روزنامه «ایران سپید»
شنبه 25 مرداد 1399
25 ذی الحجه 1441
15 اگوست 2020
سال بیست و چهارم شماره 6488
صاحب امتیاز:
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وبسایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین امروز............
آخرین جزئیات سهمیه سوخت معلولان
نهضت آموزش خط بریل در مدارس استثنایی اجرایی می شود
* آخرین جزئیات سهمیه سوخت معلولان: پاسخی به یکسری پیگیری ها و پرسش های دوستانی که در خصوص سهمیه بنزین پیگیری می کنند و سؤالاتی دارند. از بدو برقراری سهمیه بنزین جلسات و مکاتبات متعددی انجام شد در وهله اول برای گرفتن سهمیه بنزین که خوب برقرار شد و در مراتب بعد برای افزایش این سهمیه که خیلی کمتر از انتظار و نیاز دوستان اعلام شد و همچنین برای پیگیری سهمیه بنزین برای افرادی که الزاماً خودرو به نامشان نیست. به هر حال پیرو این جلسات و مکاتبات نامه هایی رد و بدل شده است از جمله دو نامه از جانب رئیس سازمان بهزیستی به آقای رحمانی فضلی در خصوص لحاظ نیازهای افراد معلول برای دسترسی به سهمیه بنزین اضافی و یک نامه از جانب وزیر تعاون برای رئیس جمهور با در واقع بندهای مختلف درخواست در این خصوص در جمع بندی که سازمان بهزیستی و وزارت تعاون داشته است جدا از درخواست افزایش سهمیه بنزین برای 27 هزار نفر معلولی که صاحب خودرو هستند و پلاک ویژه دارند درخواست شده که برای سهمیه بنزین حدود 336 هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که به گفته سازمان افرادی هستند که با خودروهای خودشان و یا با خودروهای خانواده تردد می کنند اما صاحب پلاک ویژه نیستند و خواهان سهمیه بنزین هستند. افزون بر این ها سازمان بهزیستی برای سرویس های تردد مراکز روزانه خدمات دهی به افراد معلول نیز تقاضای سهمیه بنزین کرده است همینطور برای اورژانس اجتماعی، همین طور سرویس های تردد مهد کودک که همه این ها در نامه وزیر تعاون خطاب به رئیس جمهور آمده است. جدا از این پیگیری ها که هنوز منجر به جواب قطعی نشده است اما نامه وزیر به رئیس جمهور در کمیسیون بند 8 هیئت دولت ویژه این امر مطرح شده است و باید منتظر تصمیم گیری ها در این کمیسیون باشیم. مشکلی که شاید در این زمینه وجود دارد بحث تجمیع خواسته های گروه های مختلف برای سهمیه بنزین است که به نظر می آید اولاً دقیق نیست از نظر آماری و نمی شود گفت به هرحال تعداد 336 هزار نفر دارای معلولیت سازمان الزاماً از خودروهای خانوادگی برای تردد استفاده می کنند یا خودروهایی دارند که پلاک ندارد قطعاً بخشی اینگونه است اما با اتکا به آمار خام نمی شود تقاضاهای از این دست را مطرح کرد به خاطر اینکه حجم بنزین مطالباتی را به شدت افزایش می دهد و این ممکن است در تخصیصش منجر به مقاومت شود یا تقاضای بنزین برای سرویس های مهد کودک یا مراکز روزانه قابل بحث است بسیاری از مهد کودک ها اصلاً خودشان سرویس ندارند و عقد قرارداد با سرویس های خصوصی دارند و یک حق الزحمه ای را از خانواده ها می گیرند که مشخص نیست به چه شکل می خواهد سهمیه بنزین به این سرویس هایی که دائمی هم نیستد و سال به سال می تواند تغییر کند اختصاص پیدا کند یا مراکز خدمات روزانه معلولان چند درصد واقعاً سرویس های ترددی برای افراد معلول دارند. به هر حال ضمن اینکه موافقیم برای تمام سرویس های استفاده کننده از بنزین برای افراد دارای معلولیت باید تقاضای سهمیه بنزین کرد اما به نظرمان می آید این تقاضا باید دقیق شود و با آمار قابل دفاع ارائه شود که واقعاً حجم بنزینی که باید تقاضا شود واقعاً به گروه های مستحق برسد و منجر به این نشود که اصل تقاضا زیر سؤال رود به هر حال در آخر بحث اضافه می کنم که بحث در کمیسیون بند 8 هیئت دولت است و پیگیر در واقع به ثمر نشستنش هستیم و امیدوارم بزودی بتوانیم خبرهایی در این خصوص به آگاهی شما برسانیم.
* آشپزی: آموزش تهیه خمیر آسان برای سمبوسه و پیتزا و پیراشکی
طرز تهیه این خمیر خیلی سریع و آسان و نیازی به استراحت ندارد و خیلی خمیر ترد و خوشمزه ای است. تهیه این خمیر که مقدار آن برای 3 عدد سمبوسه و یک پیتزا بزرگ مناسب است.
مواد لازم: یک و یک چهارم لیوان آرد، یک دوم لیوان ماست، 25 گرم کره، یک قاشق چایی خوری سر پر بکینگ پودر، نمک به اندازه نوک قاشق چایخوری
طرز تهیه: ابتدا کره را در بیرون از یخچال قرار داده تا به دمای محیط برسد سپس کره را با ماست و نمک مخلوط کرده و آرد و بکینگ پودر را سه بار الک کرده به خاطر پوکی خمیر و جدا سازی ناخالصی ها برای مخلوط کردن نیاز به همزن نداریم می توانیم با چنگال و همزن دستی مخلوط کنیم سپس یک لیوان آرد را اضافه کرده و بعد از مخلوط با استفاده از دست که کاملاً شسته شده است با دستمان شروع به ورز دادن خمیر می کنیم و به صورت کامل ورز می دهیم و اگر خمیر حالت چسبندگی داشت مقدار یک چهارم لیوان آرد را کم کم به مخلوط اضافه می کنیم تا یک خمیر یک دست به عمل آید. این خمیر برای پیتزا که به صورت دایره حتی نیاز به وردنه هم نداریم می توانیم با کف دست و استفاده از انگشتان خمیر را به طرف بیرون ظرف بکشیم تا کاملاً باز و یک دست شود و مواد پیتزا را داخلش قرار می دهیم و استفاده می کنیم. اما برای تهیه سمبوسه خمیر را به سه قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را به شکل یک بیضی باز می کنیم یک مقدار کشیده تر مواد سمبوسه را داخل یک قسمت خمیر قرار می دهیم در واقع یک طرف بیضی و طرف دیگر را روی طرف اول قرار می دهیم . دور تا دور خمیر را می بندیم به صورتی که مواد داخل آن خارج نشود و می توانیم در ماهیتابه سرخ کنید و نوش جان کنید.
* آراستگی: جدا کردن شال و روسری رنگارنگ:
یکی از مسائل مهم برای ما نابینایان جدا سازی شال ها، روسری ها و مقنعه هایی که با رنگ های مختلف داریم بتوانیم آن را با لباس های مختلفی که می پوشیم ست کنیم و خیلی وقت ها ممکن است برای اینکار کسانی که نابینای مطلق هستند نیاز به کمک یک فرد بینا داشته باشند. برای اینکار راه های مختلفی وجود دارد. یکی از راه ها که همه دوستان می دانند این است که معمولاً شال و روسری یا مقنعه ای که می خواهیم با مانتو شلوار یا هر لباسی ست کنیم روی چوب لباسی همان لباسی که آویزان میکنیم قرار دهیم. یعنی در واقع هر دو را در یک چوب لباسی قرار می دهیم. اما راه دیگر که راه خوبی است و این راه حل به اینصورت است که یک نوع چوب لباسی هایی در بازار موجود است که این چوب لباسی در واقع یک چوب لباسی را در نظر بگیرید که وقتی آویزان می کنیم در بالای قسمت کمد یا کمد دیواری یا کمد لباس و زمانی که آویزان می شود آن قسمت چوب لباسی به جایی اینکه یک عدد در قسمت پایین جا داشته باشد حدود 5 الی 6 قسمت جا دارد در واقع میله های کشیده به شکل مستطیل یا مربع که داخلش با میله های کوچک یا سیم های مفتولی ضخیم به قسمت های مختلفی تقسیم شده در واقع به صورت چند خط کشیده شده از چپ به راست این مستطیل یا مربع مانند طناب سیار که به صورت میله میله که لباس را آویزان می کنیم در واقع به صورت پیش فرض به عنوان مثال ما از یک قسمت آن به عنوان جا لباسی استفاده می کنیم. از قسمت طول در این جا لباسی نصب شده است. این نوع جا لباسی کلاً مخصوص شال و روسری است که شال ها و روسری ها را روی هر کدام از این میله ها آویزان می کنیم. برای تشخیص رنگ پایه شال یا روسری که اکثراً شال و روسری ها زمینه رنگ های مختلف با طرح های گل یا اشکال مختلف که می توانیم با چندین لباس آن را ست کنیم که در واقع رنگ پایه این شال و روسری ها مثلاً مشکی کرم است را با استفاده از طلق و بریل نویسی که شما این طلق ها را می توانید از کتاب فروشی ها تهیه کنید انجام دهید. این طلق ها را به قسمت های کوچک تقسیم کرده و رنگ شال یا روسری ها روی این طلق نوشته و با استفاده از دستگاه پانچ و با نخ روی هر کدام از میله ها که شال آویزان کرده ایم به تناسب رنگ آن شال روی میله می بندیم. با این روش متوجه می شویم زمانی که نخی را که به میله بسته ایم را می کشیم و برچسب را لمس کرده و می خوانیم متوجه رنگ شال و روسری که در واقع رنگ پایه ما را تشکیل می دهد به این ترتیب می توانیم تمام شال ها و روسری ها و مقنعه ها را جدا سازی کنیم و یا حتی می توانیم کد نویسی انجام دهیم به عنوان مثال رنگ قرمز را به صورت ق ر روی طلق بنویسم مانند قالیبافی که برای نابینایان رنگ ها به صورت کد بندی می کنند در اینجا هم به همین صورت به راحتی می توانیم شال و روسری هایمان را از هم جدا کنیم.
* کوک ساده در خیاطی: اگر تصمیم دارید کار خیاطی را شروع کنید باید به یکسری از نکات دقت داشته باشید. از جمله اینکه جایی را که برای انجام کار انتخاب می کنید حتی الامکان در محل تردد سایر افراد خانواده نباشد. نزدیک محل غذا خوردن و آشپزخانه نباشد. تا آنجا که ممکن است روی فرش نباشد چون اگر سوزن را گم کنید پیدا کردنش سخت می شود و سعی کنید پارچه یا چیز مناسب دیگری زیر دستتان پهن کنید. عادت کنید وقتی کارتان با سوزن تمام می شود آن را در یک سمت خودتان و در جای سوزنی قرار دهید. برای جاسوزنی می توانید از اسفنجهایی که به شکل گرد و کروی هستند و پارچه ای رویشان کشیده شده استفاده کنید و سوزن را در اسفنج فرو کنید. جا سوزنیها به شکلهای دیگری هم وجود دارد و حتی یک قوطی ساده هم می تواند برای جاسوزنی در نظر گرفته شود به شرطی که سوزن را به تکه پارچه ای متصل و در آن قرار دهید. اگر برای اولین بار سوزن به دست می گیرید شاید بهتر باشد از سوزنهای بزرگتر که برای دوخت لحاف از آن استفاده می شود کمک بگیرید و در بارهای اول نخ کردن سوزن و کوک ساده را با آن تمرین کنید. بعد از شناخت وسایلی که برای نابینایان مناسب سازی می شود شروع می کنیم به کارهای اولیه خیاطی. ما مجبوریم از ابتدا شروع کنیم تا همه به یک سطح مشترک برسیم و کار را ادامه دهیم. کوک ساده: کوک ساده پایه دوخت است. برای این کار سوزن را نخ کرده و انتهای دو سر نخ یا یکی از آنها را گره می زنیم تا موقع دوخت به پارچه گیر کند. در مورد پارچه می توانید برای تمرین از پارچه های بدون استفاده در خانه استفاده کنید. برای این کار دو تکه پارچه را روی هم قرار دهید و دو لبه پارچه را روی هم مماس کنید و درزی را که می خواهید بدوزید مشخص کنید. سپس حدود یک تا یک و نیم سانت از درز پایین آمده و کار را شروع کنید. با شروع کار سعی کنید تا انتها فاصله دوخت را تا لبه پارچه حفظ کنید. سوزن را از پشت پارچه وارد کرده و آن را از روی پارچه بیرون بکشید و تا انتها نخ را از پارچه خارج کنید تا گره آن پشت کار ثابت شود. بعد از جایی که نخ از پارچه بیرون آمده کمی جلوتر می روید هر چه این اندازه کوچکتر باشد کوک ظریفتر و استحکامش بیشتر می شود برای شروع حدود یک سانت یعنی به اندازه یک دانه برنج کافی است. بعد سوزن را داخل پارچه فرو برده و از پشت کار آن را بیرون بکشید تا تمام نخ کشیده شود و روی کار اثر نخ باقی بماند. به این اثر نخ یک کوک گفته می شود کار را ادامه دهید یعنی سوزن را از پشت کار به اندازه همان یک دانه برنج و در امتداد کوک اول جلو برده و در پارچه فرو برده و از روی کار تا انتهای نخ بیرون بکشید. الان یک کوک روی پارچه و یک کوک پشت کار زده اید. به مرور که دستتان سریعتر شود دیگر لازم نیست به این کندی عمل کنید برای سرعت در کار سوزن را که روی کار است مرتب درون پارچه فرو کرده و از پشت آن کمی جلوتر وارد پارچه کنید به طوری که پارچه روی سوزن کوک زده شود و چین بخورد بدون اینکه سوزن را از یک طرف خارج کرده باشید این کار را ادامه می دهید تا روی سوزن پر شود سپس سوزن را از روی کار خارج می کنید و نخ از میان تمام این کوکها کشیده و دوخت انجام می شود. اثری که باقی می ماند یک کوک ساده است که دو تکه پارچه را به هم متصل می کند. در انتهای درزی که قصد دوخت آن را داشته اید می توانید دو سه بار در یک محل کوک ساده بزنید تا انتهای دوخت محکم شده و با بریده شدن نخ اضافی باز نشود. این تمرین را چند بار انجام دهید تا دستتان در دوختن تند شود.
نوع دیگری از دوخت پس دوزی است که برای دوخت لبه آستین، پایین لباس و لبه چادر و .. به کار می رود. بروی شروع کار لبه پایین لباس یا کار را در امتداد لبه کمی به سمت داخل کار تا زده و مجدد تای دیگری می زنید به این صورت لبه باز پارچه که تار و پود آن از هم باز می شود و به اصطلاح ریش می شود درون دوخت قرار می گیرد و شما می توانید با پس دوزی این لبه را فیکس کنید. برای شروع دوخت گره را طوری داخل این تا فیکس کنید که از رو مشخص نباشد. و سوزن و نخ را از پارچه بیرون بکشید. سپس با سوزن یک مقدار کوچک در حد یک کوک کوچک از پارچه متن کار یعنی لباس را بگیرید و بدون اینکه سوزن را از پارچه بیرون بکشید آن را درون تایی که تشکیل داده اید فرو برده و حدود یک سانت جلوتر از پارچه خارج کنید. دوباره کمی از پارچه متن کار را بگیرید و سوزن را درون تا وارد و کمی جلوتر خارج کنید و تا انتهای نخ بکشید. به این صورت لبه تا شده به پارچه متن کار فیکس می شود بدون اینکه اثری از دوخت از دو روی کار دیده شود. با تکرار کار سعی کنید هر بار مقداری از پارچه را که با سوزن جدا می کنید کمتر کنید که دیگر از روی کار اثر دوخت دیده نشود. البته دقت داشته باشید که نخ سوزن باید همرنگ پارچه انتخاب شده باشد. از دوستانی که این بخش را پیگیری می کنند می خواهیم که نظراتشان را با ما در میان بگذارند تا ببینیم این آموزشها تا چه حد به آنها کمک کرده است.
* نهضت آموزش خط بریل در مدارس استثنایی اجرایی می شود:
یکی از برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در بحث مدارس انطباقی امسال به نهضت آموزش خط بریل اختصاص دارد. دکتر مجید هداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی در این باره می گوید: یکی از فعالیتهای خیلی مهم در بسته تحولی که تحت عنوان مدرسه انطباقی دنبال می شود و باید امسال تحقق یابد نهضت آموزش خط بریل است. برای دانش آموزانی که آسیب دیده بینایی هستند خط بریل یک وسیله ارتباطی محسوب می شود و باید به افرادی که با این دانش آموزان سر و کار دارند آموزشهای لازم در این ارتباط داده شود. ما امسال نهضت آموزش خط بریل را برای هزار نفر از معلمین مدارس و اولیای این دانش آموزان در نظر گرفتیم. تعداد همکارانی که در این زمینه تبحر لازم را دارند بسیار کم است و گاهاً آشنایی کافی را با خط بریل ندارند به خصوص معلمین دانش آموزان چند معلولیتی که آسیب بینایی را علاوه بر معلولیتهای دیگر همراه دارند و باید حتما از خط بریل استفاده کنند. برای این برنامه بریل آموزی سه کارگاه پیش بینی شده است که به شکل مجازی برگزار می شوند و دستور العمل آن به استانها ارسال شده دو کارگاه از این کارگاهها شامل 30 ساعت غیر حضوری و 10 ساعت حضوری است که در آن شرکت کنندگان باید با وسایلی که در ارتباط با آموزش خط بریل مورد نیاز است آشنا شوند. برای این منظور ما ما از مدرسینی که آموزشهای لازم را در ارتباط با آموزش خط بریل دیده اند، استفاده می کنیم.
اما در مورد دانش آموزان آسیب دیده شنوایی نیز برنامه نهضت آموزش زبان اشاره در دست اجراست. دکتر هداوند ادامه می دهد: هدف ما این است که افراد جامعه، معلمین و کسانی که به نوعی با افراد آسیب دیده شنوایی مواجه می شوند بتوانند حداقل ارتباط را با این افراد برقرار کنند. و هدف توجه به شأن و کرامت افراد ناشنواست و کسب استقلال این گروه از دانش آموزان و تسهیل برقراری ارتباط آنها با سایر افراد. هدف دیگر این است که ما نیروهای متخصص و آموزش دیده ای را در این زمینه تربیت کنیم. در این نهضت قرار است معلمین، مدیران، معاونین، اولیای دانش آموزان و مربیان توانبخشی، نیروهای اداری مدارس و کلاسهای دانش آموزانی که آسیب شنوایی دارند تحت آموزش زبان اشاره قرار بگیرند به علاوه یکی از طرحهای خوب سازمان هم طرح آموزش نیروهای دولتی و غیر دولتی و نهادهایی است که به شکلی با افراد ناشنوا سر و کار دارند مثل ادارات کل آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، نیروهای انتظامی و نیروهای امداد که در مواجهه با افراد ناشنوا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند که امسال در این طرح قرار است 4000 نفر را آموزش بدهیم. در مجموع دو نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل در مجموع 5000 نفر را در سطح کشور آموزش خواهیم داد و امیدواریم با این کار گام مهمی را در ارتباط با دانش آموزان آسیب دیده بینایی و شنوایی برداریم.
* در هفته گذشته صحبت های پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان بسیار خبرساز شد در این صحبتها فرد تا با اشاره به سازمانها اشخاص و نهادهایی که املاک این سازمان را در اختیار دارند از ارتش سپاه پاسداران و آقای احمدینژاد خانم مولاوردی و معصومه ابتکار نام برد که سالهاست در املاک این سازمان را در اختیار دارند و آن را تحویل نمیدن این صحبتها واکنش کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت و آنها به واکنش به این صحبت های آقای فتاح واکنش نشان دادن خیلی ها صحبت های رئیس بنیاد مستضعفان رو جسورانه نامیدهاند و جسورانه و شجاعانه نامیدند و خیلیها این صحبت ها رو شروع تبلیغات برای انتخابات سال ۱۴۰۰ جمهوری عنوان کردند یکی از کاربرها نوشت این کوچه ای که آقای فتاح وارد شده تهش احمدی نژاد مغازه داره. بحث کنکور همچنان داغ بود با توجه به شیوع ویروس کرونا و برگزاری آزمون ارشد و دکترها و اینکه پروتکل های بهداشتی خیلی در این مدت رعایت نشده بود بحث کنکور همچنان یکی از بحث های داغ در فضای مجازی بود کاربران زیادی با هشتک تعبیر کنکور در واقع خواستار عدم برگزاری این آزمون بودند و خیلی از کاربرها با اشاره به بحث حذف کنکور مافیای کنکور و مواردی از این دست خواهان اجرای طرح سوابق تحصیلی به جای شرکت در آزمون کنکور بودند. البته هرچه به زمان برگزاری آزمون نزدیک میشیم با توجه به اون اضطراب و نگرانی که والدین و خود داوطلبان دارند این موارد و اظهار نظرهای از این دست همچنان زیاد هست. مسأله بعدی دیگری که در هفته گذشته خیلی خبرساز شد بحث ویروس کرونا هست و هزینههای بالای این بیماری. بسیاری از کاربران از تجربههای خودشان و اطرافیانشان که دچار این بیماری شدند و هزینههایی که برای این بیماری پرداخت کردن نوشتند.
تحت پوشش بیمه نبود بسیاری از داروهای این بیماری از نکات مورد توجه کاربران بود هزینه بالای اکسیژن هزینههای ۱۸ میلیون تومانی دستگاه اکسیژن و حالت تصاویر نسخههای دارویی که بالای یک میلیون تومان قیمت داشتند و هزینه تست های کرونا که بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود از نکاتی بود که کاربران به اشاره میکردند.
در هفته گذشته دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی به گوگل ترنسلیت اعتراض کرد اعتراض دکتر ظریف مبنی بر این بود که گوگل ترنسلیت کلمه تسلیت و تبریک ترجمه می کنه و اعتراض کردند و نوشتند که چطور کلمه تسلیت رو گوگل ترنسلیت برای کاربران عربزبان تبریک ترجمه میکنه ولی برای کاربران آمریکایی و اروپایی و اسرائیلی از این نقص فنی خبری نیست.
هفته گذشته کیهان کلهر دومین کنسرت شهر خاموش را برگزار کرد که برگزاری این کنسرت واکنشهای را بین کاربران فضای مجازی به همراه داشت که البته بیشتر واکنش ها مثبت بود
طرح فروش نفت که در جلسه سران قوا مطرح شده بود یکی دیگر از مواردی بود که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. ضرغامی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق سازمان صدا و سیما در واکنش به این طرح در حساب توییتری خودش نوشت که این طرح از سال ها قبل مطرح شده بوده و به شرط اجرای درست محاسنش از معایبش خیلی بیشتر البته انتظار گشایش از زندگی مردم و بالا بردن توقعات و انتظارات مردم کار درستی نیست و از مشاوران رئیسجمهور خواست که به این نکته توجه جدی داشته باشند که مبادا کوه موش بزاید
* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 28 حرفی ما باید به 28 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی از موریس مترلینگ است، بدست آید. سؤالات: 1. پول نقد (3) 2. زورق (چهار) 3. بزرگداشت (پنج) 4. هماهنگ (پنج) 5. پرستش کننده (چهار) 6. صلابت و سختی (سه) 7. پوسته کره چشم (پنج) 8. از قله ها (سه) 9. حقیقی (شش) 10. ثروت (سه) 11. روز عربی (سه) 12. عبوس (چهار) 13. جایزه معروف (چهار) 14. اثر جین اوستین (سه) 15. از درجه های نظامی (پنج) 16. انجیر قرآنی (سه) 17. وسیله رسم دایره (پنج) 18. در گمان انداختن (پنج) 19. زاپاس (چهار) 20. ماده خوشبو (چهار) 21. سوگند (سه) 22. نوعی شتر (چهار) 23. لوله گوارشی (سه) 24. معجزه حضرت موسی (شش) 25. سخن بی عمل (سه) 26. یکی از سوره های قرآن به معنای روشنایی (سه) 27. معصیت (چهار) 28. از سلاح های سرد (چهار). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: خداوند قربانی کردن و اطعام دادن را دوست دارد.
پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1.خدیو 2. دهه 3.آیت ا... طالقانی 4.ویکتوریا 5.نه 6.دایر 7. قادر 8.ریاض 9.بیست و نه 10.اسایه 11.نیاگارا 12.سینا 13.ون کوک 14. آنتی بادی 15.طلا 16.عطارد 17.آس 18.مفرغ 19.کاظمین 20.رومی 21.دادرس 22.ناساز 23.رنج 24.ای سی پی ای 25.دیوار 26.وا رفتن 27.سید رضی 28.تبریز 29.دهلیز 30.البرکامو 31.رمد 32. دیه.