به گزارش ایران سپید به نقل از برترینها آیا کارها زیاد است اما وقت کم؟ آیا صدها ایمیل باز نشده دارید که هنوز وقت برای چک کردن آن ها پیدا نکرده اید؟ اگر پاسخ تان مثبت است نگران نباشید شما تنها نیستید. ظاهرا در این دنیای ارتباطات کمتر کسی وقت کافی برای کارهایش دارد. هیچوقت کارهایی که انجام می دهیم کافی نیستند و هیچوقت زمان کافی برای برای انجام دادنشان نداریم.
فشار زمان و عدم تفکر
کار و مشغله زیاد باعث می شود فکرتان مشغول حل مشکلی که در پیش رو دارید بشود و دیگر وارد عمل یا مرحله تصمیم گیری نشوید. حس محرومیت زمان یا انرژی باعث می شود به جای خوردن غذاهای سالم غذاهای فست فود بخورید، صورت حساب ها را به موقع پرداخت نکنید، به ایمیل ها و تلفن های مهم مراجعه نکنید و اجازه دهید خانه شلوغ و به هم ریخته و دچار هرج و مرج شود. کمبود تفکر باعث می شود دیگر افراد مهمی که در زندگی تان هستند را نادیده بگیرید و دیگر مراقب سلامتی و بهداشت خود نباشید.
زمان تان را کنترل کنید
به جای این که اجازه دهید زمان شما را کنترل کند شما باید زمان را کنترل کنید. تحقیقات نشان داده اند کسانی که تحت فشار زمان هستند اما میتوانند زمانشان را کنترل کنند رضایت بیشتری از زندگی دارند و استرس کمتری نسبت به کسانی که همان اندازه مشغولیت دارند اما قادر به کنترل زمانشان نیستند دارند. اگر به دلیل مشغله زیاد نمی توانید زمان تان را کنترل کنید که وقت آزاد بیشتری داشته باشید حداقل می توانید زمانی که دارید را مدیریت کنید. راهکارها و نکات زیر را برای کنترل زمان به کار ببرید.
کارها را اولویت بندی کنید
کمی به عقب برگردید و به اهداف بزرگ زندگی تان فکر کنید و ببینید کدام یک از اهداف برای تان مهم تر است. آیا هدف تان ساخت یک رابطه، پیشرفت در کار، پدر یا مادر شدن، همکاری با خانواده یا همسایه ها، پول در آوردن یا سالم زندگی کردن است؟ زمانی که هدف تان را تعیین کردید آن را پایه و اساس برنامه ریزی های زمانی تان قرار دهید.
واقع بین باشید
شاید شما هم مثل بقیه، کارهایی که انجام می دهید را زیادی دست بالا می گیرید. ممکن است فراموش کنید که وقتی زیاد خسته می شوید خلاقیت تان کمتر می شود و بیشتر دچار وقفه می شوید و مشکلاتی سر راهتان قرار می گیرد که حواستان را پرت می کند. تخمین بزنید که چقدر زمان میبرد تا کاری را کاملا انجام دهید. سپس ۲۵ درصد به آن زمان اضافه کنید و شروع کنید.
وقفه ها را محدود کنید
محدود کردن چیزهایی که باعث وقفه در کارهای تان می شوند در کنترل زمان مهم هستند. این نکته برای کسانی که بچه دار هستند بسیار مشکل است.چیزهایی که باعث وقفه در کارتان می شوند زیاد هستند به عنوان مثال: اگر دفتر کارتان سالنی است ممکن است سوال ها و صحبت کردن های همکارانتان مزاحم کارتان شود. یا نوتیفیکیشن پیام ها و ایمیل ها حواستان را پرت می کند. اگر می توانید نوتیفیکیشن ایمیل روی موبایل و کامپیوتر را بردارید. هنگام کار مطمئن شوید که بچه ها مشغول هستند یا کسی را بالای سرشان بگذارید. اگر نمی توانید در خانه کار کنید به کتابخانه یا جای آرامی بروید.
به تعهدات اضافی نه بگویید
بیشتر ما معمولا به کسانی که برایمان مهم هستند و باورشان داریم "بله” می گوییم. اما اولویت بندی اهداف یعنی کنار گذاشتن برخی از چیزهایی که می خواهید. به جای این که فکر کنید با نه گفتن چیزی را از دست می دهید برای زمان اضافی که دارید برنامه ریزی کنید. مهم ترین بخش مدیریت استرس تعیین حد و مرز برای دیگران است. قبل از این که تعهد بدهید ابتدا ببینید که این کار در کجای اولویت های شما قرار دارد اگر در اولویت های تان جایی داشت به آن بله بگویید.
تاخیر نکنید
حتی اگر وقت آزاد به اندازه کافی داشته باشید باز هم ممکن است کاری را به تاخیر بیندازید چون آن کار کسل کننده است، یا چون زیادی پرکار هستید، یا چون فکر نمی کنید بتوانید کار را به خوبی انجام دهید. هنگامی که دلیل تاخیرتان را کشف کنید می توانید به راه حل برسید.
اگر کارتان کسل کننده است به این فکر کنید که چقدر این کار برای شما و خانواده شما مهم است: به عنوان مثال بیرون گذاشتن زباله ها کاری کسل کننده است اما ضروری است. بنابراین یک زمان خاصی را برای آن تعیین می کنید و کم کم تبدیل به یک عادت می شود و به عنوان بخش نرمالی از زندگی تان شکل می گیرد.
اگر کارتان کسل کننده است اما زیاد مهم نیست آن را انجام ندهید: به عنوان مثال هنگامی که خانه تکانی می کنید ابتدا همه جا را گردگیری و مرتب و تمیز می کنید و بعد اگر انرژی به اندازه کافی داشتید جای کمد دراور را عوض می کنید. اگر این کار زیاد مهم نیست می توانید آن را از لیست کارهای تان حذف کنید.
اگر زیادی کار کرده اید و خسته هستید به خودتان انگیزه بدهید: گاهی اوقات دلتان می خواهد استراحتی به خودتان بدهید و برنامه مورد علاقه تان را تماشا کنید یا ورزش موردعلاقه تان را انجام دهید. نتیجه کارهای تان را در ذهن مجسم کنید (به عنوان مثال احساس رضایتی که بعد از تمیز کردن خانه یا بعد از تکمیل کارهایتان دارید) و به خودتان انگیزه بدهید.
اگر احساس می کنید هیچوقت به اندازه کافی وقت ندارید کنترل آن را به دست بگیرید و ببینید چه زمانی کارها از کنترل شما خارج می شوند و چه زمانی حق انتخاب در کارها دارید. سپس بدون اشتباه بهترین تصمیم را بگیرید. برای رسیدن به مهم ترین اهداف باید برنامه ریزی کنید، بعضی چیزها را رها کنید، تاخیر در کارهای تان نداشته باشید، به خودتان انگیزه بدهید و برای تعهدات تان برنامه ریزی داشته باشید. با این کارها استرس کمتری دارید، ذهن آرامی دارید و به بهترین نتایج می رسید.