مهدی صداقت کار مدیر مرکز فرماندهی 125 مشهد در تشریح خبر مزاحمهای تلفنی آتش نشانی شهر مشهد گفت: روزانه به طور میانگین 2500 تا 3000 تماس تلفنی با مرکز فرماندهی آتشنشانی مشهد برقرار میشود که متاسفانه 90 درصد آن مزاحمت تلفنی است. وی افزود: بخش زیادی از مزاحمتهای تلفنی 125 از طریق تلفنهای همگانی است که متاسفانه در این زمینه فرهنگسازی صورت نگرفته است.
مدیرمرکز فرماندهی 125 مشهد ادامه داد: در حال حاضر 7 نفر در هر شیفت در تنها مرکز فرماندهی 125 مشهد، واقع در الهیه فعال هستند که از طریق 30 خط ایوان و 10 خط آنالوگ، پاسخگوی شهروندان هستند. صداقت کار تصریح کرد: با وجود اینکه اپراتورهای مرکز فرماندهی تا اندازهای از طریق لحن صحبت شهروند و با پرسش چند سوال میتوانند متوجه واقعی و یا مزاحمی بودن تماس شوند، ولی با این حال درصد مزاحمتهای تلفنی بالا است به گونهای که حتی فردی بالغ بر 800 بار از طریق تلفن برای آتشنشانی مزاحمت ایجاد کرده بود و برخی دیگر نیز با شبیه سازی یک آتش سوزی، اپراتورها فریب داده و آتش نشانها را به محل میکشانند.
به گفته صداقتکار، با تمهیدات ویژه قضایی که از سوی دادستان مشهد صورت گرفته است، به طور حتم با مزاحمان برخورد قاطعتری خواهد شد.
مدیر مرکز فرماندهی 125 مشهد در بخشی از دیگر از صحبتهایش به درخواست عجیب و غریب شهروندان اشاره کرد و گفت: گرفتن موش، گربه حتی سوسک از جمله درخواستهای عجیب و غریب شهروندان به ویژه خانمهای خانهدار است.
وی همچنین با ابراز تاسف گفت: حتی در برخی موارد مادری با 125 تماس گرفته و از اپراتور میخواهد دقایقی با حرف زدن فرزند خردسالش را سرگرم کرده تا او بتواند به خرید برود و یا غذا درست کند و در برخی موراد دیگر نیز خانمی که کلید منزل را در خانه جا گذاشته با تماس به سامانه 125 میخواهد تا آتش نشانها با نردبان وارد منزلش شده و کلید را برای وی بیاورند.
صداقت کار به وظیفه آتش نشانی شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که آتش نشانها مسئول امدادرسانی به حادثه دیدگان شهری و همینطور اطفای حریق هستند و این گونه درخواستها در چهار چوب وظایف آنها نیست.گفتنی است، بیشترین درخواستهای مردم مشهد از آتشنشانها مربوط به گرفتار شدن افراد در آسانسور و همینطور جلوگیری از ورود زنبور به داخل خانهها بوده است.