printlogo


کد خبر: 12675تاریخ: 1396/9/12 09:30
برتری سامانه خدمات بانکی نابینایان در پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات
برتری سامانه خدمات بانکی نابینایان در پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات
از میان محصولات ارسالی به دبیرخانه همایش، 15 محصول به‌عنوان برگزیده انتخاب و تقدیر شد و سه محصول برتر، جوایز فاب طلایی، نقره‌ای و برنزی را دریافت کردند.

به گزارش ایران سپید در میان محصولات برگزیده، سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، مربوط به شرکت دانش‌بنیان پکتوس فاب طلایی، پلتفرم زبردستان مربوط به شرکت گرامی سرزمین هوشمند، فاب نقره‌ای و آنتی‌ویروس پادویش از شرکت گرامی نرم افزاری امن پرداز، فاب برنزی را دریافت کردند. عناوین دیگر دستاوردهای برگزیده عبارتند از: بستر جمع‌سپاری وب آزما، پلتفرم و خدمات ذخیره‌سازی ابری ابرینو، پلتفرم یکپارچه دولت، تولید گراف دانش فارسی. جویشگر علمی فارسی (علم نت)، فینوتک (پلتفرم خدمات بانکداری باز)، سامانه جامع مدیریت و امنیت کاربران شبکه نتبیل، سامانه جامع مهر پرداخت، سامانه ملی ثبت پایان‌نامه، رساله‌ و سامانه هوشمند و ماژولار جمع‌آوری، تحلیل و پایش داده، نرم افزار اتوماسیون اداری و مدیریت فرآیندهای فراگستر، نرم افزار زحل (پایش و تحلیل سوییچ). افزون بر این جایزه ملی مدیر برتر فناوری اطلاعات (مبفا) به چهار مدیر برگزیده و جایزه ملی شرکت‌های تحول آفرین به سه شرکت تعلق گرفت.
انتظار ما، توسعه خدمات بانکی برای نابینایان در سراسر کشور است
سعید صادقپور، مدیرعامل شرکت پکتوس که توانست در این همایش جایزه فاب طلایی را به‌ دست آورد، در مصاحبه با «ایران» گفت: سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، طرح مشترک انجمن نابینایان ایران و شرکت پکتوس است. ایده شکل گیری این سامانه برای نابینایان، به بخشنامه بانک مرکزی در سال 91 بر می‌گردد. اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای، به مدیران شبکه بانکی اعلام کرد: نابینایان در استفاده از تمام خدمات بانکی(بجز خدمات حساب جاری) مواجه با هیچ گونه محدودیتی نبوده و ملزم به داشتن فرد همراه نیستند. در راستای این بخشنامه و مسئولیت اجتماعی که تمامی سازمان‌ها در جهت تعمین برابر حقوق شهروندی معلولین با سایر مردم جامعه دارند، این سامانه در بانک‌های کشور راه‌اندازی شد. وی ادامه داد: از مهرماه سال 94 تا کنون، حدود 60 شعبه از 13 بانک کشور، در راستای این طرح تجهیز شده‌اند.
سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب، شامل دستگاه برجسته نگار و نرم‌افزار گویای فرم‌های بانکی است. در ابتدا، نرم‌افزار فرم‌های بانکی روی رایانه باجه نصب شده و اطلاعات مندرج در فرم‌های بانکی، به‌صورت صوتی برای افراد نابینا خوانده می‌شود. یکی دیگر از ابزار‌های مورد نیاز در این سامانه، دستگاه برجسته نگار است که می‌بایست به رایانه شعبه متصل شود. دستگاه برجسته نگار، دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل بوده و تکمیل فرم‌های بانکی با استفاده از صفحه کلید ویژه نابینایان و توسط آنها انجام می‌شود. تمام اطلاعات موجود در فرم‌های بانکی، از طریق نمایشگر بریل دستگاه برجسته نگار به‌ صورت خط بریل برای نابینایان قابل خواندن است. به وسیله این سامانه، مشتریان نابینا قادر خواهند بود بدون نیاز به حضور همراه، فرم‌های درخواست انواع عملیات بانکی، مانند: افتتاح حساب، دریافت وجه، واریز وجه، خدمات کارت و... با استفاده از ورودی و خروجی‌های صوتی و بریل تکمیل کنند. فرم‌های تکمیل شده توسط چاپگر باجه بانک پرینت و برای انجام عملیات در اختیار مسئول باجه قرار می‌گیرد.مدیر این شرکت دانش‌بنیان با ابراز امیدواری از گسترش این سامانه در سراسر کشور تصریح کرد: نگاه مدیران بانکی به این طرح، نباید نگاه هزینه‌درآمد باشد. درهمه کشور‌های دنیا، نگاه مسئولان نهاد‌های مختلف برای دسترس‌پذیری خدمات خود برای معلولین، نگاهی مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی است. به این معنا که خدمات خود را در جامعه طوری عرضه کنیم که برای آحاد مردم قابل دسترس باشد. انتظار ما و انجمن نابینایان ایران نیز این است که بانک‌ها، حداقل یک شعبه خود را در تمامی مراکز استان‌ها به این سامانه تجهیز کنند و این طرح در شهر‌های بزرگ در چندین شعبه عملیاتی شود تا از نظر دسترسی نابینایان  راحت باشد.
توجه به ابعاد فرهنگی‌ - اجتماعی، عامل اصلی انتخاب سامانه بانکی نابینایان به‌عنوان فاب طلایی بود
احمد گنجی، دبیر اجرایی پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات در گفت‌ و‌ گو با «ایران» با ارائه گزارشی از برگزاری این همایش گفت: از میان ۹۸محصول فناورانه داوری شده، ۱۵محصول برگزیده شد که 3 جایزه فناوری اطلاعات برتر (فاب) در سه سطح طلایی، نقره‌ای و برنزی به آنها اعطا شد. گنجی با اشاره به مقالات ارائه شده به این همایش ادامه داد: از تعداد مقالات رسیده ۱۶ مقاله برای ارائه شفاهی، ۲۲مقاله برای پوستر و ۲۳ مقاله برای درج در خلاصه مقالات انتخاب شدند. وی به بخش ایده‌های این همایش اشاره کرد و یادآور شد: در این بخش پس از ارزیابی، ۱۴ ایده انتخاب شدند و جایزه شرکت‌های اطلاعات تحول‌آفرین نخستین بار در این همایش و با هدف آگاهی‌رسانی به مدیران عالی و حکمرانان ارائه شد.
گنجی بیان کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش، ایجاد یک بستر برای محصولات بومی در حوزه فناوری اطلاعات است،به این معنا که این محصولات را شناسایی کرده و در قالب جایزه ملی فناوری اطلاعات برتر (فاب) برای آنها برندسازی کنیم. همچنین این همایش می‌تواند باعث آشنایی و تعامل فعالان عرصه آی‌تی با شرکت‌ها و یک پل میان صنعت و بازار باشد. وی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث شد  جایزه فاب طلایی از میان 98 محصول ارسالی به سامانه خدمات بانکی نابینایان اختصاص پیدا کند، گفت: در کشور ما در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، جشنواره‌هایی مثل خوارزمی و شیخ بهایی نیز برگزار می‌شود، اما همایش‌های مذکور، فقط از بعد فنی یک محصول را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. نقطه تمایز همایش برگزار شده توسط ما این است که یک محصول فناورانه را از تمامی ابعاد، مورد بررسی قرار می‌دهیم. یعنی علاوه بر بعد فنی، توجه به ابعاد سیاستی‌ - مدیریتی و مهم‌تر از آن، مباحث فرهنگی - اجتماعی است که آیا به‌ عنوان یک دغدغه مد نظر قرار گرفته است یا نه. سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب علاوه بر اینکه از نظر فنی بسیار قوی بود، از آنجا که به ابعاد فرهنگی و اجتماعی  در آن به صورت ویژه توجه شده بود، توانست امتیاز بالاتری نسبت به سایر محصولات به دست آورد. شاید برای تان جالب باشد بدانید مراکز پژوهشی بزرگ که بودجه‌های کلانی هم دارند، مثل دانشگاه تهران با سه محصول، پژوهشگاه علوم با 35 محصول و مرکز تحقیقات مخابرات نتوانستند در جمع محصولات برتر قرار بگیرند. گنجی در پایان گفت: به‌ دنبال ایجاد یک مرکز نوآوری هستیم تا بتوانیم به‌عنوان یک چتر حمایتی، از شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و صاحبان ایده حمایت کنیم.

امیر سرمدی


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/12675.html
Page Generated in 0/0061 sec