به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا حمید حسینی در برنامه اینستاگرامی انجمن علمی شهرسازی دانشگاه فردوسی در خصوص شهر همگان، شهر بدون مانع اظهار کرد: انجمن حامیان شهر بدون مانع از ابتدای سال ۹۲ فعالیت خود را در قالب تشکل غیر دولتی انجام داد و سعی کردیم که مطالبهگری و فعالیتهای خود را بدون هیچگونه ملاحظات سیاسی و دموکراسی اداری که وجود دارد، حذف کنیم و برنامهها و اقدامات خود را انجام دهیم. وی افزود: همچنین سعی کردیم انجمن خاص معلولان نباشد و به گونهای اهداف خود را پیش ببریم که افراد در رشتههای عمران، ترافیک و... به ما کمک کنند و به نوعی فعالیت خود را در کنار انجمن ادامه دهند. ما شهری میخواهیم که قابل دسترس برای همه افراد باشد و به این دلیل از افراد متخصص بدون معلولیت خواستیم که در انجمن مشغول به فعالیت باشند و با ما همکاری کنند.مدیر عامل انجمن حامیان شهر بدون مانع خراسان رضوی عنوان کرد: شهر بدون مانع شهری قابل دسترس برای همه افراد صرف نظر از سن و جنس است. متاسفانه بسیاری از کودکان ما نمیتوانند از فضای شهری و پارکها استفاده کنند و عمدتا برای قشر خاصی طراحی شده است. گاهی اوقات بانوان در فضای شهری نمیتوانند تردد کنند، به این خاطر که بعضی از فضاهای شهری به گونهای طراحی شده که تنها مردان میتوانند استفاده کنند و حتی فضای شهری برای بانوانی که باردار هستند، وجود ندارد.میزان توانایی همه افرادی که در جامعه حضور دارند و زندگی میکنند، شبیه به هم نیست و ممکن است از نواحی مختلف دچار آسیب باشند.حسینی در خصوص کیفیت پیادهروهای شهری خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته اتفاقات خوبی رخ داده و شاهد هستیم که در سطح معابر و فضاهای شهری پروژههای پیادهروسازی تبدیل به نهضت و جریان شده است. در دهههای گذشته بسیاری از افراد دارای معلولیت و افراد دیگر پیگیری میکردند که پیادهروها مناسبسازی شود و اکنون در سطح شهر مشهد پروژههایی در زمینه مناسبسازی معابر رقم خورده است. همچنین برای مناسبسازی تقاطعها، عابر پیاده و... اعتبارات خوبی اختصاص پیدا کرده است. وی اضافه کرد: در قانون پیشبینی شده که شهرداریها موظف هستند از دادن پروانه به ساختمانهایی که رعایت معلولان را نمیکنند، جلوگیری کنند و گاهی اوقات این اتفاق رخ نمیدهد.مدیر عامل انجمن حامیان شهر بدون مانع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مناسبسازی محلهای عبور عابر پیاده، تقاطعها و طراحیهایی مانند مناسبسازی گذرگاهها از جمله اتفاقات خوب است. سازمان حمل و نقل ترافیک و شهرداری مشهد پیگیر اجرای پارکینگهای خودروی ویژه معلولان است. وی بیان کرد: در سطح شهر حمل و نقل عمومی مناسبسازی و به ناوگان حمل و نقل اضافه شد اما گاهی در کنار این مناسبسازی که در اتوبوسرانی اتفاق افتاده، این را به صورت کامل و مناسب ارائه ندادند و رانندگان اتوبوسرانی باید آشنایی کامل برای کمک به معلولان را داشته باشند و بدانند که چه اقداماتی را متناسب با معلولیت افراد انجام دهند اما گاهی اوقات شاهد هستیم که ایستگاههای اتوبوس ساخته شده و مناسبسازی صورت نگرفته و ضوابط معلولان رعایت نشده است. بنابراین باید با امکاناتی که در اختیار داریم حداکثر استفاده را بهره ببریم.حسینی اظهار کرد: باید عابربانکها و موارد دیگر که متناسب به قد و قامت افراد نیست، فکری شود و متناسب با شرایط افراد معلول امکاناتی در سطح شهر برای راحتی آنها اختصاص دهند.مدیر عامل انجمن حامیان شهر بدون مانع خراسان رضوی افزود: مولفه دیگری برای معلولیتهای حسی و حرکتی وجود دارد و فردی که کم بینا یا نابینا است، باید از ایمنی کافی برخوردار باشد. متاسفانه این موضوع در سطح شهر رعایت نمیشود و مشکلات زیادی برای این افراد به وجود آمده که حتی منجربه از دست رفتن جان آنها شده است.