روزنامه «ایران سپید»
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
۲۶ رمضان ۱۴۴۲
۹ می ۲۰۲۱
سال بیست و پنجم شماره ۶۶۹۴
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره......
*جشنواره بزرگ نقاشی با موضوع نابینایی برای کودکان و نوجوانان
*معلولیت، کرونا و مجال تحصیل در کورسوی نور موبایل
*شیوه ثبتنام سالمندان جا مانده از واکسن
*نام من عشق است آیا می شناسیدم
* برگزاری اولین کنفرانس یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی
*8سال بلاتکلیفی قاتل زن جوان در زندان/ خانواده تینا برای دریافت دیه مراجعه نمی کنند
..............اخبار ویژه
*جشنواره بزرگ نقاشی با موضوع نابینایی برای کودکان و نوجوانان
بچه های نازنین ایران، تصورات خودتون از نابینایی و نابینایان رو نقاشی کنید و برای ما ارسال کنید.
نحوه شرکت در مسابقه:
از نقاشی های قشنگتون عکس بگیرید و از طریق زیر برای ما ارسال کنید:
اینستاگرام: ارسال عکس نقاشی به دایرکت پیج @negah.sho
واتساپ و تلگرام: ارسال عکس نقاشی به شماره 09308915447
بهترین نقاشی ها از ما جایزه های قشنگی می گیرن، پس معطل نکنید و از همین الآن شروع کنید.
شما می تونید نقاشی هاتون رو تا 31 خرداد سال 1400 به دست ما برسونید.
راستی یادتون نره که این خبر رو به تمام بچه های ایران برسونید.
بخش زیادی از مسائل و مشکلاتی که نابینایان و کم بینایان در زیست خود با آن مواجه هستند، ناشی از دیدگاه ها و نگرش های نادرستی است که نسبت به آنان در جامعه وجود دارد. اصلاح هر کدام از این دیدگاه ها تغییرات بسیار مهمی را در زندگی نابینایان ایجاد می کند؛ از این رو مؤسسه نابینایان توان گران کار آفرین شیراز در راستای ایجاد شناختی واقع بینانه نسبت به افراد نابینا، تصمیم گرفته است که کار را از کودکان و نوجوانان که هنوز دیدگاه ها و نگرش های غالب جامعه در آن ها شکل نگرفته، شروع کند. اگر کودکان درک درستی از مسأله نابینایی و افراد نابینا به دست آورند، بدون شک آینده زیبایی برای کودکان و نوجوانان نابینا در جامعه رقم می خورد.
شناخت تصویری که افراد در کودکی و نوجوانی نسبت به مسأله نابینایی دارند، ما را در برنامه ریزی برای فرهنگ سازی در این حوزه کمک می کند و برگزاری مسابقه نقاشی یکی از راه هایی است که ضمن ایجاد این شناخت، ذهن کودکان و نوجوانان را نسبت به نابینایان درگیر می کند. ما نیز امید داریم که این درگیری ذهنی منجر به کنجکاوی های بیشتر در این گروه سنی شود و این خود راه ما را برای دست یابی به هدفمان هموار تر می کند؛ بنابراین از تمامی کسانی که این پیام را دریافت می کنند، تقاضا داریم که پست مربوط به مسابقه نقاشی را در حد توان خود انتشار بدهند و در این مسیر یارای مؤسسه نابینایان توان گران کار آفرین شیراز باشند.
همراهی هر کدام از شما ، زندگی را به کام تعداد زیادی انسان شیرین تر خواهد کرد.
........اخبار روز
*کرونا مساله ملی است
دکتر روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
کرونا یک مساله ملی است و همه باید برای مقابله با این پاندمی، دست به دست هم دهیم و برای عبور از این شرایط به هم کمک کنیم. هیچکس نباید این موضوع را دستمایه سیاسی برای مسائل حزبی و جناحی و خدایی ناکرده برای انتخابات قرار دهد.
*پروین و دایی در تیم منتخب قرن آسیا
فدراسیون بینالمللی تاریخ و آمار، تیم منتخب قرن این قاره را اعلام کرد که نام علی پروین و علی دایی دو اسطوره فوتبال ایران در آن دیده می شود./ ایسنا
*عطش عجیب ایرانیها برای خرید ملک در ترکیه/ خریداران ۱۰ برابر شدند
در حالی ایرانیها در سال گذشته میلادی ۷ هزار و ۱۸۹ ملک در ترکیه خریداری کردند که طبق آمارای ارائه شده در سال ۲۰۱۷ حجم خرید ملک در محدوده ۷۰۰ واحد بوده است.
رضا کامی رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران و ترکیه تاکید میکند ایرانیها با هدف داشتن خانه ای در ترکیه دست به خرید نزدهاند بلکه هدف اصلیشان از این اقدام، دریافت پاسپورت ترکیه و حق شهروندی در این کشور است.
عضو و دبیر هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز معتقد است که رشد بیش از حد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و خصوصا تهران انگیزه را برای برخی مالکان جهت سوق سرمایههیشان به بازار ملک ترکیه افزایش داده است./ خبرآنلاین
* «هفت تپه» به بیت المال بازگشت
مهرداد بذرپاش: همان طوری که وعده دادیم بودیم با پیگیری دیوان محاسبات و همراهی دستگاه قضایی، ماجرای فسخ واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به نتیجه رسید و این شرکت به بیتالمال بازگشت./ صدا و سیما
* محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
پرداخت وام بدون بهره به بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۳ برابر شد
پرداخت وام بدون بهره به بازنشستگان تامین اجتماعی در یک سال گذشته،۱۳ برابر شده و از ۲۰۰میلیارد تومان به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است./ پاد
.........گزارش ویژه
*معلولیت، کرونا و مجال تحصیل در کورسوی نور موبایل
پسرک نابینا برای چهارمین بار تلاش میکند تا گوشی نیمهخراب مادرش را روشن کند بلکه بتواند از کلاس درس مجازی عقب نماند، گوشی که حتی خاص نابینایان نیز نیست و او شانس آورده که یکی از چشمانش کورسو بینایی دارد تا بتواند با این گوشی فکسنی کار کند.
سرش را تقریبا به صفحه گوشی چسبانده است، سرعت کم اینترنت اعصابش را بههم ریخته و سعی میکند مساله ریاضی را بفهمد، احساس میکند سرش داغ کرده است و یکهو در این هاگیر واگیر، صفحه موبایل خاموش میشود. دلش میخواهد بنشیند زار زار گریه کند اما بهجای آن گوشی را به سویی میاندازد و چشمانش را میبندد و با بغضی نهانی آرزو میکند کاش یک گوشی درست و حسابی داشت.
ابوالفضل ۱۵ ساله یکی از هزاران دانشآموزی است که تبعیض آموزشی برای دانشآموزان معلول، گریبانش را گرفته و تحصیل مجازی در دوران کرونا، طاقتش را طاق کرده است. یک چشمش نابینای مطلق است و چشم دیگرش کمبینا. مادرش سرپرست خانوار است و در خانه اجارهای روزگار میگذراند. برای درس خواندن جز گوشی درب و داغان چیزی ندارد. گوشیای که به نوبت یا سوکتاش کار نمیکند یا باتریاش یا اینکه صفحهاش خاموش میشود.
او از منطقهای محروم در استان سیستان و بلوچستان در کلاس نهم درس میخواند و تلاش میکند با درس خواندن از سرداب تاریک زندگی فعلی، آیندهای روشن برای خود و خانوادهاش رقم بزند و بین صفحات تار و پرغبار گوشی در مشتهایش، آیندهاش را جستوجو میکند اما گوشیاش دیگر مدد نمیکند و دائم هنگ است.
ابوالفضل به خبرنگار ایرنا میگوید: مشکل بینایی دارم و بیناییام در حد پایین و متوسط است. گاهی که درس میخوانم وسط درس گوشیام خاموش میشود و این وضعیت حسابی من را کلافه میکند.
وی میافزاید: البته من درسم را می خوانم اما درس خواندن با این گوشی بسیار سخت است. مخصوصا برای درسهای زبان و ریاضی مشکلات زیادتری دارم. تلویزیون نیز برنامههایی را برای درسهایم پخش میکند اما آن را هم به سختی میبینم و علاقهای به یادگیری درس از تلویزیون ندارم.
مادر ابوالفضل هم از نحوه آموزش مجازی در دوران کرونا گلایه دارد و به خبرنگار ایرنا میگوید: ابوالفضل از لحاظ جسمی بیمار است و حالا از نظر ذهنی هم فکرش مشغول شده است. او به سختی میبیند و حالا درگیر درس خواندن از طریق گوشی کوچک و خراب است.
وی اضافه میکند: اعصابم به هم ریخته است. ابوالفضل خودش گوشی ندارد و از گوشی من استفاده میکند. البته کار کردن با گوشی خراب یک بدبختی ما است و هزینه اینترنت، بدبختی دیگر ما. کرونا برای ما معضلی شده است. گوشی موبایل دائما خاموش میشود و مدام به شارژ است. گاهی فکر میکنم اگر این گوشی خاموش شود و دیگر روشن نشود، ابوالفضل باید ترک تحصیل کند چون هیچکس به داد ما نمیرسد.
ابوالفضل تلاش میکند با درس خواندن از سرداب تاریک زندگی فعلی، آیندهای روشن برای خود و خانوادهاش رقم بزند و بین صفحات تار و پرغبار گوشی در مشتهایش، آیندهاش را جستوجو میکند اما گوشیاش دیگر مدد نمیکند و دائم هنگ است.وی در ادامه از مشکلات معیشتیاش میگوید که بر زندگی و تحصیل پسرش هم سایه انداخته است: شغلی ندارم و از بهزیستی یارانه میگیرم و از طرف دیگر مستاجر و سرپرست خانوار هم هستم. سوکت گوشی ابوالفضل یک سال است که خراب شده و هر دفعه درست می کنم باز خراب میشود. البته هنگامی که ابوالفضل کلاس دوم ابتدایی بود از طرف دولت به او تبلت داده بودند اما تبلت را همراه خودش مدرسه برد و آن به طورکلی خراب شد. آن مربوط به سالها پیش میشود. کلاس دوم کجا و کلاس نهم کجا!
عقبگرد دانشآموزان اوتیسم به دلیل کاهش فرصتهای ارتباطی
متاسفانه کرونا تبعیض دیگری را برای قشر دیگری از دانشآموزان یعنی دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم نیز به همراه آورده است و آن محروم شدن از فرصتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی است. هرچند که کودکان دیگر نیز به دلیل تعطیلی مدارس ممکن است مهارتهای ارتباطی آنان کاهش یابد اما نقص در مهارتهای ارتباطی، مهمترین ویژگی کودکان اوتیسم است و بهطورمثال این کودکان فاقد خودانگیختگی در گفتار هستند و تنها زمانی صحبت میکنند که دیگران با آنها شروع به صحبت کنند و بدیهی است که این ارتباطها با تعطیلی مدارس بهوجود نمیآید.
اشکان نیز یکی از صدها پسر دارای اختلال اوتیسم است که اکنون آموزش او محدود به فیلمهای آموزشی ضبطشده معلم در گوشی شده و بار عمده آموزش او بردوش مادرش گذاشته شده که دانش لازم برای تدریس پسرش را فرانگرفته است و با این وجود برای پسرش سنگتمام میگذارد تا شاید گوشهای از ناکارآمدی سیستم فعلی آموزش را برای پسرش جبران کند. البته شانس آورده که شاغل نیست و نسبت به مادران شاغل میتواند وقت بیشتری برای درس پسرش بگذارد.
رستمی مادر اشکان به خبرنگار ایرنا میگوید: اشکان در مدرسه استثنایی درس میخواند. پلتفرم آموزشی شاد که برای تمام کودکان ایرانی جهت تحصیل مجازی طراحی شده اوایل مشکل داشت و ما از اپلیکیشن واتساپ برای تحصیل استفاده میکردیم اما امسال منظمتر شده است. در این شرایط ما برای خودمان معلم شدهایم. در اپلیکیشنها، ویدئو میدهند و ما برای کودکان کار و تکالیف را آماده میکنیم.
وی میافزاید: مشکل عمده کودکان اوتیسم، برقراری ارتباط است و متاسفانه پسرم ظرف یک سال و نیم گذشته از نظر ارتباطی به عقب برگشته است و نگران هستم که بعد از کرونا که مدارس باز شود آیا این کودکان انگیزه و مهارت ارتباطی لازم را دارند که به مدرسه بازگردند. من نمیتوانم مانند معلم به پسرم آموزش دهم و برخورد کنم.
مشکل عمده کودکان اوتیسم، برقراری ارتباط است و متاسفانه پسرم ظرف یک سال و نیم گذشته از نظر ارتباطی به عقب برگشته است.رستمی تصریح میکند: ساعت آموزشی پسرم کمتر شده و یک ساعت است. معلم فقط در اپلیکیشن تکالیف و کلیپها را میگذارد. آموزش کودک اوتیسم سخت است. لازم است که ابزار آموزشی را برای آنها بومی سازی کنیم بهطورمثال به نظرمیرسد کتابهای درسی برای آنها تعریف نشده است و برای آنها زیادی سخت است. کودکان اوتیسم بسیاری از مطالب را سخت درک می کند. اشکان مجبور است درسها را حفظ کند اما درکی از آن ندارد.
نبود ابزار کمکی آموزشی برای کودکان اوتیسم در شرایط تحصیل مجازی
وسایل آموزشی به ابزارها و امکاناتی اطلاق میشود که در جریان تدریس جهت تفهیم بهتر مطالب درسی و یادگیری موثر توسط معلم و دانشآموز بکار میروند و از آنجا که ابزار آموزشی نقش موثری برای آگاهیبخشی و آموزش به کودکان اوتیسم در درک مفاهیم دارد، نبود آنها در شرایط کرونایی و تحصیل مجازی، ضربه جبرانناپذیری را میتواند به دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم وارد سازد.
نسرین حسینی مادر امیرمحمد در اینباره به خبرنگار ایرنا میگوید: دانشآموزان دارای اوتیسم دارای دروس عملی و آموزش مهارتهایی هستند که به ابزار خاصی نیاز دارد. بهطورمثال فرزندم برای انجام کارهای عملی درس علوم از آزمایشگاه مدرسه استفاده میکرد و مثلا ماکت بدن انسان را از نزدیک میدید اما اکنون این امکانات را ندارد و درک مفاهیم با توجه به اختلال اوتیسم او، برایش سختتر میشود.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارهای آموزشی فرزندش روی دوش او افتاده است، میافزاید: بهخاطر فرزندم، کار کردن من با کامپیوتر بسیار ارتقا پیدا کرده است درحالیکه اوایل علاقهای به کار با رایانه نداشتم.
ناکارآیی فضای مجازی برای دانشآموزان ناشنوا
کودکان ناشنوا از دیگر دانشآموزانی هستند که کرونا و تحصیل مجازی مشکلات زیادی را برای آنها بهوجود آورده است. دکتر گیتا موللی دبیر کمیته مطالعات کمشنوایی و ناشنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دراینباره میگوید: دانشآموزان کمشنوا و ناشنوا با سمعک یا کاشت حلزون شنوایی هرگز شنوایی کامل ندارند و برای جبران این خلاء مجبورند به دانستههای زبانی خود اتکا کنند و این امر مستلزم تلاش بیشتر آنان است که خستگی آنان را دو چندان می کند. در این حالت اگر در حین آموزش مجازی، اینترنت هم ضعیف باشد و تصویر و صدای معلم به وضوح دیده و شنیده نشود، مشکلات آنان به مراتب بیشتر خواهد شد.
وی میافزاید: در عین حال این دانش آموزان علاوه بر نیازهای آموزشی، نیازهای توانبخشی دارند که مستلزم توجه بسیار است و عدم دسترسی به این خدمات می تواند آموزش های آنان را به شدت خدشه دار کند.
مادر یکی از دانشآموزان ناشنوا به خبرنگار ایرنا میگوید: تنها راه ارتباطی ناشنوایان با توجه به سطح کم شنواییشان، لبخوانی، زبان اشاره و ترکیبی از اشاره و لبخوانی است که در فضای محدود مجازی جوابگو نیست. به عبارتی می توان گفت مشکلی فراتر از تصور ذهنی برای خانوادههای دارای فرزند ناشنوا ایجاد شده است. این مشکل مخصوصا برای افراد شنوا که فرزند ناشنوا دارند، پررنگتر است چون این فضای مجازی برای افراد عادی و شنوا تعبیر شده است نه افراد کم شنوا و ناشنوا.
وی میافزاید: این مشکلات بهویژه در درسهایی که نیاز مبرم به درک دارند، بیشتر نمود پیدا میکند. درسهایی مثل ریاضی و عربی چون مستقیم رو به دوربین موبایل نیستند و مشغول نوشتن در تخته هستند عملا یادگیری از بچه های نیمه ناشنوا و شنوا حذف خواهد شد و این باعث دلسردی و بیحوصلگی در دانشآموزان ناشنوا و نیمهناشنوا شده است و میل و رغبتی برای حضور در این کلاسها ندارند بنابراین این بزرگترین ضربه تحصیلی به این قشر از دانشآموزان است.
دانشآموزان کمشنوا و ناشنوا با سمعک یا کاشت حلزون شنوایی هرگز شنوایی کامل ندارند. در این حالت اگر در حین آموزش مجازی، اینترنت هم ضعیف باشد و تصویر و صدای معلم به وضوح دیده و شنیده نشود، مشکلات آنان به مراتب بیشتر خواهد شد.وی تاکید میکند: همواره بهتر فهمیدن و یادگیری، همراه با فیلم، تصویر و اجرای نمایش صورت میگیرد که در فضای مجازی امکان آن وجود ندارد.
کرونا و اختلال در آموزش کودکان دارای معلولیت
مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان معتقد است که کرونا در آموزش کودکان دارای معلولیت، اختلال ایجاد کرده و حتی در مواردی موجب بازماندن کودکان از ادامه تحصیل شده است و میگوید: آموزشهای مجازی مشکلاتی را در سیستم آموزشی به وجود آورده و ارتباط دانش آموزان با معلم دچار اختلال و آسیب شده است.
امیر سرمدی به خبرنگار ایرنا میگوید: اپلیکیشن شاد برای دانشآموزان دارای معلولیت، دسترسپذیر نیست و به طورمثال بهرغم پیگیری زیادی که برای دانشآموزان نابینا و کمبینا کردیم، این اپلیکیشن ظاهرا در نسخه سوم بهتر شده و با صفحهخوانهای ویژه نابینایان در پلتفرم اندروید سازگاری دارد چون اندروید تنها سیستم عاملی در گوشی هوشمند است که نابینایان می توانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ "ای او اس" از زبان فارس پشتیبانی نمیکند بنابراین گوشی همه نابینایان اندروید است. اپلیکیشن آموزشی باید برای نابیناینان استانداردهای دسترسیپذیری را داشته باشد که متاسفانه در شاد این اتفاق نیفتاده است. مدارس نابینایان فقط حضور و غیاب را در شاد می زنند و بقیه درسشان را در واتساپ میخوانند.
وی اضافه میکند: آسیب بعدی آموزش دانشآموزان دارای معلولیت مربوط به مدارس تلفیقی است برخی دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس استثنایی تحصیل نمیکنند بلکه کنار دانشآموزان عادی درس میخوانند و به اصطلاح آموزش و پرورش، وارد مدارس "پذیرا" شدهاند.
مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان میگوید: در این مدارس بهطورمثال دانشآموزان معلم رابط دارند که تکالیف او به بریل را به تکالیف قابل دیدن برمیگرداند یا اینکه جزوهها را گویا و بریل میکند و حال آموزشهای مجازی این مشکل را به وجود آورده که ارتباط دانشآموزان با معلمتلفیقی یا رابط، دچار اختلال و آسیب شده است.
در مدارس تلفیقی، دانشآموزان معلم رابط دارند که تکالیف او به بریل را به تکالیف قابل دیدن برمیگرداند یا اینکه جزوهها را گویا و بریل میکند و حال آموزشهای مجازی این مشکل را به وجود آورده که ارتباط دانشآموزان با معلمتلفیقی یا رابط، دچار اختلال و آسیب شده است.سرمدی میافزاید: همچنین دانشآموزان نابینا که در مدارس استثنایی و در مقطع ابتدایی تحصیل میکنند، بسیاری از آنها آموزشهای حسی و لمسی مانند ریاضی دارند و مجازی شدن درسها، ضربه بزرگی به آنها وارد کرده است چون بسیاری از دانشآموزان، درسهای خود را از طریق حس لامسه فرا میگیرند. مثلا بریل با کمک حس لامسه انجام میشده است و آموزش مجازی آسیب بزرگی به آنها زده است.
وی تصریح میکند: از سوی دیگر بسیاری از دانشآموزان نابینا در شهرهای خود، مدارس استثنایی نداشتند و به مدارس پسرانه محبی و دخترانه نرجس در تهران میآمدند و در خوابگاه مستقر میشدند و اکنون بار آموزش آنها به دوش والدین افتاده است و شاید دانشآموزی که اکنون در مدارس شبانهروزی حضور ندارد و از سوی دیگر خانوادهای محروم دارد عملا از تحصیل بازماندهاند یا اینکه نمره میگیرند بدون آنکه دانش لازم در پایه موردنظر را به دست آورده باشند.
اقدامات حمایتی در سایه بودجه کم
اگرچه بنا به اعلام مسئولان ذیربط، اپیدمی کرونا اختلال وسیعی در آموزش کودکان به ویژه کودکان معلول و محروم ایجاد کرد اما دولت با اقدامات حمایتی هرچند کوچک تلاش کرد تا تبعیض آموزشی را تاحدممکن کاهش دهد که از جمله این اقدامات میتوان به توزیع هشت هزار تبلت بین دانشآموزان محروم از سوی سازمان بهزیستی کشور با همکاری دیگر نهادها اشاره کرد.
بنا به اعلام بهزیستی، کودکانی داشتیم که در معرض ترک تحصیل بودند و هنگامیکه که تبلت ارائه شد، توانستند تحصیل را ادامه دهند؛ همچنین نمونههایی داشتیم که کودکان مجبور بودند به خانههای همسایهها بروند.
وحید قبادیدانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در اینباره میگوید: با شیوع کرونا و مجازی شدن تحصیل دانشآموزان، مشکلات عدیدهای برای مردم ایجاد شد و نگران عدم تحصیل فرزندان اقشار کم برخوردار و مددجویان بهزیستی هنگام تعطیلی مدارس بودیم.
وی درعین حال تصریح میکند: علاوه بر دسترسی به تحصیل فرزندان بهزیستی بسیاری از عزیزان دیگری هستند که شرایط سختی دارند و متاسفانه محدودیت اعتبارات امکانات باعث می شود که دستمان بسته باشد؛ همان بودجه محدود را باید تلاش کنیم به دستان واجدان شرایط برسانیم. طرح توزیع هشت هزار تبلت در راستای توانمندسازی فرزندان بهزیستی صورت گرفت تا آنان دیگر نیازمند مستمری نباشند و خودشان امدادرسان باشند.
بزرگترین اختلال در تاریخ آموزش ایران با اپیدمی کرونا
بههرحال همهگیری ویروس کرونا، بزرگترین اختلال را در تاریخ آموزش ایجاد کرده است و در سراسر جهان ۱.۶ میلیارد نفر دانشآموز و دانشجو و در ایران بیش از ۱۵ میلیون نفر دانشآموز را تحت تاثیر قرار داده است، این بحران به نابرابریهای تحصیلی دامن زده است چراکه تدریس در شرایط شیوع کووید ۱۹ به شکل مجازی است و به ابزار خاصی نیاز دارد و در این بین دانشآموزان استثنایی این محدودیتها را بیشتر لمس میکنند.
طبق آمار رسمی در سال گذشته ۱۴۰ هزار دانشآموز در دوران کرونا از تحصیل بازماندند چراکه بحران اپیدمی کرونا با کاهش فرصتها، نابرابریهای آموزشی را بیش از پیش نمایان کرده است، بسیاری از کودکانی که در مناطق محروم و حاشیهنشین زندگی میکنند برای بهرهمندی از امکانات آموزشی نیازمند تبلت هستند و دانشآموزان استثنائی مانند دانشآموزان دارای معلولیت جسمی و حرکتی و دانشآموزان نابینا و ناشنوا یا دارای اختلال اوتیسم برای ادامه تحصیل به ابزار خاصی نیاز دارند که نبود این ابزار میتواند منجر به ترک تحصیل آنها شود.
طبق آمار رسمی در سال گذشته ۱۴۰ هزار دانشآموز در دوران کرونا از تحصیل بازماندند چراکه بحران اپیدمی کرونا با کاهش فرصتها، نابرابریهای آموزشی را بیش از پیش نمایان کرده است، بسیاری از کودکانی که در مناطق محروم و حاشیهنشین زندگی میکنند برای بهرهمندی از امکانات آموزشی نیازمند تبلت هستند.علاوه بر نیاز به ابزار خاص دانشآموزان استثنایی با مشکل دیگری نیز روبرو هستند چون تحصیل مجازی بار زیادی از آموزش را نیز به والدین تحمیل میکند و آموزش به این دانشآموزان به مهارتها و دانش ویژهای نیز نیاز دارد.
آموزش چه به صورت مجازی و چه به صورت نیمهحضوری نیازمند دسترسی به اینترنت و تبلت است درحالیکه گروه قابل توجهی از کودکان به این ابزار دسترسی ندارند. در کنار شرایط همهگیری ویروس کرونا، تحریم، تورم و گرانی نیز به فقر اقتصادی خانوادهها به ویژه خانوادههای در دهک درآمدی پایین دامن زده است و تعطیلیهای پی در پی اصناف و از آن سو تعطیلی مدارس مشکلاتی را برای خانوادهها ایجاد کرده است.
رویکردهای ابتکاری در حمایت از تداوم آموزش و پرورش برای دانشآموزان ایرانی مانند استفاده از تلویزیون برای ارائه برنامههای آموزشی به کودکان بهکار گرفته شده است اما بهطورقطع همه دانشآموزان نمیتوانند از این امکانات استفاده کنند و از سوی دیگر عدم تعامل فراگیران با یکدیگر در فضای مجازی میزان یادگیری را کاهش داشته است هرچند که تحصیل مجازی مزیتهایی مانند عدم لزوم خروج از محیط زندگی به ویژه در مناطق صعب العبور را دارد.
شرایط نابرابر تحصیلی در دوران کرونا و ضرورت اجرای برنامههای حمایتی موثر
با این همه و بهرغم تصویب کنوانسیون بینالمللی حقوق افراد دارای معلولیت، دانشآموزان دارای معلولیت در شرایط نابرابر تحصیلی قرار دارند. تعطیلی مدارس و بیتوجهی به کیفیت آموزش مجازی برای دانشآموزان دارای معلولیت میتواند آنها را در طولانیمدت دچار مشکل و ضعف آموزشی کند.
بیتردید دانشآموزان دارای معلولیت با توجه به شرایط جسمانی خود نیازمند نگاه متفاوت و خاص مسئولان نظام آموزشی هستند و براساس ماده ۲۴ قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۸۵ لازم است افراد دارای معلولیت حمایت لازم در حوزه نظام آموزش همگانی را به منظور تسهیل در آموزش مؤثر آنها دریافت کنند.
بنابراین راهکارهای حمایتی مانند آنچه بهزیستی در توزیع هشتهزار تبلت بین دانشآموزان نیازمند کرد میتواند به طورقابل توجهی تبعیض آموزشی را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد. برنامهریزیهای کلان در سطح دولتی، توزیع وسایل کمکآموزشی، توجه به سلامت جسمی و روان دانشآموزان معلول، توجه به وضعیت اقتصادی خانوادههای دانشآموزان و آگاهیبخشی والدین برای مشارکت در آموزش میتواند نقش موثری در ازبینبردن نابرابریهای تحصیلی و آموزشی داشته باشد. لازم است والدین، حمایت از کودکان خود را تا پایان دوره مدرسه درنظر داشته باشند، انتظارات بالا از فرزند خود داشته و با حمایت کامل از او و برقراری ارتباطی سازنده با معلم و مسئولان مدرسه، زمینه رسیدن فرزند خود به موفقیت را فراهم کنند.
.........سلامت و بهداشت
*شیوه ثبتنام سالمندان جا مانده از واکسن: رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت توضیحاتی درباره چگونگی ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir ارائه کرد.
به نقل از ایسنا، دکتر علی شریفی زارچی گفت: این سامانه کار خود را از حدود ۱۱:۳۰ امروز (شنبه ۱۸ اردیبهشت) آغاز کرده است و متولدین سال ۱۳۲۰ و قبل از آن ( افراد بالای ۸۰ سال) که واکسن کرونا دریافت نکردهاند یا از طریق خانههای بهداشت تماسی با آنها برای واکسیناسیون گرفته نشده است، میتوانند در این سامانه ثبت نام کنند.
وی تاکید کرد: افراد زیر ۸۰ سال باید منتظر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا باشند که چه زمانی برای ثبت نام آنها در نظر گرفته میشود. متولدین پس از سال ۱۳۲۰ در حال حاضر نمیتوانند در سامانه ثبت نام کنند. اقدام به بازگشایی ثبت نام برای گروه های سنی، بر اساس سند ملی واکسیناسیون صورت میگیرد.
شریفی ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است تعداد ثبت نام ها بالا باشد، ظرفیت بسیار بالایی در زیرساختها و سرورها در نظر گرفتیم تا سامانه با مشکل مواجه نشود به شکلی که در پنج دقیقه اول راه اندازی سامانه بیش از ۱۰۰۰ نفر ثبت نام داشتیم.
وی افزود: تا چند روز بعد از ثبت اسم، از مرکز بهداشت منطقه زندگی با فرد تماس گرفته میشود یا برایشان پیامک ارسال میشود تا زمان و محل دقیق واکسیناسیون به آنها اعلام شود.
واکسن سینوفارم چین تایید شد: عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سازمان بهداشت جهانی واکسن سینوفارم چین را تایید کرد.
به نقل از ایرنا، مسعود مردانی افزود: واکسن سینوفارم کرونا ساخت چین و از نوع واکسن های ساخته شده با ویروس غیر فعال است. این واکسن به صورت دو دوزی با فاصله ۲۸ روز برای گروه های سنی بالای ۱۸ سال کاربرد دارد و اثربخشی آن حدود ۷۹ درصد است.
وی ادامه داد: این واکسن برای افرادی که سابقه آلرژی به این واکسن دارند یا سابقه واکنش های حساسیتی یا بیماری مزمن شدید دارند یا افرادی که بیماری متوسط تا شدید با یا بدون تب دارند تا زمان بهبودی ممنوعیت مصرف دارد.
وی گفت: خانم ها در دوران بارداری و شیردهی نیز در مورد واکسن سینوفارم منع مصرف دارند.افرادی که باید با احتیاط و با مشورت پزشک این واکسن را تزریق کنند نیز شامل افراد مبتلا به اختلالات انعقادی یا کاهش پلاکت خون هستند که باید با نظر پزشک معالج واکسن تزریق کنند و بعد از تزریق واکسن باید مراقب محل تزریق از نظر خونریزی باشند.
مردانی ادامه داد: بیماران هموفیلی نیز بعد از تزریق فاکتور انعقادی، واکسن بزنند. افرادی که صرع، بیماری های عصبی پیش رونده یا سابقه «گیلن باره» دارند نیز حتما برای تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند.
وی گفت: درد محل تزریق از عوارض خیلی شایع این واکسن است و تب موقت، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی، تورم و خارش محل تزریق نیز از عوارض تزریق این واکسن است که دیده می شود.
این متخصص بیماری عفونی افزود: راش پوستی در محل تزریق، تهوع و استفراغ، خارش در محل غیر از تزریق، درد عضلانی، درد مفاصل، خواب آلودگی و گیجی نیز در موارد معدودی پس از تزریق این واکسن دیده شده که از عوارض غیر شایع آن است.
مردانی ادامه داد: بهتر است افرادی که این واکسن را تزریق می کنند، بعد از تزریق واکسن تا ۳۰ دقیقه در محل واکسیناسیون بمانند و در صورت بروز عوارض خفیف مانند درد، تب و آبریزش بینی از مسکن مانند استامینوفن یا آنتی هیستامین استفاده کنند و در صورت بروز عوارض شدید با مرکزی که واکسن تزریق کرده اند، تماس بگیرند.
........دریافت
*نام من عشق است آیا می شناسیدم؟
شانزده اردیبهشت، یادآور سالروز فقدان شاعریست که القاب زیادی مثل «پدر غزل معاصر»، «سردار غزل»، «احیا کننده ی غزل» و نظایر این ها را به او اطلاق می کنند.
شانزده اردیبهشت ۱۳۸۳ حسین منزوی، غزلسرا و ترانه سرای معاصر درگذشت. درباره ی شعر منزوی، سخن بسیار است و بعد از گذشت هفده سال از فقدان او، بحث در باب ابعاد مختلف غزل منزوی، در محافل ادبی همچنان داغ است.
حسین منزوی در نخستین روز از پاییز ۱۳۲۵ خورشیدی در زنجان متولد شد. رشته ادبیات و پس از آن جامعهشناسی را رها کرد. علاقهاش به شعر و غزل باعث شد از همان جوانی به شعر گفتن بپردازد. نخستین دفتر شعرش را با عنوان «حنجره زخمی تغزل» در ۲۵ سالگی به چاپ رساند که جایزه فروغ فرخزاد را دریافت کرد.
عمدهترین شهرت منزوی به خاطر غزلهایی است که میسرود. به اعتقاد بسیاری از شاعران همدورهاش، منزوی توانست تحول جدیدی در غزلسرایی معاصر به وجود بیاورد.
منزوی در همین دوران با همکاری نادر نادرپور به فعالیت در رادیو و تلویزیون پرداخت. «کتاب روز»، «یک شعر و یک شاعر»، «آیینه و ترازو» و «آیینه آدینه» از برنامههایی بود که این شاعر معاصر تهیهکنندگی آنها را برعهده داشت. همچنین ترانهها و تصنیفهایی که در این دوره سرود، مورد توجه جامعه شعر ایران قرار گرفت.
روح منزوی با موسیقی و نتهای آن هم درآمیخته بود. در طول فعالیتش در تلویزیون نزدیک به ۱۵۰ ترانه سرود. محمد نوری، شهرام ناظری، کوروش یغمایی و علیرضا افتخاری از افرادی هستند که با منزوی در زمینه ترانه و موسیقی همکاری داشتهاند. همکاری با نشریاتی مانند مجله ادبی «رودکی»، «سروش» و «امید زنجان» هم از فعالیتهای دیگر این شاعر بود.
منزوی منظومه «حیدر بابایه سلام» محمدحسین شهریار را به صورت شعر نیمایی ترجمه کرد. «با عشق در حوالی فاجعه»، «شوکران و شکر»، «حنجره زخمی تغزل»، «با عشق تاب میآورم» (شامل شعرهای سپید و آزاد)، «به همین سادگی»، «از خاموشیها و فراموشیها» و «با سیاوش از آتش» از آثار منتشرشده او هستند.
منزوی پس از انقلاب به زادگاهش زنجان برگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. او در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳ خورشیدی بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت و سپس برای خاکسپاری به زادگاهش منتقل شد. جمله حکشده بر روی سنگ مزار او مصرع یکی از غزلهایش است: «نام من عشق است، آیا میشناسیدم؟»
تحلیل و واکاوی اشعار منزوی
مریم جعفری آذرمانی شاعر درباره سبک و سیاق شعر سرودن حسین منزوی گفته است: توصیفی اجمالی و فهرستوار از شعر «حسین منزوی» قطعاً بسیاری از قدرتهای شاعری او را در بر نخواهد گرفت. شاید این توصیف از زبان هر یک از شاعران نسلهای بعد از او متفاوت باشد. بدیهی است که غزلش شناختهشدهتر از دیگر شعرهای اوست که در کتابهای او از جمله «از کهربا و کافور» یا «با عشق در حوالی فاجعه» و چند کتاب دیگر این برجستگی پیداست. اما در بررسی شعر منزوی، به جای کلمه "غزل" روی کلمه ی "شعر" تأکید دارم؛ به این دلیل که او همیشه با غزل به عنوان شعر و نه فقط "قالب" یا "محدوده" رفتار کرده است. پس منظور از "شعر" منزوی، همان "غزل" اوست.
شعر «حسین منزوی» منحصر به خود شاعر است و شاعران معدودی این ویژگی را دارند. شعرهای بسیاری دارد که هر کدام میتواند نمونههای خوب شعر معاصر باشد؛ یعنی الگوی نوشتن و اندیشیدن باشد نه ساختن چیزی شبیه آنها (هرچند که کار آسانی نیست و اگر هم انجام شود سایه منزوی بر آن سنگینی خواهد کرد)، تا با مطالعه هرچه بیشتر آنها و دقت در جنبههای مختلف زبانی، معنایی و اندیشگیشان، راهی برای بهتر دیدن و دقیقتر دیدن شعر، پیش پای خود هموار کنیم.
اگرچه در برخی شعرهای حسین منزوی شاعران دیگری از گذشتگان و معاصران را میتوان ردگیری کرد؛ اما در همه این شعرها هم نشانههایی از امضای بلاغت و زیباییشناسی خود منزوی دیده میشود. پرداختن به جنبههای متعدد شعر حسین منزوی به دایرهای محدود نمیشود. نخست برخوردی تحلیلی با داستانهای تاریخی و باستانی به شیوه خود او، اگر چه در این حیطه به شاعران دیگری نیز میتوان اشاره کرد، اما منزوی است که نشانی از شاعری خودش را به این داستانها مهر میکند:
با هیچ قوچ بهشتی نخواهد زدن تاختش؛
وقتی که تقدیر قربانی خویش را برگزید.
یکی دیگر از نشانههای شعر منزوی تعلیق در دشوارترین توصیفهاست؛ به طوری که خواننده را در مواجهه با قدرت بلاغت شاعر حیرتزده میکند:
زبان به رقص درآورده چندشآور و سرخ،
پر است چنبر کابوسهایم از ماران.
شخصیت و اندیشه منزوی
شهرت منزوی را نباید با شخصیت و ویژگی خصوصیاش بیگانه دانست. او فردی گوشه گیر بود که بجز محافل ادبی تهران، که آن هم در دوران جوانی تا اواخر دهه ۵۰ خورشیدی در آنها حضور داشت، جای بهخصوص دیگری مجلس نرفت و کارهایش را یکی پس از دیگری ترک کرد یا آنکه مجبور به ترک آن میشد. مضمون بیشتر اشعار منزوی عشق است، عشقی که توأم با دردی عمیق است، طوری که گویی بر جان و کلامش ریشه دوانده است. منزوی شور و عشق درونی خود را به مسایل سیاسی و جغرافیایی پیرامونش، گره زده و این موجب شده است، طعم گسی بر اشعار وی بنشیند. نوعی تلخی عاشقانه که مدام در اشعارش تکرار میشوند.
بهروز رضوی صداپیشه و یکی از دوستان نزدیک حسین منزوی درباره او می گوید:
به جرأت می توانم بگویم کتاب شعری نبود که حسین منزوی آن را نخوانده باشد، از شعر کلاسیک گرفته تا شعرهای زمان خودش. مخصوصاً او که در دانشکده ادبیات هم درس خوانده بود و کلاً مطالعاتش بسیار گسترده بود.
او اصرار داشت که حتی مضامین شاعران قدیمی را با نگاهی جدید و در قالبی نو مطرح کند. همواره طنز پنهان رندانه یا نجیبی هم در تمام اشعارش دیده می شود. همین تلاش هاست که هم آب و رنگ تازه ای به شعرهایش داده و هم انتخاب شاه بیت را در اشعار او بسیار سخت می کند. غیر از این، مفاهیم عامیانه خیلی خوب در شعرش مطرح می کرد. برخلاف شاعرانی که وقتی می خواهند وارد این حوزه شوند، صرفا از افعال شکسته استفاده می کنند. اما حسین آن قدر با مردم در ارتباط بود و با زبانشان آشنایی داشت که حتی مفاهیم عامیانه را هم خوب مطرح می کرد و هم همان ها بین مردم خوب جا می افتاد. درست مثل این ترانه مشهور او: «نمی شه غصه ما رو یه لحظه تنها بذاره/ نمی شه این قافله ما رو تو خواب جا بذاره».
کتابشناسی منزوی
یکی از منابع موجود دربارهٔ زندگی حسین منزوی کتاب از عشق تا عشق است که شامل گفتوگوی بلند ابراهیم اسماعیلی اراضی یکی از شاگردانش در سالهای پایان عمر با اوست. در این کتاب، خود شاعر به تفصیل دربارهٔ خانواده، سالهای کودکی و زندگی در روستا، سالهای مدرسه، دوران دانشگاه و انجمنهای ادبی تهران سخن گفته است.
در کتابی با نام از ترانه و تندر بهاهتمام مهدی فیروزیان ،انتشارات سخن، ۱۳۹۰ خورشیدی نیز مقالاتی دربارهٔ این شاعر منتشر شده است.
کتاب معنای دیگر از مریم جعفری آذرمانی؛ انتشارات فصل پنجم این کتاب را که پیشتر مقالهای از جعفری آذرمانی بود، منتشر کرده است. نویسنده در این کتاب بر اساس آراء پل گرایس که یکی از فیلسوفانِ زبان اهل انگلیس است و مباحث متعددی را در معناشناسی و تحلیل گفتمان از جمله مباحث اصول همکاری، معنای طبیعی و غیرطبیعی و معانی نحوی را مطرح می کند به سراغ تحلیل معانی ضمنی در اشعار حسین منزوی میرود.
«گریختن در مه/ بررسی زندگی، شعر و غزل حسین منزوی»، عنوان کتابی از محمد فتحی است که در ۳۲۰ صفحه و به وسیله انتشارات نگاه در۱۳۹۷ خورشیدی بهچاپ رسید. موضوع اصلی این کتاب Persian poetry(شعر پارسی) است. از محمد فتحی، کتابهای مجموعه اشعار حسین منزوی (مؤسسه انتشارات نگاه)، همچنان از عشق(آفرینش)، گلآرایی عاشقانه (آفرینش)، گزیدهٔ اشعار حسین منزوی (مروارید)، نیز منتشر شده است.
چند نمونه از آثار منزوی:
ای بوسه ات شراب و، از هر شراب خوش تر،
ساقی اگر تو باشی، حالم خراب خوش تر؛
بی تو چه زندگانی؟ گر خود همه جوانی،
ای با تو پیر گشتن، از هر شباب خوش تر؛
جز طرح چشم مستت، بر صفحه ی امیدم،
خطی اگر کشیدم، نقش بر آب خوش تر؛
خورشید گو نخندد، صبحی تتق نبندد،
ای برق خنده هایت، از آفتاب خوش تر؛
هر فصل از آن جهانی، هر برگ داستانی،
ای دفتر تن تو، از هر کتاب خوش تر؛
چون پرسم از پناهی، پشتی و تکیه گاهی،
آغوش مهربانت، از هر جواب خوش تر؛
خامش نشسته شعرم، در پیش دیدگانت،
ای شیوه ی نگاهت، از شعر ناب خوش تر.
بانوی اساطیر غزل های من اینست،
صد طعنه به مجنون زده لیلای من اینست؛
گفتم که سرانجـــام بـــه دریـــا بزنم دل،
هشدار دل! این بار، که دریای من اینست؛
من رود نیاسودنــم و بودن و تا وصــل،
آسودگی ام نیست که معنای من اینست؛
هر جا که تویی مرکز تصویر من آنجاست،
صاحب نظرم علـــم مرایـــای من اینست؛
گیرم که بهشتم به نمازی ندهد دست،
قد قامتـی افراز کـه طوبای من اینست؛
همراه تـــو تا نـاب ترین آب رسیدن،
همواره عطشناکی رؤیای من اینست؛
من در تو به شوق و تو در آفاق به حیرت،
نایـــاب ترین فصل تماشــای من اینست؛
دیوانه بـــه سودای پـــری از تو کبوتر،
از قاف فرود آمده عنقای من اینست؛
خــرداد تو و آذر من بگـــذر و بگـذار،
امروز بجوشند که سودای من اینست؛
دیــر است اگـــر نـــه ورق بعدی تقویم،
کولاکم و برفم همه فردای من اینست.
بیتو به سامان نرسم، ای سر و سامان همه تو،
ای به تو زنده همه من، ای به تنم جان همه تو؛
من همه تو، تو همه من، او همه تو، ما همه تو،
هر که و هر کس همه تو، ای همه تو، آن همه تو؛
من که به دریاش زدم تا چه کنی با دل من،
تخت تو و ورطه تو ساحل و طوفان همه تو؛
ای همه دستان ز تو و مستی مستان ز تو هم،
رمز نیستان همه تو، راز نیستان همه تو؛
شور تو آواز تویی، بلخ تو شیراز تویی،
جاذبهی شعر تو، جوهر عرفان همه تو؛
همتی ای دوست که این دانه ز خود سر بکشد،
ای همه خورشید تو و خاک تو،باران همه تو.
از زمزمه دلتنگیم، از همهمــه بیزاریم،
نه طاقت خاموشی، نه تاب سخن داریم؛
آوار پریشانــیست، رو ســوی چـــه بگریزیم؟
هنگامه ی حیرانیست، خود را به که بسپاریم؟
تشویش هزار "آیا"، وسواس هزار "اما"،
کوریم و نمیبینیم، ورنه همه بیماریم؛
دوران شکوه بـــاغ، از خاطرمان رفتــه ست،
امروز که صف در صف، خشکیده و بیباریم؛
دردا کــه هدر دادیم، آن ذات گرامی را!
تیغیم و نمی بریم، ابریم و نمی باریم؛
ما خویش ندانستیم، بیداریمان از خواب،
گفتند کــه بیدارید؟ گفتیم کـه بیداریم؛
من راه تــو را بسته، تـــو راه مرا بسته،
امید رهایی نیست، وقتی همه دیواریم.
........ورزشی
* برگزاری اولین کنفرانس یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی
اولین کنفرانس یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی با موضوع "اپیدمیولوژی آسیب های پرتابگران پارالمپیکی و استراتژی های پیشگیری از آسیب"، با سخنرانی دکتر شیرین یزدانی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و مربی تیم ملی پارا دو و میدانی بصورت وبینار برگزار شد.
در این کنفرانس جدیدترین یافته ها در مورد آسیب شناسی و پیشگیری از آسیب در ورزشکاران ماده های پرتابی مورد بررسی قرار گرفت و دکتر امیرحسین براتی متخصص پزشکی ورزشی و رئیس دپارتمان پیشگیری از آسیب آکادمی ملی پارالمپیک و دکتر مصطفی بهرامی متخصص بیومکانیک ورزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان و مربی تیم ملی پارا دو و میدانی به عنوان هیات رئیسه ی پنل این کنفرانس حاضر شدند و به بیان نکات لازم پرداختند.
این کنفرانس با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه بود و یکصد نفر از علاقمندان، ورزشکاران، مربیان، دانشجویان و دانش آموختگان تربیت بدنی و علوم ورزشی به صورت مجازی در آن شرکت کردند.
* آغاز اردوی جودوکاران کم بینای پارالمپیکی در تهران
اردوی جودوکاران کم بینای پارالمپیکی به منظور کسب آمادگی جهت شرکت در رقابتهای گرند پری باکو از روز جمعه 17 اردیبهشت در تهران آغاز شد. در این اردو که تا ۳۰ اردیبهشت و زمان اعزام به رقابتهای باکو ادامه دارد، محمدرضا خیرالهزاده و وحید نوری دو ملی پوش جودوی کشورمان به همراه محمدرضا حاج یوسف زاده به عنوان سرمربی و فرهاد معابی به عنوان مربی حضور دارند.
گفتنی است، این دو جودوکار کشورمان که پیشتر سهمیه پارالمپیک را کسب کرده اند برای ارتقای رنکینگ خود در رقابتهای گرندپری باکو شرکت خواهند کرد.
.........حوادث
*8سال بلاتکلیفی قاتل زن جوان در زندان/ خانواده تینا برای دریافت دیه مراجعه نمی کنند
سال 92 جسد زنی جوان در خانه اش پیدا شد، خانواده این زن به مأموران گزارش دادند جسد او را در خانه پیدا کردهاند و به نظر میرسد او به قتل رسیده است. با انتقال جسد زن که تینا نام داشت به پزشکی قانونی، تحقیقات در این زمینه آغاز شد. پلیس فهمید مقتول آخرین بار با جوانی به نام آرین تماس تلفنی داشت. مأموران سراغ آرین رفتند و او را بازداشت کردند. آرین در تحقیقات اولیه منکر همه چیز شد، اما در نهایت به قتل تینا اعتراف کرد و گفت: تینا مزاحم زندگی من شده بود و میخواست از من باج گیری کند، بههمین دلیل هم او را کشتم. آرین گفت: تینا مدتی بود که تلفنی مزاحم من میشد. من به این موضوع اهمیت نمیدادم تا اینکه به خواستگاری دختری رفتم و با او نامزد کردم.
روزی که برای خرید حلقه ازدواج رفته بودیم، تینا دوباره زنگ زد و من برای اینکه ماجرا را حل کنم تصمیم گرفتم به خانه تینا بروم. در آنجا با هم درگیر شدیم و من با ضربه چاقو تینا را زدم. با اعتراف متهم و تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و متهم پای میز محاکمه رفت. در جلسه رسیدگی به این پرونده ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را علیه متهم خواند و سپس اولیای دم در جایگاه حاضر و خواستار صدور حکم قصاص شدند. مادر تینا گفت: دختر من مجرد بود و تنها زندگی میکرد. او بعد از جدایی از شوهرش خانهای اجاره کرد و در خانه تنها بود؛ البته با هم رفت و آمد داشتیم؛ اما من در جریان زندگی شخصی او نبودم.
روز حادثه چندین بار تماس گرفتم و دخترم تلفن را جواب نداد. او میدانست که اگر تلفن من را جواب ندهد، خیلی ناراحت و نگران میشوم؛ بههمین دلیل همیشه تلفنهای من را جواب میداد. بعد از چند ساعت که نتوانستم با او صحبت کنم، به خانه اش رفتم و با جسد دخترم مواجه شدم. من از قاتل او گذشت نمیکنم و درخواست قصاص دارم. بعد از گفتههای اولیای دم متهم در جایگاه قرار گرفت. او گفت: اتهام قتل عمدی را قبول ندارم؛ چون من به عمد این کار را نکردم. تینا مزاحم زندگی من شده بود. او میخواست من را تلکه کند و این موضوع من را ناراحت میکرد. متهم گفت: تینا با من تماس میگرفت و برایم مزاحمت ایجاد میکرد. من نامزد کرده بودم و چند بار به او گفتم مزاحمم نشو؛ اما او توجهی نمیکرد.
وقتی روز خرید حلقه نامزدی با من تماس گرفت و خواست به دیدارش بروم، قبول کردم. میخواستم این موضوع را یکسره کنم. وقتی وارد آدرسی که گفته بود، شدم دو مرد جلوی من را گرفتند و پرسیدند اینجا چه میکنم. من چیزی نگفتم و به سمت خانه تینا رفتم. در که زدم، در را باز کرد. به او گفتم چرا مزاحم من میشوی. او من را به داخل کشید و در را بست. من به خاطر این کار با او درگیر شدم و تینا با چاقو به من حمله کرد و من هم با همان چاقو او را زدم. بعد از گفتههای متهم با توجه به مدارک موجود در پرونده و اعترافات متهم، او به قصاص محکوم شد. رأی قصاص مورد تأیید هم قرار گرفت.
آرین پای چوبه دار رفت. پیش از اجرای حکم او برای جلب رضایت اولیای دم مهلت خواست و با مذاکراتی که انجام شد، اولیای دم از او درخواست دیه کردند، اما در مدت زمان تعیینشده آرین نتوانست پول را آماده کند و در زندان ماند، تا اینکه در فروردین ماه سال جاری یک خیر قبول کرد مبلغ مورد درخواست اولیای دم را بپردازد؛ اما باز هم اولیای دم حاضر به حضور در جلسه ای که دادسرای جنایی ترتیب داده بود، نشدند تا اینکه متهم از دادگاه درخواست اعمال ماده 429 را کرد. او در نامه ای از دادگاه درخواست تعیین تکلیف کرد. در جلسه ای که در دادگاه کیفری استان تهران تشکیل شد، آرین یکبار دیگر در برابر قضات ایستاد. او گفت: هشت سال از این ماجرا گذشته و من حالا 38 ساله شدهام. آن زمان به تازگی نامزد کرده بودم، اما زن جوان مدام مزاحمم میشد.
او چند بار با من تلفنی تماس گرفته بود. به او گفتم دست از سرم بردارد و اجازه بدهد زندگی ام را شروع کنم، اما دست بردار نبود. من قبلا هرگز او را ندیده بودم. متهم گفت: وقتی زن جوان در را به رویم باز کرد، من را به داخل خانه کشید و یکباره در را بست. از او خواستم تا در خانه را باز کند و اجازه دهد در راه پلهها با هم صحبت کنیم؛ اما تینا فریاد زد. زن جوان چاقویی در دست گرفت و به سمت من حمله ور شد. من میخواستم چاقو را از دستش بگیرم که چاقو ناخواسته با پهلوی او برخورد کرد و موجب مرگ او شد.
او ادامه داد: باور کنید من زن جوان را نمیشناختم و هیچ خصومتی با او نداشتم. به خاطر این ماجرا زندگیام از هم پاشیده شد و هشت سال از بهترین روزهای زندگی ام را در زندان سپری کردم. عید امسال خیری پیدا شد که حاضر شد مبلغ دیه را بپردازد؛ اما اولیای دم پیگیر پرونده نیستند. من تقاضا دارم تا دادگاه تکلیفم را روشن کند. من از این وضعیت خسته شدهام و از قضات کمک میخواهم. قضات با توجه به شرایط پرونده برای تصمیمگیری وارد شور شدند.
*دعای روزبیست وششم ماه مبارک رمضان
خدایا کوششم را در این ماه مورد سپاس، گناهم را آمرزیده، عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده دار، ای شنواترین شنوایان