شناسه خبر: 8639 منتشر شده در مورخ: 1394/12/25 ساعت: 10:04 گروه: اجتماعی  
وجود ۳ بیمار در خانواده ای ۳نفره/ مددجویانی که اشتغالزایی می‌کنند
۱۴درصد خانوارهای هرمزگان تحت پوشش کمیته امداد؛

وجود ۳ بیمار در خانواده ای ۳نفره/ مددجویانی که اشتغالزایی می‌کنند

کمیته امداد، مددجویان رابه سمت استقلال معیشتی سوق می دهد. ارائه وام اشتغالزایی، پرداخت هزینه درمان،تعمیر منزل مددجویان و...ازاین دست اقدامات است امارفع مشکلات نیازمند همکاری همه دستگاه هاست.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر،  استان هرمزگان یکی از استان های جنوبی کشور است که ۱۳ شهرستان و ۲۵ شهر و ۲۱ هزار و ۷۰ آبادی دارد و شهرهای بزرگ این استان وضعیت چندان بدی از نظر فقر ندارند اما بسیاری از روستاهای آن به رغم قرار داشتن در حاشیه خلیج فارس و بنادر آزاد از نظر آب آشامیدنی، بهداشت، معیشت و ... با مشکلات جدی روبرو هستند بطوریکه گاهی در یک روستا تمامی ساکنان تحت پوشش کمیته امداد هستند.

براساس آمارهای موجود، ۱۴ درصد خانوارهای استان هرمزگان معادل ۵۷ هزار خانوار، تحت پوشش امداد هستند و از خدمات این نهاد بهره می برند و در این میان تعداد برخی گروههای خاص مانند زنان سرپرست خانوار نیازمند کمک، نسبت به قبل بیشتر و به ۶۰ درصد جمعیت هدف رسیده است. همچنین به واسطه برخی آسیبهای اجتماعی و تحریم ها مددجویان نیز افزایش یافته اند که به گفته مدیر این استان اعتبارات، پاسخگوی رفع مشکلات مددجویان تحت پوشش نیست.

علاوه بر نیازهای معیشت، مسکن، بهداشت محیط، درمان و آموزش، مددجویان روستایی این استان از فقر فرهنگی نیز رنج می برند و سطح سواد در آنها بسیار پایین است که باید برای رفع این مشکل نیز آموزش و پرورش کمک کند.

کمیته امداد در راستای شفاف سازی و ارائه عملکرد خود برای کمک به نیازمندان، مدتی است که تورهای بازدیدی از مناطق و استانهای محروم آغاز کرده تا اهالی رسانه از نزدیک با مشکلات و خدمات رسانی این نهاد آشنا شوند. استان هرمزگان دومین استان مورد بازدید خبرنگاران بود.

مددجویی که صاحب رستوران‌ شد

سید محمد حسینی مالک رستوران سنتی آفتاب در نزدیکی قشم است که از سال ۸۲ به دلیل فوت سرپرست خانوار تحت پوشش امداد قرار گرفته است و بعد از ۵ سال توانسته با دریافت وام اشتغال ۱۸ میلیون تومانی اقدام به راه اندازی این رستوران کند.

وی در این باره گفت: بعد از فوت پدر و به دلیل نداشتن شغل تصمیم گرفتم با دریافت وام از کمیته امداد مکانی را برای ارائه خدمات به گردشگران راه اندازی کنم و با توجه به اینکه قشم سالانه گردشگران زیادی دارد زمین این رستوران را که نزدیک دره ستارگان، جنگل حرا و پارک دلفین ها است را خریداری و رستوران سنتی را افتتاح کردم.

وی که متولد ۵۵ است در حال حاضر ۵ فرزند و یک نوه دارد و توانسته برای ۸ نفر اشتغال ایجاد کند.

حسینی افزود: در حال حاضر، ماهانه ۸ میلیون درآمد رستوران است که بعد از کسر خدمات، مبلغ خوبی نیز برای ما می ماند که راضی هستم.

وی که یکی از کارآفرینان برتر شهرستان قشم است. اکنون به استقلال و خودکفایی رسیده و از چرخه حمایتی خارج شده است.

از سوی دیگر کمیته امداد قشم علاوه بر وام اشتغال، تسهیلاتی را نیز برای خرید خودروهای خارجی با عنوان تاکسی گردشگری در اختیار مددجویان قرار می دهد که سود آن بسیار کم و ۲ درصد است.

قیمت این تاکسی ها حدود ۴۸ میلیون تومان است که ۳۰ میلیون تومان از سوی کمیته امداد ارائه می شود همچنین مدجویان از پرداخت ۱۸ میلیون بابت تاکسی  نیز معاف خواهند بود و این موضوع کمک خوبی را اشتغالزایی مددجویان است.

براساس اطلاعات کمیته امداد قشم امسال و سال گذشته، ۲۸ خودرو برای مددجویان خریداری شده است که در حال حاضر نیز مشغول فعالیت هستند.

پرداخت هزینه های سرپرست ۱۹ ساله ای که خود اسیر تالاسمی است

دومین موردی که از آن بازدید شد، خانواده های نیازمند در روستای سوزا در نزدیکی قشم بود که در یکی از آنها، سرپرست خانواده، پسری ۱۹ ساله و مبتلا به بیماری تالاسمی بود که از ۷ سال قبل به دلیل فوت پدر سرپرستی خانواده را برعهده گرفته بود.

غلامرضا غلامی رئیس کمیته امداد شهرستان قشم در مورد شرایط این خانواده گفت: مادر خانواده پس از فوت پدر ازدواج مجدد کرده و پسر بزرگ خانواده سرپست خانواده شده است که کمیته امداد به دلیل بیماری تالاسمی، هزینه های درمان وی را تامین می کند همچنین ماهیانه ۸۵ هزار تومان نیز برای تامین هزینه های زندگی این خانواده ۴ نفره مستمری پرداخت می کند.

البته هزینه های درمانی مجتبی زیاد است و باید ماهی دوبار خون وی تعویض شود که در این میان کمک خیرین نقش موثری خواهد داشت.

همچنین تعمیر منزل، جذب حامی برای سه فرزند دیگر و... از دیگر اقدامات این نهاد برای این خانواده بود که هرچند بخشی از مشکلات آنها به واسطه این اقدامات حل می شود اما رفع همه نیازهای این خانواده نیازمند کمک و حمایت خیرین است.

افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار از مشکلات کمیته امداد

افزایش زنان سرپرست خانوار در این استان و اضافه شدن آنها به چرخه حمایت امداد از جمله مشکلاتی است که کمیته امداد با آن روبرو بوده به طوری که اقداماتی نیز در جهت ازدواج مجدد آنها انجام شده است و در سال جاری ۲۰۰ زن سرپرست خانوار با حمایت امداد ازدواج کرده اند. 

از سویی دیگر بیمه و درمان نیز از جمله موضوعاتی است که مددجویان تحت پوشش با آن مواجه هستند و مشکلات آن را به خوبی لمس می کنند. در برنامه پنجم توسعه بیمه روستاییان که قبلا در اختیار کمیته امداد بود به سازمان بیمه سلامت واگذار شد و طبق این برنامه بیمه آنها دیگر رایگان نیست در حالی که روستاییان در گذشته هیچ مبلغی را برای درمان پرداخت نمی کردند که این موضوع نیز مشکلی بر مشکلات مددجویان اضافه کرده است.

۲۶۰۰ خانواده تحت پوشش امداد در قشم

مدیرکل کمیته امداد استان هرمزگان با اشاره به اینکه ۲۶۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد قشم هستند، گفت: این آمار درصد زیادی از جمعیت این استان را تشکیل می دهد و اغلب این افراد از نظر مسکن در مضیقه هستند به همین دلیل ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته که عملیات احداث ۵۱۰ واحد به اتمام رسیده و تحویل داده شده است.

موصولی به مشکل نبود آب آشامیدنی در برخی از روستاهای قشم نیز اشاره کرد و افزود: در برخی از روستاها مردم فاقد آب شرب و سرویس بهداشتی هستند و مجبورند ماهیانه معادل یک ماه مستمری خود را صرف خرید یک تانکر آب کنند که این نیز خود معضل بزرگی است چرا که نبود آب خود باعث بروز بیماری ناشی از عدم رعایت بهداشت در محیط و زندگی آنان می شود بنابراین لازم است که مسئولان وزارتخانه های ذیربط و دولت اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

احداث کاشانه های مسافر از سوی مددجویان

راه اندازی کاشانه مسافر طرح دیگری بود که مورد بازدید قرار گرفت در این طرح خانم احمدی که از ۲۰ سال قبل به دلیل فوت همسرش تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته بود از دو سال قبل با دریافت وام از امداد توانست کاشانه ای را ایجاد و در راستای جذب مسافر در قشم اقدام کند.

وی که به همراه دختران خود غذای مسافران را نیز تامین می کند، گفت: در برخی از ایام سال ظرفیت کاشانه تقریبا پر است و مسافر برای یک شب ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می کند.

به گفته مسئولان کمیته امداد، در حال حاضر ۸۰ کاشانه برای مددجویان در استان راه اندازی شده است که برای هر کاشانه نیز ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود.

برخی از مددجویان امداد به نسبت خانواده های دیگر شرایط بسیار بدتری دارند که به دلیل دارا بودن بیماری های خاص است و این شرایط زمانی بدتر می شود که تمامی اعضای خانواده گرفتار بیماری باشند. خانواده سروری یک نمونه از این خانواده ها است به طوری‌که در این خانواده سه نفره پدر، بیماری کلیه، مادر سرطان دارد و تنها پسر خانواده نیز نابینا است.

پدر به دلیل بیماری چندین سال است که توانایی کار ندارد و شغل صیادی خود را رها کرده و برای گذران زندگی فقط ماهیانه ۷۱ هزار تومان مستمری می گیرد که آن هم ناچیز است و نمی تواند جبران همه هزینه ها کند علاوه بر این وضعیت روحی و روانی آنها نیز بسیار بغرنج است.

کمیته امداد براساس توان و بودجه و امکاناتی که دارد سعی می کند حداقل امکان زندگی را برای این گونه خانواده ها فراهم کند اما متاسفانه با شرایط فعلی و بیماری همه افراد خانواده، کمیته امداد به تنهایی نمی تواند مثمر ثمر باشد و حل این مشکل به همکاری نهادهای مختلف نیاز دارد.

پیگیری روند درمان اعضای بیمار، امکان تحصیل فرزند خانواده، ایجاد اشتغال برای پدر و... از جمله اقدامات امداد برای این خانواده است.

فوت سرپرست و نبود چتر حمایتی تامین اجتماعی 

مقصد بعدی طرح های مددجویی در شهر بندرعباس، بازدید از خانواده ای بود که پدر خانواده در تصادف جان خود را از دست داده و پس از آن مادر، با کار خیاطی در خانه از دو دختر ۵ و ۷ ساله خود نگهداری می کند.

حامیان برای این دو کودک ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می کنند و کمیته امداد نیز وام اشتغال و چرخ خیاطی در اختیار این فرد قرار داده تا بتواند هزینه زندگی خود و فرزندانش را تامین کند.

همچنین یکی از خیرین نیکوکار استان، ودیعه مسکن ۴ میلیون تومانی این خانواده را تامین کرده و ماهیانه نیز ۱۵۰ هزار تومان اجاره خانه را پرداخت می کند.

متاسفانه بیمه نبودن افراد و جوانان باعث می شود که بعد از تصادف و یا فوت به خانواده چیزی پرداخت نشود و از مزایای بیمه برخوردار نشوند.

 به گفته مسئولان امداد، هدف این نهاد پرورش و تقویت خلاقیت و توانمندی کودکان تحت پوشش است که در این راستا اقداماتی در جهت آموزش آنان و برگزاری دوره های مختلف انجام داده است.

علاوه بر پرداخت وام اشتغال و کمک به تامین هزینه های درمان و معیشت، کمیته امداد در راستای رفع سوء تغذیه کودکان نیز اقدام می کند و در همین راستا به خانواد ه های تحت پوشش که در مناطق محروم بوده و کودک زیر ۶ سال دارند سبد تغذیه ارائه می کند.

پرورش ماهی با درآمد ۱۲۰ میلیونی در اطراف میناب 

طرح بعدی بازدید از طرح اشتغالزایی پرورش ماهی توسط یکی از مددجویان تحت پوشش میناب بود که این طرح با دریافت ۵۰ میلیون تومان وام به مرحله اجرا درآمده است.

عباس حاتمی مجری طرح با اشاره به اینکه پرورش ماهی توام با اردک اولین باری است که به این شکل در استان هرمزگان انجام می‌شود، گفت: علاوه بر وام امداد، ۲۵ میلیون تومان نیز برای راه اندازی این مجموعه هزینه کردم.

به گفته وی، ۸ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و سالانه حدود ۱۲۰ میلیون تومان درآمد کسب می کنیم.

فروشگاه صنایع دستی که همگی مددجویان کمیته امداد هستند

مقصد آخر، فروشگاه صنایع دستی در میناب بود که فرزند یکی از مددجویان تحت پوشش اقدام به راه اندازی آن کرده است و در این فروشگاه ۳۰ زن سرپرست خانوار که اغلب مددجو هستند فعالیت می کنند.

این طرح یکی از طرح‌های اشتغال شهرستان میناب بود که شاید یکی از موفق‌ترین اشتغال‌های ایجاد شده در این شهرستان محسوب می‌شود.

علی صادقی مجری این طرح، بااشاره به اینکه محصولات تولید شده به کشورهای امارات، کویت و قطر صادر می شود، گفت: درآمد افراد در این فروشگاه مختلف است و براساس کار و تولیدی که دارند از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متفاوت است.

به گفته مسئولان امداد استان، این طرح یکی از موفق ترین طرحهای اشتغال مددجویی کمیته امداد است.

در هر حال وضعیت استان ها از لحاظ جمعیت و پوشش مددجویی با یکدیگر متفاوت است و در این میان برخی شهرستانهای استان هرمزگان در مقایسه با استانهای دیگر وضعیت بدتری دارند و فقر کاملا در آنجا قابل مشاهده و ملموس است چرا که در برخی از روستاها مردم از آب که اصلی ترین و ابتدایی ترین نیاز زندگی است مرحوم هستند و کمیته امداد به تنهایی امکان برطرف کردن آنها را ندارد چرا که برخی از آن مربوط به فقر فرهنگی و برخی دیگر اجتماعی و معیشتی است و نیاز به همکاری مسئولان و دولت وجود دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *