نامدار عبداللهیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این پرسش که «آیا در کتابهای درسی دانشآموزان عادی امکان معرفی دانشآموزان با نیازهای ویژه وجود دارد؟»، اظهار داشت: کتابها به دو شکل هستند؛ یک سری از کتب در حوزه آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که مشکلی ندارد و میشود این مطالب را جای داد، اما بیشتر مخاطب آن دانشآموزان با نیازهای ویژه هستند.
وی افزود: آموزش و پرورش برای کل دانشآموزان در حقوق شهروندی به دنبال آن است که حقوق دانشآموزی هم گنجانده شود و سندی هم آماده شده است؛ در آن سند پیگیر حقوق شهروندی برای دانشآموزان هستیم تا بتوانند در اجتماع حضور جدی داشته باشند و در آنجا هم میشود این موضوع را بحث کرد؛ اما ورود چنین چیزی به کتابهای درسی تمام دانشآموزان، در حوزه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه قانون جامع حمایت از معلولان یکی از موضوعات مطرح شده در دولت است، تصریح کرد: یکی از خواستههای معلولان گنجانده شدن مطلبی از آنها در کتابهاست که جامعه با آنها آشنا شود و بداند که اینها چه توانمندیها و نیازهایی دارند؛ در کمیسیون اجتماعی دولت این موضوع مطرح شد و اکثر اعضا به آن رأی دادند که آنجا گنجانده شود و اگر به صورت قانون مجلس شورای اسلامی درآید فعالیت خوبی انجام خواهد گرفت.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: قطعاً مکاتباتی هم با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجام خواهیم داد که در یکی از مقاطع که ابتدایی بهترین مقطع است مطلبی درباره آشنایی با معلولان گنجانده شود که یکی از برنامههای جدی است.