روزنامه «ایران سپید»
شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰
۴ صفر ۱۴۴۳
۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱
سال بیست و پنجم شماره ۶۷۹۴
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
......عناوین امروز.....
*گزارشی از اولین نشست مجامع ملی کنوانسیون حقوقی افراد دارای معلولیت
*انتشار نسخه ویژه نابینایان «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری
*مفاد پیشنهادی آموزش و پرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه
*تمرین موسیقی تمرکزم را برای درس خواندن بیشتر میکرد
*تجربه قصههای دسترسیپذیر با سرویس جدید گوگل
*با زیباترین رودخانههای آلمان آشنا شوید
........سخن هفته
*گزارشی از اولین نشست مجامع ملی کنوانسیون حقوقی افراد دارای معلولیت
موضوع سخن هفته این بار را به برگزاری نخستین جلسه کمیته مشترک مراجع ملی کنوانسیون حقوق معلولان اختصاص می دهم که هفته پیش برگزار شد و بعد از ماه ها تاخیر بالاخره شاهد برگزاری این جلسه بودیم، هر چند که در واقع رییس یکی از دو مرجع ملی یعنی بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه حضور پیدا نکرد و در سطح معاونت در این جلسه حضور پیدا کردند اما به هر حال این را به فال نیک می گیریم بعد از چندین ماه تلاش این جلسه برگزار شد.
این جلسه سرآغازی است برای فعالیت کمیته مشترک مراجع ملی کنوانسیون که تاکنون برگزار نشده بود و در واقع با آغاز به کار این دبیرخانه به شکل رسمی بحث پیگیری و ترویج کنوانسیون و پاسخگویی به نهادهای بین المللی کنوانسیون شکل جدی به خود خواهد گرفت و به زبان ساده تر کنوانسیون حقوق معلولان که ایران هم به آن پیوسته است تا کنون این زمینه شکل نگرفته بود که مراجع ملی این کنوانسیون طبق قانون تصویب کنوانسیون که سازمان بهزیستی و بنیاد شهید عملاً در کنار هم قرار بگیرند و سر آغاز یک فعالیت مستمر ما در زمینه کنوانسیون داشته باشیم و نه صرفاً تدوین گزارش های پاسخگویی به نهادهای بین المللی.
این سرآغازی است برای اینکه کنوانسیون در کشور ما آموزش داده شود، متاسفانه حتی مراجع ملی ما، مسئولان مراجع ملی ما نیاز به آموزش در زمینه کنوانسیون دارند اینکه درکشان از حقوق افراد معلول تغییر کند اینکه تمرکز نگاه هایی که بیشتر فعلاً در مسائل رفاهی و پرداخت های حمایتی است تغییر پیدا کند به پاسخگویی به حقوق مشخص افراد، به رفع تبعیض های موجود علیه حقوق معلولان در همه عرصه ها ،به ایجاد زمینه مشارکت خود معلولان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های راجع به آن ها به اینکه مسئولی ، نهادی تبعیضی را علیه حقوق معلولان اعمال می کند توسط نهادهای قانونی کشور قابل پیگرد و پیگیری باشد و این امر به عنوان یک روند جاری و مستمر صورت پذیرد.
در نتیجه این جلسه را ما باید به آن اهمیت خاصی قائل شویم از این به بعد دبیرخانه جلسات را به صورت هفتگی و ماهانه ادامه خواهد داد و مقرر بر این است که هر سه ماه یکبار حداقل جلسه کمیته مشترک مراجع با حضور رؤسای آن ها پیگیری شود که علاوه بر پاسخگویی به پرسش های بین المللی در زمینه چگونگی پیشرفت حقوق معلولان ما شاهد واقعاً پاسخگویی همه دستگاه های اجرایی کشور در اقبال دبیرخانه کنوانسیون باشیم و از این به بعد با نگاه حقوق بشر محور در واقع مسائل حقوق معلولان در کشور پیگیری، ترویج و آموزش داده شود و دستاوردهای مهمی که از این به بعد می توانیم انتظار داشته باشیم. به امید این روز در سایه فعالیت جمعی خود فعالین حقوق معلولان.
...........اخبار ویژه
*انتشار نسخه ویژه نابینایان «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری
بهناز جعفری فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری را برای نابینایان توضیحدار کرد.
گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری را روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر کرد.
این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش شد و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را شیدا محمدطاهر نوشته است. این برنامه در استودیو شهرصدای پارسیان ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.
این گروه پیشتر نسخه توضیحدار فیلمهای سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زینوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاعنوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری آبی» با صدای رخشان بنیاعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجارهنشینها» با صدای هوتن شکیبا، «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی «به همینسادگی» با صدای مهراوه شریفینیا را قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.
.........گزارش ویژه
*مفاد پیشنهادی آموزش و پرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مصاحبه با رادیو سلامت مفاد پیشنهادی آموزش وپرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد.
دکتر سید جواد حسینی در این مصاحبه با بیان اینکه از سال 1368 نظام برنامه ریزی کوتاه مدت در قالب برنامه های ۵ ساله تدوین شده است، گفت: دو بند در برنامه ششم به آموزش و پرورش استثنایی پرداخته است، بر اساس ماده 78 در برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر و بسط پوشش های امدادی، حمایتی و بیمه ای و پیشگیری و کاهش آسیب اجتماعی نسبت به طراحی و اجرای برنامه های لازم برای نیل به اهداف اقدام نماید.
وی افزود: علاوه بر این برنامه ششم توسعه نگاهی روشن به موضوع پیشگیری از معلولیت ها دارد.
رئیس سازمان آموزش و پروش استثنایی در ادامه به مفاد پیشنهادی آموزش و پرورش استثنایی در برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: پیشنهاد اول موضوع عدالت آموزشی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری، اسناد بالا دستی هم چون سند چشم انداز و سند تحول بنیادین کشور است و این موضوع می تواند اصلی ترین بستر مورد تاکید برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان با نیاز های ویژه باشد.
وی تصریح کرد: منظور از عدالت آموزشی الزاما توزیع یکنواخت منابع و تجهیزات آموزشی نیست بلکه عدالت آموزشی توزیع منابع و تجهیزات بر اساس نیاز های فردی دانش آموزان است.
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش کودکان با نیاز های ویژه با تاکید بر عدالت آموزشی منجر به عدالت در ابعاد مختلف جامعه می شود، گفت: قطعا در برنامه هفتم باید به این موضوع توجه شود که دانش آموزان با نیازهای ویژه نسبت به دانش آموزان عادی نیازمند دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی خاصی هستند و این عین عدالت آموزشی است.
وی با اشاره به اینکه سرانه آموزشی و فضا دانش آموزان با نیازهای ویژه باید 5 تا 10 برابر بیشتر از سرانه دانش آموزان عادی باشد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی است ۱۸ برابر شده است ولی اعتبارات ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: اگر بخواهیم 5 تا 10 برابر سرانه آموزشی و فضا داشته باشیم باید در برنامه توسعه هفتم به این موضوع توجه شود.
معاون وزیر به پیشنهاد بعدی جهت درج در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: بستر سازی حرکت از تلفیق به فراگیر سازی از جمله مسائل مهمی است که می تواند یکی از نکات مورد توجه برنامه ریزان در سطح کلان باشد.
وی افزود: هرچند در حال حاضر دانش آموزان با نیازهای ویژه با هوشبهر عادی در مدارس پذیرای عادی تحصیل می کنند ولی با این حال تا رسیدن به نقطه ایده آل یعنی فراگیر سازی فاصله بسیار زیادی باقی است که بی شک مستلزم داشتن بستر قانونی است.
وی گفت: طرح فراگیر سازی 80 برابر رشد کمی داشته است و در حال حاضر 20 هزار و 500 مدرسه پذیرا در کشور وجود دارد ولی از جهت کیفیت توانمند سازی معلمان و مناسب سازی فضا و تجهیزات نیاز به توجه است.
حسینی با بیان اینکه مدارس پذیرا، مدارس عادی هستند که دانش آموزان با نیاز های ویژه را پذیرش می کنند، گفت: در کشور 1700 مدرسه خاص استثنایی وجود دارد که از این تعداد 850 مدرسه استثنایی، مدارس پذیرا را پشتیبانی می کنند و معلمان رابط نیز در مدارس پذیرا به دانش آموزان و معلمان عادی خدمات ارائه می دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استنثنایی هم چنین به اقدامات انجام شده در حوزه فراگیر سازی اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه ندای همراه در جهت مشاوره به معلمان، والدین و دانش آموزان تلفیقی فراگیر، برگزاری دوره های مختلف برای توانمند سازی معلمان، ایجاد شورای کیفیت بخشی و راهبری برنامه تلفیقی فراگیر در سطح استان ها در جهت استفاده از ظرفیت های درونی و بیرونی آموزش و پرورش از جمله اقدامات انجام شده در حوزه فراگیر سازی است.
حسینی به بیان پیشنهاد بعدی جهت درج در برنامه هفتم توسعه پرداخت و گفت: الزام دستگاه های دولتی به تدوین سندی جامع جهت فرآیند تشخیص و مداخله بهنگام دانش آموزان با نیاز های ویژه یکی دیگر از مواردی است که می تواند در برنامه هفتم توسعه درج نمود.
وی افزود: تاکنون سازمان آموزش و پروش استثنایی در این مسیر گام های مهمی برداشته شده است با این حال به نظر می رسد این موضوع نیز به یک استلزام قانونی فرادستگاهی نیاز دارد. هم چنین ضرورت دارد آموزش و پرورش استثنایی خدمات خود را به خصوص خدمات توانبخشی را از بدو تولد به دانش آموزان ارائه دهد .
حسینی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه باید ماده 75 برنامه ششم توسعه که به موضوع پیشگیری از معلولیت ها اشاره دارد تکرار و تصریح شود، گفت: در این ماده کلیه متقاضیان ازدواج باید جهت ثبت قانونی ازدواج دائم، گواهی انجام غربالگری در شبکه های بهداشت و درمان را به منظور شناسایی ازدواج های پرخطر از نظر بروز اختلالات ژنتیکی به دفاتر ازدواج ارائه نمایند.
حسینی در پایان به زیست بوم کرونا اشاره کرد و گفت: زیست بوم کرونا به نظام جهان و هم چنین نظام آموزش و پرورش تحمیل شد که علاوه بر آثار زیان باری که به همراه داشت فرصت هایی را نیز ایجاد کرد.
وی گفت: یکی از دست آورد های زیست بوم کرونا نزدیکی نظام تعلیم وتربیت و معلم و خانوده به فناوری های نوین آموزشی است و ارائه خدمات در این دوران در قالب تردد امواج به جای تردد افراد اتفاق افتاد.
وی افزود: کرونا ریزش ها و رویش هایی را ایجاد کرد که در پسا کرونا این رویش و ریزش ها را نمی شود فراموش کرد و قطعا در دوران پسا کرونا آموزش ها ترکیبی خواهد بود.
وی با اشاره به اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در زیست بوم کرونا گفت: ارائه آموزش های منزل محور به دانش آموزان جسمی حرکتی حرکتی شدید و اتیسم، راه اندازی پایگاه های آموزش مجازی در 32 استان، اهدای 300 هزار وسیله ارتباطی هوشمند در قالب طرح هدایت و مناسب سازی شاد برای دانش آموزان با نیاز های ویژه از جمله اقدامات در زیست بوم کرونا است.
.........گفتگوی ویژه
*تمرین موسیقی تمرکزم را برای درس خواندن بیشتر میکرد
یکی دیگر از رتبه های برتر در کنکور سراسری 1400، سجاد مرادی حقیقت از ورامین است. آقای مرادی در دو گروه آزمایشی زبان و علوم انسانی شرکت کرده وشانس خود را سنجیده است. از او درباره رتبه اش در این دو گروه آزمایشی می پرسم: رتبه ام در علوم انسانی 933 و در زبان 310 شد.
س: به تحصیل در رشته های زبان هم علاقه دارید؟
ج: بله، من از 5 سالگی زبان خوانده ام. ابتدا با خاله ام تمرین می کردم و بعد به کلاس زبان رفتم که در اول معلمها به صورت خصوصی با من کار می کردند و بعد از آن با بچه های دیگر آموزش زبان را ادامه دادم.
س: در بین رشته های انتخابی خود از رشته های زبان هم استفاده کردید؟
ج: امسال ورودیهای مترجمی زبان محدود شده بود و مجبور شدم در اولویتهای چهارم و پنجم آنها را انتخاب کنم.
س: میزان بینایی شما چقدر است؟
ج: کم بینای شدید هستم.
س: دوران تحصیل را در چه مدارسی گذراندید؟
ج: دبستان را در مدرسه استثنایی شهرمان خواندم. راهنمایی را در مدرسه غیر انتفاعی و دبیرستان را در مدرسه نمونه دولتی گذراندم.
س: تجربه شما درباره تحصیل در مدرسه استثنایی چیست؟
ج: دوران ابتدایی به نظرم باید در مدرسه استثنایی گذرانده شود چون باید خط بریل را یاد بگیریم. معلمهای من تجربیات زیادی داشتند و از اینرو عالی بود. ولی چون بعد از تحصیل باید به دانشگاه برویم و با جامعه آشنا شویم به نظرم باید چند سال را هم در مدرسه تلفیقی بخوانیم.
س: در مدرسه نمونه دولتی از نظر رقابت با همکلاسیها و ارتباط با معلمها مشکلی نداشتید
ج: مشکل که داشتم معلمها نمی دانستند با من چگونه کار کنند ولی این وضعیت بعد از ترم اول درست شد و در آن موقع من شاگرد اول شدم. مدتی طول کشید تا به آنها توضیح بدهم که شرایط من چگونه است.
س: معلم رابط هم داشتید؟
ج: فقط در دوران راهنمایی یک سال معلم رابط داشتم. و هر بار که به استثنایی مراجعه کردم به من گفتند معلم رابط به تو تعلق نمی گیرد.
س: در گروه علوم انسانی چه رشته هایی را برای دانشگاه انتخاب کردید؟
ج: من به معلمی علاقه دارم و برای همین علیرغم اینکه می دانستم ما محدودیت انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان را داریم ولی گفتم در شیوه نامه های جدید شاید این محدودیت برطرف شده باشد و هم خواستم شانسم را امتحان کنم و برای همین در اولویت اول دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردم و بعد از آن رشته حقوق و روانشناسی را انتخاب کردم.
س: چرا به معلمی علاقه دارید؟
ج: من ارتباط با نوجوانان و فضای مدرسه را دوست دارم. ولی اگر نشود روانشناسی در اولویتهای بعدی من است چون می توانم با نوجوانان ارتباط بگیرم.
س: مدرسه شما برای آمادگی کنکور کلاس داشت یا کلاسهای مدرسه کافی بود؟
ج: مدرسه کلاسهای اضافی هم داشت ولی من بیشتر خودم درس می خواندم البته کلاسهای فوق العاده مدرسه هم یک مقدار به من کمک کرد.
س: به نظرتان تست زدن روش خاصی دارد که باید آن را آموخت؟
ج: وقتی در آزمونهای آزمایشی شرکت می کنیم بعد از مدتی دستمان می آید چگونه باید تست بزنیم و چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم من از سال یازدهم در آزمونهای آزمایشی قلمچی شرکت می کردم برای همین سال دوازدهم می دانستم باید چه کار بکنم.
س: در ورامین در این آزمونها شرکت می کردید؟
ج: بله ولی منشی به من تعلق نمی گرفت و من خودم منشی می بردم آزمونها هم صوتی می شد که خوب بود.
س: در دوران تحصیل اوقات فراغت خود را چگونه می گذراندید؟
ج: من به کلاس آموزش دف می روم و در آن پیشرفت داشته ام. کتاب می خوانم، شعر می گویم داستان می نویسم حتی در مسابقات دانش آموزان استثنایی تهران جزو پنج نفر برتر شدم.
س: آیا تصمیم دارید اشعار خود را جمع و منتشر کنید؟
ج: این قصد را دارم ولی باید بیشتر یاد بگیرم.
س: آموزش دف را تا چه مرحله ای ادامه داده اید؟
ج: تا مرحله متوسط. برای دف دو مربی داشتم اولین معلمم با آموزش به نابینایان آشنا بود و خودش هم دید کمی داشت و از بریل استفاده می کرد ولی دومین مربی من در یک آموزشگاه معمولی بود و به مرور متوجه شد چگونه به من درس بدهد و تمرین بخواهد.
س: موسیقی برای کمک به درس خواندن و تمرکز چقدر تاثیر دارد؟
ج: من به خصوص در سال دوازدهم که درسها فشرده تر بود هر وقت نیم ساعت موسیقی کار می کردم با تسلط و آرامش کامل برای تست زدن می رفتم و درسهایم را حفظ می کردم وبرای من تاثیر بسیار مثبتی داشت.
س: در جلسه کنکور شرایط چگونه بود آیا مشکلی داشتید؟
ج: من کنکور انسانی را اول دادم که خیلی خوب بود و مسئولان جلسه با شرایط ما آشنا بودند و می دانستند زمان را چگونه در نظر بگیرند در کنکور زبان هم منشی من خیلی خوب و مسلط بود و چندین بار به مسئولان برگزاری آزمون توضیح داد که زمان آزمون برای من باید بیشتر باشد ولی بارها آمدند و گفتند دفترچه را بده ببریم و به من استرس وارد کردند ولی بالاخره راضی شدند که زمان اضافی را در نظر بگیرند. در حالیکه این زمان قانونی است
س: برای اینکه این مشکل پیش نیاید چه کار باید کرد؟
ج: وقتی دانش آموز کم بینا یا نابینا به حوزه ای فرستاده می شود باید یکسری آموزشهای اولیه به مسئولان حوزه داده شود و بخشنامه ها باید محکمتر ابلاغ شود که متوجه شوند این داوطلبان نیاز دارند که دفترچه بریل داشته باشند و وقت اضافی به آنها تعلق گیرد من قبل از آزمون هم تذکر داده بودم ولی تاثیری نداشت حتی گفته بودم دفترچه بریل لازم دارم با اینکه برای من دفترچه بریل به حوزه فرستاده شده بود به سختی آن را برای من آوردند که خیلی تعجب کردم و فکر می کردند من اگر از دفترچه بریل استفاده کنم دیگر لازم ندارم که دفترچه بینایی هم داشته باشم و برعکس.
س: بعدا پیگیری نکردید تا ببینید این مشکل چرا به وجود آمده است؟
ج: نه . همان سر جلسه هنگام دادن دفترچه های اختصاصی متوجه شدند و قوانین را رعایت کردند.
س: از دفترچه بریل چه موقع استفاده کردید؟
ج: در آزمون انسانی بیشتر از دفترچه بریل استفاده کردم. منشی هم سوالاتی مثل ادبیات را که خواندنش با بریل طول می کشید را برایم خواند. در کنکور زبان آزمونهای عمومی را با بریل خواندم ولی چون بر کوتاه نویسیها تسلط نداشتم سوالهای انگلیسی را منشی خواند
س: قبل از شروع جلسه چه هماهنگیهایی با منشی داشتید؟
ج: منشی من گویا تجربه دادن آزمون با افراد نابینا را داشت و خیلی خوب جوابهای من را در پاسخنامه وارد می کرد
س: برای انتخاب رشته پیش مشاور هم رفتید یا فقط به علاقه خود توجه کردید؟
ج: من تصمیمم را گرفته بودم ولی پیش مشاور هم رفتم و این نظر ایشان بود که انتخاب اول را از دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنم شاید شرایط فرق کرده باشد
س: چه توصیه ای به دوستان نابینای دیگر دارید در سال آخر و جلسه کنکور به چه نکاتی توجه کنند؟
ج: تمام تلاش و سعی خود را معطوف به این کنند که درس بخوانند من اگر بیشتر تلاش می کردم رتبه بهتری به دست می آوردم. این برای همه دانش آموزان لازم است که رتبه خوبی به دست بیاورند ولی ما دانش آموزان نابینا و کم بینا برای اشتغال و برای اینکه به علاقه مان برسیم آوردن رتبه خوب، بیشتر اهمیت دارد البته این تلاش نباید مطلق باشد و از صبح تا شب درس بخوانیم . من گاه که این کار را انجام می دادم احساس می کردم به چیزهایی که تا آن وقت خوانده بودم آسیب می رساند به نظرم اگر به کتاب علاقه دارند گاهی کتاب بخوانند یا گاهی موسیقی گوش بدهند فیلم ببینند اینها لازم است در جلسه کنکور هم اصلا نباید به خودشان استرس راه بدهند سعی کنند ریلکس باشند و شب کنکور به کارهایی که علاقه دارند بیشتر بپردازند و در جلسه فرض کنند یک آزمون آزمایشی می دهند
.......فناوریهای امیدبخش
*تجربه قصههای دسترسیپذیر با سرویس جدید گوگل:
موضوع دسترسیپذیری وبسایتها برای استفاده کاربران نابینا و کمبینا در وضعیت بغرنجی قرار دارد. نگاهی نه چندان عمقی به اعداد و ارقام میتواند مدعای بالا را تأیید کند؛ بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر چیزی حدود ۳۰۰ میلیون انسان با نوعی از آسیب بینایی بر روی کره زمین زندگی میکنند. برای این جمعیت ۳۰۰ میلیونی اما عملاً هیچ حرکت اثرگذاری در زمینه دسترسی به وبسایتها صورت نگرفته است. آنچه از آمار برمیآید نشان از آن دارد که حدود ۹۷ درصد از وبسایتهای موجود، به نوعی درگیر مشکل عدم رعایت استانداردهای دسترسیپذیریاند. بدیهی است این بدان معنا نیست که کاربران آسیب دیده بینایی به هیچ وجه نمیتوانند از وبسایتها استفاده کنند؛ چه، عمده این گروه ۹۷ درصدی از وبسایتها بخشهای قابل دسترس هم دارند و کاربران نابینا هم به این گرفت و گیرها عادت کردهاند و در اغلب مواقع بالاخره راهی برای استفاده از وبسایتها مییابند یا حتی بعضاً ایجاد میکنند. این همه را گفتیم تا مقدمهای باشد بر خبری که اخیراً از سوی گوگل منتشر شده است؛ خبری مبنی بر راهاندازی یک وبسایت قصهگو ویژه کاربران نابینا و کمبینا.
وبسایت «آدیتوریال» را گوگل با همکاری مؤسسه مطبوعاتی گاردین و مؤسسه ملی سلطنتی نابینایان بریتانیا (RNIB) راهاندازی کردهاند. گوگل درباره این پروژه اینطور میگوید که تا کنون الگویی از یک وبسایت ۱۰۰ درصد دسترسیپذیر در اینترنت ارائه نشده بود. آدیتوریال به نوعی قرار است نقش این الگو را ایفا کند. در این وبسایت انواع نیازها احصا شده و متناسب با هر کدام، امکانات خاصی هم در نظر گرفته شده است. همانطور که گفته شد، وبسایت برای کاربران نابینایی که میخواهند قصه بخوانند تأسیس شده است. کاربران میتوانند قصهها را در قالبهای گوناگون در اختیار داشته باشند. چنانچه کاربری با صفحهخوان و صدای ماشینیاش راحت باشد، آن را با این صدا میخواند. کاربری که صدای انسانی را به ماشین ترجیح دهد میتواند دکمه پخش را در وبسایت فشار دهد و نسخه صوتی را بشنود. قصههای صوتی این وبسایت به صورت سهبُعدی طراحی شده فلذا طبیعتاً بهتر آن است که برای دریافت بیشترین جزئیات صوتی از هدفون استفاده شود. همچنین چنانچه صدای پس زمینه برای برخی کاربران ایجاد حواس پرتی کند یا عامل از بین رفتن تمرکز باشد، این امکان هم لحاظ شده که قصه بدون صدای پسزمینه اجرا شود. دکمههای پخش کننده صوت و حرکت بر روی فایل در حال پخش کاملاً دسترسیپذیر است و کاربر میتواند با کمک کلیدهای J, K و L, پخش را مدیریت کند.
علاوه بر امکاناتی که برای کاربران نابینا در نظر گرفته شده، در آدیتوریال قابلیتهایی هم به منظور تسهیل استفاده کمبیناها در نظر گرفته شده است. این گروه از کاربران میتوانند قصهها را در قالب پویانمایی هم تماشا کنند. همچنین برای کاربرانی که با طیف خاصی از رنگها مشکل دارند امکانی در نظر گرفته شده که از شش رنگ گوناگون برای پسزمینه وبسایت و داستانها استفاده کنند. حالت تیره هم از دیگر قابلیتهایی است که قطعاً به کار برخی کاربران کمبینا خواهد آمد. علاقمندان برای آشنایی بیشتر با این وبسایت میتوانند به نشانی Auditorial.Withgoogle.com مراجعه کنند. بدیهی است آشنایی نسبی با زبان انگلیسی میتواند در استفاده آسانتر از این وبسایت، کمک کننده باشد.
......خانه داری به سبک نابینایی
*نکاتی در مورد شستن ظرف ها
در این قسمت نکاتی را در مورد شستن ظرف ها ذکر می کنیم. ظرف های مختلفی برای شست و شو وجود دارد که برای هر کدام از آن ها توجه به یک سری نکات ضروری است.
قابلمه و ماهی تابه ها
برای شستن قابلمه و ماهی تابه باید به چند نکته توجه کنیم. مورد اول اینکه بعضی از قابلمه ها داخلشان برجستگی هایی وجود دارد و صاف نیست و در واقع حالت فرو رفتگی هایی در داخل آن ها وجود دارد. برای شستن این نوع قابلمه ها باید توجه کنیم که چربی داخل این فرو رفتگی ها قرار نگرفته باشد. پیچ های قابلمه ها در قسمتی که دسته به آن ها متصل می شود باید به دقت روی پیچ ها و اطراف آن ها کاملاً شسته شود. همچنین قسمت زیر و روی دسته ها و قسمتی که دسته به روی قابلمه ها یا تابه متصل می شود و حتی بالای دسته آن قسمتی که فاصله ای بین لبه قابلمه یا تابه و دسته ها مورد توجه قرارگیرد کاملا شسته شود. بعضی از انواع قابلمه و تابه ها لبه ای دارند که به سمت بیرون خمیده شده است پس بنابراین به قسمت زیر لبه ها هم باید توجه داده شود و با اسکاچ کاملا دور تا دور آن شسته شود تا چربی زیر لبه ها ذخیره نشود.
درب قابلمه
در واقع چند نوع درب قابلمه وجود دارد که بعضی از آن ها صاف هستند کاملا مشخص است و قسمت دور و بیرون درب باید کاملا شسته شود. بعضی از انواع درهای قابلمه شیشه ای هستند که در واقع این نوع درها یک قسمت فلزی و استیل دارند که دور شیشه قرار دارند ودر واقع قسمت فلزی است که به قابلمه متصل می شود و روی قابلمه قرا می گیرد و در این قسمت های فلزی در بخش داخلی آن ها یک شیاری وجود دارد که این شیار باعث می شود که در قابلمه به طور کامل روی قابلمه قرار گیرد. بنابراین داخل این شیارها باید کامل با اسکاچ و یا یک نوع مسواک های باریکی که می توان از آن استفاده کنید کاملا شسته شود.
بشقاب ها و زیر دستی های طرح دار
برای شست و شوی این نوع ظرف ها ابتدا باید به طرح و فرم و شکل آن دقت کنیم و بدانیم که در کدام قسمت ظرف طرح دارد در قسمت دور یا قسمت وسط ظرف طرح دارد. باید دقت کنیم که وقتی ظرفی چرب می شود در قسمت های طرحدار چربی باقی نماند و کامل شسته شود. برای شست و شوی ظروف شیشه ای باید خیلی دقت داشته باشید این ظروف چون شیشه ای هستند لک روی آن ها باقی می ماند و بهتر است در شست و شوی این نوع ظرف ها دقت کنید و بعد از شست و شو اجازه دهید کاملا خشک شود و با استفاده از یک دستمال بدون پرز آن ها را خشک کنید.
لیوان و فنجان های دسته دار
برای شستن این نوع ظرف ها بهتر است بیرون و داخل لیوان و آن قسمتی که دسته به لیوان متصل می شود کامل شسته شود. یک نوع لیوان ها و فنج هایی وجود دارد که در قسمت دیواره آن طرحدار هستند دقت کنیم روی این طرح ها کاملا شسته شود چون ممکن است چربی روی آن باقی بماند مخصوصا زمانی که طرح روی فنجان یا لیوان به صورت نقطه های برجسته قرار گرفته باشد. بهتر است در شست و شوی این فنجان ها و لیوان ها دقت بیشتری داشته باشیم. شست و شوی داخل لیوان ها و فنجان ها راحت است اما نوعی از لیوان هایی که بلند و کشیده هستند در واقع این نوع لیوان ها مناسب شربت خوری است، برای شست و شوی این نوع لیوان ها بهتر است اسکاچ را داخل لیوان قرار دهید و با استفاده از چنگال یا قاشق شربت خوری اسکاچ را کاملاً داخل لیوان بچرخانید که قسمت ته لیوان تمیز شود. نوع دیگری از لیوان ها که شش ضلعی هستند و شست و شوی داخل این نوع لیوان ها بسیار مهم است. قسمت های که در واقع ضلع و گوشه لیوان را کاملا با اسکاچی که داخل لیوان می چرخانید کاملا تمیز کنید.اگر لیوان ها بوی زهم گرفته است برای از بین بردن بوی بد آن می توانید لیوان ها را داخل محلول آب و سرکه قرار دهید و کامل شست وشو دهید. بهتر است غذاهایی که ماهی و یا غذاهایی که در آن تخم مرغ استفاده شده است بهتر است یک اسکاچ جداگانه برای شست و شوی لیوان ها داشته باشیم.
چنگال و قاشق
برای شست و شوی چنگال ها بهتر است داخل شیارهای چنگال را کاملا شسته شود و اگر چنگال ها آغشته به پنیر پیتزا باشد بهار است چند دقیقه داخل آب قرار گیرد تا کامل شیارهای آن را تمیز کنید و دسته های قاشق و چنگال بعضی اوقات حالت انحنایی به سمت داخل دارد و باعث می شود که یک شیاری روی دسته قاشق و چنگال ایجاد شود و بهتر است که کاملاً آن قسمت شسته شود.
سبدها و آبکش ها
برای شست شوی سبد ها و آبکش ها بهتر است که آن را به صورت برعکس روی سینک ظرفشویی قرار دهیم و به آرامی یک یا دوبار روی سینک ظرفشویی کوبیده شود تا اگر خورده های برنج، سبزی یا ماکارانی در قسمت شیارهای سبد باقی مانده است کامل خارج شود و بهتر است داخل و روی سبد را با اسکاچ کاملا شسته شود. بعضی از سبدها پایه دار هستند وبهتر است زیر پایه و نقطه اتصال سبد و پایه را با اسکاچ و مسواک کاملا شسته شود.
برای شست و شوی ظرفها اگر میخواهید در مایع ظرفشویی و وقت صرفه جویی شود بهتر است قسمت کف شوی ظرفشویی را با درپوش، آن را بپوشانیم و مقداری آب و مایع ظرفشویی بریزیم و ظرف ها را داخل سینک قرار می دهیم تا چند دقیقه بماند و از داخل آن ظروف را برداشته و کامل شست و شو دهید.
سینک ظرفشویی
برای تمیز کردن سینک ظرفشویی میتوانید از ترکیب جوش شیرین، سرکه و آب استفاده کنید.
پارچ
برای شست و شوی پارچ ها بهتر است از شیشه شور یا اسکاچ استفاده کنید به طوری که اسکاچ را داخل پارچ قرار دهیمد و قسمت کف آن را کامل تمیز کنید زیرا آب جرم دارد و جرم ها در کف پارچ باقی می مانند.
قوری
برای شست و شوی قوری باید کاملا دقت کنید و داخل و روی درب قوری کاملا شسته شود و اسکاچ را کامل داخل قوری بچرخانید تا شیارهای داخل قوری شسته شود. برای از بین برن جرم داخل کتری و سمار بهتر است محلول آب و سرکه را داخل آن میریزید و اجازه میدهید آب کامل به جوش آید و بعد از آن آب جوشیده شده را دور بریزید تا جرم در قسمت کف و داخل کتری یا سماور از آن خارج شود. دوبار این کار را تکرار می کنید که سماور و کتری شما کامل از جرم پاک شود و سپس میتوانید از کتری و سماور استفاده کنید.
......کشکول
*با زیباترین رودخانههای آلمان آشنا شوید
طبیعت زیبای آلمان مدیون رودخانههای آن است. احتمالا راین در میان ایرانیان مشهورترین رودخانه آلمان است. اما این کشور رودخانههای زیبای دیگری هم دارد که با دست چینی از آنها آشنا میشوید.
رودخانه اِلبه (Elbe) در جمهوری چک سرچشمه میگیرد و پس از طی مسافت یک هزار و یکصد کیلومتر که ۷۲۷ کیلومتر آن در آلمان است در "کوکسهافن" به دریای شمال میریزد. شهر درسدن در کرانه رود اِلبه واقع شده و به دلیل معماری و ساختمانهای زیبا به "فلورانس اِلبه" شهرت یافته است. رودخانه اِلبه در طول هزاران سال در مسیر خود طبیعت بینظیری را بوجود آورده است. طبیعت منطقه "سوئیس زاکسن" (Sächsische Schweiz) سالانه هزاران نفر را به خود جلب میکند.
رودخانه هاول (Havel) به طول ۵۶۰ کیلومتر در منطقه دریاچههای مکلنبورگ سرچشمه میگیرد و به رودخانه اِلبه میریزد. با این کانال به طول ۹۱۸ متر که در سال ۲۰۰۳ در شمال ماگدبورگ افتتاح شد، "میتللند کانال" در غرب به کانال "اِلبه – هاول" در شرق متصل شد.
نام رودخانه "نکار" (Neckar) به معنی آب خروشان است. سرچشمه این رودخانه در "ویلینگن – شونینگن" قرار دارد. در شهر دانشگاهی توبینگن، رودخانه نکار تاثیر تعیین کننده ای در چهره این شهر دارد. نکار در مانهایم به رودخانه راین میریزد. اودر (Oder) و شریانهای آن، براندنبورگ را به باغچه ای حاصل خیر در آلمان تبدیل کرده است. گندم، جو، چغندر قند و سبزیهای گوناگون در این منطقه کشت میشوند. بخشهای وسیعی از منطقه که به "اودربروخ" (Oderbruch) شهرت دارد منطقه حفاظت شده است و پناهگاه پرندگان محسوب میشود.
رودخانه وِزر (Weser) از به هم پیوستن رودخانه "ورا" به طول ۲۹۲ کیلومتر و رودخانه "فولدا" به طول ۲۱۸ کیلومتر به وجود میآید. بر روی سنگی که در سال ۱۸۹۹ نصب شده آمده است: «درجایی که "ورا" و "فولدا" همدیگر را میبوسند، نامشان را از دست میدهند. با این بوسه آلمان تا دریا رودخانه ای دارد به نام وِزر.» در جایی که رودخانه "وزر" به دریا میریزد، بیش از ۱۵۰ سال است که این فانوس دریایی راه را به کشتیها در شب نشان میدهد. فانوس دریایی "هُوهه وِگ" به تاسیسات مدرن مجهز است.
رودخانه راین (Rhein) طولانی ترین رودخانه آلمان است. این رودخانه به طول ۱۳۲۰ کیلومتر از کوههای آلپ در سوئیس سرچشمه میگیرد، بودن زه، دره راین، منطقه صنعتی "روهر" را میپیماید و وارد هلند میشود. راین تنها رودخانه آلمان است که مردم این کشور را رومانتیک میکند، در شعر و شراب اش جاری است و ساکنان سواحل اش خود را با نام این رودخانه معرفی میکنند. این منطقه از سال ۲۰۰۲ در لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است.
رودخانه موزل (Mosel) در کوههای فرانسه سرچشمه میگیرد و در شهر کوبلنتس به رودخانه راین میریزد. از میان دیگر رودخانهها، موزل طولانی ترین رودخانه آلمان است که به راین میریزد و بعد از راین یکی از مهمترین رودخانههای این کشور برای کشتیرانی است.
رودخانه اشپر (Spree) روح، نماد وهویت برلین است. سرچشمه آن در لاوزیتس (جمهوری چک) است و در مجموع به طول ۴۶ کیلومتر از میان برلین عبور میکند. دو شاخه این رودخانه در قلب برلین به هم میپیوندند و جزیره ای را در میان آن بوجود میآورند.