شناسه خبر: 7087 منتشر شده در مورخ: 1394/6/4 ساعت: 14:02 گروه: اجتماعی  
برگزاری نشست تخصصی حوزه نشر و آسیب بینایی

برگزاری نشست تخصصی حوزه نشر و آسیب بینایی

در نشستی با حضور کارشناسان و جمعی از مخاطبان نابینا, فرصتها, چالشها و راهکارهای نابینایان و کمبینایان در حوزه نشر, مورد بررسی قرار گرفت.

 به گزارش ایران سپید در این جلسه هم اندیشی که اداره اطلاعرسانی و اندیشگاه فرهنگی سازمان  اسناد کتابخانه ملی مشترکاً میزبانی آن را بر عهده داشتند, از ساعت ده صبح روز سه شنبه 3 شهریور, کارشناسان و مخاطبان نابینا و کمبینا, به بحث و تبادل نظر در خصوص جایگاه و مشکلات افراد دارای آسیب بینایی, در بازار نشر کشور پرداختند.

در ابتدای این جلسه هم اندیشی, مهندس شهرابی, معاونت اداره کل اطلاعرسانی کتابخانه ملی, با اشاره به کارگاههایی که تا کنون این مرکز با هدف روزآمد کردن دانش افراد دارای آسیب بینایی در حوزه دسترسی به منابع اطلاعاتی برگزار کرده، مهمترین هدف بخش نابینایان کتابخانه ملی را ایجاد و تسهیل دسترسی افراد دارای آسیب بینایی، به منابع موجود در خزانه های مختلف کتابخانه ملی عنوان کرد و افزود: در همین راستا این مرکز قرار است در ماه مهر، از اسناد اهدایی خانواده دکتر خزایلی به کتابخانه ملی رونمایی کند. شهرابی در ادامه برگزاری چند کارگاه آموزشی را از دیگر برنامه هایی که قرار است در ماههای آتی توسط این مرکز برگزار شود برشمرد و گفت: در بخش نابینایان کتابخانه ملی تلاش خواهد شد تا پایان سال جاری، تمام کتابهای صوتی تولید شده در داخل کشور جمعآوری و فهرستنویسی و امکان دسترسی مخاطبان نابینا و کمبینا به شکل برخط یا حضوری به این منابع فراهم شود. او همچنین اظهار داشت: متن بیش از 120 هزار پایاننامه نیز در کتابخانه ملی موجود است که این مرکز تلاش میکند بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری دسترسی پژوهشگران نابینا و کمبینا به این منبع قابل توجه پژوهشی را فراهم آورد.

در ادامه این نشست، دکتر سیدمهدی صادقینژاد، کارشناس حوزه آموزش و پرورش استثنایی که خود از فعالان عرصه نشر نیز محسوب میشود و اجرا و مدیریت این برنامه را هم بر عهده داشت، ضمن ارائه آخرین آمار تعداد و پراکندگی نابینایان و کمبینایان در سطح جهان، تعداد نابینایان مطلق ایران را رقمی معادل 150 هزار نفر عنوان کرد و تعداد کمبینایان را چیزی حدود 4 یا 5 برابر نابینایان مطلق. او همچنین تعداد نابینایان و کمبینایان دارای تحصیلات دانشگاهی را بیش از 4000 نفر اعلام کرد و عنوان کرد که بیش از 200 نابینا و کمبینا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایران مشغول به تحصیل هستند. این پیشکسوت آموزش و پرورش استثنایی، ضمن تأکید بر لزوم ایجاد تغییر در نگرش جامعه نشر نسبت به افراد نابینا اظهار داشت: بسیاری از فعالین حوزه نشر، به دلیل عدم شناخت نسبت به توانمندیهای افراد دارای آسیب بینایی، نسبت به نشر آثار تولید شده توسط نابینایان یا کتب با موضوع نابینایان با تردید تصمیم میگیرند. از این رو است که یکی از کاربردهای جلساتی از این دست که با میزبانی یکی از اصلیترین ارگانهای متولی کتاب در ایران برگزار میشود هم میتواند تغییرات مثبتی در نگرش این گروه ایجاد کند.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر سعید عباسپور، روانکاو و داستاننویس، با اشاره به نوع همکاری او با ناشرانی که اقدام به چاپ آثارش کرده اند عنوان کرد که هیچگاه هیچ ناشری، صرفاً به دلیل نابینا بودن نویسنده، از چاپ آثار این نویسنده نابینا سر باز نزده است. نویسنده «بوی تلخ قهوه»، از نبود ابزارها و امکانات تکنولوژیکی کافی برای نوشتن به عنوان یکی از اصلیترین مشکلات نابینایان برای ورود به بازار نشر یاد کرد و افزود: شیوه نوشتن برای افراد بینا به گونه ای است که خودکار و کاغذی اختیار میکنند و در هر زمان و موقعیتی شروع به نوشتن میکنند و در هر مرحله ای از نوشتن، میتوانند با یک نگاه کلی، اشراف کافی را نسبت به آنچه که تا کنون نوشته اند به دست آورند. اما قضیه برای نابینایان بسیار متفاوت است; علیرغم پیشرفتهایی که در حوزه صفحه خوانها حاصل شده، هنوز هم من به عنوان یک نویسنده، در آن واحد فقط میتوانم به بخشهای کوچکی از نوشته خود دسترسی داشته باشم که همین امر، نویسنده نابینایی را که میخواهد نوشته پیچیده ای را به قلم بیاورد دچار زحمت و دردسر میکند.

سهیل معینی، مدیر شبکه تشکلهای نابینایی کشور و مدیر مسؤول ایران سپید، از دیگر کارشناسان حاضر در این هم اندیشی بود که با اشاره به نبود نقش مشخصی برای نابینایان در عرصه اقتصادِ نشر به عنوان یکی از دلایل عدم استقبال انتشار کتابهایی درباره نابینایی و نابینایان اظهار داشت: وقتی کتابی با محوریت موضوع نابینایی یا افراد نابینا منتشر میشود، در ناشر این توقع به وجود میآید که بخشی از درآمد حاصل از انتشار این کتاب، توسط خود نابینایان تأمین شود; اما آنچه هم اکنون شاهدش هستیم این است که نابینایان کوچکترین نقشی در اقتصاد این بازار ایفا نمیکنند. بدون شک اگر بسترهایی فراهم میشد که ناشران میتوانستند نسخه های دسترسپذیر کتابهایشان را تولید کرده و در اختیار نابینایان قرار دهند و نابینایان امکان خرید این کتابها را مییافتند، میتوانستیم شاهد استقبال بیشتری از سوی ناشران برای چاپ کتب با موضوع نابینایان باشیم. این فعال فرهنگی، با یادآوری هزینه هنگفت تولید کتابهای دسترسپذیر اعم از بریل، الکترونیک و گویا، ضمن تأکید بر لزوم وجود حمایتهای دولتی از حوزه انتشار کتابهای ویژه نابینایان اظهار داشت: در اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمهیداتی اندیشیده شده تا از محل بودجه ملی، متناسب با نیازها و جمعیت نابینایان در کشور، بودجه ای هم برای ایجاد دسترسپذیری برای منابع مطالعاتی در نظر گرفته شود.

این نشست، با تبادل نظر و پرسش و پاسخ میان مخاطبان و کارشناسان حاضر در جلسه به کار خود پایان داد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
میرهادی نایینی 1394/6/11 - 04:44
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment با سلام! از برگزاری چنین نشستی بسیار بسیار خوشحالم؛ امید که شاهد نشستها و هم اندیشیهای بیشتری از این نوع باشیم
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *