روزنامه «ایران سپید»
چهارشنبه 27 اسفند ۱۳۹۹
3 شعبان 1442
17 مارس ۲۰۲۱
سال بیست و پنجم شماره 6662
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
سوم شعبان، ولادت فرخنده سرور جوانان بهشت و آموزگار شهادت حضرت حسین بن علی (ع) بر پیروان و عاشقان آن حضرت فرخنده باد
........عناوین این شماره......
*پرداخت مستمری مددجویی برای یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار
*آموزش کودکان با نیازهای ویژه در روزهای کرونا به والدین سپرده شد
*سفر و دید و بازدید در نوروز عوامل اصلی گسترش همه گیری کووید ۱۹
*انتظار نداشتم سهمیه پارالمپیک را از دست بدهم
*قتل همسر به خاطر خسته شدن از بیماری اش
......اخبار ویژه
*پرداخت مستمری مددجویی برای یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار
رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت مستمری مددجویی برای یک میلیون و ۸۰ هزار خانوارتحت پوشش بهزیستی، تخصیص مبلغ ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی برای تهیه باطری سمعک ۴۷ هزار و ۶۰۰ نفر ناشنوا مستمریبگیر و پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و خویشفرما مددجویان بهزیستی خبر داد.
وحید قبادیدانا رئیس سازمان بهزیستی کشور از پرداخت مستمری مددجویی برای یک میلیون و ۸۰ هزار خانوارتحت پوشش بهزیستی خبر داد و گفت: جمعاً مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان برای پرداخت مستمری در اسفندماه تخصیص یافت که بر روی کارت بانکی آنها شارژ شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور از تخصیص مبلغ ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی برای تهیه باطری سمعک ۴۷ هزار و ۶۰۰ نفر ناشنوا مستمریبگیر بهزیستی برای مصرف یکسال خبر داد و افزود: با سرانه هر نفر ۲۴۰ هزار تومانی هزینه باطری سمعک ناشنوایان در سراسر کشور بر روی کارت بانکی آنها شارژ شد.
وی، ادامه داد: با توجه به ماده ۱۳ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بهزیستی حق بیمه سهم کارفرما را برای مددجویانی که توسط کارفرماها به کارگیری شدهاند و مشغول به کار هستند را سالانه پرداخت میکند که در سال ۹۹ نیز این مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان است که برای اشتغال ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی که به صورت خویشفرما و یا توسط کارفرمایان بکارگیری شدند این حق بیمه پرداخت شد که این مهم برای افزایش اشتغال مددجویان بهزیستی به صورت خویشفرمایی و کارفرمایی کمکرسان میباشد.
قبادیدانا در پایان با بیان اینکه بهزیستی همچون یک پدر زحمتکش علیرغم زحمتی که میکشد، فقیر است و سعی دارد برای عائله خود شرایط بهتری را فراهم کند، یادآور شد: در شرایط پایان سال با تلاشهایی که صورت گرفت برای یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مجموعاً مبلغ ۸۸ میلیارد تومان عیدی بین ۷۳ تا ۱۳۸ هزار تومان براساس بعد خانوار به تمام خانوارهای مستمریبگیر بهزیستی پرداخت شد و امیدواریم در سال آتی این مبلغ افزایش پیدا کند.
*ایستگاههای جدید مترو برای معلولان مناسب سازی شده است
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ایستگاههای جدید مترو برای معلولان مناسب سازی شده است، گفت: با افتتاح ایستگاههای خط ۶ و ۷ مناطق ۲ و ۵ به مترو متصل شد.
مراسم افتتاح سه ایستگاه تربیت مدرس، آهنگ و اشرفی اصفهانی از خط ۶ و ۷ و رونمایی از ۴۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید با حضور محسن هاشمی رییس شورا و دیگر اعضای شورا، پیروز حناچی شهردار تهران، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در محل تالار اصلی شورای شهر تهران به صورت مجازی برگزار شد.
محسن هاشمی در این مراسم گفت: حرفی را که دو سال پیش زدم که ما یک کیلومتر مترو هم نساختیم پس میگیرم چرا که امروز با حضور آقای حناچی و مناف هاشمی ما بیش از ۱۰ کیلومتر مترو را افتتاح کردیم.
وی ادامه داد: هر ایستگاه مترو در کنار خودش حداقل یک کیلومتر مترو دارد که البته این مهم در خط ۶ یک ونیم کیلومتر است.
هاشمی افزود: در ابتدای سال آینده نیز ۴ ایستگاه دیگر افتتاح میشود که مجموع افتتاح ایستگاههای مترو را به ۱۳ واحد میرساند و با توجه به ایستگاههایی هم که از قبل ساخته شده است میتوان گفت ما توانستیم در این دوره بیش از ۲۰ کیلومتر مترو بسازیم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: خوشبختانه دستگاه تی بی ام در خط ۶ که به سمت جنوب در حرکت بود به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) رسیده است و این تونل هم ۶ کیلومتر طول دارد.
محسن هاشمی در ادامه با اشاره به افتتاح ایستگاه مذکور در شمال غرب تهران گفت: شمال غرب تهران تا پیش از این اینگونه به مترو متصل نبوده و ترافیک غرب تهران به سمت مرکز شهر یکی از مشکلات ما بود. اما امروز با اتصال این بخش به مترو مسافرانی که میخواهند به مرکز تهران سفر کنند از خط ۶ میتوانند استفاده کنند و در ایستگاه تبادلی با خط ۷ (تربیت مدرس) وارد این خط شوند و به سمت مرکز شهر حرکت کنند.
محسن هاشمی افزود: نصب آسانسورها و مناسب سازی ایستگاهها برای تردد معلولان نیز جای تشکر دارد چرا که در گذشته مسئله آسانسور و تردد معلولان جدی گرفته نمیشد و با پیگیری خانم نژاد بهرام خوشبختانه این مهم در این دوره محقق شده است. این آسانسور از آسانسورهای قدیمی بزرگتر است و به راحتی معلولان را تا سکو خواهد برد.
هاشمی در پایان گفت: برای همه شهروندان تهرانی آرزوی سالی پر از موفقیت در سال ۱۴۰۰ را دارم.
.......اخبار روز
*نرخ دیه سال آینده مشخص شد
سخنگوی قوه قضائیه: برای سال آینده نرخ دیه قتل غیر عمد فرد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شد. این نرخ از اول فروردین ۱۴۰۰ لازم الاجراست.
* اعلام نحوه پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران
مطابق مصوبه شورای عالی بورس سود قابل تقسیم شرکتهای سهام عدالت از محل عملکرد سال مالی منتهی به ١٣٩٩.٠۶.٣١ که مجامع آنها در سال ٩٩ برگزار شده است، توسط شرکت سپردهگذاری تجمیع شده و بین مشمولین سهام عدالت توزیع میشود.
سود سهام سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کردند توسط شرکت سپردهگذاری تجمیع و در دو مرحله به حساب آنها واریز میگردد.
سود سهام سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردهاند نیز در صورتی پرداخت میشود که سهام خود را تا تاریخ ٢٣ اسفندماه به فروش نرسانده باشند.
*شرایط ثبتنام در انتخابات ریاستجمهوری مشخص شد
نمایندگان مجلس مقرر کردند که نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی باشد و دارای شرایطی مانند ایرانیالاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد باشند.
همچنین ثبت نام در انتخابات به معنای دارا بودن صلاحیت داوطلبان نبوده و در هر حال احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده شورای نگهبان می باشد.
*تزریق واکسن ایرانی شهید فخری زاده به فرزند آن شهید
واکسن ایرانی شهید فخری زاده (فخرا) به فرزند آن شهید به عنوان اولین داوطلب مرحله اول کار آزمایی بالینی این واکسن تزریق شد.
*مصوبه واردات مرغ با ارز ترجیحی ابلاغ شد
معاون اول رییس جمهور تصویب نامه مربوط به واردات تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی را ابلاغ کرد.
هیات وزیران در جلسه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت خانههای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و به منظور ترمیم ذخایر استراتژیک گوشت سفید کشور و تنظیم بازار و حمایت از مصرفکنندگان، با واردات تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی (۴۲,۰۰۰ ریالی) از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور موافقت کرد.
..........گزارش ویژه
*آموزش کودکان با نیازهای ویژه در روزهای کرونا به والدین سپرده شد
در روزهای کرونا آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه بیشتر بر دوش والدین بود که بیشترین فرسودگی را برای این والدین به همراه داشت.
بیش از یکسال شده که دانش آموزان از خانه، پای آموزش مجازی نشسته اند. یکسال است که والدین هر دو یا یکی از آنها یا حداقل خواهر و برادری بزرگتر مسئول پیگیری آموزش دانش آموزان هستند.
یکسال است که چالش های میان والدین و دانش آموزان بیشتر شده و معلم ها از پشت پلتفرمی که در آن آموزش ها را ارائه می کنند دسترسی به دانش آموزان ندارند. آسیب این مساله فارغ از اینکه چارهای هم جز این راه نبوده برای دانش آموزان، معلمان و والدین در شرایط عادی هم قابل واکاوی است اما روی سخن مرور یک سال با آموزش مجازی در روزهای کرونایی در این مجال دانش آموزان استثنایی است.
بهمن ماه ۹۸ بود که هنوز کرونا در کشور اعلام حضور نکرده بود که سید جواد حسینی در افتتاح پایگاه آموزش مجازی دانشآموزان گروه جسمی حرکتی در هنرستان توانخواهان شهید کاوه به تفاهم نامه امضا شده بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: ۱۲۳ هزار کلاس هوشمند در سطح کشور داریم و ۷۸ هزار مدرسه نیز به شبکه ملی اطلاعات وصل هستند. در تفاهم نامه منعقد شده تمامی مدارس روستایی، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق حاشیهای به شبکه ملی اطلاعات وصل خواهند شد.
وی تاکید کرد: انسانها با استفاده از فضای مجازی برای اولین بار توانستند شکاف عمیق توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را جبران کنند. هنوز به صورت کامل از ظرفیت فناوری اطلاعات و فضای مجازی در آموزش و پرورش استفاده نکردهایم و باید از ظرفیت ویژه فضای مجازی و ارتباطات برخط در آموزش استفاده بهینه شود.
عمیق شدن شکاف های آموزشی و تربیتی برای دانش آموزان استثنایی
شاید آن روزها رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور نمی دانست خیلی زود به حل معضل گسترش امکان دسترسی به فضای مجازی نیاز پیدا می کنیم تا این شکاف عمیق پر شود و خیلی زود همه آموزش ها برخط می شود.
هر کدام از ۷ طیفی که مدارس استثنایی پوشش می دهند در زمان دوری از مدرسه راه و روش آموزش خاص خود را ی طلبیدند. بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموزی که حالا هم از مدرسه دور می شدند و شاید مداوم بودن این دانش آموزان با والدینی که برخی از آنها آشنایی چندانی هم با تربیت و تعلیم آنها نداشتند
در این میان داستان والدینی که کودکی استثنایی در خانه داشتند اما فرق داشت. هر کدام از ۷ طیفی که مدارس استثنایی پوشش می دهند در زمان دوری از مدرسه راه و روش آموزش خاص خود را ی طلبیدند. بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموزی که حالا هم از مدرسه دور می شدند و شاید مداوم بودن این دانش آموزان با والدینی که برخی از آنها آشنایی چندانی هم با تربیت و تعلیم آنها نداشتند.
آموزش و پرورش استثنایی ۷ طیف دانش آموز را پوشش میدهد و بیش از ۱۵۳ هزار دانش آموز را تحت پوشش دارد. ۲ هزار و ۶۶۰ نفر، دانش آموزان دارای اختلالات هیجانی رفتاری ۱۳۴ نفر، دانش آموزان دارای مشکلات بینایی ۶ هزار و ۷۲۰ نفر، دانش آموزان دارای مشکلات شنوایی ۱۵ هزار و ۴۲۲ نفر، معلولین جسمی حرکتی ۸ هزار و ۳۸۶ نفر، دانش آموزان کم توان ذهنی ۵۹ هزار و ۸۶۱ نفر و دانش آموزان چند معلولیتی ۷ هزار و ۹۶۶ نفر هستند و تعداد دانش آموزان تحت پوشش مرکز توانبخشی و مشکلات یادگیری نیز بیش از ۵۰ هزار دانش آموز بودند.
دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان در طرح تلفیقی چه شدند؟
در این شرایط همزمان با بسته شدن مدارس، مدارس استثنایی هم بسته شد چرا که رعایت پروتکل ها توسط این گروه از بچه ها دشوارتر بود و از سوی دیگر بسیاری از آنها جزئی از گروه پر خطر محسوب می شوند.
حالا قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ آموزش و توانبخشی و بحث های تربیتی چگونه قرار بود برای این گروه پیش برود؟ از سوی دیگر چالش بزرگ تری این میان وجود داشت: دانش آموزان دیرآموز! دانش آموزانی که معمولاً ۵ تا ۷ درصد دانش آموزان را در بر می گیرد و مسئولیت آنها را نه مدارس عادی می پذیرند و نه مدارس استثنایی. دانش آموزانی با هوش بهر حدود ۸۵ که در یادگیری ضعیف هستند اما در ۷ طیف دانش آموزان استثنایی قرار نمی گیرند اما بیشترین چالش آموزش مجازی در مدارس را والدین این بچه ها با آنها داشتند.
از سوی دیگر طرح تلفیق نیز که به سمت پذیرا کردن دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی سرعت گرفته بود ناگهان به کرونا و آموزش مجازی که رسید چالش دیگری شد. در طرح فراگیر معلم باید وقت بیشتری برای دانش آموزان استثنایی بگذارد. باید مشاورانی در کنار معلمان باشند برای کمک بیشتر به آموزش آنها و در فضای مجازی طراحی شیوهای جدا برای تعداد محدودی دانش آموز که در یک مدرسه عادی پذیرفته شده بودند سخت بود و باز همه چالش ها با والدین ماند. درباره این دو گروه مسئولان آموزش و پرورش کمترین اشاره را داشتند و این در حالی است که در شرایط عادی هم آموزش این دو گروه پر چالش و بی برنامه بود.
از سوی دیگر چالش بزرگ تری این میان وجود داشت: دانش آموزان دیرآموز! دانش آموزانی که معمولاً ۵ تا ۷ درصد دانش آموزان را در بر می گیرد و مسئولیت آنها را نه مدارس عادی می پذیرند و نه مدارس استثنایی. دانش آموزانی با هوش بهر حدود ۸۵ که در یادگیری ضعیف هستند اما در ۷ طیف دانش آموزان استثنایی قرار نمی گیرند اما بیشترین چالش آموزش مجازی در مدارس را والدین این بچه ها با آنها داشتند
آموزش های مکمل و استفاده از بستر فضای مجازی برای آموزش دانش آموزان استثنایی
سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اوایل اسفند اعلام کرد: آموزشهای مکمل و استفاده از بستر رسانهها، فضای مجازی و حضور مدیران و معلمان در مدرسه و در ایام تعطیلی مدارس راهکار جبران تعطیلی مدارس و رسیدگی به امر آموزش دانشآموزان است. صدا و سیما در دسترس ترین رسانه است و از بستر شبکه آموزش صدا و سیما نیز میتوان در آموزش دانشآموزان بهویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه استفاده کرد.
همچنین این موضوع را مطرح کرد که ایجاد پایگاه مجازی آموزش با اجرای طرحهای آموزش در منزل، بیمارستان و مؤسسات دانش آموزان جسمی حرکتی و آموزش برنامه مکمل مجازی به دانش آموزان با نیازهای ویژه در دست اقدام است.
۱۱ اسفند رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی دستورالعمل آموزشی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شرایط تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا و با رویکرد استفاده از ظرفیت فضای مجازی را ابلاغ کرد. در بخش هایی از این ابلاغ بر ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، پرورشی و توانبخشی مبتنی بر عدالت محوری، جلوگیری از وقفه در ارایه خدمات آموزشی، پرورشی، توان بخشی و مشاوره به دانش آموزان با نیازهای ویژه، بهره مندی از ظرفیتهای فضای مجازی در شرایط خاص، جلب مشارکت بیشتر اولیای دانش آموزان از طریق بستر آموزش الکترونیکی تاکید شد و اعلام شد در ایام تعطیلی مدارس تحت هیچ شرایطی دانش آموزان مجبور به حضور در مدرسه نگردند.
همچنین اطلاع رسانی به والدین کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه دارای هوش بهر عادی (مشکلات ویژه یادگیری، آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، چند معلولیتی و اختلال طیف اتیسم در آموزش-های خاص و تلفیقی) مبنی بر لزوم استفاده از برنامههای شبکه آموزش صدا و سیما در تمامی دورههای تحصیلی و بهره گیری از درس افزار و لوحهای فشرده ارسال شده از سوی سازمان (مانند مجموعه آموزشی مداد و…) و ارایه آن به والدین دانش آموزان، تشکیل گروههای مجازی شبکههای پیام رسان داخلی به منظور ارسال فایلهای صوتی و تصویری از خدمات آموزشی، توانبخشی و مشاوره در مدارس توسط همکاران پس از تایید مدیر مدرسه، پیش بینی برنامهها و فعالیتهای آموزشی از سوی مدرسه در دوره ابتدایی با تاکید بر دروس فارسی، ریاضی و علوم متناسب با نیازهای دانش آموزان در گروههای مجازی جزو موارد ابلاغ بود که اعلام شده بود تاکید بر درس زبان آموزی برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی با محوریت پیش بینی فعالیتهای والد محور، انتقال مفاهیم آموزشی از طریق شبکه آموزش با زبان اشاره و یا زبان درکی برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی توسط والدین، استمرار طرح آزمایشی آموزش در منزل برای دانش آموزان با معلولیت جسمی –حرکتی در استان-های مجری، خواهد بود و مشخص بود متخصصان در این سازمان بیش از هر چیز در این دوری از مدرسه روی والدین حساب کرده بودند. اکثر موارد هم در قالب تهیه بسته های آموزشی و فایل های صوتی و تصویری قرار بود آموزش داده شود.
آموزش های فرد به فرد و فداکاری برخی معلمان
اواخر اسفند بود که حسینی در گفتگویی دیگر اعلام کرد: ۱۱۷ هزار و ۵۸۳ دانش آموز از خدمات آموزشی مجازی، راه دور، منزل محور و فرد به فرد بهره مند شده اند. ۷۳ هزار و ۵۶۶ دانش آموز با نیاز ویژه و در ۷ طیف و ۴۴ هزار و ۱۷ دانش آموز طرح تلفیقی فراگیر در ایام تعطیلی مدارس از این نوع آموزشها استفاده کرده اند. شبکه ای از نیروی انسانی ایجاد شده است و وظیفه این شبکه پیگیری امر آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس و رسیدن به اهداف کامل مدرسه مجازی است. سامانه رصد و پایش فعالیتهای آموزشی، پرورشی، توان بخشی، بهداشتی و مشاورهای در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است. این سامانه برخط با هدف نظارت بر فعالیت مدارس استثنایی راه اندازی شده است و از طریق این سامانه هر روزه تمامی فعالیتهای مدارس استثنایی کشور رصد میشود.
اما همه اینها کارساز بود؟ بعد از سال ۹۸ وقتی مشخص شد که عملاً بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ اتفاق نخواهد افتاد افتان و خیزان همین مسیر رفته شد و کتاب های ویژه ای برای والدین دارای فرزند اوتیسم رونمایی شد، همزمان با هر چالش در آموزش و پرورش مشکلات بچه های استثنایی بیشتر خود را نشان می داد. زمان امتحانات نهایی که در خرداد ۹۹ بود یک هزار و ۹۰ دانشآموز پایه دوازدهم با آسیب بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی باید در این امتحانات حاضر می شدند و هم به منشی برای امتحانات نیاز داشتند و هم رعایت پروتکل ها به شکلی سخت گیرانه تر.
به سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ که رسیدیم هنوز آموزش و پرورش و بحث های مشاوره و توان بخشی کودکان استثنایی با همه ابعادش از سوی مسئولان اعلام نشده بود. چالش ها و راه حلی مشخص برای برون رفت از آن نبود و مانند آموزش عادی همه چیز به فضای مجازی سپرده شده بود. البته معلمان فداکار در مدارس استثنایی کم نبودند که در این ایام سعی کردند با این بچه ها ارتباط خود را قطع نکنند و خارج از وظایف کار کنند و حتی آموزش های فرد به فرد را پیش گرفتند اما بیشترین فرسودگی در میان والدین را باید به حساب والدین این کودکان نوشت. تکلیف طرح سنجش هم به طور مشخص در این سال کرونایی اعلام نشد. اینکه ممکن است چه فضاهای خالی در این میان وجود داشته باشد که مسئولان در پسا کرونا آن را پیگیری کنند.
طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه چالش تابستانی
سازمان آموزش و پرورش استثنایی از نیمه دوم تیرماه درگیر طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه شد.
در سال ۹۸ که کرونایی نبود این طرح در ۲ هزار پایگاه دانش آموزان را غربالگری کرد و سطح سلامت و عملکرد تحصیلی آنها را مشخص کرده بود تا بر آن اساس، هم وضعیت تحصیلی دانش آموزان به عنوان دانش آموز عادی و استثنایی مشخص شود و هم وضعیت سلامت ایشان برای مداخلات بهنگام معین شود. این طرح از سال ۱۳۷۲ با پوشش ۱.۵ درصدی دانش آموزان بدو ورود به تحصیل شروع شد. پوشش طرح در دانش آموزان به نزدیک ۹۸ درصد رسید و در سال ۱۳۹۸، بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نوآموز بدو ورود و پیش دبستانی در این طرح غربالگری شدند. حالا کرونا بود. نگرانی خانواده ها از بردن بچه ها به مراکز غربالگری. وجود داشت. با اینکه اعلام شد در حالت عادی روزانه بین ۴۰ تا ۴۵ دانش آموز در این مراکز غربالگری می شدند و حالا به ۲۰ نفر در روز کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر زمان تخصیص یافته به هر دانش آموز نیز افزایش یافته و پایگاه ها نیز اما اخبار گزارش شده در همان روزها حاکی از ازدحام والدین و بچه ها در مراکز بود و حتی این بیم می رفت که به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و عدم نزدیکی متخصص و بچه مشکلات به خوبی شناسایی و اعلام نشود. این موضوع نیز بدون اعلام گزارشی واضح از روند و چالش هایش مانند دیگر موارد در آموزش و پرورش پیش رفت. در نهایت کلاس اولی ها با گذشتن از این غربالگری به مدارس رفتند و برخی به مدارس استثنایی معرفی شدند.
نبود زیرساخت های مناسب سال تحصیلی را تماماً به تعطیلات برد
باز هم با اعلام بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید و تاکید بر آموزش حضوری در مدارس استثنایی هم همین تاکیدات تکرار شد اما خیلی زود بار دیگر همه چیز تعطیل شد و به فضای مجازی سپرده شد تا نشان بدهد عمیقاً مسئولان نیز معتقد هستند در شرایط کرونا جز پافشاری بر بازگشایی راه دیگری برای اطمینان از اثربخش بودن آموزش ها نمی بینند و آموزش مجازی علیرغم همه راه هایی که طی یک سال گذشته رفت، ارزش اطمینان بخشی ندارد چون حتی برای این آموزش ها نیز استانداردهایی از آغاز تعریف و روی آن سرمایه گذاری نشد. نبود زیرساخت های مناسب در مدارس و نبود آموزش های لازم رعایت پروتکل باعث شد ایران بر خلاف برخی از کشورها که در این فاصله گاهی مدارسشان باز بود، درب هایش به طور کامل بسته باشد و در این میان متخصصان سازمان آموزش و پرورش استثنایی خوب می دانند که والدین بچه های استثنایی برای پی گرفتن آموزش های فرزندانشان چه ممکن است کشیده باشند و خبرها حاکی از این است که بسیاری از این دانش آموزان بعد از بازگشایی مدارس باید پایه های تحصیلی خود را تکرار کنند. اینها همان مواردی است که مسئولان درباره آن چیزی نمی گویند.
متخصصان سازمان آموزش و پرورش استثنایی خوب می دانند که والدین بچه های استثنایی برای پی گرفتن آموزش های فرزندانشان چه ممکن است کشیده باشند و خبرها حاکی از این است که بسیاری از این دانش آموزان بعد از بازگشایی مدارس باید پایه های تحصیلی خود را تکرار کنند. اینها همان مواردی است که مسئولان درباره آن چیزی نمی گویند
فعالیت های بسیاری که برای دانش آموزان استثنایی اثرگذاری کمتری داشت
دی ماه بود که سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در خصوص خدمات ویژه ارائهشده به دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد گفت: در جهت مناسبسازی فضای شاد و آموزشهای تلویزیونی متناسب برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، شورای راهبری کیفیت و نظارت دانش آموزان استثنایی را ایجاد کردیم و بر اساس برنامهریزیها و تصمیمات اتخاذشده در این شورا پایگاه ویژه دانش آموزان استثنایی را در کانال شاد تشکیل دادیم که در حال حاضر ۸۵۰ کانال با ۵ هزار سرفصل و صدها محتوا در این پایگاهها بارگذاری شده است.
حسینی افزود: تاکنون ۳۰۰ محتوا متناسب با دانشآموزان با نیازهای ویژه در رشتههای مختلف از طریق استانها در شبکه شاد بارگذاری شده است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به اینکه نرمافزار گویا برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در فاز سوم شاد راهاندازی شده است، گفت: توانمندسازی معلمان استثنایی در آموزشهای مجازی بسیار حائز اهمیت میباشد و تاکنون موفق به ارائه آموزشهای لازم در مواجهه با کودکان با نیازهای ویژه برای بیش از ۲۵ هزار و ۳۰۰ معلم و تشکیل ۸ هزار جلسه آموزشی برای اولیا دانش آموزان استثنایی در کشور شدهایم.
وی گفت: در حال حاضر ۷۲ درصد از دانش آموزان با نیازهای ویژه، ۱۰۰ درصد معلمان و ۱۰۰ درصد مراکز یادگیری در شاد حضور دارند.
حالا در حالی وارد سال ۱۴۰۰ می شویم که هنوز هم دورنمای کرونا مشخص نیست. هنوز هم راه بسته بودن مدارس برای اطمینان بخشی از سلامت جامعه اطمینان بخش ترین راه است و هنوز هم علیرغم رشد معلمان، عادت دانش آموزان و داشتن شبکه دانش آموزی اما در بستر فضای مجازی ساز و کارهای رصد و پیگیری و ارتقا و رفتن به سمت استاندارد کردن این مدل آموزش ها در دستور کار جدی نیست. در این میان علیرغم تلاش کادر متخصص سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معلمان و والدین این بچه ها اما باید درب تک تک خانه هایی که فرزندی با نیاز ویژه دارند را زد و پرسید که چه روزهایی را سپری کردید تا بتوان تصویری واقعی از این یکسال آموزش کرونایی داشت.
.... سلامت و بهداشت
*سفر و دید و بازدید در نوروز عوامل اصلی گسترش همه گیری کووید ۱۹
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: دید و بازدیدها در نوروز عاملی تهدید کننده و گسترش دهنده ویروس کرونا به خصوص از نوع جهش یافته خواهد بود و همه هموطنان ضمن توجه ویژه به این موضوع برای حفظ جان خود و خانواده به خصوص کودکان و سالمندان از میهمانی ها و دید و بازدید در نوروز جدا خودداری کنند.
دکتر علیرضا رئیسی استفاده از فضای مجازی را بهترین روش جایگزین دید و بازدیدها خواند و گفت: با رعایت این موضوع خواهیم توانست در مناسبت های بعدی و اعیاد سال های آینده عزیزان خویش را در کنار خود داشته باشیم.
رئیسی با اشاره به خریدهای نوروزی در روزهای آخر سال افزود: با توجه به تقویت زیرساخت ها در کشور طی یک سال گذشته، بهترین روش برای انجام خریدها مراجعه به فروشگاه های اینترنتی است و این اقدام باعث کاهش قابل ملاحظه ترددها و شیوع کرونا خواهد شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آماده باش کامل مراکز بهداشتی در طول نوروز ۱۴۰۰ افزود: علاوه بر تشدید بازرسی های بهداشت محیطی در طول این ایام سایر مراکز بهداشتی نیز آماده خدمت رسانی به مردم شریف ایران خواهند بود.
جزییات دارو و درمان بیماران خاص در نوروز کرونایی: رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت گفت: بر اساس سیاست ستاد ملی مقابله با کرونا شهرهای قرمز و نارنجی قابل سفر کردن نیستند. خصوصا برای بیماران خاص که نسبت به سایر افراد و بیماران سیستم ایمنی ضعیفتری هم دارند و باید دقت بیشتری کنند، پروتکلها را رعایت کنند و از سفر به شهرهای پرخطر خودداری کنند.
دکتر مهدی شادنوش افزود: مانند هر سال تدابیر کاملی برای ارائه خدمت به بیماران خاص در کشور ابلاغ شده است.
بر این اساس مراکز دیالیز برای بیماران دیالیزی طبق روال معمول خودشان در این ایام خدمات ارائه میکنند. در زمینه بیمارانی که نیازمند مراکز شیمیدرمانی هستند، به معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است که علاوه بر فعالیت مراکز دولتی ارائه خدمت در این زمینه، یکسوم از مراکز شیمیدرمانی بخش خصوصی هم باید ارائه خدمت داشته باشند.
وی افزود: مراکز تزریق فرآوردههای خونی که برای بیماران خاص ارائه خدمت میکردند، در طول تعطیلات نوروز هم موظفند طبق روال معمول خدماتشان را به بیماران ارائه دهند.
شادنوش افزود: در شهرهایی که امکان مسافرت دارد، اگر بیماران خاص خواستند که در آن شهرها خدماتشان را دریافت کنند، از قبل باید بین دانشگاه علوم پزشکی مبداء و مقصد هماهنگیهای لازم را انجام دهند.
به عنوان مثال اگر بیماران دیالیزی میخواهند سفر کنند، حتما با هماهنگی مبداء و مقصد باید برنامههایشان را هماهنگ کنند تا بتوانند خدماتشان را در آن شهرها دریافت کنند. بدون هماهنگی کافی و به امید اینکه میروند و خدمت دریافت میکنند، هرگز اقدام به سفر نکنند. با توجه به تنگناها و محدودیتهایی که وجود دارد، هم باعث زحمت خودشان میشوند و هم نظم مراکز ارائه دهنده خدمت را برهم میزنند.
وی درباره وضعیت ارائه داروهای بیماران خاص که قرار بود داروهایشان را از نزدیکترین داروخانه به محل زندگیشان دریافت کنند، گفت: این فرآیند در حال تکمیل است و اساس آن سامانه مدیریت بیماریهای نادر است که راهاندازی شده، بیماریها و ثبت بیماران در این سامانه در حال انجام است و توزیع دارو هم در داروخانههای منتخب تقریبا شکل گرفته و مرتب در حال تقویت است.
شادنوش گفت: یقینا با تکمیل فرآیند در نظر گرفته شده در آینده بیماران با زحمت کمتری برای دریافت داروهایشان مواجه خواهند بود. در حال حاضر برخی از داروها در سامانه ثبت شده است. بر این اساس برای هر شهرستانی داروخانههای منتخبی در نظر گرفته شده که به هر داروخانه هم تعدادی از کد ملیهای بیماران معرفی شدهاند و داروهایشان به صورت امانت در داروخانههای منتخب است و آن بیماران میتوانند با مراجعه به داروخانههای منتخب مشخص شده، داروهایشان را دریافت کنند.
......ورزشی
*انتظار نداشتم سهمیه پارالمپیک را از دست بدهم
تنها بانوی دونده کمبینای پارالمپیکی کشور پس از نتیجه نگرفتن در مسابقات انتخابی تیم ملی دو و میدانی برای کسب سهمیه پارالمپیک توکیو گفت: انتظار نداشتم سهمیه پارالمپیک توکیو را به راحتی از دست بدهم.
هاجر صفرزاده اظهار کرد: برای کسب سهمیه پارالمپیک توکیو بعد از بازیهای پارا آسیایی جاکارتا تمرینات خود را آغاز و هزینه سنگینی را پرداخت کرده بودم، تصور نمیکردم در آخرین مرحله انتخابی تیم ملی دو و میدانی که در کیش برگزار شد، سهمیه را به راحتی از دست بدهم.
وی گفت: تلاش من بر این بود که در آخرین مرحله انتخابی تیم ملی در دوی ۴۰۰ متر، رکوردم را تا ۵۷ ثانیه ارتقاء دهم تا سهمیه ورودی را کسب کنم، اما نمیدانم به چه دلیلی نتوانستم بیشتر از ۵۹ ثانیه بدوم. البته پیستی که در آن مسابقه دادم، پیست مناسبی نبود و چون رقیبی برای دو نداشتم سبب شد تا شرایط آن طور که انتظار داشتم، رقم نخورد.
صفرزاده با بیان این که بعد از نتیجه نگرفتن در انتخابی تیم ملی دو و میدانی دیگر انگیزهای برای ادامه تمرینات نداشتم، افزود: بعد از این که سهمیه ورودی پارالمپیک را از دست دادم دیگر روحیه و انگیزه کافی برای ادامه تمرینات خود نداشتم، اما با کمک مربیام انگیزه خود را دوباره برای حضور در مسابقات آینده پیدا کردم.
او در پایان یکی از مهمترین اهدافش را حضور پرقدرت در بازیهای پارا آسیایی 2022 چین عنوان کرد و گفت: تصمیم دارم به زودی تمرینات خود را برای شرکت در بازیهای پارا آسیایی چین شروع کنم تا در ۳ ماده دوی ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ متر بر روی سکوی قهرمانی قرار بگیرم. در جاکارتا در این ۳ ماده موفق به کسب دو نقره و یک برنز شدم، اما این بار تنها برای کسب عنوان قهرمانی تلاش خواهم کرد.
هاجر صفرزاده یکی از با استعدادترین دختران نابینای دوی سرعت و نیمه استقامتی ایران است و چنانچه به وی توجه شود و تمریناتش را به صورت مستمر ادامه دهد، می تواند سه نشان رنگارنگ در چین را برای کشورمان به ارمغان آورد.
.....حوادث
*قتل همسر به خاطر خسته شدن از بیماری اش
مرد خشمگین در حرکتی عجیب همسر همیشه بیمارش را به قتل رساند.این مرد هندی پس از دستگیری به جرم قتل همسرش بیان کرد که دیگر از معالجه و بیماری همیشگی اش به قدری خسته شده که تصمیم به قتلش گرفته است.
قاتل که مردی ۴۵ ساله و بیکار است می گوید: دیگر تحمل بیماری و معالجات پزشکی همسرش را در منطقه "ماهاراشترا" هند نداشته است. گزارش های پلیس هند نشان میدهد که متهم شبانه با چاقو به جان همسرش افتاده و سپس لباس های آغشته به خونش را در همان نزدیکی خانه اش پرت کرده و جسدش را نیز رها کرده است.
با پیدا شدن لباس های خونین و جسد زن ماموران پلیس همسرش را به جرم قتل بازداشت کردند. اطلاعات پلیس نشان می دهد همسر این مرد ظرف چند سال گذشته به تومور مغزی مبتلا شده و تحت درمان بوده است و مسئولیت نگهداری از وی بر عهده شوهرش قرار داشته که صبرش تمام شده و او را کشته است.
حمله یک مار به نگهبان باغ وحش
ویدئوی حمله یک مار به نگهبان باغ وحشی در کالیفرنیای آمریکا بیش از ۸,۹ میلیون بار در فضای مجازی دیده شد. نگهداری از مارهای سمی وغول پیکر باغ وحش کالیفرنیا بر عهده نگهبانی با تجربه به نام "جی بروور" است .
روز گذشته جی در حال بیرون کشیدن یک مار از جعبه اش برای انتقال این حیوان به بخش دیگری از باغ وحش بوده که با حمله مار غول پیکر روبرو شد. در ویدئویی که وی از خود منتشر کرده نشان می دهد که وقتی "جی " برای یک لحظه کوتاه نگاهش را از مار بر می دارد این حیوان به قدری باهوش است که با پرشی ناگهانی سعی دارد تا سر "جی " را میان آرواره هایش بگیرد اما بسیار با تجربه و خوش شانس است که به موقع خود را کنار کشیده و از مار فرار می کند.به گقته "جی " حتی با تجربه ترین افراد نیز می توانند مورد حمله مارها و دیگر حیوانات قرار بگیرند به همین دلیل باید هنگام رودر رو شدن با یک مار حواستان همیشه به چشم های مار بوده و در چشمانش نگاه کنید تا بتوانید به موقع فرار کنید.