کد خبر: 3565
نشست خبری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه کتاب برگزار شد
نشست خبری این دوره نمایشگاه امروز یکشنبه 7 اردیبهشت با حضور سید علی صالحی رئیس نمایشگاه و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر مسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب و محمد الله یاری معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب در محل شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، سید عباس صالحی در نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از آمادگی این رویداد برای واگذاری 100 درصدی فرآیند برگزاری این رویداد به بخش خصوصی خبر داد.  

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، صبح امروز یکشنبه 7 اردیهبشت‌ماه در نشست خبری این رویداد، گفت: نمایشگاه کتاب رویدادی است که هر سال میلیون‏ها ایرانی را به خود جذب کرده و هزاران ناشر درگیر آن هستند. در برگزاری نمایشگاه بیست‌وهفتم به سیاست‏ها و اقداماتی رسیدیم تا بتوانیم نمایشگاه 93 را نسبت به دوره‌های گذشته، چند گام به جلو سوق دهیم.

وی با بیان این که مجموعه نشست‌های هم‌اندیشی برای برگزاری نمایشگاه کتاب به سیاست‏هایی برای این دوره منجر شد، ادامه داد: نخستین نکته یا همان سیاست این است که در سال‏های گذشته خدمات رسانی به بازدیدکنندگان و ناشران مساعد نبود و امسال تلاش کردیم گام‏هایی رو به جلویی در این زمینه برداریم. البته این تلاش‏ها کافی نیست اما اهتمام برگزارکنندگان برای بهبود شرایط برگزاری اهتمامی جدی بوده است.

صالحی، از جمله این فعالیت‌ها را ایجاد سرای استقبال از فرهیختگان و ساخت امکانات برای رفاه حال معلولان و جانبازان معرفی کرد.

رئیس بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: سیاست دوم ما تقویت وجه نمایشگاهی این رویداد بود زیرا همواره این صحبت وجود داشت که نمایشگاه کتاب بیشتر فروشگاه بزرگی برای ارائه آثار حوزه نشر است تا نمایشگاه کتاب. البته به دلیل شرایط اقتصاد نشر و تکیه ناشران به فروش در ایام نمایشگاه نمی‌توان این وجه را کمرنگ کرد اما در همین شرایط می‌توان بر ویژگیهای نمایشگاهی نیز افزود.

وی توضیح داد: به دلیل افزای وجه نمایشگاهی این دوره از نمایشگاه کتاب، امسال شاهد برگزاری دهها برنامه در قالبهای مختلف خواهیم بود که از میان آن‌ها می‌توان از سالن تولید علم، سالن ترجمه و تعداد قابل توجهی نشست نام برد.

صالحی تقویت رویکرد فرهنگی نمایشگاه را سیاست سوم برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران دانست و اظهار کرد: نمایشگاه تهران می‌تواند تفرج‏گاهی برای خانواده‏ها و جامعه باشد و از این رو، ما فعالیتهای مختلف فرهنگی را در بخش‌های مختلف نمایشگاه درنظر گرفته‌ایم تا خانواده‏ها با محیطی دلنشین با محوریت کتاب و کتابخوانی مواجه شوند.

وی درباره سیاستهای چهارم و پنجم این دوره نمایشگاه نیز گفت: تا پیش از این ما هر سال با انبار بزرگ و بدون کروکی با عنوان نمایشگاه کتاب مواجه بودیم که بازدیدکنندگان در آن سرگردان بودند. به همین دلیل تلاش کردیم با گسترش اطلاع‏رسانی به عنوان سیاست چهارم به این سرگردانی پایان دهیم. سیاست پنجم ما نیز زیباسازی محیط نمایشگاه بود زیرا متاسفانه ما امکان استفاده از یک مکان آماده برای نمایشگاه را نداریم و به همین دلیل ناچار هستیم از فضای مصلی استفاده کنیم. فضایی که چندان جذاب نیست و سعی کردیم با استفاده از المان‏های متنوع محیطی زیبا فراهم آوریم که البته هنوز شایسته بازدیدکننده ایرانی نیست.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به آمادگی دولت برای واگذاری کامل نمایشگاه به تشکلها و بخش خصوصی،‌ این موضوع را به سیاست ششم معاونت فرهنگی کرد و گفت: به دلیل آن که تشکل‌ها آمادگی پذیرش 100درصدی امور نمایشگاه را نداشتند، از هرگونه همکاری آنان برای برگزاری نمایشگاه بیست و هفتم استقبال کرده‏ایم و در هر بخش انجمن مربوط در حال فعالیت است. به هر حال کار دولت برگزاری نمایشگاه نیست و باید کارهای بزرگتری انجام دهد؛ هرچند معنای این حرف این نیست که برگزاری نمایشگاه کار کوچکی است.

صالحی صرفه‏جویی و انضباط مالی را سیاست هفتم نمایشگاه دانست و در این باره اظهار کرد: مسیر مالی نمایشگاه باید شفاف باشد زیرا در غیر این صورت آلودگیها میتواند بر فرهنگ سایه اندازد. به همین دلیل و همان گونه وزیر ارشاد تاکید کرده است، تلاش کردیم در مسائلی مانند توزیع بن و مانند آن نگاهی روشن و درست داشته باشیم.

وی تعامل رسانه‏ای را سیاست هشتم کمیته برگزاری نمایشگاه دانست و خطاب به اصحاب رسانه گفت: نمایشگاه متعلق به معاونت فرهنگی نیست بلکه متعلق به کتاب است و از این رو نباید در امور مربوط به حوزه نشر اصحاب رسانه را نامحرم دانست. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که در دو زمینه اقتصاد نشر و کتابخوانی بیش از هر فردی، این رسانهها هستند که می‌توانند تاثیرگذار باشند و هر چه این ارتباط بیشتر باشد به نفع فضای نشر است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: تقویت ارزش‌های معنوی و دینی سیاست نهم ماست. در این زمینه یکی از کارهای انجام‌شده تدوین منشور اخلاقی نمایشگاه است. به هر حال باید توجه داشت فضای نمایشگاه تفرج‌گاه است اما پارک نیست، سالن مد و لباس هم نیست و همه ما که اهل کتاب هستیم باید متناسب فضای آن رفتار کنیم.

صالحی در پایان سخنان خود به دیپلماسی فرهنگی به عنوان سیاست دهم اشاره کرد و افزود: این دیپلماسی حول محور کتاب و نشر شکل می‌گیرد ‌و در این بخش امسال شاهد حضور کشور افغانستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه هستیم. البته ما به دلیل محدویت مکانی و کمبود منابع مالی نتوانستیم بسیاری از طرح‌های خود را اجرا کنیم که اگر اینگونه بود گام‏های بیشتری را میتوانستیم در زمینه پیشبرد نمایشگاه کتاب برداریم.

شفافیت و انضباط مالی رکن اصلی نمایشگاه کتاب است

امیرمسعود شهرام‌نیا با اشاره به جایگاه و اهمیت نمایشگاه کتاب تهران، گفت: کشور ما سابقه طولانی در حوزه نشر و کتاب دارد و دارای پرجمعیت ترین نمایشگاه کتاب در سراسر دنیاست. سایر نمایشگاه‏های برجسته دنیا در مقام بعدی قرار می‏گیرند و بنابراین نمایشگاه کتاب مهم ترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

قائم مقام بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این که مراحل مقدماتی این دوره با سرعت بیشتری پایان یافته است، ادامه داد: نتیجه مجموعه عملیات نمایشگاه کتاب در حد شهر کتاب به مساحت 125 تا 130هزار متر مکعب شد و در این دوره از نمایشگاه حدود 7 تا 9 روز زودتر از دورههای گذشته غرفه‏ها را به ناشران تحویل دادیم.

وی با تاکید بر یک پارچه‏شدن تشکل‌های نشر اظهار کرد: باید به سمت شکل‏گیری یک تشکل پرقدرت نشر و واگذاری همه امور نمایشگاه برویم و این تشکل‏ها تا حد توان گسترش یابند. بخش اطلاع‏رسانی این دوره از نمایشگاه اتفاقات خوبی را رقم زده و با توجه به این که همه بازدید کنندگان خریدار کتاب نیستند، بخش اطلاع رسانی برنامه‏های جنبی متنوعی برای این دسته از مخاطبان از جمله اجرای نمایش، طرح مباحث سیاسی و اجتماعی را در نظر گرفته است.

شهرام‏نیا با بیان این که در دوره‏های گذشته، بازدیدکنندگان مشکلات بسیاری در پیداکردن کتاب‏های مورد نظر خود داشتند، گسترش فضای اطلاع رسانی را از جمله اقدامات این دوره معفی کرد و گفت: ما راهنمایانی با لباسهای ویژه و یک شکل در همه نقاط نمایشگاه حاضر خواهیم کرد تا اطلاعات مورد نیاز را به مخاطبان بدهیم.

وی در ادامه افزود: بازنمایی سایتی درخور شان نمایشگاه از از دیگر اقدامات برجسته این دوره بود. این سایت با بخشهای متنوع خود می‏تواند تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار افراد قرار دهد و مخاطبان تخصصی می‏توانند با مراجعه به سایت نمایشگاه، به صورت موضوعی کتاب‏های خود را جست‌وجو کرده و از مکان دقیق کتاب اطلاع یابند.

قائم مقام بیست و هفتمین نمایشگاه بین‏المللی کتاب تهران در پایان صحیت‏های خود اظهار کرد: شفافیت مالی و رعایت آداب و موازین قانونی و انضباط مالی از نکات برجسته و رکن اصلی نمایشگاه کتاب است.

ارائه کتاب‌های خارجی با قیمت مناسب در نمایشگاه کتاب

محمد اله‌یاری فومنی مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه،‌ با بیان این که علاوه بر شوراهای دوره های پیشین، 2 شورای دیگر به نمایشگاه کتاب اضافه شده است، گفت: شورای ارتباطات با حضور اساتید رشته ارتباطات و شورای کارشناسی برنامه های نمایشگاه به عنوان بازوی مشورتی، دو شورای جدید این دوره از نمایشگاه هستند.

وی درباره فعالیت ناشران داخلی در این رویداد،‌ اظهار کرد: حوزه ناشران داخلی همکاری خوبی با بخش اجرایی داشتند و آمار ناشران داخلی در حوزه عمومی 1296، دانشگاهی 623، کودک و نوجوان 283 و آموزشی 128 است.

معاون فرهنگی و اجرایی بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با بیان این که بخش بین‌الملل شاهد اتفاقات خوبی در این دوره خواهد بود، ادامه داد: برای حضور ناشران بین المللی از چند ماه پیش نمایندگانی را به نمایشگاه‌های بین‌المللی شاخص اعزام کردیم. گمرک نیز برای ورود کتاب‌ها همکاری خوبی با ما انجام داد و برای هر کتاب به جای 6 دلار، 1 دلار دریافت کرد. بنابراین کتاب های بخش بین الملل در این دوره با قیمت مناسبی ارائه می شود. در این بخش 107 هزار عنوان کتاب در بخش لاتین و 25 هزار عنوان کتاب در بخش عربی داریم.

وی درباره بخش رفاهی نمایشگاه کتاب نیز توضیح داد: افزایش تعداد نمازخانه‌ها و استرحت‌گاه‌ها، توزیع وسیع اینترنت، توزیع 1000 چرخ دستی کوچک، حضور قطار برای حمل بازدیدکنندگان در طول برگزاری نمایشگاه و داشتن مهد کودک برای نگه‌داری خردسالان از اقدامات رفاهی برجسته این دوره از نمایشگاه به شمار می‌آید.

معاون فرهنگی و اجرایی نمایشگاه کتاب درباره دیگر اقدامات دیگر این دوره بیان کرد: در این دروه نمایشگاه توجه ویژه به زیباسازی محیطی شده و هر بخش را با رنگی متفاوت تفکیک کردیم. هم‌چنین رونمایی از المان اقتصاد و فرهنگ در روزهای اولیه نمایشگاه از دیگر اقدامات بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه کتاب است.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

 

Page Generated in 0/0052 sec