صرف کرد.

وی با تاکید بر این که باید منافع ملی کشور را در بهترین شرایط جلو ببریم، یادآور شد: برخی جریان ها در آمریکا و منطقه بدشان نمی آید که این گونه مذاکرات قطع شود و حل و فصل مساله هسته ای در زمینه سیاسی منقطع شود.

رییس مجلس ادامه داد: ضمن این که باید از منافع ملی با قدرت دفاع کرد باید مراقب این شیطنت ها هم بود و بنابراین جایی که لازم باشد، پاسخ داده شود مسوولان وزارت امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه هر از گاهی پاسخ آنها را می دهند و در مجلس هم اگر لازم باشد، نمایندگان بیانیه می دهند و بنابراین این اظهارات بدون پاسخ نیست.

لاریجانی درباره پروتکل الحاقی نیز گفت: برای پروتکل الحاقی هنوز وقت هست؛ لازم نیست جلوتر از شرایط تصمیم بگیریم؛ هنوز خیلی وقت هست که ببینیم آنها در مسیر کار خود درست عمل می کنند و اکنون وقت مباحثه در باره پروتکل نیست.



** توافق ژنو جزییات پنهانی وجود ندارد

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری از لاریجانی سوال کرد: پس از توافق هسته ای ژنو، نمایندگان معتقد بودند که باید از جزییات مطلع باشند و فقط آقای لاریجانی نباید مطلع باشند و ما هم باید اطلاع پیدا کنیم؛ آیا جلسات شما با آقای ظریف را تایید می کنید و آیا به نظر شما نمایندگان باید در جریان تمامی جزییات محرمانه توافق ژنو باشند ؟

رییس مجلس در پاسخ به این پرسش گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم جزییات و مورد پنهانی وجود ندارد؛ اما ممکن است نحوه وصول به این نتایج مقدماتی داشته باشد و گفت و گوهایی دارد که به اینجا رسیده باشند که تاثیری در نتیجه ندارد.

لاریجانی یادآور شد: به نظر من طرح سوال دقیق نیست؛ آنچه که من در این زمینه اطلاع دارم و در جلسات مختلف هم از مسیر کار مطلع هستم با آنچه که در رسانه ها مطرح است با واقعیت تفاوتی ندارد.



**مورد مبهمی در مذاکرات نمی بینم

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به صورت دقیق موضوعاتی را فقط به رییس قوه مقننه (لاریجانی) ارایه کردند؟، گفت: من هم همان مواردی که در رسانه ها مطرح شده را می دانم و چیز بیشتری را ندیده و نشنیده ام.

رییس مجلس خاطر نشان کرد: تفاوت دراین است که چگونه مذاکرات انجام و این نتیجه چگونه حاصل شده است.

لاریجانی ادامه داد: مجموعه زیادی از بحث ها و گفت و گوها وجود دارد که خیلی ها را من هم نمی دانم و لزومی هم ندارد که بدانم چرا که مهم نتیجه گیری است.

وی اظهار داشت: آنچه که برای ما مهم است این است که چهارچوب مذاکرات درست رعایت شود؛ من چیزی تازه ای نمی بینم که مبهم باشد.


** تهدیدات آمریکا را جدی نمی دانم

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری عراقی از لاریجانی پرسید: تا کنون در راستای تهدیدات نظامی آمریکا شاهد اقدامی از سوی دولت ایران نبودیم، ما به دیپلماسی لبخند از سوی دولت خو گرفته ایم و دولت به این تهدیدات هیچ گاه پاسخ نگفته است، آیا شما در برابر تهدیدات آمریکا لبخند خواهید زد یا پاسخ خواهید داد؟

لاریجانی در پاسخ گفت: بستگی به مسایل دارد؛ گاهی این تهدیدات که انجام می شود بیشتر برای رفع مشکلاتی است که در زمینه های دیگر داشته اند و دلیلی ندارد که چندان به آن اعتنا شود و در برخی موارد باید به صراحت به آنها پاسخ داده شود؛ مثل مواردی که بلاوجه در شئون داخلی ایران دخالت می کنند.

وی افزود: بنابر این به مسایل مطروحه بستگی دارد و من در کل تهدیدات آمریکا را جدی نمی دانم و از قبل هم با شدت بیشتری این حرف ها بود و خاصیتی هم برای آن مترتب نبود.



**در موضوع هسته ای باید یک وفاق بین قوا وجود داشته باشد

خبرنگاری از رییس مجلس شورای اسلامی پرسید: شما در سمت مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای حضور داشته اید، امروز هم در راس قوه قانونگذاری کشور در مجلس حضور دارید، برخی اعتقاد دارند که مخالفت ها یا برخی اظهارنظرهای نمایندگان ممکن است بر فضای مذاکرات هسته ای تاثیر یا دولت را در مذاکرات تضعیف کند نظر شما در این باره چیست و همچنین پیام شما به برخی مخالف خوانی های دولت های غربی که با برخی توافق ژنو مغایر است، چیست؟

لاریجانی پاسخ داد: در کل چون موضوع هسته ای ایران یک پرونده ملی است باید یک وفاق بین قوای مختلف وجود داشته باشد و در این تردیدی نیست که این وفاق می تواند به پیشبرد این پرونده ملی کمک کند.

وی اظهارداشت: اما این به معنای آن نیست که در مجلس نظرات مختلف گفته نشودهمچنان که در سایر کشورها نیز همین طور است، مجلس آرای مختلفی در درون خود دارد و ایرادی نیست که نظرات گوناگون مردم در مجلس شنیده شود.

وی با بیان این که مهم این است که در کل برآیند کار، همکاری برای حل مساله ملی باشد، گفت: در غرب هم بعضی از حرف ها که در مورد مذاکرات ژنو و نتایج آن زده شده تفسیرهای خاصی است، شاید تصوراتی داشتند که در توافق ژنو به موفقیت نرسیدند که آن را به صورت روش های دیگری بیرون می دهند.

رییس مجلس افزود: ما کاری به آن نداریم و باید به متن توجه کنیم، لذا دیپلمات های ما باید متن را مبنا قرار دهند نه تقاضاها یا اهداف دیگری که دیگران مطرح می کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که نظر شما به عنوان رییس مجلس در ارتباط با برقراری ارتباط با آمریکا چیست؟ گفت: در مورد بحث آمریکا ما هنوز در این زمینه راه طولانی داریم و خیلی نمی شود، در مسایلی که از نظر سیاسی خیلی دچار پیچش است جست زد.



** حرف جدیدی وجود ندارد

یکی دیگر از خبرنگاران از لاریجانی پرسید: طبق اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در مقام ایفای نمایندگی در اظهار نظر و رای خود آزاد هستند؛ اخیرا شاهد بودیم علی مطهری نماینده تهران به دلیل برخی اظهارات به دادستانی تهران فراخوانده شد؛ شما چه حمایتی در راستای این اصل قانون اساسی از نمایندگان مجلس انجام می دهید، گرچه موضوع آقای مطهری در دو هفته اخیر مسکوت مانده است.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز درپاسخ به این سوال گفت: قبلا در این زمینه اظهار نظر کردم؛ طبعا نمایندگان در چهارچوب های قانونی می توانند، اظهارنظر کنند و اگر از چهارچوب خارج شوند بخش هایی مثل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد؛ این به معنای این نیست که کسی در سخنان خود تهمت و افترا بزند.

لاریجانی یادآور شد: این موضوع از نظر قانونی روشن است و قبلا در این زمینه اظهار نظر کرده ام و حرف جدید وجود ندارد.



**تولید داخلی، راه برون رفت از رکود فعلی

در ادامه این نشست خبری همچنین خبرنگاری سوال کرد: یک جریان انحرافی در مراکز تصمیم سازی کشور باعث شده که پیشرفت کشور در عرصه اقتصادی در پیروی محض از غرب و دست برداشتن از هویت ایرانی اسلامی بدانند در حالی که رهبر معظم انقلاب بر تکیه بر ظرفیت های داخلی تاکید می کنند؛ به نظر شما علت تحقق نیافتن حماسه اقتصادی تا امروز چیست؟

رییس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: من این گروه انحرافی را نمی شناسم ولی اصل موضوع که باید در اقتصاد نگاه درونی داشته باشیم و روی توانمندی های خودمان سرمایه گذاری کنیم، حرفی تخصصی و درست و دقیقی است و اگر رهبری هم بارها بر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در داخل تاکید داشته اند، حرفی حساب شده و تخصصی است.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد اگر بسترهای آن فراهم شود و به کارآفرینی توجه کافی شود از آن تولید بیشتر به وجود می آید که هم برای تامین داخلی و هم بازارهای منطقه قابل استفاده است؛ راه برون رفت از رکود فعلی همین است و اگر می خواهیم شغل برای بیکاران ایجاد کنیم راهش همین تولید داخلی است.

وی با تاکید بر این که دولت و مجلس به این موضوع باید توجه تام کنند، تصریح کرد: یکی از سمت گیری های تدوین بودجه در مجلس همین موضوع است و انشاءالله همین راه را طی خواهیم کرد.



** نفت و گاز جزو انفال است

رییس مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در بودجه سنواتی ردیف درآمدی مربوط به انفال نداریم در حالی که اصل 45 قانون اساسی به این موضوع به صراحت اشاره کرده است، اظهار داشت: پول نفت و گاز همان انفال است؛ هنوز مقدار زیادی از منابع جمهوری اسلامی متکی به انفال است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: عنوان آن خیلی مهم نیست، مهم این است بدانیم از این ظرفیت برای اداره کشور استفاده می شود.



**عبور از شرایط سخت اقتصادی و دیپلماتیک نیازمند همکاری قوا است

وی درباره تعامل و روابط دولت و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همکاری دولت و مجلس در شرایط فعلی امر لازمی است و عبور از این شرایط سخت چه اقتصادی و دیپلماتیک نیاز به همکاری قوا دارد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: فضای کلی مجلس را همکاری با دولت می دانم اما اظهار نظر در مجلس آزاد است و افراد هم از سر دلسوزی شاید مطلب خاصی مد نظر داشته باشند و مطرح کنند.

لاریجانی تاکید کرد: برآیند حرکت مجلس در موضوعات مختلف کمک به حل و فصل مسایل بویژه مشکلات اقتصادی است و در این راه پیگیر همکاری و تعامل با دولت است.

وی تصریح کرد: نگاه مجلس در زمینه هایی همچون لایحه بودجه 93 ، اصلاحیه قانون بودجه سال جاری ، رای اعتماد به وزیران تخصصی بوده است.

وی، آرا موجود در مجلس را متفاوت توصیف و در عین حال یادآور شد: در کل مسیر مجلس همکاری با قوای دیگر برای مرتفع شدن مشکلات فعلی است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کل مسیر مجلس را همکاری با قوای دیگر می بینم.

همچنین یکی دیگر از خبرنگاران از لاریجانی پرسید: قرار است تا پایان سال حقوق شهروندی اجرا شود، به عنوان نماینده ملت و رییس مجلس شورای اسلامی فکر می کنید که کدام حقوق بیشتر به نفع مردم است و باید در موارد حقوق شهروندی رعایت شود؟

وی پاسخ داد: البته هنوز سندی که مطرح کردند نهایی نشده است که به صورت یک سند دربیاید، اما برخی از موضوعات را مطرح کرده اند و در رسانه ها نیز منعکس شده است.

رییس قوه مقننه یادآور شد: ما در قانون اساسی ظرفیت های مختلفی داریم که به طور مستقیم به حقوق مردم مرتبط است و باید روی آن ها تمرکز پیدا کنیم تا محقق شود.

لاریجانی افزود: فرض کنید برای برخی از دادگاه ها، هیات منصفه قائل شده اند که این هنوز به صورت قانون در نیامده است بنابراین اگر از این طریق عمل و این موضوع محقق شود یکی از ظرفیت های دیده شده در قانون اساسی است.

وی اظهارداشت: همچنین در اصل هشتم قانون اساسی بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده که این موضوع هیچ وقت به صورت قانون در نیامده است، در صورتی که این موضوع جزو حقوق مردم است و نظارت عامه را در سطوح مختلف کشور به وجود می آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که می خواهند امر به معروف و نهی از منکر به مسوولان داشته باشد باید صیانتی داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین قواعد مختلفی وجود دارد که می توانند قانون اساسی یا اصول آن را اجرایی کند.



**آمریکایی ها توصیه ما را گوش نمی دهند

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری سوال کرد: با توجه به موضع گیری آمریکایی ها در مورد شکل توافق نهایی با ایران مبنی بر برچیدن تاسیسات هسته ای و موضوع موشک های بالستیک، به نظر می رسد آنها می خواهند مذاکرات به بن بست برسد، توصیه شما به مذاکره کنندگان آمریکایی و دستگاه دیپلماسی کشور چیست؟

رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آنها (آمریکایی ها) که توصیه ما را گوش نمی دهند، ولی فرض کنید مذاکرات به بن بست برسد، هیچ چیز نصیب اوباما و تیم وی نمی شود.

لاریجانی تصریح کرد: آنها می خواهند در دیپلماسی یک دستاوردی داشته باشند که بگویند ما مساله هسته ای را حل کرده ایم. اگر خیلی فشار بیاورند و با این حرف های نامربوط مساله هسته ای گسسته شود آن وقت آنها دستاوردی نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که مقامات آمریکایی امروز در بیانیه ای نسبت به رفع حصر خانگی آقایان کروبی و موسوی اظهار نظر صریحی کردند، واکنش شما درباره این دخالت آشکار نسبت به یک اتفاق داخلی چیست؟، یادآور شد: قبلا هم عرض کردم این ها حرف های گزافی است که آنها در شئون داخلی ما می کنند. این ها مسایل داخلی کشور است و آن هم ساز و کار خودش را دارد.

خبرنگاری در این نشست خبری سوال کرد: شنیده می شود در مجلس تغییر آرایش سیاسی در حال شکل گیری است، آیا شما تایید می کنید و آیا تشکیل فراکسیونی که حامی دولت باشد در مجلس مثبت یا منفی است؟

رییس مجلس نیز اظهارداشت: من اصولا این گونه جمعیت های سیاسی که در واقع ساخته و پرداخته قدرت ها باشد خیلی مفید نمی دانم چه در بیرون و چه در داخل مجلس، البته در داخل مجلس بحثی هم مطرح نیست. اگر هم وجود دارد بسیار خفیف است.

لاریجانی ادامه داد: اگر افراد آرم دار باشند نفوذ کلامشان کاملا کاهش می یابد، اگر هم مقصود این است که به دولت کمک شود راهش این نیست که الان مطرح شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که حزب موتلفه درباره بودجه نویسی هر ساله انتقاداتی دارد اما به این انتقادهای وارد بی توجهی می شود؟، گفت: از کجا می دانید که وارد است چون حزب موتلفه گفته است. البته انتقاد وارد است ولی من انتقادات را ندیدم.

لاریجانی تصریح کرد: اشکال در وضعیت بودجه ریزی وارد است یعنی اینکه تبصره های زیاد در ذیل ماده واحده بیاید و هرکدام یک قانون مادر را می خواهد زخمی کند کار درستی نیست و برای کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند و کارآفرینی داشته باشد نمی داند که سال آینده کدام یک از این قوانین مجروح می شوند بنابراین، روش موجود باید منسوخ شود. در این زمینه کاری را شروع کردیم و انشاالله با کمک دولت این روش اصلاح شود.

یکی دیگر از خبرنگاران با اشاره به روند نزولی بودجه بخش فرهنگی کشور در بودجه های سنواتی نظر لاریجانی را در این زمینه جویا شد.

رییس مجلس نیز پاسخ داد: البته در سال های گذشته بودجه بخش فرهنگی روند نزولی نداشته است اما کفایت بخش فرهنگ کشور را نمی داد.

لاریجانی یادآور شد: هم بخش رسانه ای کشور و هم بخش های دیگر فرهنگی کشور احتیاج به کمک بیشتری دارند.

وی ادامه داد: در مجلس هم در هنگام رسیدگی به لایحه بودجه 93 اعلام کردم این مقدار توجه به بخش فرهنگی هنوز مشکل اساسی فرهنگ را نمی تواند حل کند و باید بیشتر توجه شود. رییس مجلس خاطرنشان کرد: البته امسال مشکلاتی هم در بخش منابع داشتیم که امیدواریم در سال های آینده تکمیل شود به هر صورت رشد داشته ولی نزولی نبوده است.



** استقبال از کنفرانس بین المجالس خوب بوده است

خبرنگار شبکه خبر نیز در این نشست خبری درباره استقبال کشورهای اسلامی برای حضور در اجلاس بین المجالس اسلامی در تهران سوال کرد.

رییس مجلس شواری اسلامی نیز با بیان این که استقبال خوبی از این اجلاس شده است، گفت: شرایط امروز منطقه و جهان اسلام به گونه ای است که نیاز به همکاری و همفکری به ویژه میان کشورهای مسلمان را بیشتر کرده است و موضوعات مهم و حساس منطقه از جمله مساله فلسطین نیاز به گفت و گو و رایزنی های بیشتری دارد.

لاریجانی افزود: موضوع فلسطین همواره یکی از دغدغه های کنفرانس های مجالس اسلامی بوده وباید تمرکز بیشتری روی آن انجام شود و همچنین موضوع افراطی گری از جمله مسایل گریبانگیر منطقه است که امروز جغرافیای وسیعی از منطقه را درگیر کرده است.

وی با تاکید بر این که در چنین شرایطی، کشورهای منطقه نیاز به هوشیاری مضاعف دارند، گفت: برگزاری اجلاس بین المجالس می تواند بطور قابل توجهی تاثیر گذار واقع شده و موجب افزایش همکاری ها میان کشورهای اسلامی شود.



** تعامل خوب میان دولت و مجلس

خبرنگار ایرنا نیز پرسید: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد شکل گیری تعامل مثبت بین دو قوه بوده ایم که نتیجه آن، ایجاد آرامش در فضای سیاسی کشور و به تبع آن در فضای عمومی جامعه بوده است. ولی در عین حال شاهد تلاش هایی در داخل و خارج مجلس هستیم که سعی دارند این رویکرد تعاملی را به سمت تقابل منحرف کنند . آیا شما چه اقدامی صورت خواهید داد تا این رویکرد تعاملی بین قوا همچنان حفظ شود؟

لاریجانی پاسخ داد: فرآیند تعامل بین دولت ومجلس خوب است . البته آرای مختلف و جریان های مختلف در مجلس وجود دارد ولی در مجموع نگاه رفاقتی مجلس و دولت در باره موضوعا مختلف زیاد است و برداشت آنها از اصلاح امور هم به هم نزدیک است.

لاریجانی با اظهار امیدواری نسبت به این که این تعامل پایدار بماند، اظهارداشت: راه حفظ این تعامل، ارتباط بیشتر و گفت و گوهای تخصصی در باره موضوعات مهم وپرهیز از حاشیه ها است.

در ادامه خبرنگار دیگری درباره مغایرت با قانون شناخته شدن مصوبه مجلس درزمینه هدفمند سازی یارانه ها از سوی شورای نگهبان سوال کرد وپرسید: پیشنهاد شما برای اجرای مطلوب فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها در سال 93 چیست بطوریکه مردم کمترین هزینه را متحمل شوند؟

لاریجانی گفت: هدفمند کردن یارانه ها موضوع مهمی است و باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدفمند سازی یارانه از همان ابتدا بد متولد شد و نحوه اجرای آن مشکلاتی را ایجاد کرد، افزود: در آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها قانون اجرا نشد . در قانون هم تاکید به کمک به بخش های تولید بود که دچار رکود نشوند و همچنین باید به بخش بهداشت ودرمان و حمل و نقل هم توجه می شد ولی این کارها صورت نگرفت و باعث ایجاد وضعیت فعلی شد.

رییس مجلس تاکید کرد: برداشتن گام بعدی باید خیلی با دقت صورت گیرد. قطعا یک افزایش قیمت هایی درکار خواهد بود چون باید قیمت حامل های انرژی تغییر کند.

وی گفت: در این زمینه که در گام دوم هدفمندسازی یارانه ها باید به بخش تولید، بهداشت و درمان و حمل و نقل صورت گیرد و در این زمینه دولت مجلس توافق نظر دارند اما برای انجام این کار باید منابع وجود داشته باشد.

لاریجانی افزود: مشکل آنجاست که منابعی که در مرحله اول هدفمندسازی یارانه ها توزیع شد، در سال حدود 42 هزار میلیارد تومان است ولی پولی که از محل اصلاح قیمت ها بدست می اید، 28 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست. بنابراین اول باید این اختلاف برطرف شود و بعد از آن منابعی برای بخش های تولید، بهداشت و درمان و حمل و نقل ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع مقداری باعث افزایش قیمت ها خواهد شد و باید با درنظر گرفتن مجموع شرایط پیش رفت.



** چاره ای جز اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها نیست

رییس مجلس تاکید کرد: فکر می کنم چاره ای جز اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها نیست اما در این مورد که چگونه باید این گام را برداریم ، باید با آرامش بیشتری اقدام کنیم. امیدواریم کمیسیون تلفیق کار خود را با دقت و ظرافت لازم انجام دهد تا گام دوم اسباب ناراحتی برای مردم ایجاد نکند.



** اروپا زمانی شریک اول تجاری ایران بود

خبرنگار حریت ترکیه نیز سوال کرد: پس از توافق ژنو کشورهای اروپایی برای تجارت با ایران راهی این کشور شدند، آیا ایران تمایل دارد همکاری اقتصادی با اروپا داشته باشد؟ .

لاریجانی نیز پاسخ داد: ایران با اتحادیه اروپا همیشه روابط تجاری نسبت خوب و گسترده ای داشته است. شاید در کل اتحادیه اروپا شریک اول تجاری ایران محسوب می شد. بعد از این حوادث که در سال های اخیر رخ داد و بحث تحریم ها بوجود آمد سطح روابط جاری ما کاهش پیدا کرد به طبع رقبای دیگر جایگزین شده اند.



** آماده گسترش روابط با اروپا هستیم

وی ادامه داد: در حال حاضر اقبالی است که روابط تجاری ایران با اروپا به جایگاه قبلی خود نزدیک شود و ایران هم علاقه مند است، البته یک مقدار زمانبر است و امیدواریم در همین گفت و گوهای اتحادیه اروپا و ایران مجال هایی به وجود بیاید. بعضی از کشورهایی هم که در این مدت به ایران سفر کردند و مذاکراتی انجام دادند، مذاکرات نسبتا سازنده و با رویکرد مثبت بود. این مسیر اگر ادامه پیدا کند می تواند سطح روابط ایران و اتحاد اروپا را افزایش دهد.

رییس مجلس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار حریت ترکیه درباره ارزیابی از روابط ایران و ترکیه، گفت: روابط ایران با ترکیه بسیار دوستانه و صمیمانه است. ترکیه کشور دوست، برادر و همسایه ما است. روبط تجاری ما در سال های گذشته رشد بسیار خوبی داشته است. رایزنی ما با ترکیه در مسایل سیاسی هم زیاد شده است ضمن این که در بعضی از زمینه ها اختلاف نظر بین ایران و ترکیه وجود دارد اما در کل هم رایزنی های سیاسی و سطح مراودات تجاری ما افزایش پیدا کرده است که این کار درست است و نگاه دولت فعلی هم همکاری بیشتر با همسایگان است.



** مسایل مهم جهان اسلام در کنفرانس بین المجالس اسلامی در تهران

لاریجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به کشتار مردم بحرین توسط آل خلیفه و همچنین کشته شدند مردم در سوریه، اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی چه چاره ای برای حل این مشکلات می اندیشد؟ گفت: در این دو سال و اندی که گذشت یک مسیر دایره وار در صحنه بین الملل در مساله سوریه و بحرین طی شده است.

وی یادآور شد: از ابتدا جمهوری اسلامی ایران معتقد بود حل و فصل این مسایل در مسیر سیاسی انجام شود. اما برخی قبول نداشتند و رفتند دنبال روش های نظامی و این عوارض را برای مردم منطقه بوجود آوردند. شاید در ژنو یک هم نگاه دقیقی به این موضوع نبود که نتوانستند یک راه حل دقیقی پیدا کنند.



** تلاش ها برای راه حل سیاسی در موضوع سیاسی باید ادامه یابد

لاریجانی ادامه داد: در ژنو 2 تلاش این است که از راه حل سیاسی برای این مساله استفاده شود. هنوز این موضوع خیلی پیش نرفته است و مذاکرات در حال انجام است و بعضی جاها هم اختلاف نظر جدی است.

وی همچنین گفت: ایران در مسایل چالش هایی که این روزها در منطقه برای کشورها بوجود آمد هم برای مسیر درازمدت مردم سالاری که یک خواسته مهم برای مسلمانان است باید با خواست خودشان انجام شود و با اقدامات نظامی این کار عملی نیست. کشورهای بزرگ هم در بیانشان این را می گویند که ما به این نتیجه رسیده ایم که راه حل سیاسی مشکل را حل می کند امیدوارم که در عمل هم همین راه را بروند.

وی یادآور شد: قطعا در این اجلاس روی راه حل سیاسی تاکید خواهد شد و فرصتی هم است با مسوولین بخش های مختلف بحث هایی وجود داشته باشد. فکر جمهوری اسلامی این است که دیگران هم تقریبا به این تلقی رسیده اند شاید بستر ها بیش از گذشته برای راه حل های سیاسی آماده شده است.

رییس مجلس ادامه داد: اما باید توجه کرد که گاهی راه حل های سیاسی برای این است که یک بحران جدید از طریق سیاسی بوجود بیاورند باید به این هم توجه شود هر راه حل سیاسی نمی تواند مشکل را حل کند و احترام گذاشتن به رای مردم می تواند یک راه حل سیاسی پایدار پیدا کرد.



** رویکرد ایران تغییری نکرده است

خبرنگاری در ادامه این نشست خبری پرسید: به دنبال موضع گیری اخیر در تونس و البته واکنش شتاب زده هیات آمریکایی در قبال نقش مخرب رژیم صهیونیستی در تحولات منطقه، بعضی محافل غربی این تحلیل را مطرح می کنند که شاید این امر نشانه ای از تغییر رویکرد ایران در جریان گفت و گوها در آستانه مذاکرات هسته ای باشد، آیا شما با این تحلیل موافق هستید؟

لاریجانی پاسخ داد: من چنین اظهارنظری را ندیده ام؛ اما به طور کلی ما در آنجا هم حرف تازه ای نزدیم. همان موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به مساله فلسطین و هم انقلاب های منطقه ای که می دانید با چه مشکلاتی در مسیر راه آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: باید در این محافل به این سنگ اندازی ها متوجه بود، اکثر انقلاب ها با این مسایل دچار هزینه های بیشتری شده اند. بنابر این باید مقداری روشن تر مسائل گفته می شد؛ سیاست جمهوری اسلامی از قبل همین گونه بوده است و این مسائل اساسی در جمهوری اسلامی است. مذاکرات مربوط به مسائل هسته ای است و به این مسایل پایه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مربوط نیست.



** دلیلی برای نگاه منفی به مذاکرات وین وجود ندارد

خبرنگار شبکه 2 تلویزیون دانمارک نیز با عذرخواهی به دلیل اینکه نمی تواند به زبان فارسی سوال خود را بپرسد، این پرسش را مطرح کرد که دیدگاه شما در مورد مذاکرات چیست؟ همچنین چه انتظاری از نشست وین دارید؟ دو دیدگاه وجود دارد عده ای می گویند مذاکرات موفق خواهد بود و عده ای معتقدند دستاوردی برای ایران نخواهد داشت؟

لاریجانی پاسخ داد: دلیلی برای نگاه منفی به مذاکرات وجود ندارد، مذاکرات با طی مقدماتی آغاز شد، اکنون وارد مرحله جدیدی شده است. اگر در این مذاکرات همانطور که قبلا گفته بودند بخواهند موضوع هسته ای را از طریق سیاسی حل کنند، زمینه آن فراهم شده است؛ اما اگر نگاه تاجرمآبانه و چانه زنی بلاوجه داشته باشند، بعید است مذاکرات به سادگی جلو برود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرف مقابل باید مبنایی جلو برود، آنها معتقد بودند نگرانی هایی در مورد آینده فناوری صلح آمیز هسته ای ایران وجود دارد، این موضوعی است که اگر واقعا نگرانی آنها باشد می توان برای آن راه حلی یافت؛ اما اگر بخواهند ایران را به کلی از موضوع هسته ای منصرف کنند بیجاست و قبلا هم بی نتیجه بوده است، امیدواریم مختصر عقلی وجود داشته باشد و همین راه دقیق تر را طی کنند.



**حضورمردم در 22 بهمن ظرفیت کشور را برای حل و فصل مسایل افزون کرد

لاریجانی همچنین در ابتدای این نشست خبری از حضور یکپارچه ملت در راهپیمایی 22 بهمن تشکر کرد و اظهارداشت: این حضور حاوی پیام مهمی برای داخل و خارج کشور بود.

وی افزود: این حضور همبستگی داخلی کشور را به شدت عمیق و ظرفیت کشور را برای حل و فصل مسایل افزون کرد که از این جهت از همه ملت عزیز جای سپاسگزاری دارد.

رییس مجلس بخش نخست سخنان خود را به برگزاری نهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس سازمان کشورهای اسلامی اختصاص داد و گفت: ایران موسس این اتحادیه است و در بین مجالس کشورها بعد از بین المجالس جهانی، بزرگ ترین اتحادیه ای است که بین مجالس کشورهای اسلامی نقش آفرین است.

لاریجانی از استقبال کشورهای مختلف برای حضور در این کنفرانس که در تهران برگزار می شود، قدردانی کرد و یادآور شد: کارهای مقدماتی این کنفرانس از روز گذشته (جمعه) آغاز شد.



**امیدواریم کنفرانس بین المجالس به چالش های مهم جهان اسلام توجه خاص کند

وی با یادآوری این که روز سه شنبه مجمع عمومی اجلاس اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری اسلامی آغاز به کار می کند، اظهارامیدواری کرد که این اجلاس در تهران که با حضور جمع بسیاری از روسای مجالس کشورهای اسلامی تشکیل می شود به چالش های مهم جهان اسلام توجه خاص کند.

رییس مجلس، موضوع فلسطین، مساله افراطی گری در شرایط سیاسی کشورهای اسلامی، مشکلات ایجاد شده در راه دموکراسی در این کشورها را از جمله محورهای این اجلاس عنوان کرد و گفت: ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیت کشورهای عضو در توسعه، آبادانی و پیشرفت علمی از موضوعات مورد علاقه در این اجلاس است که در شعار آن تبلور یافته است.



**اجلاس بین المجالس امیدواریم نتایج ملموسی برای ملل مسلمان داشته باشد

لاریجانی ادامه داد: امیدواریم با همت همه کشورهای اسلامی این کنفرانس نتایجی ملموس برای ملل مسلمان داشته باشد.

وی با تاکید بر همکاری های کشورهای اسلامی در عرصه فناوری و علمی یادآور شد: امروز کشورهای اسلامی همچون گذشته نیستند و از قابلیت های خوبی برخوردار شده اند.

رییس مجلس تصریح کرد: باید این ظرفیت ها برای بالابردن سطح همکاری های کشورهای عضو استفاده شود.



**بخش های مختلف اجرایی سال آینده با یک نظام روشن کار خود را آغاز کنند

لاریحانی همچنین در این نشست خبری به روند بررسی لایحه بودجه 1393 کل کشور در مجلس پرداخت و گفت: لایحه بودجه مدت مدیدی است که در کمیسیون های تخصصی، تلفیق و سپس در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت امسال در زمان مقرر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد، شما ملاحظه می کنید با وجود این که هنوز بیش از یک ماه به پایان سال باقی مانده است رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس پایان یافت.

رییس مجلس یادآور شد: نظر نهایی شورای نگهبان نیز فردا در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی می شود و همچنین مجلس برای رفع ابهام ها و ایرادات شورای نگهبان روز دوشنبه جلسه دارد.

لاریجانی تاکید کرد که انشاء الله در این هفته کار بودجه پایان می یابد.

وی ادامه داد: طبعا دولت یک ماه فرصت دارد تا آیین نامه های اجرایی قانون بودجه 93 را تدوین کند تا سال آینده با یک نظام روشن بخش های مختلف اجرایی کار خود را آغاز کنند به ویژه صاحبان سرمایه هم بدانند که در چه چهارچوبی می توانند سال آینده کار کنند.

وی یادآور شد: بنابراین فایده سر موقع کار کردن در ابتدای کار دولت مشهود شد.



** افزایش 3 درصدی بودجه کل کشور در مجلس

لاریجانی افزود: آنچه که در لایحه گنجانده و تصویب شده، حدود سه درصد افزایش پیدا کرده، یعنی بودجه کل کشور 806 هزار میلیارد تومان در لایحه بود که به 833 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: در مورد شرکت های دولتی حدود دو درصد و در بودجه عمومی دولت حدود 6 درصد افزایش را شاهد بوده ایم، ولی مهم این است که از نوشتن سند بودجه علاوه بر تنظیم امور مالی، هدف گیری های روشنی را بتوان مشاهده کرد.

رییس مجلس تصریح کرد: فکر می کنم مجلس تلاش کرد تا در زمینه رونق تولید و تسهیل فضای کسب و کار گام های روشنی بردارد.

وی ادامه داد: می دانید که در شرایط رکورد و تورم هستیم و تغییر شرایط هم کار ساده ای در وضعیت فعلی نیست، لذا در زمینه رونق بخشی به تولید که می تواند کلید بهبود شرایط باشد، چند گام برداشته شده است.

لاریجانی با تشریح گام های برداشته شده مجلس برای رونق تولید در لایحه بودجه سال 93 کل کشور، تصریح کرد: یکی از آنها در بند ج تبصره دو بود که پرداخت بدهی های دولت به بخش های خصوصی و تعاونی در آن دیده شده و یکی از مشکلات فعلی بدهی هایی است که به بخش های خصوصی و تعاونی وجود دارد.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ظرفیت این مقدار طلبکاری را ندارد، مخصوصا در بخش نیرو این مشکل به صورت حاد وجود دارد، بنابراین به این موضوع توجه ویژه شد.

وی ادامه داد: نکته دوم این بود که اجازه استفاده از تسهیلات تامین مالی خارجی به صورت فاینانس به دولت داده شد که علاوه بر باقی مانده فاینانس های مالی سال های گذشته معادل ریالی 35 میلیارد دلار توسط دولت و بخش خصوصی قدرت جذب وجود دارد.

وی تصریح کرد: نکته سوم اجازه سپرده گذاری به صندوق توسعه ملی در حد دومیلیارد دلار است. ارزی داده شده برای ضمانت نامه ها، برای تامین نقدینگی در جهت پیش پرداخت و تامین کارگاه برای پیمانکاران ایرانی که در مناقصات خارجی برنده می شوند یا شرکت هایی که موفق به صدور کالا یا خدمات فنی و مهندسی می شوند، در بانک های کشور هدف تا 2 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی اجازه دارد در این جهت تمهید کند که به صادرات آسانتر مهندسی در کشور کمک می کند.

لاریجانی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این بود که طرح های نیمه تمامی که در بخش های تولیدی، اقتصادی و تعاونی، خصوصی و دولتی از حساب ذخیره ارزی استفاده کرده بودند، صندوق توسعه وام جدید نمی داد، ولی اجازه داده شده است که اگر عوامل غیر ارادی در آن امر دخالت داشت و نتوانستند بدهی خود را بدهند برای اینکه پروژه های آنها تکمیل شود، از صندوق توسعه بتوانند تسهیلات بگیرند.

وی تاکید کرد: این مصوبه می تواند مقدار زیادی از طرح های نیمه تمام را به پایان برساند.

رییس مجلس اظهار داشت: یک مشکل دیگر درباره دیرکرد تسهیلات بانکی بود، مخصوص کشاورزانی که دچار حوادثی مثل خشکسالی می شدند. برای همکاری با آنها در تبصره 11، قانون بخشودگی اعلام کردیم تا دچار مشکل نشوند.

لاریجانی تصریح کرد: به دولت اجازه داده شده در تبصره الحاقیه 4 طرح های تولیدی و صنعتی که دچار مشکل شده و در آستانه تعطیلی هستند، توسط سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران تکمیل شوند.

وی ادامه داد: سازمان گسترش نمی تواند این طرح ها را بپذیرد، ولی در اینجا به آنها اجازه داده است که این طرح های نیمه تمام را بتواند تکمیل کنند.

رییس مجلس خاطر نشان کرد: یک الزامی برای کلیه بانک ها وجود داشت که برای گشایش «ال سی» بیش از 30 درصد نقدینگی نگیرند و مابقی وقتی کالا رسید و تحویل داده شد گرفته شود، که البته این موضع را نیز دولت قبلا گفته بود ولی بانک ها عمل نکرده بودند و حالا بصورت قانونی الزام آور شد.

وی با بیان اینکه مناسباتی درباره صندوق و بانک ها با این هدف گیری تولید در نظر گرفته شد که دارای چند نکته است، گفت: یکی از این مناسبات این بود که به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا 20 درصد از منابع خود را نزد بانک های خصوصی و دولتی سپرده گذاری کنند.

لاریجانی گفت: طبق قانون صندوق فقط می تواند در بانک های خارجی سپرده گذاری کند، ولی ما اجازه دادیم تا 20 درصد از منابع خود را در بانک های داخلی چه خصوصی و چه دولتی سپرده گذاری کند که این می تواند یک گشایشی برای بانک های عامل بوجود بیاورد.

وی ادامه داد: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد 100 درصد از منابعی که از حساب ذخیره ارزی به عاملیت بانک های دولتی صرف اعطای تسهیلات به بخش های خصوصی و تعاونی داده شده بود در سال 93 وصول می شوند، بابت دو موضوع بتوانند تضمین کنند یکی بابت تصفیه بدهی های دولت به بانک ها و دیگری درمورد افزایش سرمایه بانک ها زیرا یکی از مشکلات وضع فعلی نداشتن منابع برای سرمایه درگردش برای بخش های تولید است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته سوم نحوه تسویه مطالبات گیرندگان تسهیلات و مقوله افزایش سرمایه بود که براساس آن زمان استمهال و نحوه بخشودگی جرایم را به مصوبه شورای پول و اعتبار منوط کردیم چون این موضوع بستگی به شرایط دارد.

لاریجانی اظهارداشت: همچنین در نکته چهارم به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا سه و نیم میلیارد دلار نزد بانک های تخصصی سپرده گذاری کند تا مبلغ مذکور از سوی بانک های عامل با معرفی وزارت صعنت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، خصوصی و تعاونی و بنگاه های اقتصادی وابسته به موسسات غیردولتی به مصرف برسد.

وی ادامه داد: این گشایشی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی که امروز یک مشکل جدی آن ها همین موضوع است، که از طریف صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

رییس قوه مقننه گفت: همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده تا منابع ریالی مانده اعتبارات بودجه سال 91 و 92 که ما در این دو سال 10 درصد از منابع صندوق را به صنعت و کشاورزی اختصاص دادیم، از مانده این ها در بانک های خصوصی و دولتی سپرده گذاری کند تا بتوانند برای طرح هایی که توجیه فنی و اقتصادی دارند تسهیلات دهند.

لاریجانی افزود: علاوه بر این موضوع 10 درصد از منابع صندوق توسعه را برای کشاورزی و دامداری در اختیار صنعت قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 20 هزار میلیارد اوراق مشارکت برای طرح های مهم در نظر گرفته شده، البته یک مقدار در فروش این ها مشکل است که هم برای شهرداری ها و طرح های مهم در نظر بگیرند اما دولت باید یک مقدار در نرخ آن توجه کند تا قدرت جذب وجود داشته باشد. شنیده ایم از امروز شروع به عرضه اوراق مشارکت کرده اند که کار درستی نیز است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای برخی از بخش ها نیز یک نگاه خاص شده است، گفت: حدود سه هزار میلیارد تومان برای بهداشت و درمان و بیمه سلامت به خصوص بیمه روستاییان در نظر گرفته شد که در مجلس پیشنهادی در صحن داده شد که ابهاماتی داشت که ابهامات را مرتفع کردیم.

لاریجانی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی نحوه تخصیص بودجه بین دو دستگاه را به اختیار معاونت برنامه ریزی و توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری گذاشتیم که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و گفتند باید کاملا روشن باشد که به نظر من حرف درستی است که این موضوع را در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهیم کرد.

وی اظهارداشت: همچنین هفت هزار و 500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی، 300 میلیارد تومان برای استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس، 120 میلیارد تومان برای طرح سرانه مدارس، 100 میلیارد تومان برای بهسازی روستا و 100 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستا در نظر گرفته ایم.

رییس قوه مقننه گفت: برای طرح های عشایری نیز 20 میلیارد تومان و برای کمک به طرح های آبیاری تحت فشار به جز تسهیلات 60 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

لاریجانی افزود: همچنین 500 میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و 300 میلیارد تومان برای سیگنال رسانی رادیو و تلویزیون برای فرستنده ها که توسط وزارت ارتباطات این کار انجام خواهد شد در نظر گرفته شده است.



** امیدواریم از گشاده دستی مجلس به خوبی استفاده شود

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار جهشی در بودجه صورت گرفته است، گفت: برای طرح ها و سرمایه گذاری در مورد نفت و گاز هم مجوز صد میلیارد دلار به صورت بیع متقابل صادر شد که امیدواریم از این سرمایه که با گشاده دستی مجلس تصویب شده به خوبی استفاده شود.

لاریجانی به هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: در مورد هدفمندی یارانه ها دولت یک پیشنهادی را بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس داد که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و با تعدیلی تصویب شد.

وی اضافه کرد: روح آن لایحه بر این مبنا بود که فعلا با همین مصوبه ای که برای سال 92 در نظر گرفته شده، اسفند ماه نیز اجرایی شود و برای سال آینده دولت ملزم شد لایحه ای ارائه کند و 11 هزار میلیارد برای این سه ماه در نظر گرفته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی به دو ایراد شورای نگهبان به این مصوبه اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان در ایراد خود آورده که الزام کردن دولت توسط مجلس که لایحه بیاورد روشن نیست و ابهام در طراحی کار وجود دارد که این هم باید در کمیسیون تلفیق به سرانجام برسد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: فرصتی است که به وسیله مذاکره با دولت به تفاهمی در مورد سهم هدفمند کردن یارانه ها و کمک هایی که از این طریق به تولید و بخش بهداشت و درمان می شود، تصمیم گیری کنیم.



**راه آینده کشور تسهیل فضای کسب و کار است

رییس مجلس شورای اسلامی رویکرد مجلس در بررسی بودجه را توجه به رونق بخشی بخش تولید دانست و گفت: تا جایی که مجال بود، تصمیماتی گرفته شده و تصور می کنم برای آینده کشور راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و اقدامات عملی برای رونق بخشی به تولید نداریم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: این رویکرد و نظر مجلس درباره توجه به تولید درست است و امیدواریم دولت با این روحیه بودجه را محقق کند و به اجرا درآورد تا کشور از فضای رکود در آید.



**بروجردی در جلسات بررسی مذاکرات حضور دارد

خبرنگاری با اشاره به دور بعدی مذاکرات که در وین برگزار می شود، پرسید: خبرهایی مبنی بر حضور نماینده مجلس در گروه مذاکره کننده شنیده شد، آیا این قضیه تایید شده است؟

رییس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: پرونده بحث مذاکرات هسته ای همواره در اختیار شورای عالی امنیت ملی بود، آنها مسوول پی گیری آنها بودند و پرونده در اختیار مجلس نیست.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین باید کار را آنها دنبال کنند اما قطعا مجلس موضوع را رصد و پی گیری می کند و آنجا که لازم باشد از حقوق ملت دفاع خواهد کرد. ما در سطوح مختلف با موضوع ارتباط داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسات مربوط به بررسی موضوع حضور دارند و قبلا نیز اینگونه بود که رییس کمیسیون امنیت ملی حضور داشت و اکنون نیز اینچنین است.



** دیپلماسی پارلمانی موازی کاری نیست

خبرنگار دیگری پرسید: اخیرا مجلس شورای اسلامی بحث دیپلماسی پارلمانی را در پیش گرفته و بسیاری معتقدند این سیاست طی ناکامی دولت قبلی در سیاست خارجی در دستور کار قرار گرفت؟ علی رغم موفقیت دولت جدید در بحث سیاست خارجی، آیا این سیاست را همچنان ادامه خواهید داد؟ آیا این اقدام موازی کاری با دستگاه دیپلماسی نیست، موضع مجلس در قبال کشورهای اروپایی چیست؟

لاریجانی پاسخ داد: دیپلماسی پارلمانی از قبل هم وجود داشت حتی در شرایطی که گاهی گرفتگی هایی در دیپلماسی رسمی کشور به وجود می آمد رفتارهای دیپلماتیک پارلمانی و رفت و آمدها در این زمینه وجود داشت.

وی اظهار داشت: دیپلماسی پارلمانی همواره نقش مکمل را برای دیپلماسی دولتها دارد و به آن موازی کاری نمی گویند.

وی با بیان اینکه در همه کشورها این موضوع وجود دارد و ظرفیت جدیدی است که می توان از آن استفاده کرد، گفت: این موضوع همچون دیپلماسی عمومی است که نمی توان آن را برای دیپلماسی رسمی مضر دانست و جنبه مکمل دارد بنابراین از این دید، باید نگاه کرد و اکنون هم همان وضع وجود دارد شاید قدری قوی تر.

**تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا در حد پیش بینی رسانه ای است

خبرنگار روزنامه ابتکار پرسید که پس از استقرار دولت یازدهم زمزمه هایی از سوی نمایندگان کنگره آمریکا برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و کنگره امریکا شنیده شد که با واکنش مثبت نمایندگان مجلس ایران مواجه شد، نظر شما در این زمینه چیست و موافق تشکیل این گروه هستید یا خیر؟

لاریجانی خاطر نشان کرد: هنوز بحث آن مطرح نیست بلکه می توان گفت جزء پیش بینی های رسانه ای است و هیچ اقدام عملی درباره این موضوع صورت نگرفته است.

وی درپاسخ به اصرار خبرنگار روزنامه ابتکار که دوباره نظرش را پرسید گفت: موضوعی مطرح نیست.

خبرنگار روزنامه ابتکار بازهم پرسید شما موافق هستید یا خیر که لاریجانی با خنده جواب داد: به هرحال وقتی چیزی که زمینه آن وجود ندارد نباید درباره آن صحبت کرد. مثل این است که بگوییم در کره مریخ اگر آدم باشد خیلی خوب است و شما بگویید چه کسی در کره مریخ باشد خوب است؟ و من می گویم ولی آدمی در آنجا وجود ندارد.



**درباره انتقال پایتخت باید مطالعات کارشناسی دقیقی انجام شود

خبرنگار روزنامه جهان صنعت پرسید : شاهد هستیم که مجلس وارد طرح هایی می شود که برای مردم، رسانه ها و دولت به نتیجه نرسیدن این طرح ها از ابتدا مشخص است، مثل موضوع انتقال پایتخت و توضیح شما برای ورود به این مباحث که نوعی به هدر دادن منابع کشور است ، چیست؟

لاریجانی پاسخ داد: دولت از این طرح استقبال کرده و گفته که روی آن مطالعه خواهد کرد. موفقیت این موضوع بستگی دارد به اینکه دولت چقدر بر روی آن وقت بگذارد و مطالعه کند.

وی افزود: این بحث ابعاد مختلف دارد، یعنی زمانی که دکتر روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند درباره این موضوع بحث شد ولی در آن زمان رییس جمهوری وقت خیلی موافق نبودند و به همین علت، این طرح راکد ماند .

رییس مجلس خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز که این موضوع در مجلس مطرح شد، رییس جمهوری نظر منفی درباره آن نداشته و گفته است بررسی شود و درحال مطالعه است و باید دید که چقدر منابع نیاز دارد و آیا در شرایط فعلی امکان پذیر است یا خیر.



**باید کمک کرد تا سبد کالا به نحو صحیحی توزیع شود

خبرنگاری درباره سبد کالا پرسید : مجلس به شکل خاص قصد ورود در این زمینه را دارد یا خیر؟

لاریجانی با تاکید براینکه درباره سبد کالا احتیاج به قانونگذاری وجود ندارد، تصریح کرد: این کار احتیاج به نظارت دارد و مجلس نظارت را انجام داد و دید که اشکالاتی در این زمینه وجود دارد که این صف های طولانی را به وجود آورده و دولت هم تغییری در مسیر کار ایجاد کرد ولی باید کمک کرد تا این امکانی که در اختیار مردم قرار گرفته به نحو درستی انجام شود.



**هدفمندی یارانه ها باید به شکلی باشد که به طبقه ضعیف فشار وارد نیاید

خبرنگار روزنامه آرمان از رییس مجلس درباره گرانی ها و اقدامات مجلس در این زمینه پرسید.

رییس مجلس در پاسخ به سوال این خبرنگار اظهار داشت: گرانی موضوعی مهم است، ولی در شرایط فعلی هم رکود در جامعه وجود دارد و هم گرانی و راه برون رفت هم این است که فضای رونق تولید را فراهم کنیم.

وی افزود: برای این منابعی که وجود دارد، با سختی این شرایط فراهم می شود و در بودجه سال 93 نیز راهکارهایی برای رونق تولید در نظر گرفته شده است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: تا آنجایی که می شود باید برای طبقات ضعیف شرایط را در حدی نگه داشت که فشار به آنها نیاید بطور مثال در موضوع بنزین، گاز و برق حتما نظر مجلس در این زمینه وجود دارد.

رییس مجلس تصریح کرد: بنابراین اگر مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها اجرایی شود، در یک سطحی برای طبقاتی که مشکل دارند باید میزانی در نظر گرفت که به طبقه ضعیف فشار نیاید.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین یکی از موضوعات بحث بین مجلس و دولت موضوع هدفمندی یارانه ها است.



** رسانه ها به ایجاد فضای نقد کمک کنند

لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره دعوت رییس جمهور از نخبگان دانشگاهی برای نقد مسایل کشور و عملکرد دولت، گفت: این که فضای در کشور به وجود آید که نخبگان بتوانند اظهار نظر کنند، کار درستی است.

وی افزود: بخصوص رسانه ها بسیار می توانند کمک کنند و اظهارات نخبگان را منعکس کنند.

لاریجانی با بیان این که اظهار نظر نخبگان سیاسی در رسانه ها منعکس می شود، گفت: شاید نگاه رییس جمهوری این بود که دانشگاهیان و اساتید به این موضوع بپردازند و برای آن، ساز و کاری فراهم کرد که آنها کاملا در جریان قرار بگیرند تا اظهار نظر کنند.

رییس مجلس ایجاد فضای نقد در جامعه را کار درستی دانست و تاکید کرد: هر چه رسانه ها در این زمینه کمک کنند، می توانند انتخاب های بهتری را در اختیار مسوولان بگذارند.



** مجلس باید مستقل باشد

خبرنگاری خطاب به رییس مجلس با بیان اینکه ˈبعد از هشت سال عقلانیت و منطق در سایه دولت تدبیر و امید به کشور بازگشته استˈ، به روند تذکرات، سوالات و کارت زردهای نمایندگان به وزرای کابینه اشاره کرد و پرسید: این تصور پیش آمده که مجلس به نوعی رفتار دوگانه ای را در مواجهه با دولت در پیش گرفته است، فکر می کنید این روند چقدر ادامه می یابد؟

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: خوش بینی شما را تبریک می گویم که می گویید عقلانیت به سیستم بازگشته است ولی عقل که قابل تعطیل نیست، همیشه بوده اما درجات آن متفاوت است.

لاریجانی در تبیین این که مجلس چه نسبتی با دولت ها دارد، گفت: ما همیشه گفتیم که مجلس به عنوان یک قوه باید مستقل باشد؛ مجلس ضمن این که همراهی، گفت و گو و کمک به دولت ها را پیش می گیرد، باید خودش تصمیم گیر و مستقل باشد.

رییس مجلس افزود: درباره دولت فعلی نیز همینطور است و نگاه ما همین است که اگر قوانین در کشور به درستی اجرا شود، امور روی ریل درست قرار می گیرد و شرایط قابل پیش بینی می شود.

لاریجانی اظهار داشت: اگر نقدی به گذشته است، این است که قوانین به درستی اجرا نمی شد یا گاهی اجرا نمی شد؛ الان هم از این که کرارا می گوید که می خواهیم قانون را اجرا کنیم ، حرف سنجیده و درستی می گویند و امیدواریم که همین مسیر را طی کند و مجلس هم در این زمینه کمک کار دولت خواهد بود.



** نظر لاریجانی درباره رفع حصر

خبرنگار روزنامه فرهیختگان با اشاره به سخنرانی رییس مجلس در کمیته اجرایی المجالس اسلامی درباره وحدت بین امت اسلامی، از لاریجانی پرسید که آیا مجلس درباره آشتی ملی در کشور، وضعیت زندانیان سیاسی و رفع حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد دستور کاری دارد؟

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: آنچه من گفتم در کل کشورهای اسلامی یک بحث مبنایی است؛ اگر امت اسلامی از ظرفیت های خود به درستی استفاده کنند به نفع شان است.

وی افزود: فرض کنید کشورهایی که در اطراف ما هستند ظرفیت های خیلی خوب تجاری و فنی دارند و ما هم از ظرفیت های خوبی برخورداریم اما وقتی به ترازهای تجاری نگاه می کنیم، می بینیم که بیشتر تراز تجاری با کشورهای بزرگ است.

لاریجانی گفت: گاهی در همین بین المجالس بازار مشترک کشورهای اسلامی مطرح شد ولی محقق نشد پس معلوم شد که گیری بین کشورهای اسلامی وجود دارد که خیلی توانمندی های خود را باور ندارند.

وی با بیان این که این رویه در دراز مدت به امت اسلامی لطمه می زند، افزود: هر قدر درباره همگرایی سیاسی بین کشورهای اسلامی صحبت کنیم اما پیوندهای اقتصادی بین آنها فراهم نکنیم، نمی توانیم موفق باشیم.

لاریجانی همچنین درباره رفع حصر نیز گفت: باید از طریقی که انجام شد، دنبال کرد یعنی دبیرخانه شورای امنیت ملی که این موضوعات را دنبال می کند، پیگیری کند و بنابراین در اختیار دولت است.

وی افزود: آنها می توانند همین نظراتی که شما دارید و نظراتی را که دیگران دارند، همه را بسنجند ، بررسی کنند و تصمیم سنجیده ای بگیرند.



**لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به موضع گیری آمریکایی ها در مورد شکل توافق نهایی در رابطه با برچیدن تاسیسات هسته ای و موضوع موشک های بالستیک، به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند که مذاکرات به بن بست برسد توصیه شما به مذاکره کنندگان آمریکایی و دستگاه دیپلماسی کشور چیست؟

رییس مجلس پاسخ داد: آنها که توصیه ما را گوش نمی دهند. ولی فرض کنید به بن بست برسد چیزی گیر آقای اوباما و تیم اش نخواهد آمد. آنها می خواهند در دیپلماسی یک دستاوردی داشته باشند که بگویند ما مسئله هسته ای را حل کرده ایم. اگر خیلی فشار بیاورند و با این حرف های نامربوط مساله هسته ای گسسته شود آن وقت آنها دستاوردی نخواهند داشت.

 


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/2631.html
Page Generated in 0/0061 sec