به گزارش ایران سپید آبان ماه سال جاری محسن پور سیدآقایی معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با صدور ابلاغیهای خواستار حذف موانع فلزی پیاده روها و رفع موانع پایانههای اتوبوس و تاکسی برای تردد راحتتر معلولان شد.
با توجه به برگزاری هجدهمین جلسه ستاد مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان از شهرداران مناطق ۲۲ گانه درخواست شد که نسبت به مناسب سازی فضاهای حمل و نقل شهری برای معلولین اقدام کنند.
صفی الله عبدی معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه پیاده روی، متداولترین شکل جابجایی است که باید در برنامه ریزیها و هدف گذاریها مورد تأکید قرار گیرد، عنوان کرد: از اینرو، اهمیت سهولت تردد و تأمین ایمنی عابر با توجه به فزونی وسایل نقلیه و عدم رعایت حریم عابر پیاده از سوی برخی وسایل موتوری امری بسیار مهم است که باید در امور اجرایی مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه به گروههای معلولان و سالمندان باید توجه بیشتری در موضوعات مربوط به تسهیلات حملونقلی و تردد شود، تصریح کرد: معلولان با توجه به نوع معلولیت در استفاده از فضاهای شهری دچار مشکلات عدیدهای هستند. معابر پیاده باید به گونهای طراحی و تجهیز شوند که تردد و عبور معلول را دچار اشکال نکنند.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران چالش اساسی پیاده روهای شهر تهران را ورود غیرمجاز وسائل نقلیه موتوری به خصوص موتورسیکلت سواران به حریم پیاده روها دانست و گفت: متأسفانه به علت ازدیاد موتورسیکلتها و عدم اعمال قانون، از موانع فیزیکی برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت سواران در پیاده روها استفاده میشود. این نوع موانع مشکلات بسیاری را برای عابران پیاده به خصوص افراد معلول ایجاد کردهاند.
وی در مورد مصوبه حذف موانع فیزیکی نیز توضیح داد: بر اساس تأکید ستاد مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و درخواست انجمنهای مردم نهاد و همچنین با توجه به ماده ۲ فصل دوم «قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب ۹۷/۰۲/۰۸ هیئت دولت مبنی بر مناسب سازی، دسترس پذیری، تردد و تحرک به مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران ابلاغیهای ارسال شد تا نسبت به حذف موانع فیزیکی از سطح معابر اقدام و گزارش آن را به صورت اقدام مستمر به این معاونت ارسال کنند.
عبدی افزود: همچنین به منظور جلوگیری از تردد موتورسیکلت سواران در معابر پیاده محدوده مرکزی شهر، مقرر شد سامانه «ویلچر رو» به کار گرفته شود. بر این اساس مذاکراتی با اداره کل سلامت در این زمینه انجام شد تا سامانهای که این اداره کل طراحی کرده است به همراه دیگر سامانههای ویلچر روی موجود مورد آزمایش قرار گیرند.
به گفته وی؛ جلسه آزمایش و ارزیابی از این سامانهها با حضور مسئولان اداره کل سلامت، تعدادی از معلولان و نمایندگان منطقه ۱۲ شهرداری برگزار و نتیجه ارزیابی به ستاد مناسب سازی ارسال شد تا در این خصوص اعلام نظر کنند.
معاون اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: در صورتی که تصمیم به حذف کلیه موانع فلزی در سطح معابر شهری وجود داشته باشد، باید فرهنگ سازی در خصوص عدم تردد موتورسیکلت سواران در پیاده راهها به صورت کارآمد صورت گیرد.
وی با بیان اینکه ابزار کنترلی و برخورد با موتورسواران شکل بازدارندگی مناسبی ندارد، عنوان کرد: قوانین در این زمینه باید از سوی نهادها و دستگاههای ذی ربط مورد بازنگری قرار گیرد.
به گفته عبدی؛ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون هزار و ۴۹ مانع فیزیکی و دستک فلزی در بیش از ۶۱۹ محل و تقاطع معابر پیاده رو مناطق ۲۲ گانه جمع آوری شده و این کار بهصورت مستمر تا حذف کلیه موانع ادامه خواهد داشت.