به گزارش ایران سپید به نقل از مهر خلیل رنجبر در نشست بررسی وضعیت پروژه های حوزه آموزش و پرورش استثنایی که در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان برگزار شد، اظهار داشت: آینده خوب برای دانش آموزان با نیازهای ویژه با برنامه ریزی صحیح و پیش بینی نیازهای آنها شروع میشود و چنین برنامهای مستلزم توجه به سطح متفاوت نیازها و توانایی آنان در امر آموزش است.وی افزود: در طی ۲۰ سال اخیر تعداد دانش آموزان مدارس استثنایی استان از ۶۰۰ نفر به حدود هزار و ۴۰۰ نفر و دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری و تلفیقی فراگیر در مدارس عادی به بیش از سه هزار نفر افزایش پیدا کرده است.رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: اگر کودکان با نیازهای ویژه درست آموزش داده شوند، مهارتهای حرفهای را کسب کرده و به خودکفایی برسند علاوه بر بهداشت روانی خودشان، بهداشت روانی خانوادههای آنان و جامعه نیز حفظ شده و به خانوادههای آنان در رسیدن به سطح مناسبی از آرامش کمک میشود.رنجبر با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است، یادآور شد: با عادی سازی و همزیستی در کنار هم سالان، فرهنگ سازی و تغییر نگرش، آموزش خانواده و آگاه سازی جامعه میتوان زمینه بهره وری و استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای افراد با نیازهای ویژه را در جامعه فراهم کرد.وی در ادامه با اشاره به پنج پروژه در دست ساخت آموزش و پرورش استثنایی استان, بیان کرد: در راستای جبران کمبود فضاهای آموزشی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه مرکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی ۱۲ کلاسه خیر ساز در شهرستان سقز در دست افتتاح است.رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه با بیان اینکه در شهرستان سنندج نیز پروژه مرکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی ۱۰ کلاسه نوآوران با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال ساخت است، گفت: همچنین در این شهرستان سالن ورزشی فرهنگی ویژه معلولین در مرحله ساخت و پروژه مرکز ویژه دانش آموزان اتیسم نیز در حال انعقاد قرارداد است.رنجبر در ادامه اظهار داشت: همچنین مرکز ۱۲ کلاسه بهاران در شهرستان مریوان نیز با قابلیتهای استاندارد و مناسب با وضعیت جسمی دانش آموزان با نیازهای ویژه، در مساحتی حدود چهار هزار متر مربع که ۸۰۰ متر آن به زیربنای آموزشی اختصاص یافته برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی، دارای آسیب شنوایی، بینایی، چندمعلولیتی و اتیسم احداث میشود.