روزنامه «ایران سپید»
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
۱۵ صفر ۱۴۴۳
۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱
سال بیست و پنجم شماره ۶۸۰۴
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
......عناوین ..........
*تکلیف واکسیناسیون معلولان بستری در خانه چه میشود؟
*شناسایی ۵۲ هزار و ۱۰۰ کودک مشکوک به مشکلات بینایی
*شرایط واکسیناسیون کرونا در کودکانِ زیر ۱۲ سال
*انتقال تجربه های ورزشی ویژه نابینایان میان ایران و عراق
*انکار متهم در قتل مهندس دستفروش
..........اخبار ویژه
*تکلیف واکسیناسیون معلولان بستری در خانه چه میشود؟
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به واکسیناسیون معلولان بسترگرا در منزل گفت: به واسطه چالشهایی که دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران در انجام واکسیناسیون در منازل بواسطه اعزام تیمهای تخصصی و تزریق واکسن داشتند، این کار هنوز محقق نشده است.
سیداحمد خادم بیان کرد: درخصوص واکسیناسیون معلولان بسترگرا مکاتباتی انجام شد و اسامی معلولان بسترگرا نیز برای اعلام به دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران آماده است تا با رفع چالشهای دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران، واکسیناسیون در منازل با اعزام تیمهای تخصصی محقق شود. هر ویال واکسن برای ۱۰ نفر مورد استفاده دارد اما باتوجه به پراکندگی معلولان در سطح شهر و اهمیت نگهداری واکسن در شرایط ویژه، واکسیناسیون کمی پیچیده و دشواراست.
وی افزود: بهزیستی استان تهران برای این موضوع به مدیران بهزیستی شهرستان نامهای ارسال کرد تا با همکاری شبکههای بهداشت برای پوشش واکسیناسیون اقدام کنند و آن دسته از معلولانی که به طور کامل بسترگرا هستند را شناسایی و با هماهنگی شهرستانها و مسئولین شبکه بهداشت واکسیناسیون آنها محقق شود.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه هنوز معلولانی که در خانه نگهداری میشوند واکسن دریافت نکردهاند، اظهار کرد: ما پیش از این اعلام کردیم که با حضور نماینده ناظر از دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران ، تیم متشکل از پزشک و پرستار را آماده و در واکسیناسیون همکاری کنیم اما پاسخی در این خصوص دریافت نشد.
خادم با بیان اینکه اگر باز هم دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران این فرصت را به ما بدهند، ما استقبال میکنیم و حاضر به آماده کردن تیم برای واکسیناسیون معلولان بسترگرا در منزل با نظارت آنها هستیم، گفت: اکنون مجدد برای واکسیناسیون معلولان بسترگرا در منزل با وزارت بهداشت مکاتبه شده است.
...........گزارش ویژه
*شناسایی ۵۲ هزار و ۱۰۰ کودک مشکوک به مشکلات بینایی
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به علائم مشکوک کودکان در پایگاههای سنجش سلامت گفت: تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات شنوایی، ۵۲ هزار و ۱۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات بینایی، دو هزار و ۲۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات جسمی حرکتی و همچنین ۴۵۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات اتیسم تشخیص داده شدهاند.
محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره آخرین آمار دانش آموزانی که به عنوان موارد مشکوک معرفی شدهاند، گفت: طبق آخرین آمار کودکان مشکوک ۱۱۹ هزار نفر هستند، یعنی این افراد مشکلاتی از نظر آمادگی تحصیلی دارند و فعلا مشکوک هستند و بعد از انجام تستهای تخصصی مشخص میشود که چه تعداد از آنها به طور جدی مشکل دارند.
عظیم عراقی در توضیح سایر علائم مشکوک کودکان در پایگاههای سنجش سلامت گفت: تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات شنوایی، ۵۲ هزار و ۱۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات بینایی، دو هزار و ۲۰۰ نفر از کودکان مشکوک به مشکلات جسمی حرکتی هستند. همچنین تعداد کودکانی که مشکوک به مشکلات اتیسم تشخیص داده شدهاند، ۴۵۰ نفر هستند.
وی در ادامه افزود: کودکانی که به پایگاههای سنجش مراجعه میکنند توسط مراقبان سلامت از جهات پوست، مو، ناخن، قد، دهان، دندان و... مورد بررسی قرار میگیرند. سپس بعد از بررسی این موارد توسط همکاران ما مورد سنجش بینایی و شنوایی قرار میگیرند و دانش آموزانی که مشکوک به مشکل خاصی هستند به مراجع تخصصی ارجاع داده میشوند.
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در نهایت یک تست به عنوان تست آمادگی تحصیلی داریم که اگر دانش آموزان در آنجا مشکوک به مشکل تشخیص داده شوند ارجاع تخصصی هوش میشوند تا به شکل تخصصی مشکل آن ها بررسی شود.
عظیم عراقی در پاسخ به این سوال که آیا کودکان ارجاع آمادگی تحصیلی همان دانش آموزان دیرآموز هستند؟ گفت: دانش آموزان ارجاعی آمادگی تحصیلی سه دسته هستند که در دسته اول، در اکثر مواقع تعداد بسیار زیادی از آنها دانشآموزان عادی تلقی میشوند، یعنی هیچ مشکلی ندارند، زیرا به هر دلیلی تست های سنجش را به خوبی پاسخ نداند. بخش دیگر، کودکان دیرآموز هستند که میتوانند در مدارس عادی درس بخوانند. بخش سوم ارجاع آمادگی تحصیلی، کودکان کم توان ذهنی هستند که نیاز است در مدارس استثنایی تحصیل کنند.
وی درباره کودکانی که مشکل گفتاری دارند، گفت: در بخش شنوایی یک سری کلمات از دانش آموز پرسیده میشود، اگر او نتواند کلمات را به درستی ادا کند ما او را با گفتار درمان ارجاع میدهیم در اینجا ارجاع تخصصی وجود ندارد. ما نمیتوانیم به این دسته از کودکان بگوییم که مشکلات گفتاری دارند، زیرا اگر مشکل گفتاری داشته باشند در بخش شنوایی نیز دچار مشکل هستند. برخی کودکان هستند که صرفاً نمیتوانند برخی حروف را به درستی ادا کنند و این مشکل گفتاری نیست.
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این مساله در کودکان دلایل مختلفی دارد، وقتی خانوادهها با کودکان صحبت و بازی میکنند به یادگیری و ادای دقیق حروف از سوی فرزندانشان کمک میکنند، اما اگر کودکان کمتر در خانواده صحبت کنند موجب تشدید این موارد خواهد شد.
گفتنی است فرآیند سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان هر سال از ابتدای تیر ماه جهت بررسی وضعیت سلامت جسمانی دانش آموزان انجام میشود و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد. این رویه به صورت کاملا حضوری است به همین علت با توجه به شیوع کرونا ویروس، نخست تعداد این پایگاهها افزایش یافت و دوم سیستم نوبتدهی به گونهای برنامهای ریزی شده تا روزانه تعداد مشخصی به این پایگاهها مراجعه کنند. ما برای تهیه گزارش از فرآیند سنجش به یکی از مدارس استثنایی میدان راه آهن رفتیم.
به محض ورود به مدرسه میبینم که تنها سه تا چهار نفر از والدین در سالن مدرسه حضور دارند و مقابل اتاق مدیر نشستهاند تا مدارک فرزند خود را برای شروع سنجش به او تحویل دهند. مدیر مدرسه پس از دریافت مدارک، والدین را به طبقه بالا که مراحل سنجش بینایی، شنوایی و هوش در اتاقهای جداگانه انجام میشود، راهنمایی میکند.
هر کودک باید تنها وارد اتاقهای سنجش شود و نباید والدین حین سنجش در کنار آنها باشند. در این مرکز ابتدا سنجش شنوایی، سپس بیناییسنجی و در آخر سنجش آمادگی تحصیلی انجام میشود. سوالات سنجش آمادگی تحصیلی هر ساله متفاوت و غیرقابل انتشار است.
آزماینده سنجش شنوایی درباره کار خود توضیح میدهد: من در پایگاه ایمان بخش سنجش شنوایی و گفتاری کار میکنم. ما در اینجا تست فونتیک و شنوایی از کودکان میگیریم. بخش شنوایی به این صورت است که ما چند فرکانس از ۲۵ تا چهار هزار داریم، من فرکانس را از ۲۵ شروع میکنم اگر کودکان فرکانسها را نشنیدند ارجاع داده میشوند.
وی در توضیح تست فونتیک میگوید: تست فونتیک به این صورت است که واج «ژ» در سه کلمه مختلف در ابتدا، وسط و انتها قرار میگیرد. اگر کودک توانست هر سه کلمه را با واج «ژ» درست تلفظ کند که مورد قبول است، اما اگر نتواند پیشنهاد میکنیم به گفتار درمانی برود.
وی در پاسخ به این سوال که در مجموع چند درصد از کودکان به مراجع تخصصی ارجاع داده میشوند؟ میگوید: در کل سه درصد از کودکانی که به پایگاهها میآیند ارجاع داده خواهند شد، یعنی از ۱۰۰ نفر سه نفر مشکل و ضعف شنوایی دارند. البته اینطور نیست که کودکان در شنوایی ضعفهای شدیدی داشته باشند.
آزماینده سنجش شنوایی مدرسه استثنایی ایمان درباره مشکلات گفتاری کودکان میگوید: اما مشکلات گفتاری را به عینه زیاد دیدهام، به طور مثال کودک ششساله مانند یک کودک دو یا سهساله صحبت میکند. بعضی مواقع هم کودک ضعف گفتاری چندانی ندارد و در حد دو تا سه کلمه است اما زمانی که من چند بار با آنها تمرین میکنم کودک به راحتی میتواند آن کلمه را ادا کند.
وی در واکنش به این مساله که آیا بعد از اینکه کودکان به مراکز تخصصی ارجاع داده میشوند، مجدد به پایگاه سنجش باز میگردند؟ توضیح میدهد: خیر، کودکان دوباره به اینجا نمیآیند، در همان مراکز متخصصی از آنها تست میگیرند و اگر نیاز به درمان باشد باید مراحل درمان را طی کنند. البته در برخی مواقع کودک خودش با ما همکاری نمیکند.
بخش مهم بعدی که لازم است کودکان حتما در آن مورد سنجش قرار بگیرند، سنجش بینایی است. بیناییسنجی به همان شیوه معمول یعنی از طریق چارت بینایی که به آن چارت اسنلن Snellen هم میگویند انجام میشود. چارت اسنلن عموما از ۱۱ ردیف حروف بزرگ انگلیسی تشکیل شده است، بالاترین حرف تابلو شامل یک حرف معمولا حرف (E) است که در ردیفهای پایینتر، این حروف کوچک و کوچکتر میشود.
آزماینده سنجش بینایی از کودک میخواهد بعد از ضدعفونی کردن دستهایش، روی صندلی که انتهای کلاس قرار دارد بنشیند و در تشخیص جهت حروف (E) با او همکاری کند. اگر کودک بتواند جهت کوچکترین حروف در ردیفهای پایینی را تشخیص دهد، بینایی خوبی دارد.
آزماینده سنجش بینایی میگوید: اگر کودکان از یک مقطعی به پایین را نتوانند تشخیص بدهند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد. یک تست رنگآمیزی نیز داریم که باید ببینیم آیا کودک میتواند رنگها را تشخیص دهد یا نه؟ اگر کودک نتواند رنگها را تشخیص دهد، برای انجام تست مجدد به متخصص ارجاع داده خواهد شد.
وی ادامه داد: تعداد کودکانی که دچار ضعف بینایی هستند، محدود است و معمولا اگر مشکلی داشته باشند در زمینه نزدیک بینی است. اگر در روز ما ۲۵ نفر مراجعه کننده داشته باشیم شاید یک نفر میان آنها نزدیک بین باشد.
آزماینده سنجش آمادگی تحصیلی دانش آموزان اول ابتدایی بیان کرد: در اینجا یک سری آزمونها از کودکان گرفته خواهد شد که با توجه به سطح توانمندیهایشان به آنها نمراتی داده میشود. کودکان با توجه به آن نمرات میتوانند وارد مقطع کلاس اول ابتدایی شوند، در غیراینصورت به مراجع مربوطه ارجاع داده خواهند شد تا آزمونها و تستهای تخصصی دیگری را انجام دهند.
وی ادامه میدهد: کودکان اینجا به چند گروه تقسیمبندی میشوند، گروهی از آنها میتوانند مستقیما به کلاسهای اول ابتدایی بروند، گروهی که به مراجع تخصصی ارجاع داده میشوند و در نهایت گروه دیگری هم کودکان با نیاز ویژه هستند که به ندرت به مراکز سنجش مراجعه می کنند.
آزماینده آمادگی تحصیلی در زمینه شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم با اشاره به اینکه اتیسم یک مقوله بسیار گستردهای است، توضیح میدهد: کودکان مبتلا به اتیسم یا درخودمانده از نظر ارتباطی خیلی مشکل دارند و اگر هم به اینجا مراجعه کنند عموما نمیتوانند با آزماینده ارتباط بگیرند یا اینکه جواب سوالات او را بدهند. آنها نمیتوانند ارتباط چشمی برقرار کنند، عموما گفتارشان خیلی مشکل دارد، نمیتوانند با کودکان دیگر ارتباط بگیرند و در مراحل دوستیابی خود ضعف دارند. همچنین برخی از این کودکان در پردازش شنیداری و دیداری هم دچار مشکل هستند.
او میگوید: این کودکان باید در سن طلایی خود یعنی بازه زمانی سه یا چهار سال شناسایی شوند، تا والدین آنها زمانی که کودک به هفت سالگی میرسد، بهترین تصمیم گیری برای تحصیل شان داشته باشند.
آزماینده سنجش آمادگی تحصیلی مرکز پایگاه ایمان در ارزیابی از وضعیت کلی امسال کودکان گفت: امسال کودکان از نظر سطح هوشی و تحصیلی قوی و توانمند هستند و میتوانند از پس سوالات ما بر بیایند. در عین حال ما مراجعانی داشتیم که با تاخیر به سوالاتی که از آنها میپرسیم، پاسخ میدهند و پردازش هوشی پایین داشتند. این موضوع به خصوص در کودکانی که دیرآموز هستند دیده میشود، یکی از مهمترین مواردی که ما اینجا با آن رو به رو میشویم کودکانی هستند که مشکوک به دیر آموز یا اختلال یادگیری هستند.
وی در پایان صحبتهای خود درباره دانش آموزان مشکوک به اختلال یادگیری میگوید: بیشترین مراجعان ارجاع داده شده به مراکز تخصصی، کودکان مشکوک به اختلال یادگیری یا دیرآموز هستند، این کودکان به اداره آموزش و پرورش استثنایی ارجاع داده میشوند و همکاران با یک سری آزمونهای تخصصیتر کودکان را مورد آزمایش قرار میدهند.
.......سلامت و بهداشت
*شرایط واکسیناسیون کرونا در کودکانِ زیر ۱۲ سال
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا در کشور، گفت: حتما با کرونا موجهای بعدی را خواهیم داشت، اما اینکه این موجها تبدیل به پیک شده و شدتی که با ویروس دلتا در این سه ماهه مواجه بودیم، اتفاق بیفتد، انشاءالله دیگر نخواهیم داشت؛ زیرا اولا درصد واکسیناسیونمان دارد به پوشش مناسبی میرسد و امیدواریم تا پایان آبان یا نهایتا اوایل آذر همه مردم ما حداقل یک دز واکسن تزریق کرده باشند. دوما اینکه تخمین زده میشود ۷۰ درصد از مردم تاکنون به کرونا مبتلا شدهاند. بنابراین با واکسنی هم که تزریق میشود، دیگر انشاءالله موج شدید نخواهیم داشت.
به نقل از ایسنا، دکتر پیام طبرسی افزود: از دو تا سه هفته قبل کاهش تدریجی در آمار کرونا داشتیم. امیدواریم تا یکی دو هفته دیگر سرعت این کاهش، بیشتر شود و فکر میکنم تا یک ماه دیگر موج پنجم که یکی از بدترین موجها از نظر عوارض، مرگ و میر و شدت بیماری بود، به اتمام برسد.
طبرسی درباره واکسیناسیون کودکان و دانشآموزان علیه کرونا، گفت: طبق آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده، واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده است. انشاءالله برای هفت سال به بالا هم از چین واکسن وارد میشود تا بتوان مدارس را بازگشایی کرد.
وی با بیان اینکه واکسن سینوفارم برای کودکان تزریق میشود، گفت: طبق مطالعات اعلام شده که واکسن سینوفارم کودکان یک دز بوده و با سینوفارم بزرگسالان متفاوت است. کودکان قرار است یک دز واکسن تزریق کنند. پاستور هم هنوز تولید و وارداتش به میزان مورد نیاز انجام نشده و اکنون عمدتا سینوفارم وارد شده است. البته پاسخ به این موضوع که واکسن کودکان یک دز یا دو دز است، هنوز دقیق نیست و باید صبر کنیم تا ببینیم سیاست وزارت بهداشت چیست و اعلام شود.
طبرسی درباره زمان تزریق واکسن بعد از ابتلا به کرونا، گفت: افراد شش هفته بعد از بیماری میتوانند واکسن تزریق کنند. البته کسانیکه بیماریشان شدید بوده و در بیمارستان بستری بودند، هشت هفته بعد واکسن تزریق کنند.
طبرسی درباره تزریق دز بوستر واکسن کرونا، گفت: سازمان جهانی بهداشت هنوز دز بوستر را قبول ندارد که علت آن هم مشخص است. این سازمان اعلام می کند که در دنیا هنوز بسیاری از افراد یک دز واکسن را هم نزدند که قرار باشد یکسری افراد دز سوم را تزریق کنند و این خارج از عدالت است. در عین حال FDA آمریکا بوستر را فقط برای افراد بالای ۶۵ سال و افراد دچار نقص سیستم ایمنی تایید کرد و برای بقیه افراد توصیه نکرده است. در کشور ما هم درباره تزریق دز بوستر در برخی گروهها اعم از پرسنل درمانی، افراد مسن و افراد مبتلا به نقص ایمنی صحبت شد، اما به نظر من هم فعلا باید صبر کنیم تا همه مردم حداقل یک دز واکسن را تزریق کنند و واکسیناسیون سراسری به پوشش خوبی برسد و بعد به سراغ بوستر رویم.
وی درباره تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار، گفت: تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار، بعد از سه ماهگی توصیه میشود و در ایران فعلا واکسن سینوفارم برایشان توصیه شده است. در دنیا واکسنهای دیگری هم برای زنان باردار توصیه شده، اما از آنجایی که در ایران سینوفارم موجود است، بعد از سه ماهگی میتوانند سینوفارم را تزریق کنند. در عین حال زنان شیرده هم میتوانند واکسن تزریق کنند.
وی درباره اثربخشی سینوفارم برای سنین بالای ۶۰ سال، گفت: اثربخشی همه واکسنها ممکن است در سنین بالای ۶۰ سال مقداری کاهش یابد، اما اینکه سینوفارم را پررنگ کرده و بگوییم فقط این واکسن اثربخشی کمتری دارد، اینطور نیست. به هر حال اثرش را در کاهش بستری و مرگ و میر میگذارد. ضمن اینکه اگر همه واکسن تزریق کنند، چرخش ویروس کم شده و اثر واکسنها بیشتر میشود.
طبرسی درباره مدت زمان پایداری ایمنی واکسنها، گفت: فعلا زمان آن دقیقا مشخص نیست. آنچه گفته شده هشت ماه بعد از تزریق دز دوم است، اما هنوز دقیقا مشخص نیست که چه زمانی باید دز بوستر را و برای چه گروهی تزریق کنیم. هنوز باید مطالعات انجام شود.
وی درباره مباحثی مبنی بر ایجاد لخته خون با تزریق واکسن آسترازنکا، گفت: این موضوع جزو عوارض این واکسن است، اما با درصد بسیار پایین که قابل اغماض است، مطرح شده است. به طوری که ۱۰ نفر در هر یک میلیون نفر ممکن است چنین عارضهای پیدا کنند که البته با توجه به فواید واکسن، قابل چشم پوشی است. با این حال کسانیکه در ریسک لخته خون قرار دارند، از واکسنهای دیگر استفاده کنند.
طبرسی درباره تزریق انواع مختلف برای دو دز، گفت: توصیه ما این است که هر کس دز اول را از هر واکسنی زده، دز دوم را هم همان را بزند، اما اگر نبود و از واکسن دیگری زد، اشکال ندارد. توصیه میکنم که هموطنان برای تزریق واکسن درنگ نکنند. فقط ساعاتی را انتخاب کنند که مراکز خلوتتر باشد. زیرا هنوز در جاهای شلوغ احتمال انتقال ویروس وجود دارد.
طبرسی درباره تزرق واکسن آنفلوآنزا، گفت: از آنجایی که سال گذشته رعایت نکات بهداشتی در دنیا در سطح بالایی بود، خوشبختانه آنفلوآنزا به حالت همه ساله و موج نرسید، اما امسال با توجه به رفع محدودیتها در کل دنیا، افزایش مسافرتهای بین کشوری و کاهش یا عدم استفاده از ماسک، احتمال شیوع آنفلوآنزا در فصل سرما زیاد است. بر همین اساس حتما افرادی که بیماریهای هایریسک دارند اعم از فشار خون، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و... و همچنین سنین بالا حتما دقت کنند که واکسن آنفلوآنزا را زودتر تزریق کنند. فکر میکنم از اول مهر واکسن آنفلوآنزا توزیع شود.
وی گفت: برخی کشورها اعلام کردند که تزریق همزمان واکسن آنفلوآنزا و کرونا مشکلی ندارد، با این حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که بین تزریق آنها دو هفته فاصله باشد.
*چه تعداد واکسن برکت تحویل شده است: مدیر پروژه تولید واکسن "کوو ایران برکت" گفت: مجموع واکسن ایرانی کرونای تحویل داده شده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام به وزارت بهداشت به ۶ میلیون دوز رسید.
به نقل از ایسنا، حسن جلیلی افزود: از ۲۵ خرداد و پس از صدور مجوز تزریق عمومی واکسن کوو ایران برکت توسط وزارت بهداشت، سرعت تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا را افزایش دادیم و تاکنون ۱۴ میلیون دوز واکسن درکارخانه شفافارمد تولید و روانه بخش کنترل کیفیت شده که در این مرحله ۱۶ تا ۲۰ روز بررسی کیفیت واکسنها به زمان نیاز دارد و پس از تأیید کیفیت تحویل وزارت بهداشت می شوند.
مدیرعامل کارخانه شفافارمد خاطرنشان کرد: خطوط یک و دوی کارخانه شفافارمد در شهرک دارویی برکت هماکنون فعال و درحال تولید واکسن کرونا هستند و به زودی خبرهای بسیار خوبی برای مردم در زمینه واکسن برکت و دستاورد بزرگ دانشمندان ایرانی خواهیم داشت.
.......ورزشی
*انتقال تجربه های ورزشی ویژه نابینایان میان ایران و عراق
مدیر ورزش های نابینایان و کم بینایان عراق به منظور بررسی ظرفیتهای ورزشی کشور ایران و عراق به منطقه آزاد اروند سفر کرد. ضیاء نسیم المالکی مدیر ورزشهای نابینایان و کم بینایان عراق در این سفر سه روزه راههای تبادل تجربیات بین دو کشور را بررسی و امکان انتقال علم ورزش به کشور عراق را بازنگری کرد.
فاطمه برقول بازیکن تیم ملی شطرنج کشور با بیان اینکه شطرنج اولین رشته ورزشی است که قرار است به کشور عراق صادر شود گفت: ما در آبادان مربیان و بازیکنان مستعدی داریم و به راحتی میتوانیم این سطح کیفی را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم.
محمد علی شنانی رئیس هیئت جودوی آبادان نیز گفت: با توجه به قهرمان پرور بودن رشتههای ورزشی در منطقه آزاد اروند این یک فرصت خوب و استثنایی برای ورزشکاران و مربیان ما در این منطقه بشمار میآید و اینجا نقش مسئولان ورزش منطقه کلیدی است تا با حمایت از ورزشکاران راه را برای آنها هموار کنند
با توجه به اینکه ورود اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند بدون داشتن روادید مجاز است این یک امکان ویژه برای سرمایه گذاری ورزشی در این منطقه به شمار میرود تا بتوان با حمایتهای بیشتر مسئولان از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
مهدی طارمی تاثیرگذار تر از کریس رونالدو
مهدی طارمی بالاتر از بازیکنانی نظیر کریستیانو رونالدو و برونوفرناندز پنجمین بازیکن تاثیر گذار فوتبال اروپا در سال 2021 محسوب می شود.
روبرت لواندوفسکی ستاره لهستانی بایرن مونیخ در سال 2020 بیشتر از سایر بازیکنان شاغل در فوتبال اروپا روی گلهای تیم باشگاهی خود تاثیر داشت. لوا طی 39 بازی در همه رقابتها آمار 45 گل زده و 15 پاس گل را از خود به ثبت رساند که در نوع خود رکوردی شگفت انگیز محسوب می شود. لواندوفسکی تا به اینجای فصل جدید نیز فوقالعاده عمل کرده و در 7 بازی برای بایرن 11 گل به ثمر رسانده است. در واقع به نظر میرسد که ستاره لهستانی در بهترین فرم دوران فوتبال خود به سر میبرد و شواهد نشان میدهد که میتواند سه یا چهار سال دیگر در همین سطح فوتبال بازی کند. اگر چه آمار لواندوفسکی در سال 2021 نیز فوق العاده بوده اما ستاره باشگاه بایرن مونیخ از حیث تاثیرگذاری روی گل ها در صدر قرار ندارد. در اینجا 11 بازیکنی را که بیشترین تاثیر گل را در همه مسابقات برای باشگاه های حاضر در 15 لیگ برتر اروپا در سال 2021 داشته اند، بررسی میکنیم.
1- ارلینگ هالند(دورتموند)
35 بازی
35 گل
15 پاس گل.
2- کیلیان امباپه(پاری سن ژرمن)
36 بازی
32 گل
10 پاس گل.
3- روبرت لواندوفسکی(بایرن مونیخ)
27 بازی
37 گل
3 پاس گل.
4-لیونل مسی(پاری سن ژرمن)
32 بازی
28 گل
9 پاس گل.
5-مهدی طارمی(پورتو)
37 بازی
20 گل
15 پاس گل.
6- دوشان تادیچ(آژاکس)
37 بازی
12 گل
22 پاس گل.
7- کریم بنزما(رئال مادرید)
33 بازی
24 گل
9 پاس گل.
8- جرارد مورهنو(ویارئال)
33 بازی
22 گل
11 پاس گل.
9- سباستین هالر(آژاکس)
31 بازی
22 گل
8 پاس گل.
10- آندره سیلوا(لایپزیش)
28 بازی
20 گل
10 پاس گل.
11- کریستیانو رونالدو(منچستریونایتد)
34 بازی
24 گل
4 پاس گل.
......حوادث
*انکار متهم در قتل مهندس دستفروش
عامل قتل مهندس دستفروش پس از ۳ سال در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده از سال ۹۷ با گزارش یک نزاع دسته جمعی میان چند دستفروش در چهارراه ولیعصر آغاز شد. در آن درگیری چند مرد جوان زخمی و به بیمارستان منتقل شدند که در این میان سعید ۲۵ ساله جان باخت. در تحقیقات مأموران مشخص شد مقتول مدتی قبل مدرک مهندسیاش را گرفته بود اما بهخاطر پیدا نکردن شغل مناسب و مشکلات اقتصادی به ناچار دستفروشی میکرد اما روز حادثه با چند دستفروش دیگر درگیر شده و به قتل رسیده است.بدین ترتیب پلیس ۹ نفری را که در این درگیری حضور داشتند بازداشت کرد و همه آنها عامل قتل را مرد ۴۰ ساله ای به نام شاهرخ معرفی کردند. در ادامه مشخص شد شاهرخ یک سال قبل از این حادثه به اتهام درگیری با یک راننده تحت تعقیب بوده است.
بنابراین شاهرخ دستگیر شد و برای وی به اتهام قتل سعید و مجروح کردن راننده جوان و برای ۸ متهم دیگر پرونده به اتهام شرکت در نزاع منجربه قتل کیفرخواست صادر و پرونده به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه پدر و مادر مقتول درخواست قصاص کردند. مادر قربانی به قضات گفت: ما در شهرستان خمین زندگی میکنیم و پسرم به تازگی درسش تمام شده بود. یکی از اقواممان به ما قول داده بود که برای سعید شغل مناسبی پیدا کند. به همین خاطر برای پسرم در تهران خانه ای گرفتیم. بعد از آن سعید تصمیم گرفت تا زمانی که کار استخدامش درست شود دستفروشی کند تا بتواند هزینه زندگی اش را تأمین کند. روزی که جسد پسرم را به خاک سپردیم از سازمانی که قرار بود در آنجا کار کند با ما تماس گرفتند و خواستند تا برای گزینش به آنجا برود. حالا هم برای عامل قتل پسرم درخواست قصاص و برای سایر شرکتکنندگان در این درگیری اشد مجازات دارم.
راننده جوان که توسط شاهرخ مورد جراحت شدید قرار گرفته بود به جایگاه رفت و گفت: سال ۹۶ داخل خودروام پشت چراغ قرمز چهارراه ولیعصر بودم که با یک راننده بحثم شد. همان موقع او با دوستش تماس گرفت و این متهم با دوستانش به من حمله کردند و با قمه ضرباتی را به کتف، پهلو و بازوی من زدند که روانه بیمارستان شدم، حالا هم درخواست اشد مجازات برایشان دارم. در ادامه شاهرخ به جایگاه رفت و با انکار اتهام قتل گفت: من در چهارراه ولیعصر فلافل، چای و قلیان میفروختم. آن روز با سعید روبه رو شدم. او به تازگی دستفروشی را شروع کرده بود. با هم بحثمان شد بعد او با یکی از دستفروشها درگیر شد و مرد دستفروش خودزنی کرد. سعید دست بردار نبود و به سمت من چاقویی پرتاب کرد که بازویم شکافته شد و پس از آن با چاقو ۲ نفر دیگر را هم مجروح کرد.
من میله ای را به سمتش پرتاب کردم اما او میله را از دستم گرفت و دوباره به سمتم پرتاب کرد. همان موقع دیدم که از پای او خون میآید، نمیدانم چه کسی او را زد. بعد هم سعید روی زمین نشست که یکی از دستفروشها با میله آهنی ضربههای محکمی به سرش زد. دقایقی بعد هم من و دوستم به خاطر خونریزی به بیمارستان رفتیم و روز بعد متوجه شدیم که سعید فوت شده است. متهم درباره ضرباتی که به شاکی دوم زده بود نیز گفت: آن ضربات را من نزدم دوستم زده بود و من نمیدانم چطور شد او زخمی شد چون من اصلاً در آن درگیری حضور جدی نداشتم.سپس ۶ نفر از شرکت کنندگان در درگیری که در دادگاه حاضر بودند یک به یک در برابر اتهام شرکت در نزاع منجربه قتل به دفاع از خود پرداختند و همگی مدعی شدند قصد میانجیگری داشته و ضربهای به قربانی نزدهاند، اما سه متهم دیگر که با وثیقه آزاد بودند در دادگاه حاضر نشدند. در پایان جلسه قضات برای صدور حکم وارد شور شدند.