روزنامه دوشنبه 14 مهر ۱۳۹۹
عناوین امروز: ارائه سه پیشنهاد رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری - تعطیلی دانشگاهها باید تابع مصوبات ستادهای استانی باشد - بازیهای رایانه ای برای نابینایان "بخش اول" - آموزش بانوان معلول در سایه بی توجهی ها - آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی"بخش هفتم" - آغاز طرح پزشکی از راه دور آکادمی ملی پارالمپیک - اسید خوری پس از قتل!
|
روزنامه «ایران سپید»
دوشنبه 14 مهر ۱۳۹۹
17 صفر ۱۴۴۲
5 اکتبر 2020
سال بیست و چهارم شماره 6530
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره......
ارائه سه پیشنهاد رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
تعطیلی دانشگاهها باید تابع مصوبات ستادهای استانی باشد
بازیهای رایانه ای برای نابینایان "بخش اول"
آموزش بانوان معلول در سایه بی توجهی ها
آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی"بخش هفتم"
آغاز طرح پزشکی از راه دور آکادمی ملی پارالمپیک
* ارائه سه پیشنهاد رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست گفتگوی هفته شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به طرح سه پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش عمومی و چهار پیشنهاد در در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تشکر از دیدگاه علمی دکتر ستاری و نگاه عالمانه به مسائل توسعه اظهار داشت: دیدگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص عبور از توسعه سخت افزاری به سمت توسعه نرم افزاری و سپس توسعه انسان مبنا دقیقا با تجارب توسعه در جهان بشری همخوانی دارد و لذا امروزه نظریه ی توسعه انسان مبنا و توسعه فرهنگی، نظریه اصلی توسعه است که آموزش وپرورش بیشترین نقش را در آن ایفا می نماید.
معاون وزیر در ادامه به بیان سه پیشنهاد در حوزه کلی آموزش و پرورش و چهار پیشنهاد در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از طرح های خوب و با کیفیت در حوزه آموزش و پرورش پیاده می شود اما چون الزامات آن به خوبی فراهم نیست با شکست مواجهه می شود. طرح شهاب و طرح بوم از آن دسته طرح هایی هستند که اتفاقا اجرای خوب آن ها کمک شایانی به استعداد یابی مطلوب و تمام ساحتی دانش آموزان می کند.
وی با بیان اینکه دو پیشنهاد در خصوص طرح شهاب دارم اظهار داشت: اول اینکه با پایلوت کردن یک استان، این طرح در ابعاد گوناگون باز مهندسی شود تا به سمت اهداف کیفی به خوبی حرکت کند و دیگر اجرای آزمون های معتبر رغبت سنج و استعداد تحصیلی در راستای اجرای این طرح است که می تواند به استعداد یابی دانش آموزان و مداخلات موثر آن در کیفی سازی تعلیم و تربیت ایشان بسیار کمک کند.
وی افزود: پیشنهاد دوم در خصوص طرح بوم است، این طرح هم می تواند با اجرا درست، استعدادیابی خوبی از دانش آموزان داشته باشد و دقیقاً نقش برنامه عصر جدید را در حوزه مدارس ایفا نماید.
وی تصریح کرد: اگر کار اصل آموزش وپرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی بدانیم این دو طرح از شناسایی این استعداد ها و تبدیل آن ها به سرمایه های انسانی در عرصه های مختلف کمک شایانی خواهد نمود .
معاون وزیر با بیان اینکه پیشنهاد سوم اینجانب تقویت و حمایت از پژوهش سراها، آزمایشگاه های نانو، سلول های بنیادین و دارو های گیاهی و علوم شناختی و نیز مدارس سمپاد مربوط است اظهار داشت: حدود پانزده نوع مسابقات علمی –پژوهشی از جمله المپیاد ها که هم در جریان شناخت استعداد ها و هم تقویت آن ها اثرات انکار پذیری دارد، در آموزش و پرورش اجرا می شود که نیازمند تقویت و حمایت است.
معاون وزیر در ادامه به بیان چهار پیشنهاد در حوزه ی سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دانش آموزان با نیاز های ویژه پرداخت و اظهار داشت: اولین پیشنهاد در خصوص استعداد یابی در سنین طلایی به منظور مداخلات بهنگام طلایی است. ما همه ساله از سال 1370 برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را برای کل دانش آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی اجرا می کنیم و در سال 99 پوشش 99 درصدی را هدفگذاری کرده ایم.
وی افزود: این برنامه با بیش از 20 هزار نیروی انسانی و در بیش از دو هزار پایگاه انجام می شود و این برنامه امکان استعداد سنجی دانش آموزان در قلمروهای مختلف از بدو ورود دارد تا با مداخلات به هنگام طلایی به رشد کیفی استعداد ها منجر شود.
وی تصریح کرد: در این راستا آموزش و پرورش استثنایی با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهوری، امکان نرم سازی آزمون های معتبر را دارد خصوصاً اینکه بانک جامع آزمون ها در این سازمان تشکیل شده است و در این راستا کمک خوبی می تواند به انجام برساند.
معاون وزیر با بیان اینکه پیشنهاد دوم به هدایت، حمایت و تاسیس شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و شتاب دهنده ها مربوط می شود اظهار داشت: دانش آموزان با نیاز های ویژه به 105 قلم وسایل آموزشی، کمک آموزشی، توانبخشی، ورزشی و پرورشی نیاز دارند. که این شرکت ها می توانند به تأمین آنها همت گمارند و هم چنین با توجه به شرایط کرونا در فرآیند های آموزش مجازی و دیجیتالی کمک شایانی به تعلیم و تربیت این دانش آموزان داشته باشند.
وی افزود: سومین پیشنهاد به مناسب سازی و ایجاد پارک های علمی و فناوری در حوزه ی دانش آموزان با نیاز های ویژه مربوط است که در این راستا معاونت علمی و فناوری می تواند منشاء اثرات و برکات بسیار برای دانش آموزان با نیاز های ویژه گردد.
حسینی در پایان با بیان اینکه چهارمین پیشنهاد به حمایت بیشتر و ویژه تر از دانش آموزان با نیاز ویژه که جزء استعداد های درخشان هستند مربوط می شود اظهار داشت: این دسته از دانش آموزان حمایت بیشتری را نسبت به دانش آموزان عادی می طلبند که انشالله مورد توجه قرار خواهد گرفت.
* تعطیلی دانشگاهها باید تابع مصوبات ستادهای استانی باشد
منصور غلامی وزیر علوم:
در مورد نحوه فعالیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در هفته جاری، مدیریت موضوع به عهده روسای دانشگاهها است و در این زمینه باید از مصوبه ستادهای استانی تبعیت کنند.
کاهش تعداد کارکنان و تعطیل کردن فعالیت های حضوری دانشجویان طبق برنامه اعلام شده است.
در زمان تعطیلی دانشگاه ها، فقط دانشجویانی که تعطیلی به کار پژوهشی در حال انجام آنها آسیب میرساند، می توانند با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و برای حداقل زمان ضروری در آزمایشگاه ها حضور یابند./ ایرنا
* هشدار پلیس درباره کلاهبرداری در پوشش «اعزام زوار برای اربعین»
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا هشدار داد: افراد سودجو با انتشار تبلیغات کذب " ثبت نام کاروان های پیاده روی اربعین " سعی بر فریب مردم، معرفی آنان به سایتهای جعلی و در نهایت سرقت اطلاعات کارت بانکی شهروندان با هدف کلاهبرداری مالی را دارند./ ایسنا
* صاحبان چک های برگشتی مانعی برای دریافت وام ودیعه ندارند
وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا مستاجران دارای چک برگشتی برای دریافت تسهیلات بانکی ودیعه مسکن مانعی پیش رو ندارند
* چه خبر از بازار لوازم خانگی؟
رئیس اتحادیه لوازم خانگی اظهار داشت: با توجه به اینکه در سه سال گذشته اجازه واردات وجود نداشت ماشین لباسشویی ایرانی 260 هزار تومانی تمام اتوماتیک را باید 7 میلیون تومان خرید.
* دکتر روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
نبود انسجام اطلاعات زنجیره تأمین و توزیع کالا در کشور زمینه سواستفاده و آسیب به آرامش و امنیت روانی مردم شده است. وزارت صمت اطلاعات زنجیره کامل تأمین و توزیع کالا را در دسترس همگانی قرار دهد. سامانه جامع تأمین و توزیع کالا، امکان مقابله موثرتر با فساد و قاچاق را فراهم می کند. ضرورت پیوستن همه دستگاه ها از جمله گمرک و بیمه به سامانه جامع تأمین و توزیع کالا. اعطای مشوق مالیاتی به صادرکنندگان خوش سابقه و متعهد. رئیس جمهور وزیر جدید صمت را مکلف کرد، زنجیره کامل تأمین و توزیع شامل تولید، صادرات و واردات کشور، از مرحله ثبت سفارش تا توزیع کالا در فروشگاه ها را ایجاد و زمینه دسترسی همه مدیران، فعالان اقتصادی و عموم مردم به این سامانه را فراهم کند، تا در هر لحظه همه بتوانند از تمامی مراحل ورود، توزیع و میزان و موجودی کالا در کشور مطلع شوند.
* هاشمی: تهران باید 2 هفته تعطیل شود/ تعطیلات یک هفته ای برای قطع زنجیره کرونا، مؤثر نیست
به جای فرافکنی و تبدیل کردن معضلات شهری به رقابت های انتخاباتی و سیاسی به فکر حل مشکلات باشیم.
* تهران را با مدیریت نشسته نمیتوان مدیریت کرد
* بازیهای رایانه ای برای نابینایان "بخش اول"
این روزها گذراندن اوقات فراغت با بازیهای رایانه ای بسیار رایج شده است نابینایان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. برای آشنایی با حال و هوای بازیهای رایانه ای در بین نابینایان با سعید درفشیان گفتگویی داشتیم. درفشیان که خود با اغلب بازیهای نابینایی آشناست در باره بازیهایی که در داخل کشور ساخته شده اند می گوید: بازیهای داخلی خیلی کم هستند مثلا مجتبی خادمی زمانی بازی دو در جنگل را طراحی کرده است یک بازی هم احسان اسماعیلی طراحی کرده به نام بازی با شماره ها. یک بازی هم میثم امینی طراحی کرده به نام arrange the time دو بازی آخر که گفتم در سایت محله نابینایان قابل دسترسی هستند. بازی خانه های رنگی یا arrange the time شبیه بازی سودوکو است تنها تفاوتش این است که با رنگها ساخته شده است. و می توان صفحه را بزرگتر کرد و مثلا از شانزده خانه به بیست خانه افزایش داد و تعداد رنگها را کم و زیاد کرد. س: آیا نابینایان مطلق هم می توانند از بازیهای رایانه ای استفاده کنند؟
ج: بله audio game ها 13 بازی هستند که هم افراد بینا و هم افراد نابینا می توانند آنها را بازی کنند ولی اصل بازیهایی که برای نابینایان مناسب باشد این است که صوت در آن نقش اصلی را دارد و یا متن است که آن هم به صوت تبدیل می شود مثل بازیهای کارتی که بیشتر متن هستند ولی توسط برنامه های نابینایی خوانده می شوند.
س: این بازیها تحت ویندوز هستند یا اندروید؟
ج: اینها اکثراً تحت ویندوز هستند تعدادی از بازیها برای سیستم عامل اندروید هم طراحی شده اند ولی هم تعدادشان کمتر است و هم کمتر از آنها استقبال می شود. بعلاوه برخی از بازیها که برای کامپیوتر و ویندوز طراحی شده اند برای اندروید هم مناسب سازی شده اند.
س: تنوع بازیها در خارج از کشور برای نابینایان چگونه است؟
ج: بازیها در خارج از کشور خیلی زیاد هستند در سایت audiogames .net لیست 80-90 درصد بازیهایی که برای نابینایان موجود است به همراه لینک دریافت آنها جمع آوری شده است.
* آموزش بانوان معلول در سایه بی توجهی ها
فرق دارد اهل غرب کشور باشی یا شرق آن جنوبی باشی یا شمالی در هر شهر و استان با هر اقلیت و فرهنگ نگاه ها به زنان و دختران دارای معلولیت متفاوت است. قومیت، نژاد، فرهنگ، زبان، مذهب، باورهای معنوی، ارزشها، سنتها، و آداب و رسوم و همچنین سبک زندگی، بانوان دارای یک معلولیت مشابه را از هم متمایز می کند. این نمایز در زمینه آتوانمندی هایشان نیست بلکه در برخی موارد بیشتر از توانمندی و استعداد بانوان، معلولیتی که دارند به چشم می خورد. این امر سبب شده است برخی از این بانوان هم بارو کنند که نمی توانند.
با وجود این که تعداد زنان معلولی که خود مسئول مراقبت و سرپرستی از خودشان هستند از مردان بیشتر است، اما بسیاری از این زنان هیچگاه امکان استخدام و اشتغال را نداشته اند. طبق بررسی های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1390 تعداد مردان خود سرپرست معلول 19 هزار و 81 نفر و زنان خود سرپرست معلول 39 هزار و 372 نفر بوده است. زنان در جامعه مورد تبعیض های بسیاری قرار گرفتند و این تبعیض ها برای بانوان دارای معلولیت دوچندان خواهد بود. آموزش، تحصیل، اشتغال، تردد آسان، ازدواج و... از جمله مشکلاتی است که تک تک بانوان معلول با هر نوع معلولیتی که دارند با آن روبه رو میشوند و در این میان کمتر انجمی یا تشکلی را دیده ایم که تخصصی در بحث بانوان و مشکلات و آموزش این افراد فعالیت کنند.
مشکلات بانوان دارای معلولیت باید از ریشه و اساسی بررسی و برای حل آن راهکارهای مناسب ارائه شود که این امر حضور انجمن های فعال در بخش بانوان آن هم به صورت تخصصی را می طلبد.
چندی پیش شنیدیم برخی از فعالان حقوقی و وکلای دادگستری انجمنی با نام «انجمن دفاع از حقوق زنان معلول مهرآفرین» را تاسیس کردند تا پیگیر مشکلات حقوقی و قضایی بانوان دارای معلولیت که حقوقشان به هر شکلی تضییع شده است، باشند. در همین زمینه با یکی از وکلای پایه یک دادگستری به گفتگو نشستیم تا برایمان از اهدافی بگوید که زمینه ساز تشکیل این انجمن تخصصی شد.
لیلا والایی یکی از بنیانگذاران این انجمن می گوید: «فعالیت های مختلف در حوزه زنان دارای معلولیت بسیار اندک بوده است. اگر در مورد معلولان فعالیت هایی صورت گرفته است به صورت کلی برای همه معلولان است اما در خصوص موضوع زنان معلول چه در مورد روابط خانوادگی، تحصیل، اشتغال و ازدواج در جامعه هنوز قدم های مؤثری را شاهد نبودیم. این موضوعات بسیار جای کار دارد که فقط باید از جنبه زنانه به آن نگاه شده و برای آن راه حل هایی در نظر گرفته شود.»
وی ادامه می دهد: «در حوزه فعالیتم با موارد بسیاری رو به رو شدیم که در آن بانوان معلول مورد خشونت های خانگی قرار گرفته اند یا حقوق مالی و معنویشان به عنوان همسر یا فرزند نادیده شده است. معمولاً بانوان معلول توانایی مالی ندارند که بتوانند وکیل گرفته و از حقشان دفاع کنند یا اینکه مشاوره حقوقی درستی به آنها ارائه شود. در بحث زنان و دختران معلول نیاز به یکسری کارگاه های آموزشی داریم تا این افراد را با حقوق شان آشنا شوند.»
والایی با اشاره به اعضای هیئت مدیره انجمن دفاع از حقوق زنان معلول مهرآفرین می گوید: «انجمن را با همکاری چند تن از دوستان وکیل و حقوقی تاسیس کردیم. اما این انجمن نیازمند تعداد بسیاری از وکلا است تا بتوانیم خدماتمان را به بانوان بیشتری در سطح تهران و کشور ارائه دهیم.»
این وکیل دادگستری با اشاره به پیگیری های این انجمن در مورد ماده 27 قانون حمایت از حقوق معلولان بیان می گوید: «در حال حاضر بحث دادخواهی در مورد ماده 27 قانون جزو مهم ترین برنامه هایم برای پیگیری حقوق زنان معلول است چرا که این افراد بیشتر از آقایان دارای معلولیت نیازمند دریافت این حقوق هستند. با تلاش هایی که صورت گرفته بانوانی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و هیچ درآمدی ندارد را تا حدودی شناسایی کردیم تا برایشان دادخواهی را انجام دهیم.»
والایی می افزاید: «انجمن زنان معلول مهر آفرین از سال 95 راه اندازی شده است تا به مشکلات زنان و دختران این گروه بپردازد. این انجمن برای پیگیری موارد شخصی افراد رایزنی هایی را با کانون وکلاً انجام داده است تا بتوانند از وکلای معاضدتی استفاده کنند. بیشتر مراجعه کنندگان برای پیگیری های موضوعاتی همچون خشونت های خانگی، استخدام، کلاهبرداری و... است. ما در صددیم سایتمان را راه اندازی کنیم و اکنون در حال طراحی آن هستیم تا بتوانیم اطلاعرسانی بیشتری را به جامعه هدفمان داشته باشیم.»
والایی با بیان آنکه هنوز نمی توانیم به همه بانوان خدماتمان را ارائه دهیم، می گوید: «دفتر کارم را به فضای انجمن اختصاص دادم و با همکاری دوستان وکلا و حقوقی ام پیگیری ها را انجام میدهیم. اما هنوز نمیتوانیم به همه بانوان معلول خدمات دهیم چرا که تعداد وکلایی که با انجمن همکاری می کنند محدود و تعداد مراجعه کنندگان بسیار زیاد هستند. به همین جهت از وکلایی که دوست دارند در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند دعوت می کنیم تا در این انجمن به ما بپیوندند تا بتوانیم خدمات مان را گسترش دهیم و یاری رسان بانوان معلول باشیم.»
* آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی"بخش هفتم":
در آخرین قسمت از آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی، اشرف السادات حیدری، مسئول آموزش کلینیک دیابت در بیمارستان بقیه الله "عج"، در باره روش نگهداری انسولینها توضیحاتی می دهد: به عنوان مثال بیمار دیابتی به پزشک خود مراجعه می کند و پزشک برای او 5 عدد انسولین می نویسد. وقتی او نسخه را خریداری می کند باید چهار عدد از انسولینها را در طبقات پایین یخچال و روی درب آن قرار دهد. یعنی آن را زیر فریزر درون یخچال نمی گذارد چون اگر انسولین یخ بزند اثر خود را از دست می دهد. بیمار باید فقط انسولینی را که می خواهد باز و از آن استفاده کند را نگه دارد. اگر کیف انسولین داشت آن را در کیف می گذارد. و آن را در جایی خشک و دور از نور نگه می دارد. انسولین را نمی توان پشت پنجره، جلوی داشبورد ماشین، روی ماکروویو، روی یخچال، جلوی تلویزیون، روی موبایل، کنار تبلت نگه داشت. بلکه آن را در کشویی می گذاریم در این حال اگر انسولین ، کیف داشته باشد که بهتر است. و گرنه آن را در یک کیف معمولی قرار دهید. وقتی انسولین در کیف باشد اگر احیانا از دست بیفتد نمی شکند. نکته دیگر این است که اگر انسولین را امروز باز کردیم فقط تا 30 روز می توانیم آن را نگه داریم. اگر انسولینی بیش از 30 روز از باز شدنش گذشته باشد حتی اگر فقط یک واحد آن را استفاده کرده باشیم و 299 واحد دیگر در آن مانده باشد باید آن را دور بیندازیم. برای مسافرت و جابجایی ها اگر به عنوان مثال فرد روزی 80 واحد نوومیکس تزریق می کند و به چند قلم برای مسافرت نیاز دارد به تعداد قلمی که نیاز دارد بر می دارد و از هر کدام یک واحد را مانند حالت هواگیری دور می ریزد سپس در انسولین را می بندد و آن را در کیف قرار می دهد اگر بخواهیم انسولین دست نخورده را از شهری به شهر دیگر جا به جا کنیم حتما به کیسه یخ نیاز داریم برای این کار انسولین را باید در سه چهار کیسه فریزر بسته بندی و در کیسه فریزرها را گره زد. بیمار باید یک فلاکس پر از یخ تهیه کند و انسولین را در آن قرار دهد و انسولین را به این صورت به جای دیگر ببرد. با این کار و خالی کردن یک واحد آن دیگر مشکلی برای انسولین پیش نمی آید.
* آغاز طرح پزشکی از راه دور آکادمی ملی پارالمپیک
* معرفی 4 گزینه نهایی هدایت استقلال
* اسید خوری پس از قتل!
لینک مطلب: | http://iransepid.ir/News/21941.html |