کد خبر: 34677
روزنامه پنجشنبه 13 آبان 1400
عناوین امروز: *آغاز طرح «مثبت حرکت»- حضوری بهتره یا آنلاین؟ دانش آموزان نابینا پاسخ میدهند- از یأس و گمنامی تا اوج شهرت فقط با یک ویدئو-نشانه‌های خطرناک پیک ششم کرونا-اعلام شیوه نامه ثبت نام در انتخابات کمیسیون مربیان فدراسیون نابینایان- نبش قبر برای رازگشایی از مــــرگ زن میانسال-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه  13 آبان 1400

28 ربیع الاول 1443

4 نوامبر  2021

سال بیست و چهارم شماره 6836

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

روز ملی مبارزه با استکبار جهانی را گرامی میداریم.

روز دانش آموز بر همه جویندگان نابینا و کم بینای راه علم خجسته باد

........عناوین این شماره......

*آغاز طرح «مثبت حرکت»

* حضوری بهتره یا آنلاین؟ دانش آموزان نابینا پاسخ میدهند

* از یأس و گمنامی تا اوج شهرت فقط با یک ویدئو

*نشانه‌های خطرناک پیک ششم کرونا

* اعلام شیوه نامه ثبت نام در انتخابات کمیسیون مربیان فدراسیون نابینایان

*نبش قبر برای رازگشایی از مــــرگ زن میانسال

*چاردیواری

 

........اخبار ویژه

*آغاز طرح «مثبت حرکت» با اهدای ۲۵۰۰ ویلچر تمام ایرانی به معلولان

بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مرحله اجرایی طرح مثبت حرکت را با اهدای ۲۵۰۰ ویلچر تمام ایرانی به معلولان سراسر کشور آغاز کرد.

به گزارش ایران سپید  معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: فاز نخست طرح "مثبت حرکت" بنیاد ١۵ خرداد برای تأمین ویلچر معلولان مناطق کم‌برخوردار کشور از امروز آغاز شد که در این مرحله ۲۵۰۰ ویلچر با هزینه پنج میلیارد تومان بین معلولان توزیع و اهدا خواهد شد.

علی عسگری با اشاره به تفاهمنامه ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان بهزیستی افزود: ستاد اجرایی نسبت به تأمین و اهدای ٢٧ هزار ویلچر متعهد شده که این ویلچرها به تدریج در اختیار معلولانی که توسط بهزیستی و بنیاد ١۵ خرداد شناسایی می‌شوند، توزیع می شود.

وی افزود: اولویت توزیع در وهله‌ اول با افرادی است که توانایی خرید ویلچر نداشته باشند، خدمات دیگری نیز برای معلولان طراحی شده و ستاد اجرایی فرمان امام سالانه ٣ تا ۴ هزار مسکن را احداث و تقدیم خانواده‌های دارای دو معلول به بالا می کند.

عسگری خاطرنشان کرد: توزیع وسایل کمک توانبخشی و اهدای بسته‌های معیشتی نیز از دیگر خدماتی است که ستاد اجرایی فرمان امام به معلولان ارائه می کند.

مدیرعامل بنیاد ١۵ خرداد نیز در این مراسم گفت: طبق تفاهمی که با سازمان بهزیستی کشور داشتیم و در راستای مأموریت بنیاد ١۵ خرداد، این بنیاد متعهد به تأمین ویلچر برای افراد زیر ١۴ سال شد.

حمیدرضا علیان زادگان افزود: ۴۰۰ ویلچر تا امروز در استان تهران توزیع شده است، از امروز نیز ۲۵۰۰ ویلچر دیگر در استان های سراسر کشور توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب این حرکت، تولید این ویلچرها در یک مؤسسه خیریه است که کارگران و کارکنان آن همگی افراد دارای معلولیت هستند و درواقع با همت و سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام، از ظرفیت معلولان برای خدمت‌رسانی به معلولان استفاده شده است. تمام این ویلچرها ایرانی و دارای استاندارد و از مواد مرغوب و باکیفیت هستند و ارزش هر ویلچر هم ۲ میلیون تومان است.

 

........گزارش ویژه

* حضوری بهتره یا آنلاین؟ دانش آموزان نابینا پاسخ میدهند:

در دومین روز دانش آموز کرونایی سری به دانش آموزان نابینا می زنیم  تا ببینیم این روزها با کلاسهای آن لاین چه می کنند.

رضا رضایی امسال کلاس دوم مدرسه دکتر خزائلی است یعنی درس و مشق را در دوره کرونا شروع کرده از رضا می پرسم شما تا حالا مدرسه حضوری رفته اید؟ او می گوید: دو سه روز به مدرسه رفتیم اما معلممان گفت دیگر نیایید چون پول اسنپ زیاد میشود چون  سرویس نداشتیم.

س: پارسال چطور آیا کلاس حضوری داشتید؟

ج: پارسال دو سه امتحان را حضوری دادیم

س: تا حالا همکلاسیهایت را دیده ای؟

ج: بله دو سه تا همکلاسی دارم اما هنوز با دو تا از آنها دوست نشده ام.

س: کلاس آن لاین بهتره یا دوست داری به مدرسه حضوری بروی؟

ج: من هر کاری را که معلمها صلاح بدانند انجام می دهم.

س: در دو سه روزی که به مدرسه رفتی می تونی بگویی مدرسه بهتره یا کلاس در خانه؟

ج: مادرم می گوید بهتره کلاسها حضوری باشه من هم می گویم بهتره حضوری باشه. دیگه هرطور معلم صلاح بدانه. اما اگر حضوری بشه باید سرویس داشته باشم.

س: حالا که همکلاسیهایت را نمی بینی با دوستانت چطور ارتباط داری؟

ج: دوستانم را در باغچه حواس می بینم یا اینکه به آنها زنگ می زنم و صحبت می کنیم.

س: کتابهای درسی را گرفته اید؟

ج: بله برای گرفتن کتابها به مدرسه رفتیم و با معلم مان آشنا شدیم.

س: فکر می کنی مدرسه ها که باز شود  و همه به مدرسه بروند زنگهای تفریح چه شکلی می شود؟

ج: حیاط شلوغ شلوغ می شه و جیغ و داد بچه ها سرم را درد می آره. من در زنگ تفریح یک کم بازی می کنم و می روم غذایم را می خورم.

غزل بهرامی در کرمانشاه و در یک مدرسه تلفیقی درس می خواند او امسال کلاس نهم است از غزل می پرسم حال و هوای مدرسه امسال چطور است او می گوید: چون شرایط کرونایی در شهر ما قرمز است فعلا به صورت آن لاین در کلاسها شرکت می کنیم. و از اول مهر تا الان حضوری به مدرسه نرفته ایم.

س: امسال کلاسهای آن لاین با پارسال چه تفاوتی دارد؟

ج: متاسفانه از لحاظ شبکه شاد که فرقی نکرده ولی از نظر معلمها به نظرم بهتره و خوب با دانش آموزان راه می آیند.

س: شما تنها دانش آموز نابینای کلاستان هستید؟

ج: بله من تنها شاگرد نابینای مدرسه هم هستم.

س: کتابهای امسال به دستتان رسیده یا نه؟

ج: متاسفانه کتابها خیلی دیر رسید من این هفته کتابها به دستم رسید.یعنی وقتی یک ماه از مدرسه گذشته بود.

س: دلتان برای زنگهای تفریح مدرسه تنگ نشده؟

ج: واقعا آدم دلش تنگ می شه. چون بچه ها خیلی خوب بودند. در سال اول دوره راهنماییکه هنوز کرونا نیامده بود واقعا با بچه ها ارتباط خوبی برقرار کرده بودم و واقعا برای حال و هوای آن روزها که وقتی زنگ تفریح می خورد از کلاسها می دویدیم بیرون و با بچه ها حرف می زدیم خیلی تنگ شده است.

س: الان چطور ارتباطت را با بچه ها حفظ کرده ای دانش آموزان بعد از ساعت کلاس هم با هم ارتباط دارند؟

ج:ما برای اینکه دوستیهایمان را حفظ کنیم و با هم حرف بزنیم و دلمان تنگ نشود در فضای شبکه شاد برای خودمان یک گروه درست کرده ایم تا تکالیفمان را با هم انجام بدهیم، با هم حرف بزنیم و سعی کنیم خلأ نبودن در کنار هم را جبران کنیم.

س: این نوع ارتباط توانسته جای ارتباط حضوری را بگیرد؟

ج: نه واقعا نمی تواند به آن خوبی باشد ارتباط رو در رو یک چیز دیگر است ولی خب به هر حال از اینکه اصلا ارتباط نداشته باشیم بهتره.

س: فکر می کنید بعد از تمام شدن کرونا، حال و هوای مدارس چطوری باشد؟

ج: به نظرم دو سه هفته اول اصلا کسی به درس توجه نکند چون بچه ها خیلی با هم حرف دارند.

  و اما امیر امینی دانش آموز کلاس هشتم مجتمع محبی است او دو سال است که وارد متوسطه اول شده امیر هم  از حال و هوای مدرسه اش می گوید: من تغییر مقطع داشتم و در همان مدرسه محبی به مقطع متوسطه اول رفتم. یعنی با همان دوستان مقطع ابتدایی وارد دبیرستان شدیم به جز یکی دو نفر که در کلاس هفتم به جمعممان پیوستند  

س: حال  و هوای مدرسه در این روزهای کرونایی چطور است؟در زنگهای تفریح چه احساسی داری؟

ج: اگر مدرسه حضوری باشه بهتره ولی به دلیل بیماری کرونا زنگ تفریحها خیلی شاد نیست. الان در نهایت در فضای تیم تاک بتوانیم با بچه ها حرف بزنیم . اما قبلا می توانستیم به حیاط برویم و بچه ها با هم بازی می کردند مشکلات درسیشان را حل می کردند و تغذیه شان را می خوردند

س: امسال مدرسه حضوری نبوده ؟

ج: خیر حضوری نبوده و فقط یکبار برای جشن شروع سال تحصیلی به مدرسه رفتیم

س: الان ساعات زنگ تفریح را چه کار می کنی؟

ج: احساسم نه خوب است و نه بد. گاهی که امتحان داریم درسها را با بچه ها تمرین می کنیم گاهی می رویم و آبی می خوریم صبحانه ای می خوریم و استراحتی می کنیم گاهی هم با هم حرف می زنیم

س: الان که دوستانت را نمی بینی چطور ارتباطتان را حفظ کرده اید؟

ج: برای برقراری ارتباطها و اینکه صمیمیتهایمان از بین نرود از قدیم ضرب المثلی بوده که باید قلبها پیش هم باشد نه اینکه حتما خود افراد پیش هم باشند ما هم سعی می کنیم حالا که نمی توانیم همدیگر را حضوری ببینیم دلهایمان پیش هم باشد و از طریق فضای مجازی و تلفن با هم ارتباط داریم. بچه های کمبینایی که در کلاس ما هستند از تماسهای تصویری استفاده می کنند و بقیه از طریق شبکه های اجتماعی با هم ارتباط داریم.

س: امسال کتابها به موقع به دستتان رسید؟

ج: بله تقریبا به موقع رسید البته بعد از دو هفته رسید ولی هنوز بچه های شهرستانی کتاب دریافت نکرده اند و بعضی از طریق pdf درسها را می خوانند

س: فکر می کنید وقتی مدرسه ها باز شود در اولین روز شروع سال تحصیلی زنگ تفریح چه طوری باشد؟

ج: خواب آلود. شوخی کردم به نظرم آن زنگ تفریح یکی از شادترین زنگ تفریحها باشد و برای اولین بار بچه ها همدیگر را می بینند احتمالا همه به هم خوش آمد می گویند و خدا را شکر می کنند به دلیل  پایان یافتن بیماری  و ویروس منحوس کرونا.

 

……از شش نقطه جهان

* از یأس و گمنامی تا اوج شهرت فقط با یک ویدئو

زندگی برای هر کس یک خواب دیده است. برای هر کدام از ما بار‌ها پیش آمده که درست در جایی که همه چیز را تمام شده می‌انگاریم، به ناگاه جایی چراغی روشن می‌شود و ورق برایمان به کلی بر‌می‌گردد و سد و دیواری که به وجود آمده به شکلی که اصلاً انتظارش را نداشتیم از سر راهمان کنار می‌رود. قصه «لوسی ادواردز» (Lucy Edwards) هم از همین قماش حکایت‌ها است.

زندگی برای لوسی ادواردز وقتی چهره ناخوشآیندش را رو کرد که او هفده سال بیشتر نداشت. در یک روز در آستانه بهار، درست در ۲۴ مارس ۲۰۱۳، لوسی که در اوج جوانی و سرزندگی بود، به ناگاه دنیا را مقابل چشمانش تیره و تار دید و از آن روز به بعد، از بینایی محروم شد. یک سالی را در حالی که با انواع افکار ناراحت کننده و آزار دهنده دست به گریبان بود، در اوج نا‌امیدی گذراند. تا پیش از این اتفاق، لوسی از جمله دخترانی بود که به زیبایی چهره‌اش اهمیت ویژه‌ای می‌داد و مثل اغلب هم سن و سال‌هایش همیشه یک آینه، همراه جدا نشدنی او محسوب می‌شد. حالا و با این اتفاق اما دیگر نمی‌توانست مثل خواهر و سایر هم‌سالانش از آینه استفاده کند. یک سالی به همین منوال گذشت تا این که لوسی با خود اندیشید که باید برای زندگی کردن راه و روش دیگری بیابد. سعی کرد همه چیز را از نو آغاز کند و زندگی کردن به شیوه نابینایی را فرا بگیرد.

علاقه لوسی به آرایش چهره اتفاقاً سکویی برای پرتابش به دنیای شهرت شد. وقتی به تازگی یاد گرفته بود که از لوازم آرایشی ویژه خانم‌ها چطور باید بدون کمک گرفتن از آینه استفاده کند، تصمیم گرفت یک ویدئو از نحوه کارش تهیه کند و آن را در شبکه یوتیوب به اشتراک بگذارد. اینجا بود که زندگی برایش از آن ورق‌های خاص رو کرد و به طور کاملاً اتفاقی، ویدئویی که لوسی در یوتیوب به اشتراک گذاشته بود، بیش از ۷۰۰ هزار بار دیده شد و این نابینای گمنام و نا‌امید را به یک سلبریتی یوتیوب بدل کرد. این، اتفاقی بود که باعث شد لوسی استعدادش در زمینه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را کشف کند و هر روز بر روی نردبان شهرت یک پله بالاتر برود.

او که حالا بیش از ۳۰۰ هزار دنبال کننده در یوتیوب و ۱.۶ میلیون مخاطب در تیکتاک دارد، هدف اصلی خودش از حضور در شبکه‌های اجتماعی را فرهنگسازی در خصوص افراد دارای معلولیت می‌داند. او با بنیاد‌های خیریه زیادی هم در همین راستا همکاری می‌کند. اولین این همکاری‌ها به همان سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد که او به عنوان سخنران انگیزشی در جشن سالانه مؤسسه ملی سلطنتی نابینایان بریتانیا (آر‌ان‌آی‌بی) حاضر شد و به همراه «راد استوارت»، خواننده و آهنگساز شهیر بریتانیایی روی صحنه رفت و برای نابینایان سخنرانی کرد. او همچنین با رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی هم به عنوان یک خبرنگار حرفه‌ای همکاری می‌کند و در این مسیر توانسته جاده صاف کنی باشد برای ورود سایر نابینایان به عرصه خبرنگاری. از جمله مصاحبه‌های پر مخاطب لوسی، گفتگویی است که او با چارلی کاکس، بازیگر سریال پر بیننده دِردویل انجام داده است. لوسی یک شعار را سرلوحه کار خود در زندگی قرار داده؛ او همیشه می‌گوید: «نابینا شده‌ام اما از پا نیفتاده‌ام.»

 

......سلامت و بهداشت

*نشانه‌های خطرناک پیک ششم کرونا

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نشانه‌هایی از احتمال آغاز پیک ششم کرونا در کشور وجود دارد، گفت: باید تا هرجا که می‌توانیم ورودی کرونا را کاهش دهیم و سیاست‌مان، سیاست صفر کرونا باشد؛ این درحالیست که همچنان ورودی کوویدمان بالاست و به همان نسبت تعدادی از هموطنان‌مان هم فوت می‌شوند.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی گفت: در حال حاضر نشانه‌هایی از افزایش بیماری در برخی استان‌های غربی و یکسری از استان‌های دیگر دیده شده و برخی شهرستان‌ها قرمز شده‌اند؛ به طوری که تعداد استان‌ها و شهرهای قرمزمان در حال افزایش است..همچنان هم موارد روزانه مثبت بالایی داریم. از طرفی تعداد فوتی‌ها هم همچنان نزدیک به ۲۰۰ مورد در روز باقی مانده است. بنابراین شرایط فعلی شرایط مناسبی نیست و نشانه‌هایی از این است که احتمال دارد، پیک ششم آغاز شود. در این شرایط بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر صنوف به این صورت، بدون اینکه اقدامات غیردرمانی درستی را انجام دهیم و گردش ویروس را در جامعه کاهش نداده و سطح واکسیناسیون‌مان هم به عدد مناسبی نرسد، بسیار بسیار خطرناک است.

ناجی با بیان اینکه این نشانه‌ها و سیر افزایشی بیماری به‌گونه‌ای است که می‌تواند به یک پیک بدل شود، گفت: البته این موضوع درباره همه استان‌ها صدق نمی‌کند. در پیک چهارم و پنجم سیر بیماری در برخی استان‌های جنوبی افزایش یافته و قرمز شدند، اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و پیک سراسر کشور را گرفت.

وی ادامه داد: البته واکسیناسیون سرعت بیشتری گرفته و مردم باید نسبت به تزریق واکسن تشویق شوند. در عین حال وضعیت استان‌های مختلف متفاوت است، اما در کنار واکسیناسیون  که در حال انجام است، باید اطلاعات لازم را به دست آورده، تحلیل مناسب انجام داده و از پیک جلوگیری کنیم. ما می‌توانیم با در دست داشتن اطلاعات مناسب و پیش‌بینی کردن، به موقع تصمیم بگیریم

ناجی با بیان اینکه هنوز روزانه طبق آمار رسمی بین هشت تا ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا در کشور شناسایی می‌شود، اظهار کرد: هرچقدر میزان موارد مثبت روزانه کمتر شود، بهتر است. باید تا هرجا که می‌توانیم ورودی کرونا را کاهش دهیم. باید سیاست‌مان، مانند همه کشورهای دیگری که در این زمینه موفق بودند، سیاست صفر کرونا باشد.

. در حال حاضر حمه مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فردی و اجتماعی در زمینه کووید بسیار کاهش یافته و سطح استفاده از ماسک و ... پایین آمده است. همه این موارد می‌تواند کمک کننده ایجاد پیک باشد. در عین حال

ناجی با بیان اینکه نسبت بازگشایی‌ها براساس مطالعاتی است که انجام می‌شود، پیش‌بینی ایجاد شده، فرمولی برایش داده شده و دستورالعملی برایش استخراج می‌شود، گفت: ما باید بر اساس پیشرفت میزان واکسیناسیون‌مان این تصمیمات را اتخاذ کنیم. حتی اگر تصمیم گرفتیم که اواخر آبان ماه بازگشایی انجام شود، همه این‌ها باید منوط به اطلاعات اپیدمیولوژیک مربوط به کووید باشد؛ اینکه چقدر می‌توانیم ویروس را مهار کنیم.

بازگشایی‌ها باید منطقی باشد، مقداری تحمل کنیم

ناجی تاکید کرد: باید توجه کرد که واریانت دلتا و زیرشاخه‌های آن که قطعا در کشور ما وجود دارد و شاید هنوز شناسایی نکرده باشیم، واریانت‌های خاصی هستند و با هرگونه بازگشایی‌ها با عجله و بدون معیار می‌توانند باعث افزایش تعداد موارد شوند. در عین حال با معیارهایی هم که در رنگ‌بندی‌های شهرها داریم، همیشه از بررسی اپیدمیولوژی شیوع کرونا عقب هستیم. زیرا شیوع روزانه بیماری و مراجعات سرپایی را در نظر نمی‌گیریم و فقط شرایط بیمارستان‌ها و بستری را در نظر می‌گیریم و زمانیکه بیماری زیاد شده و بیمارستان‌ها پر شوند، شهر قرمز می‌شود. بر این اساس ما عقبیم. در حالی که باید جلو وارد شدنِ پیک‌های بلند را بگیریم.

اطلاعیه وزارت بهداشت درمورد تزریق دُز سوم واکسن کرونا: در اطلاعیه چهارم مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت

آمده است:  برای کسب حداکثر ایمنی لازم و همچنین مراجعات افرادی که بدلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافت شده(نوبت اول و دوم) در کشور مقصد دچار مشکل هستند موارد ذیل اعلام می شود:

۱ - افراد بالای ۶۰ سال که دو نوبت واکسیناسیون اولیه از واکسن های غیرفعال شده(سینوفارم، کوواکسین بهارات و کووایران برکت) استفاده کرده اند، باید نوبت سوم واکسن ترجیحا مشابه نوبت اول(غیرفعال شده) به فاصله چهار ماه از نوبت دوم دریافت کنند.

۲ - در حال حاضر مستندات علمی برای دریافت دُز چهارم واکسن به ویژه واکسن های مصرف شده در کشور، موجود نیست لذا دریافت دُز چهارم توصیه نمی شود.

۳ - در خصوص افرادی که به دلیل اضطرار سفر و عدم قبول نوع واکسن دریافتی توسط کشور مقصد، دچار مشکل شده اند کمیته سه نفره(اعضا به تشخیص دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور) تشکیل و مجوز تزریق یک یا دو نوبت واکسن آسترازنکا به عنوان نوبت دوم یا سوم به صورت موردی و بعد از بیان هشدارهای لازم در خصوص عوارض احتمالی و اخذ تاییدیه رضایت آگاهانه از فرد اقدام کنند. حداقل فاصله بین دریافت واکسن نوبت دوم و سوم یک ماه خواهد بود.

 

.........ورزشی

* شیوه نامه ثبت نام در انتخابات کمیسیون مربیان فدراسیون نابینایان اعلام شد

پیرو تصویب دستورالعمل تشکیل کمیسیون داوران، مربیان و ورزشکاران شیوه نامه ثبت نام در این کمیسیون اعلام شد که واجدین شرایط از روز (شنبه - 15آبان ماه) به مدت شش روز کاری فرصت دارند نام نویسی خود را انجام دهند.

لینک ثبت نام داوطلبان شرکت در کمیسیون متعاقبا در روز شنبه اعلام خواهد شد.

دستورالعمل کمیسیون مربیان

موضوع بند (14) ماده (13) اساسنامه فدراسیون های ورزشی مصوب جلسات

مورخ 14/07/1398 و 15/02/1400 هیأت وزیران

ماده یک - تعریف

اساسنامه: اساسنامه فدراسیون های ورزشی مصوب جلسات مورخ 14/07/1398 و 15/02/1400 هیأت وزیران.

مجمع: مجمع عمومی (سالانه، انتخاباتی و فوق العاده).

فدراسیون: فدراسیون ورزشهای نابینایان و کم بینایان.

دستورالعمل: دستورالعمل کمیسیون مربیان موضوع بند (14) ماده (13) اساسنامه فدراسیون های ورزشی.

دبیر مجمع: دبیرکل فدراسیون.

مربیان: مربیان عضو مجمع (بند 14 ماده 13 اساسنامه).

اعضاء: اعضای اصلی و علی البدل کمیسیون مربیان.

داوطلبان: واجدین شرایط ماده (شش) دستورالعمل جهت عضویت در کمیسیون.

رأی دهندگان: واجدین شرایط ماده (هشت) دستورالعمل جهت انتخاب اعضای کمیسیون.

ماده دو- وظایف

وظایف کمیسیون به شرح ذیل است:

1.         انتخاب نمایندگان مربیان عضو مجمع؛

2.        جمع بندی نقطه نظرات مربیان کشور و انتقال به مجمع از طریق نمایندگان عضو؛

3.        تشکیل حداقل (دو) جلسه در طول سال برای جمع بندی وظایف؛

ماده سه- ترکیب کمیسیون

1.         تعداد اعضای کمیسیون (نه) نفر شامل (پنج) نفر عضو اصلی و (چهار) نفر عضو علی البدل می باشد.

2.        حداقل یکی از اعضای اصلی از بین بانوان انتخاب می شود مشروط بر اینکه بانوان در آن رشته فعال باشند.

3.        دوره عضویت کمیسیون (چهار) سال خواهد بود.

4.        انتخابات کمیسیون حداقل (75) روز قبل از مجمع عمومی برنامه ریزی شده بنحوی که حداقل (40) روز تا زمان مجمع اعضای کمیسیون انتخاب شده باشند.

5.        در صورت حدوث شرایط ذیل عضویت اعضای اصلی سلب و اعضای علی البدل به ترتیب آراء به دست آمده، جایگزین می شوند.

1-5- استعفا/ مهاجرت/ فوت عضو؛

2-5- عدم حضور در جلسات کمیسیون (سه جلسه متوالی)؛

3-5- انقضای کارت مربیگری؛

4-5- صدور رأی از محاکم قضایی یا ارکان انضباطی فدراسیون که متضمن محکومیت کیفری یا محرومیت بیش از (شش) ماه باشد؛

ماده چهار- رئیس کمیسیون

1.         اعضای اصلی، از بین خودشان (یک) نفر را به عنوان رئیس کمیسیون به مدت (یک) سال انتخاب می نمایند.

2.        انتخاب مجدد رئیس، بلامانع است.

3.        حکم رییس، توسط رئیس فدراسیون و احکام سایر اعضاء توسط دبیرکل صادر می شود.

4.        یک نفر از بین پرسنل فدراسیون به منظور حفظ اسناد و مدارک و ثبت آنها به عنوان منشی کمیسیون و بدون حق رأی منصوب می شود.

ماده پنج- جلسات کمیسیون

1.         اعضای اصلی کمیسیون باید برگزاری جلسه انتخاب نمایندگان منتخب را حداقل (25) روز قبل از مجمع عمومی کتباً و با تنظیم صورت جلسه به دبیر مجمع اعلام نمایند.

2.        جلسه تعیین نمایندگان باید به صورت حضوری برگزار شود و سایر جلسات می تواند به صورت مجازی انجام گردد.

ماده شش- شرایط داوطلبان

1.         داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

2.        داشتن حداقل سن (30) سال.

3.        داشتن اقامت دائمی در ایران.

4.        نداشتن رأی قطعی کمیته انضباطی و محرومیت بیشتر از (دو) سال.

5.        نداشتن محرومیت در زمان ثبت نام.

6.        سوء پیشینه و سابقه کیفری نداشته باشند.

7.        داشتن معرفی نامه رسمی از هیأت استان.

8.        داشتن کارت مربیگری معتبر، که مهلت آن منقضی نشده باشد.

9.        سرمربیان یا مربیانی که تیم ملی یا ورزشکاران تحت رهبری آنها، موفق به کسب مقام های مشروحه ذیل طی (هشت) سال گذشته شده است:

الف- مقام اول تا ششم بازیهای المپیک یا پارالمپیک.

ب- مقام اول تا چهارم مسابقات قهرمانی جهان/ جام جهانی.

ج- مقام اول تا سوم بازیهای آسیایی و پاراآسیایی.

د- مقام اول تا سوم مسابقات قهرمانی آسیا.

10.       سرمربیان تیم های ورزشی (آقایان و بانوان) که تیم تحت رهبری آنها موفق به کسب مقام اول تا سوم لیگ برتر یا قهرمانی کشور آن رشته، طی (هشت) سال گذشته شده است.

11.       مربیان استعدادیاب سطح یک ملی که موفق به شناسایی و معرفی استعداد در تیم های ملی پایه طی (هشت) سال گذشته شده اند. نامه تأییدیه همکاری و عملکرد مربی از فدراسیون الزامی است.

12.      اعضای کمیته مربیان کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی طی (هشت) سال گذشته.

13.      مدرسان مربیگری سطح یک ملی و سایر سطوح مدرسی آسیایی و جهانی طی (هشت) سال گذشته.

تبصره: هر گونه محرومیت ناشی از تخلفات مرتبط با دوپینگ مانع از داوطلب شدن یا رأی دادن فرد می گردد.

ماده هفت- فرآیند ثبت نام و انتخابات

1.         فرآیند ثبت نام توسط دبیر مجمع و (75) روز قبل از مجمع عمومی فدراسیون با اعلام در سایت فدراسیون و ارسال مستندات به هیأت های استانی آغاز می شود.

2.        دوره ثبت نام به مدت (شش) روز کاری می باشد.

3.        ثبت نام به صورت حضوری یا الکترونیکی خواهد بود.

4.        کمیته نظارت مرکب از دبیر مجمع، مسئول حقوقی فدراسیون و مسئول امور مجامع بر کلیه مراحل از ثبت نام تا اعلام نتایج نهایی نظارت می نماید.

5.        کمیته نظارت مدارک داوطلبان را بررسی و فهرست نهایی تأییدشدگان را کتباً اعلام می نماید و دبیر مجمع موظف به درج فهرست مذکور در سایت فدراسیون و اعلام کتبی به داوطلبان می باشد.

6.        رأی گیری در یک روز و در بازه زمانی (هشت) ساعت به صورت حضوری یا الکترونیکی انجام می شود.

7.        دبیر مجمع در صورت برگزاری الکترونیکی حداقل (48) ساعت قبل از انتخابات نام کاربری و رمز عبور هر فرد واجد شرایط رأی دادن را به اطلاع رأی دهندگان خواهد رسانید.

8.        در فدراسیون های چند رشته ای از هر رشته اصلی حداکثر (دو) مربی به ترتیب آراء حاصله انتخاب می شود.

9.        در انتخابات از هر استان حداکثر (یک) نفر مربی به ترتیب آراء انتخاب خواهد شد.

10.       بعد از اتمام رأی گیری فهرست افراد منتخب به ترتیب آراء حاصله (که در صورت فعال بودن بانوان حداقل یکی از بین آنها خواهد بود) و تعیین نفرات اصلی و علی البدل توسط کمیته نظارت به فدراسیون منعکس و توسط دبیر مجمع به اطلاع عمومی خواهد رسید.

11.       در هر صورت حداقل (40) روز قبل از مجمع باید اعضای کمیسیون مشخص شده باشند.

12.      در صورتیکه در طی دوره (چهار) ساله به هر دلیل اعضای کمیسیون به کمتر از (سه) نفر برسد، دبیر مجمع موظف است مجدداً انتخابات کمیسیون را برگزار نماید.

ماده هشت- شرایط رأی دهندگان

1.         کلیه مدرسان بین المللی دوره های مربیگری مورد تأیید کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی.

2.        کلیه مربیان دارای مدرک مربیگری بین المللی مورد تأیید کنفدراسیون آسیایی و فدراسیون جهانی.

3.        کلیه مربیان درجه یک ملی که در (سه) سال گذشته در سطح لیگ یا قهرمانی کشور بعنوان سرمربی یا مربی حضور داشته اند.

4.        کلیه مربیان درجه دو ملی که در (سه) سال گذشته در سطح لیگ یا قهرمانی کشور بعنوان سرمربی یا مربی حضور داشته اند.

تبصره یک: کارت های مدرسی یا مربیگری رأی دهندگان در زمان رأی گیری دارای اعتبار باشد.

تبصره دو: مدرسان و مربیان رأی محرومیت قطعی بیشتر از (دو) سال نداشته باشند.

ماده نه- محل تشکیل

محل تشکیل کمیسیون در محل فدراسیون می باشد.

ماده ده: در اجرای تبصره (دو) ماده (13) اساسنامه و مستند به بند (14) همان ماده، این آیین نامه با (ده) ماده و    (سه) تبصره به پیشنهاد هیأت رئیسه تهیه و در تاریخ 10/06/1400 به تصویب اعضاء مجمع رسید و از تاریخ مذکور قابل اجرا می باشد.

 

........حوادث  

*نبش قبر برای رازگشایی از مــــرگ زن میانسال

چند روز پس از مرگ مشکوک یک زن میانسال در حالی که پسر وی مدعی بود دایی‌اش در این مرگ نقش داشته است بازپرس جنایی دستور نبش قبر و بررسی از سوی کمیسیون پزشکی قانونی را صادر کرد.

پسر جوان وقتی مقابل بازپرس محمد جواد شفیعی قرار گرفت چنین ادعایی را مطرح کرد و ادامه داد: زمانی که خواهرم به دنیا آمد، مادرم دچار مشکلات قلبی شد و در نهایت او را عمل قلب باز کردیم. دریچه میترال قلب مادرم مصنوعی بود و قلبش با باتری کار میکرد. دکتر به ما متذکر شده بود که مادرم نباید دچار اضطراب و تنش و ناراحتی شود.

کوچکترین ضربه‌ای به منزله مرگ مادرم بود چرا که ضربه و کبودی به بدنش باعث ایجاد آمبولی و در نهایت مرگ مادرم میشد.

او گفت: این موضوع را همه اقوام میدانستند و مراقب بودند مادرم آسیب نبیند، اما من تازه متوجه شدم که چند روز قبل از مرگ مادرم، دایی‌ام او را کتک زده بود به همین خاطر از او به اتهام قتل مادرم شکایت دارم.

پسر جوان درباره علت درگیری دایی و مادرش گفت: مادرم برای مراقبت و دیدن والدینش مدام به خانه آنها میرفت. روز حادثه خاله‌ام با من تماس گرفت و از حال بد مادرم خبر داد، بلافاصله خودم را به خانه پدربزرگم رساندم اما آنها اجازه ندادند مادرم را ببینم و گفتند او فوت کرده است، چون بیماری زمینه‌ای داشت، یک پزشک عمومی جواز دفن صادر کرد و به خاطر اینکه حالم و خیم بود برگه جواز دفن را به من نشان ندادند. اما روزی که می‌خواستند مادرم را دفن کنند من متوجه کبودی روی صورتش شدم و خیلی تعجب کردم با این حال باز هم حرفی به من نزدند تا اینکه چند روز بعد از مراسم تدفین، پدرم به من گفت که دایی‌ام روز حادثه با مادرم دعوایش شده و به‌صورت مادرم سیلی زده و باعث شده او تعادلش را از دست بدهد.

دایی‌ام در حالی این کار را انجام داد که میدانست نباید مادرم مورد ضرب و شتم قرار بگیرد. الان هم از او شکایت دارم و خواهان نبش قبر و مشخص شدن علت مرگ مادرم هستم.

در ادامه تحقیقات، بازپرس جنایی دستور تحقیق از پدر و مادر زن میانسال را صادر کرد. پدر وی گفت: دخترم برای مراقبت از من و مادرش به خانه ما می‌آمد. او با برادرش بر سر یک ملک مسکن مهری در هشتگرد اختلاف داشتند و آن روز هم سر همین مسأله دعوایشان شد. پسرم هم با عصبانیت یک سیلی به‌ صورت خواهرش زد که او تعادلش را از دست داد و روی زمین افتاد.

پس‌ از این تحقیقات به درخواست پسر جوان و باتوجه به اینکه جواز دفن از سوی پزشک عمومی صادر شده و کالبدشکافی صورت نگرفته بود، بازپرس شعبه پنجم دادسرای امور جنایی پایتخت دستور نبش قبر را صادر کرد.

در ادامه نبش قبر صورت گرفت و پزشکی قانونی در کالبدشکافی از جسد آثار کبودی روی بدن فریبا را تأیید کرده و علت مرگ را سکته قلبی اعلام کرد.

بدین ترتیب بازپرس جنایی دستور تحقیق از برادر این زن را صادر کرد. وی در بازجویی‌ها گفت: ۸ سال قبل خواهرم خانه‌ای در مسکن مهر هشتگرد خرید، اما چون پول کم داشت از من خواست که بخشی از پول را پرداخت کنم و در عوض او ملک را به‌ نام پسرم بزند. من هم پول را پرداخت کردم، اما خواهرم نه ملک را به‌ نام پسرم کرد و نه پول را به من پس داد.

او ادامه داد: همین مسأله باعث اختلاف من و خواهرم شد. روز حادثه به خانه پدرم رفتم و سر همین موضوع دوباره بحث کردیم و من با دست سیلی به‌صورت خواهرم زدم که تعادلش را از دست داد و به زمین افتاد. من می‌دانستم که نباید به خواهرم ضربه‌ای وارد شود ولی آن لحظه خیلی عصبانی بودم.

بعد از اظهارات مرد میانسال بازپرس جنایی دستور داد تا کارشناسان کمیسیون پزشکی قانونی میزان تأثیر ضربه‌ای که مرد میانسال به ‌صورت خواهرش زده را در مرگ وی بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

 

*چاردیواری

با عرض سلام و احترام به خوانندگان ایران سپید و آرزوی سلامتی شما و با گرامیداشت روز 13 آبان، روز دانش آموز و مبارزه با استکبار جهانی. در آغاز در پاسخ به چند تن از خوانندگان محترم در خصوص انتشار نسخه بریل روزنامه خانم رادمنش از مشهد، آقای ابراهیمی از سمنان، آقای افشاری از رباط کریم که در خصوص نسخه بریل روزنامه به همراه سایر خوانندگان پیگیری کرده اند.

همچنان پاسخ ما کمی تحمل بیشتر شماست تا انشاا... بزودی در این خصوص خبرهای خوشی را بتوانیم اعلام کنیم. فکر می کنم زمان طولانی نباشد و  ما حداکثر بتوانیم تا آذر ماه پاسخ مشخصی به شما در این خصوص دهیم که البته تا حدودی هم تابع شرایط کرونایی است ولی امیدوارم این پاسخ به زودی مثبت باشد و شاهد آغاز مجدد انتشار نسخه بریل روزنامه باشیم. آقای شاه آبادی از تهران سوال کرده اند که آیا افراد معلول از پرداخت مالیات روی حقوق و دستمزد معاف هستند؟ ایشان شنیده اند که بین 200 تا 300 هزار تومان معافیت وجود دارد.

از نظر قانونی معافیت روی حقوق و دستمزد افراد معلول وجود ندارد اما شنیده شده است به استناد ماده 25  قانون حمایت ازحقوق معلولان این معافیت که  فقط شامل پدر و مادرهای دارای فرزند معلول است تا سقف پنجاه درصد حقوق شامل بعضی ها هم شده است که  البته  باید در این خصوص هم تحقیق کرد ولی به طور مشخص معافیت بر حقوق و دستمزد هنوز از نظر قانونی اعمال نشده است.

آقای مداحیان از دزفول سوال کرده اند که چگونه می توانند از آزمون های استخدامی آگاه شوند؟ این آزمون ها در روزنامه ایران سپید و سایت اطلاع رسانی می شود اما غیر از این منابع ایشان می تواند احیاناً از سایت سازمان بهزیستی یا روزنامه های کثیرالانتشاردر جریان آزمون های استخدامی قرار بگیرد که سالی چند بار و به طور مشخص اعلام می شود و چیزی نیست که از نظر افراد پنهان بماند اگر متقاضی این امر باشند ولی برای نابینایان و کم بینایان ایران سپید و سایت ایران سپید بهترین منبع برای آگاهی از این قضیه است.

آقای قربعلی هم در پاسخ به خانم سلامی که هفته پیش در خصوص کمبود دبیرهای رابط گفته اند این امر را تایید کرده اند والبته افزوده اند که متاسفانه برخی از افراد نابینا هم که در جریان آزمون های استخدامی جذب آموزش و پرورش استثنایی شده اند کارایی لازم را نداشته اند و موجب شکواییه والدین و دانش آموزان شده اند که به هر حال جای تامل دارد و باید بررسی شود که آن دسته از نابیناهایی بتوانند وارد آموزش و پرورش شوند که بتوانند از پس کار بر بیایند و عملکردشان سابقه منفی در مورد توانمندی های نابینایان و کم بینایان بر جای نگذارد. با سپاس از شما تا هفته آینده شما را به خداوند میسپارم خدایتان یار.

Page Generated in 0/0062 sec