عناوین امروز: ابلاغ اعتبار بیش از 210 میلیارد ریال به مدارس استثنایی کشور - زیباکلام: جرثقیل هم نمیتواند بخشی از آن ۲۴ میلیون نفری را که به اصلاح طلبان رأی دادند پای صندوق بیاورد - مظنه یک استوری یا پست اینستاگرامی تبلیغاتی چند؟ - شهریه ی دانشجویان معلول, سرگردان در راهرو های بهزیستی و دانشگاه آزاد - مهارت ارتباطی "همدلی" - ورزش نابینایان به استفاده از ظرفیت سایر هیأت ها نیاز دارد - با سیم شارژر مادرم را خفه کردم
روزنامه «ایران سپید»
دوشنبه 17 شهریور 1399
18 محرم 1442
7 سپتامبر 2020
سال بیست و چهارم شماره 6506
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وبسایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره......
ابلاغ اعتبار بیش از 210 میلیارد ریال به مدارس استثنایی کشور
زیباکلام: جرثقیل هم نمیتواند بخشی از آن ۲۴ میلیون نفری را که به اصلاح طلبان رأی دادند پای صندوق بیاورد
مظنه یک استوری یا پست اینستاگرامی تبلیغاتی چند؟
شهریه ی دانشجویان معلول, سرگردان در راهرو های بهزیستی و دانشگاه آزاد
مهارت ارتباطی "همدلی"
ورزش نابینایان به استفاده از ظرفیت سایر هیأت ها نیاز دارد
با سیم شارژر مادرم را خفه کردم
............ویژه
* ابلاغ اعتبار بیش از 210 میلیارد ریال به مدارس استثنایی کشور
معاو وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در طول هفته گذشته و به منظور بازگشایی مطلوب مدارس استثنایی کشور در مجموع بیش از 210 میلیارد ریال اعتبار به استان ها ابلاغ شد
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی با اعلام این خبر اظهار داشت: این اعتبارات شامل 50 میلیارد ریال جهت سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزی، 50 میلیارد ریال سرانه بازگشایی مدارس، 30میلیارد ریال اعتبار خدمات توانبخشی و نزدیک به 7 میلیارد ریال سرانه تجهیزات کمک آموزشی و 75 میلیارد ریال هم جهت عوامل اجرایی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است.
وی افزود: با توجه به فعالیت پایگاه های سنجش و افزایش انگیزه کارکنان 2 هزار و 200 پایگاه مبلغ 75 میلیارد ریال بابت حق الزحمه عوامل اجرایی این طرح اختصاص یافته است.
حسینی با تأکید بر اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان باید پوشش 99 درصدی را محقق کند اظهار داشت: پایگاه های سنجش برای تحقق این امر تا مهر ماه فعال خواهند بود و با توجه به شرایط پایگاه ها و رعایت پروتکل ها هر پایگاه نباید بیش از 20 نفر را پذیرش نماید.
وی افزود: پایگاه ها می توانند در شیفت عصر و روزهای پنج شنبه و جمعه نیز فعال باشند و در سال جاری نیز یک پایگاه سنجش دائمی با اتاق آکوستیک در هر استان راه اندازی خواهد شد.
حسینی با اشاره به اینکه مهمترین کارکرد برنامه سنجش علاوه بر حفظ سلامت دانش آموزان و پیشگیری از بیماری و معلولیت ها، جایدهی مناسب در نظام مدرسه است اظهار داشت: برای مداخلات بهنگام و طلایی باید سنجش به سال های پایین تر انتقال یابد تا در انجام مداخلات حرفه ای بیش از پیش موفق باشیم.
* آموزش های والد محور، بسته های آموزشی و طرح دستیار معلم در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم نواخته شدن زنگ مدارس استثنایی شهر تهران گفت: آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش های والد محور، تولید بسته های آموزشی و ارسال آنها به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را در دستور کار قرار داده است.
دکتر مجید هداوند در مراسم آیین بازگشایی مدارس در جمع معلمان و دانش آموزان مجتمع دخترانه استثنایی نظام مافی شهر تهران اظهار داشت: یکی از شاخص های بحران به صورت عام ، غافلگیری و ظهور یک وضع جدید است و با همه گیری کرونا تقریباً هیچ کشوری در دنیا نبود که آمادگی با این بحران را از قبل داشته باشد و بر اساس آمار و ارقام مبتلایان و کشته شدگان و به شکل برنامه ریزی نشده تعطیلی مدارس فی البداهه بود.
وی با بیان اینکه در آموزش از راه دور، مجازی و آموزش تلویزیونی رایج شده بر اساس بررسی ها و آمار یونسکو ۴۰ درصد دانش آموزان دنیا توانستند از این نوع آموزش بهرمند شوند ، تصریح کرد: ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی دسترسی به رایانه نداشتند و ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند.
هداوند افزود: ۵۶ میلیون نفر هم تحت شبکه موبایلی نیستند و از ۲۰۴ کشور اصلی ۱۹۱ کشور مدارس را به طور کامل تعطیل کردند.
وی در ادامه گفت: بحث آموزش از راه دور در خیلی از کشورها و آموزش مجازی و الکترونیک از سال ۲۰۰۴ شروع شده بود که اینها مشکلات کمتری داشتند.
هداوند با اشاره به این مطلب که وزارت آموزش و پرورش از روزهای نخست شبکه تلویزیونی آموزش را راه اندازی کرد، بیان داشت: برخی از گروه های ما از جمله دانش آموزان کم توان ذهنی قادر به استفاده نبودند و زیر نویس یا مترجم اشاره نداشتند. معلمان و سایر همکاران خودشان اقدام به تشکیل گروه های مجازی کردند و بیش از ۱۰ هزار گروه مجازی تشکیل شد و همچنین مراکز مشکلات یادگیری و مشاوره بیش از ۹۱ هزار نفر از اولیاء را آموزش تلفنی ارائه دادند
وی با بیان اینکه ابتدا ۷ استان پایگاه مجازی آموزش راه اندازی کردند، تأکید کرد: پایگاه اطلاع رسانی سازمان برخی محتواها و سامانه ها راه انداری شد تا به شبکه شاد رسیدیم .
هداوند همچنین بیان کرد: از قبل از شیوع بیماری کرونا طرح آموزش مجازی دانش آموزان جسمی حرکتی شدید و آموزش از راه دور، در ۶ استان آغاز شده بود که با خرید تجهیزات این طرح را ادامه دادیم.
وی با اشاره به این مطلب که کانال ویژه خبری در شبکه شاد راه اندازی شد افزود: حداقل ۵ بخشنامه و شیوه نامه در زمینه ارائه راهنما ارسال شده است و کانال محتوا نیز با بیش از ۸۲۱ زیر شاخه جهت کلیه دوره ها و پایه ها راه اندازی شد.
هدواند در خصوص پویش تولید محتواهای آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: با بیش از ۴ هزار و ۹۱۶ موضوع درسی و قریب به ۲۹۴ عنوان کتاب، ۶۰ موضوع مشکلات یادگیری و ۱۶۳ عنوان موضوع توانبخشی با همکاری استان ها در حال تدوین و تهیه محتواست.
هداوند ادامه داد: پروژه مهر با همکاری وزارت و صدور بخشنامه به استان ها در خصوص ساماندهی ، سلامت دانش آموزان توزیع کتب، ثبت نام اعلام شد.
وی حضور آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته در بخش های مختلف اینگونه اعلامکرد: ۱۰۰ درصد مدارس ، ۷۴ درصد معلمان ، ۸۶ درصد کلاسهای درس و ۵۱ درصد دانش آموزان حضور داشتند.
وی تأکید کرد: آموزش و پرورش استثنایی کشور، آموزش های والد محور و بسته های آموزش و ارسال به درب منازل و طرح ابتکاری دستیار معلم را نیز در دستور کار قرار داده است.
هداوند در خصوص برنامه های سال ۹۹ بیان داشت: بسته های تحولی، مدرسه انطباقی و مداخله به هنگام طلایی، نهضت زبان اشاره برای ۴ هزار نفر از معلمان و دستگاه های مرتبط، آموزش خط بریل برای یک هزار نفر ، آموزش معلمان مبتنی بر مهارت های چندگانه و طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش از جمله این برنامه هاست.
وی همچنین از ایجاد سامانه ندای همراه برای پاسخگویی به نیاز های اولیاء ، معلمان و دانش آموزان تلفیقی فراگیر خبر داد.
شایان ذکر است در این مراسم شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به جامعه بزرگ آموزش و پرورش،همکاران شاغل در مدارس استثنایی،دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده هایشان، ابراز امیدواری کردند در سال تحصیلی جدید و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی در کمال آرامش و سلامتی در مسیر تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه گام برداریم
وی با اشاره آمادگی کلیه مدارس جهت حضور دانش آموزان بر اساس پروتکل های اعلامی، به تلاش و همت معلمان مدارس استثنایی در سال تحصیلی گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا،گزارش کوتاهی از عملکرد آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در برنامه های آموزشی،تربیتی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه نمود.
رئیس اداره استثنایی در ادامه گفت:بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری"مدظله العالی" معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و ما در مجموعه خود شاهد فداکاری های معلمان مدارس استثنایی بودیم که ثابت کردند"آموزش تعطیل نیست" و با تلاش بی وقفه در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه از هیچ کوششی دریغ نکردند.
کریمی در پایان پیام خود را در خصوص بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی قرائت نمود.
............اخبار روز
* زیباکلام: جرثقیل هم نمیتواند بخشی از آن ۲۴ میلیون نفری را که به اصلاح طلبان رأی دادند پای صندوق بیاورد
صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت:
وضعیت اصلاحطلبان شباهت به بیماری پیدا کرده که عدهای برای نجاتش به او تنفس مصنوعی میدهند تا برای انتخابات سال آینده زنده نگهش دارند.
رأیدهندگان طیف اصولگرا (از طرفداران محمود احمدینژاد تا جبهه پایداری، اصولگرایان میانهرو تا اصولگرایان رادیکال) همه تکلیفشان روشن است و «دقیقهنودی» ندارند؛ بنابراین «دقیقهنودی»ها شامل بدنه اجتماعی اصلاحطلبان هستند.
بههمینخاطر هم هست که پدیده «صفهای طولانی» در ساعات پایانی اخذ رأی معمولا در شهرهای بزرگ و عمدتا هم در مناطق مرفهنشینتر آنها اتفاق میافتد. اصلاحطلبان امیدوارند شاید مناظرهها بتواند جرقهای بزند.
اگر تغییر و تحول خاصی اتفاق نیفتد و با همین فضای سنگین شهریور ۱۳۹۹ وارد خرداد ۱۴۰۰ بشویم، جرثقیل هم نمیتواند حتی بخشی از آن ۲۴ میلیون را به پای صندقهای رأی بیاورد.
* ممنوعیت دریافت کمک مالی از خانوادهها برای تأمین تجهیزات بهداشتی مدارس
مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش:
مدارس اجازه ندارند که به اجبار اخذ وجهی از خانوادهها برای تأمین تجهیزات بهداشتی مدارس داشته باشند.
خانوادهها در صورت مشاهده اخذ وجه اجباری مدرسه از آنها میتوانند با مراجعه به ستادهای نظارت منطقه و استان یا مراجعه به سایت shekayatmedu.ir این موضوع را اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.
* نتایج بازدید از خوزستان به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار می گیرد.
قالیباف گفت: نتایج نظارت میدانی از خوزستان به صورت آنلاین در دسترس مردم قرار میگیرد
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که بررسی مسائل و مشکلات خوزستان از حدود ۶ هفته پیش با مشارکت نمایندگان استان آغاز شده بود، گفت: نتایج تصمیمات نظارت میدانی به طور شفاف و با جزئیات اجرایی به زودی در سایت مجلس بارگذاری خواهد شد.
* با کسی تعارف نداریم
وزیر ارتباطات گفت:
ایرانسل مبالغ گرانفروشی شده را به بیش از یک میلیون مشترک خود، بازگرداند
همراه اول هم طی نامهای اعلام کرده است که این هفته اقدام میکند و از کاربرانش دلجویی میکند
در حقوق مردم با کسی تعارف نداریم.
* سخنگوی صنعت برق کشور: برق مراکز آموزشی به دلیل بدهی قطع نمی شود
* ترامپ، خواستار اخراج یکی از خبرنگاران شبکه فاکس نیوز شده و درباره این شبکه خبری گفته است: "فاکسنیوز" هم از دست رفت!
* پژوهشگران آلمانی، میکرورباتهایی ابداع کردهاند که میتوانند خود را از سلولهای ایمنی پنهان کنند تا دارورسانی را به صورت کارآمد در بدن انجام دهند.
* آغاز تحویل ۱۴ هزار مسکن مهر پردیس
مدیر عامل عمران شهر جدید پردیس:
۱۴ هزار نفر مالک مسکن مهر از امروز برای دریافت دفترچه اقساط و تحویل واحد به بانک معرفی میشوند.
امسال ۹۵ درصد از واحدهای مسکن مهر را تحویل میدهیم و فقط ۵ درصد باقی میماند که واحدهایی است که به تازگی ساخت آنها شروع شده است.
در حال حاضر واحدهای مذکور در مرحله فنداسیون قرار دارند و خرید و فروش آنها قانونی است./تسنیم
* مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران:
برخی خانوادههای مناطق کمتر برخوردار توان خرید ماسک برای دانشآموزان را ندارند
خانوادهها بشدت نگران دانشآموزانشان هستند
وضعیت مدارس دولتی جنوب تهران نامناسبتر است
این مدارس درتامین امکانات دسترسی دانشآموزان به تبلت و کامپوتر مشکلاتی دارند/ایسنا
* ۵۰۰ نخبه ایرانی امسال به کشور باز میگردند
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهور: ۵۰۰ نخبه کشورمان از ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان به کشور بازخواهند گشت تا اندوختههای علمی خود را در راستای پیشرفت ایران به کار گیرند.
............گزارش روز
* مظنه یک استوری یا پست اینستاگرامی تبلیغاتی چند؟
این روزها اینستاگرام یکی از منابع کسب درآمد و شهرت به حساب میآید که از کمپانیهای معروف سامسونگ و نایک گرفته تا شهروندان عادی درآن فعالیت میکنند.
بلاگرهایی که در اینستاگرام فعالیت میکنند جدا از شهرتی که به دست میآورند به کسب درآمد نیز می پردازند یا به طور صحیح از شهرتی که به دست آوردهاند کسب درآمد میکنند چراکه وقتی یک بلاگر در مورد محصولی نظر می دهد، از آن جایی که مردم به بلاگر محبوب خود اعتماد بیشتری دارند، آن محصول مورد توجه آن ها قرار می گیرد.
همچنان که بلاگری در دنیا به یکی از پرطرفدارترین شغل ها تبدیل شده است در ایران نیز رشد بلاگرهای موفق سرعت گرفته است؛ بلاگرهایی که در زمینه های طنز، فرهنگی، گردشگری و یا اجتماعی فعالیت می کنند و در موارد اندک حتی توانسته اند به عرصه رسانه ای و حتی شبکه های ملی نیز راه پیدا کنند.
براساس گزارش های میدانی درآمد بلاگرهای موفق در ماه به چند صد میلیون تومان می رسد چراکه هزینه هر استوری تبلیغاتی در صفحه این اشخاص از ۵ میلیون تومان شروع می شود و تا ۱۰ میلیون تومان بالا می رود.
جدا از استوری های تبلیغاتی تعدادی از برندها برای تبلیغ برند خود از شهرت این بلاگرها نیز استفاده می کنند به گونه ای که طبق گفته یکی از بلاگرهای ایرانی تبلیغ یک برند خاص مثل برند مبلمان گاهی برای صاحب آن برند ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه ایجاد می کند اما شرایط قرارداد تبلیغ یک برند در بین بلاگرهای مختلف متفاوت است گاهی عده ای از بلاگرها برای درست کردن یک تبلیغ و قرار دادن سه پست از آن تبلیغ در صفحه خود ۵۰ میلیون تومان می گیرند و گاهی نیز ممکن است تعداد پست ها بیشتر و یا دستمزد افزایش یابد.
یکی از بلاگرهای ایرانی که نسبتا تعداد دنبال کننده های آن در اینستاگرام پایین بود در خصوص درآمد خود به خبرآنلاین گفت:" من که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در اینستاگرام دنبال کننده دارم به طور میانگین ماهانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان از این راه کسب درآمد می کنم اما درآمد من ثابت نیست و ممکن است یک ماه درآمد من به ۳۰۰ میلیون تومان برسد اما ماه بعد ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشم."
این روزها اینستاگرام نه تنها روشی برای کسب درآمد بلاگرهای معروف است بلکه شهروندان عادی که تنها کمی دنبال کننده های آنها بیشتر از سایر افراد در اینستاگرام است نیز از این طریق کسب درآمد می کنند؛ هرچند درآمد آن ها به درآمد بلاگرهای معروف نمی رسد اما برای گذران زندگی کافی است و در اکثر مواقع درآمد آنها بیشتر از کارمندان و یا کارگران است.
یکی از این شهروندان عادی که صفحه آن در اینستاگرام تنها ۲۰ هزار دنبال کننده دارد در خصوص درآمد خود به خبرآنلاین گفت:" من برای هر پست تبلیغاتی ۱ میلیون تومان و برای هر استوری تبلیغاتی نیز ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کنم و میتوان گفت به طور میانگین ماهانه ۷ میلیون تومان درآمد دارد."
یکی دیگر از این افراد که تنها ۹ هزار دنبال کننده در اینستاگرام خود داشت به خبرنگار خبرآنلاین گفت:" مقدار پولی که شما برای گذاشتن یک استوری در صفحه خود دریافت میکنید بستگی به تعداد بازدیدکنندههای شما دارد و نرخ معمول برای هر هزار بازدیدکننده ۱۰۰ هزار تومان است اما در این بین برخی دستمزد کمتری دریافت میکنند تا آگهی بیشتری بگیرند و برخی نیز آنقدر معروف هستند که نرخ مصوب را بشکنند و من نیز برای قرار دادن هر پست تبلیغاتی در صفحه خودم ۵۰۰ هزار تومان و برای هر استوری تبلیغاتی نیز ۵۰ هزار تومان دریافت می کنم و به طور میانگین درآمد من ماهیانه بین ۴ تا ۵ میلیون تومان است."
بررسی های میدانی حاکی از آن است که عده زیادی از بلاگرهایی که در اینستاگرام فعالیت می کنند در دنیای واقعی شغل نسبتا مناسبی داشتند اما خروج از آن شغل و پرداختن به شغل بلاگری برای آن ها نه تنها در آمد بیشتر بلکه شهرت را نیز به ارمغان آورده است.
بر این اساس شیوع کرونا وضعیت شغلی این افراد را با تغییری مثبت مواجه کرده است. منبع خبرآنلاین
..............پرونده
* اما و اگر های پرداخت شهریه ی دانشگاه معلولان, در گفت و گو با مسئولان سازمان بهزیستی
شهریه ی دانشجویان معلول, سرگردان در راهرو های بهزیستی و دانشگاه آزاد
پرداخت شهریه ی دانشجویان معلول مخصوصاً دانشگاه آزاد از طرف سازمان بهزیستی, در یکی دو سال اخیر, تبدیل به یک معضل شده است. این معضل مخصوصاً در دو ترم گذشته, یعنی پاییز و بهار 98-99 به اوج خود رسید و تغییر در پرداخت شهریه های دانشجویان باعث شد موضوع امتحان دانشجویان در تهران و دیگر استان ها با مشکلاتی مواجه شود. کرونا هم که از راه رسید و این مشکلات دو برابر شد.
حالا مسئولان سازمان تصمیم گرفتند پرونده های دانشجویان را به دو معاونت توانبخشی و اجتماعی واسپاری کنند تا به شکلی تخصصی پیگیری شوند. نتیجه ی این پیگیری ها بحث مالیست که باید آن هم در قسمت مالی انجام بگیرد و خروجی این ها, یعنی فرایند پرداخت, از طریق مرکز ارتباطات, اطلاعات و تحول اداری سازمان صورت خواهد گرفت.
با وجود این, به نظر می رسد مشکلات هنوز حل نشده است. «ما مراجعه کردیم به بهزیستی مشهد برای گرفتن نامه ای که هر ترم باید به امور مالی و اداره درآمد و شهریه های دانشگاه ارائه دهیم تا اجازه ی انتخاب واحد بدهند و مانعی مثل پرداخت شهریه ی ثابت را لحاظ نکنند. نامه ای به ما ندادند و اعلام کردند موضوع تا 15 شهریور سال جاری حل خواهد شد. حال آنکه این تاریخ, دقیقاً تاریخ شروع کلاس های دانشگاه است.» صحبت های سجاد آریانفر از مشهد بود در خصوص بلاتکلیفیش پیرامون ثبت نام و انتخاب واحد ترم جدید.
باید پول را به دانشجو بدهیم تا شهریه اش را خودش بپردازد
ایران سپید در پیگیری های خود, به معاونت توانبخشی رسید. محمد نفریه, معاون توانبخشی سازمان بهزیستی پاسخ پرسش های ما را به محمد رضا شهبازی, مدیر کل دفتر توانمند سازی سازمان محول کرد: «سال گذشته تفاهمنامه ی جدیدی با دانشگاه آزاد منعقد شد که بر پایه ی ماده ی دوی قانون حمایت از معلولین و آیین نامه ی اجرایی این تفاهمنامه امضا و منعقد شد. موارد پرداختی به دانشگاه درباره ی دانشجویانی که برای ادامه ی تحصیل معرفی شده بودند, پرداخت شد. منتها ادامه ی فرایند کار به خوبی پیش نرفت. به این صورت شد که دانشگاه آزاد, مبالغی که به صورت متمرکز پرداخت شده بود, بین واحد های خودش توزیع نکرد. از طرفی, تفاهمنامه را که منعقد شده بود, به واحد هایش ابلاغ و ارسال نکرد. حد اقل آنچه ما از واحد های دانشگاه آزاد اطلاع داریم, این است. در نتیجه ادامه کار به صورت متمرکز دچار چالش شد. خود ما با این روش مخالفت کردیم؛ چون از یک طرف دانشجو با مشکل مواجه است و با پاسخ هایی مثل عدم پرداخت شهریه و عدم امکان انتخاب واحد رو به رو می شود؛ از طرف دیگر ما پول را به حساب دانشگاه واریز کرده ایم.»
شهبازی معتقد است بهترین راه, گذاشتن پول در اختیار خود دانشجوست تا شخصاً با دانشگاه طرف باشد: «به نظر من باید پول را در اختیار دانشجو بگذاریم تا خودش با دانشگاه طرف باشد و بتواند مسائل مالیش را با دانشگاه تصفیه کند. در این صورت هم احترامش حفظ می شود و هم ما به شکل کلان درگیر این ماجرا نخواهیم بود.»
شهبازی در ادامه به جلسه ای که با مسئولان دانشگاه داشتند اشاره می کند: «جلسه ای با مسئولان دانشگاه آزاد داشتیم. در آن جلسه مسئولان دانشگاه اظهار کردند که باید بهزیستی معوقات دو ترم گذشته را بپردازد تا کار دوباره به جریان بیفتد. از این طرف ما گفتیم شما باید پولی که ما پرداخت کرده بودیم, به واحد هایتان اعلام و توزیع می کردید تا حد اقل آن ها در جریان باشند که ما پول واریز کردیم و دانشجویان ما دچار مشکل نمی شدند. قرار شد کار گروه هایی تشکیل شوند و موضوع به شکل تخصصی بررسی شود تا هرچه سریعتر حل شود. اگر بدهی به شکل مستند وجود دارد, تلاش کنیم آن را بپردازیم. خود من همچنان با پرداخت متمرکز موافق نیستم و معتقدم این شکل پرداخت مشکل ایجاد می کند.»
مدیر کل دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی در پاسخ به پرسش ایران سپید پیرامون بدهی های دو ترم گذشته اظهار می دارد: «ملاک عمل ما همین دو ترم گذشته است. چالشی هم که با دانشگاه آزاد داریم در همین زمینه است. آن ها تأکید می کنند که بدهی های قبل از این دو ترم را هم باید بپردازیم. حال آنکه ما درباره ی ترم های قبلی بدهکار نیستیم. بر اساس بودجه ای که داشتیم, شهریه های ترم های قبل را –بخشی که مربوط به ما بود- پرداختیم. مانده آن بخش که بر عهده ی خود دانشگاه آزاد است که باید بپردازد و می تواند برای پرداخت بخش مربوط به خودش, از صندوق رفاه وام بگیرد. بنا بر این ما نمی توانیم در بحث پرداخت به سنوات قبل برگردیم؛ چرا که اگر برگردیم, مشکل و چالش بزرگتری ایجاد خواهد شد. نتیجتاً فکر نمی کنم در پرداخت این دو ترم مشکلی وجود داشته باشد. در صورت معرفی دانشجویانی که در طول دو ترم گذشته بدهکار شده اند و طی مراحل اداری, بدهی هایشان پرداخت می شود.»
به امید خدا امسال دانشجویان بدون هیچ مشکلی ثبت نام می کنند.
............آموزشی
* مهارت ارتباطی "همدلی": درک صحیح و درست از شناخت و عاطفه دیگران به نوعی مهارت همدلی و در مقابل ناتوانی در فهم احساسات دیگران، کمبود در هوش هیجانی است یعنی هوش هیجانی به معنای شناخت و کنترل عواطف و هیجانهای خود و دیگران است، هنگامی که بتوان در موقعیت های مختلف احساساتی چون ترس و نگرانی، خشم عصبانیت و غم و شادی دیگران را تشخیص داد در این صورت می توان اذعان کرد در مهارت همدلی که یکی از راه های ارتباط برقرارکردن با دیگران در زندگی است، گام گذاشته ایم.
در حالی که چند ماهی است که ویروس کووید 19 با توجه به سرعت شیوع آن زندگی بیشتر افراد جامعه را سرشار از استرس و اضطراب و هیجانات کاذب کرده، نیاز به کسب مهارت همدلی در برقراری ارتباط موثر با دیگران و از طرفی کمک به هم نوع لازم و ضروری به نظر می رسد. درک احساسات دیگران یک توانایی اکتسابی است که لازمه آن آموزش و بهره برداری از روش های مناسب است و از این رو فرد یا افرادی که با دیگران ابراز همدلی میکنند علاوه بر کسب احترام و محبوبیت در اجتماع، اعتماد به نفس بیشتری نیز نسبت به دیگران بدست می آورند.
برای شناخت عاطفی و احساس دیگران، خودآگاهی شرط لازم همدلی است. فردی که احساسات و روحیات خود را نشناسد در همدلی با دیگران ناتوان و منفعل عمل خواهد کرد زیرا ناتوانی در درک احساسات دیگران یک کمبود در هوش هیجانی یا هوش احساسی به شمار می رود.
برای تقویت همدلی در میان افراد جامعه باید به سخنان دیگران گوش داد، سخنان و احساسات آنان را منعکس کرد، به سرعت نباید به نصیحت و یا قضاوت دیگران پرداخت، بر روی یک موضوع یا قشر خاص نباید تمرکز یا تعصب داشت و تعادل را در همدلی با تمام افراد جامعه رعایت کرد.
همدلی یک مهارت ارتباطی بسیار مهم است که همه افراد جامعه حتی کودکان نیز باید آن را بیاموزند. فردی که در دوره کودکی شخصیتش با همدلی و کمک به دیگران شکل نگرفته بطور حتمی در بزرگسالی به سختی می تواند خود را جای دیگران قرار دهد.
از طریق کسب احساسات اعضای خانواده و راههای کمک به دیگران می توان مهارت همدلی را در میان کودکان تقویت و به نوعی آنان را بطور غیرمستقیم آموزش داد. فرد یا افرادی که نیازمند همدلی با دیگران هستند اما توان بیان یا ابراز آن را ندارند می توانند با مراجعه به مشاور و بهره مندی از روانشناس مجرب، ضمن بیان سخن و احساسات خود، راههای مهارت همدلی را که یک روش ارتباطی بسیار مهم است، بیاموزند.
.............ورزشی
* ورزش نابینایان به استفاده از ظرفیت سایر هیأت ها نیاز دارد
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز، استفاده از ظرفیت و توان سایر هیأت ها برای کمک به ورزش نابینایان و کم بینایان را مهم ارزیابی کرد.
امیر غفرانی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز با حضور در مجمع انتخاباتی هیأت ورزشهای نابینایان و کم بینایان با اشاره به مسئولیت سنگین رئیس منتخب هیأت اظهار کرد: خواسته هایی که ورزشکاران نابینا و کم بینا دارند کاملاً به حق است و همه ی ما مسئولیت و وظیفه سنگینی در این خصوص داریم. وی افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، برنامه ریزی صحیح و بهره مندی از نیروهای توانمند و مجرب از نکاتی است که رئیس منتخب می بایست برای توسعه هیأت در دستور کار خود قرار دهد.
غفرانی به تعدد رشته های ورزشی در هیأت نابینایان و کم بینایان اشاره کرد و گفت: تعدد رشته های ورزشی کار در ورزش نابینایان و کم بینایان را ویژه کرده و این هیأت برای رفع مشکلات به استفاده از ظرفیت و توان سایر هیأت ها نیاز دارد.
وی ادامه داد: قطعاً مربیان رشته های مختلف ورزشی به کار با ورزشکاران نابینا و کم بینا و خدمت رسانی به این عزیزان افتخار می کنند.مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان البرز همچون گذشته در کنار فدراسیون، حامی و پشتیبان هیأت ورزشهای نابینایان و کم بینایان خواهد بود.
* علیرضا ایزدی به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان شنای نابینایان منصوب شد
طی حکمی از سوی محمدرضا مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان و کم بینایان علیرضا ایزدی به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان شنای نابینایان در بخش آقایان منصوب شد.
............حوادث
* با سیم شارژر مادرم را خفه کردم
ظهر جمعه ۱۴ شهریور دختر نوجوانی وحشت زده و گریان با اورژانس تماس گرفت و گفت: «مادرم در آشپزخانه افتاده و بیهوش شده است لطفاً هر چه سریعتر به ما کمک کنید.»
دقایقی بعد وقتی امدادگران اورژانس خود را به خیابان پیروزی و طبقه سوم ساختمان محل زندگی این دختر رساندند در آشپزخانه با زنی ۴۰ ساله روبهرو شدند که روی زمین افتاده بود و نفس نمیکشید. دختر این زن به آنها گفت: من در اتاقم بودم که صدای افتادن مادرم را شنیدم وقتی بالای سرش رسیدم بیهوش بود خیلی ترسیدم و با اورژانس تماس گرفتم.
اما امدادگران دریافتند زن جوان جان باخته است و آثار کبودی دور گردنش باعث شد تا به موضوع مشکوک شده و به پلیس خبر دهند. بدین ترتیب دقایقی بعد مأموران کلانتری ۱۲۱ سلیمانیه در محل حاضر شده و با توجه به مشکوک بودن مرگ زن جوان بلافاصله به بازپرس کشیک ویژه قتل خبر دادند. حدود ساعت ۳ و نیم بعد از ظهر بود که بازپرس مصطفی واحدی از شعبه یازدهم دادسرای جنایی به همراه کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی راهی محل شدند. نخستین بررسیها نشان میداد که حدود ۹ ساعت از مرگ این زن گذشته و اظهارات دخترش مبنی بر اینکه حدود ساعت ۲ ظهر این اتفاق رخ داده، صحیح نیست. از طرفی وجود شیارهایی روی گردن زن جوان و آثار خفگی او فرضیه ارتکاب قتل را پررنگ کرد.
دختر مقتول، اما در تحقیقات گفت: دیشب با مادرم درگیری لفظی پیدا کردم و حتی کار به درگیری فیزیکی کشید، اما آشتی کردیم و مادرم یک قرص خورد و خوابید. صبح که بیدار شدم مادرم هنوز خواب بود نزدیک ظهر بیدار شد و به آشپزخانه رفت تا آب بخورد که روی زمین افتاد و از هوش رفت.
در حالی که صحبتهای دختر ۱۴ ساله با تناقضهایی همراه بود پدر وی که با اطلاع دخترش خود را به خانه رسانده بود به تیم تحقیق گفت: من و همسرم حدود ۲۰ سال قبل ازدواج کردیم، اما سالهاست که با هم اختلاف داریم و در واقع فقط به خاطر دخترمان کنار هم زندگی میکردیم تا اینکه حدود دو هفته قبل باز هم با همسرم دعوایم شد و این بار قهر کردم و به خانه مادرم رفتم، دخترم هم گفت با من میآید. در این مدت در خانه مادرم بودیم تا اینکه پنجشنبه دخترم گفت دلش برای مادرش تنگ شده و از من خواست او را به خانه ببرم تا کنار مادرش باشد. عصر پنجشنبه او را رساندم و خودم رفتم. دیگر خبری از آنها نداشتم تا امروز ظهر که دخترم زنگ زد و گفت حال مادرش بد شده و زمین خورده است.
در ادامه تحقیقات، صحت اظهارات مرد جوان تأیید و مشخص شد وی در زمان قتل آنجا نبوده است با این حال تیم جنایی برای حل معمای قتل زن جوان همچنان به دنبال متهم این پرونده بود. از آنجا که در زمان وقوع جنایت غیر از دختر ۱۴ ساله مقتول کسی در خانه نبوده بازپرس واحدی دستور بازداشت دختر نوجوان را صادر کرد و سرانجام پس از ۴ ساعت بازجویی دختر۱۴ ساله لب به اعتراف گشود و راز قتل هولناک مادرش را فاش کرد.
سحر که گریه امانش را بریده بود گفت: مادرم همیشه به من اعتراض و سرزنشم میکرد که چرا آنقدر سرم در گوشی تلفن همراه است و همه وقتم را در فضای مجازی و صحبت کردن و چت کردن میگذرانم. همیشه به من میگفت تو معتادی و به تلفن همراه اعتیادداری اگر گوشی را از تو بگیرند نمیتوانی زندگی کنی. حرفهایش خیلی آزارم میداد و از دستش خسته شده بودم. وقتی پدرم قهر کرد و میخواست خانه را ترک کند به او گفتم که همراهش میروم، اما چند روز بعد دلم برای مادرم تنگ شد و از پدرم خواستم مرا به خانه برگرداند. وقتی به خانه رفتم فقط چند ساعت خوب بودیم، چون مادرم دوباره شروع به اعتراض کرد و گفت که من معتاد تلفن همراه هستم. سر همین موضوع با هم درگیر شدیم. حتی کتک کاری کردیم و هر دو با ناراحتی خوابیدیم. حدود ساعت ۵ صبح بود که برایم پیام آمد و بیدار شدم بعد دیگر خوابم نبرد با گوشی سرگرم بودم که مادرم وارد اتاق شد و با دیدن گوشی تلفن در دستانم شروع به داد و بیداد کرد. من که خیلی عصبی بودم دوباره با او درگیر شدم و سیم شارژر تلفن همراه را دور گردنش انداختم و کشیدم. مادرم مدام تقلا میکرد و میخواست خودش را نجات دهد، اما انگار روح شیطانی در بدنم نفوذ کرده بود و به من دستور میداد سیم را با تمام قدرتم دور گردنش میفشردم تا اینکه از حال رفت و روی زمین افتاد. با دیدن مادرم در آن وضعیت انگار تازه به خودم آمده بودم. پشیمان شدم، گریه کردم و خواستم کمکش کنم، اما فایدهای نداشت و مادرم مرده بود. آنقدر گریه کردم و به خودم لعنت فرستادم که چرا مادرم را با دستان خودم و به خاطر هیچ کشتهام. چند ساعت فکر کردم تا اینکه تصمیم گرفتم به اورژانس زنگ بزنم و دروغ بگویم، اما خیلی زود واقعیت برملا شد.
بدین ترتیب پس از اعترافات تلخ دختر نوجوان به قتل مادرش، وی با قرار بازداشت در اختیار بازپرس دادسرای اطفال قرار گرفت تا به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شود.