به گزارش ایران سپید دکتر سید جواد حسینی در جمع موسسان مدارس و مراکز غیر دولتی مشهد مقدس اظهار داشت: از ۶۸۰مرکز اختلال یادگیری تنها ۲۰۰مرکز غیر دولتی است و خواسته ما این است که خیرین مدرسه یار و مدرسه دار به کمک آموزش و پرورش استثنایی نیز بیایند و در ایجاد مدارس و مراکز غیردولتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به خصوص در تاسیس هنرستان ها فنی و حرفه ای و اتیسم مراکز مشکلات یادگیری و مراکز توانبخشی و مشاوره و راهنمایی خانواده اهتمام داشته باشند.
معاون وزیر با بیان اینکه مدارس غیر دولتی همیشه محل مناقشه نظری بوده است اظهار داشت: منتقدین مدارس غیر دولتی از خصوصی سازی اموزش و پرورش و نابرابریهای اموزشی رابطه آن با مدارس غیر دولتی انتقاد دارند ومعتقدند رشد این مدارس منجر به خصوصی سازی آموزش و پرورش شده و این مدارس نابرابری ها را افزایش میدهند.
وی افزود: در حالیکه هیچ جا در قانون اساسی نیامده است که اگر عده ای تمایل داشتند داوطلبانه برای تعلیم و تربیت فرزندان خود بیشتر هزینه کنند باید از آن جلوگیری کرد، ضمن اینکه تمام سیاست های آموزش و پرورش بایستی در مدارس غیر دولتی رعایت شود لذا نمی توان هیچ مغایرتی با قانون اساسی برای آن پیدا کرد.
حسینی تصریح کرد: مدارس غیردولتی نه به معنای خصوصی سازی بلکه به معنای مشارکت مردم و متخصصین در امر تعلیم و تربیت در چهارچوب قواعد حاکمیتی است لذا نظام رشد کمی و کیفی مدارس غیر دولتی نه تنها منجر به طبقاتی شدن جامعه نمی شود بلکه به عکس به توسعه عدالت اجتماعی کمک خواهد کرد و هیچ مغایرتی با قانون اساسی هم ندارد معاون وزیر با بیان اینکه تحصیل دانش آموزان در مدارس غیر دولتی در کمترین حالت موجب کمک ۷ هزار میلیارد تومانی به نظام تعلیم و تربیت است اظهار داشت: این امر به دولت کمک می کند تا برای توسعه و کیفیت بخشی به مدارس دولتی در مناطق محروم هزینه نماید و این خود نمونه ای از عدالت اجتماعی است.
وی افزود:این مبلغ فقط به سرانه های اموزشی مربوط می شود و اگر فضا و تجهیزات را هم در نظر بگیرم به بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان صرفه جویی برای اموزش و پرورش را به دنبال دارد رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نزدیک به ۱۲ درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل میکنند اظهار داشت: ۷۴ درصد دانش آموزان مدارس غیر دولتی کشور فرزندان کارمندان دولت هستند که اغلب جزو طبقات متوسط و متوسط به پایین جامعه محسوب می گردند ،لذا نمی توان گفت دانش آموزان مدارس غیر دولتی صرفا از طبقات بالای جامعه هستند.
حسینی تصریح کرد: نمی توان منکر تعداد اندکی از مدارس غیر دولتی شد که تخلف می کنند به همین جهت باید تلاش شود این درصد اندک را به سامان قانونی نزدیک کنیم تا زحمات همکارانمان در سایر مدارس غیر دولتی تضییع نشود.
حسینی سیاست وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس غیر دولتی را هدایت، حمایت، کفایت و نظارت دانست و اظهار داشت: معتقدم مدارس غیر دولتی می توانند نمونه اجرای بسیاری از طرح های خوب در آموزش و پرورش باشند.
وی افزود: ۵۰۰ فعالیت پرورشی از ابتدای انقلاب با هدف تقویت و باز طراحی مورد بررسی و مهندسی مجدد قرار گرفته است و از بین آنها صد برنامه انتخاب و ۳۰ فعالیت احصا شده که قرار است در ۱۸۰ مدرسه غیر دولتی به عنوان پایلوت اجرا شود. و برای سال اینده برای همه مدارس غیر دولتی تعمیم یابد
حسینی با تاکید بر اینکه آیین نامه آئین نامه مدارس غیر دولتی در هیات دولت تصویب شده است اظهار داشت: صندوق حمایت از مدارس غیردولتی نیز دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم به زودی کار این صندوق نهایی شود و از این طریق کمک شایانی به این مدارس انجام گیرد