شناسه خبر: 5727 منتشر شده در مورخ: 1393/10/21 ساعت: 12:26 گروه: اجتماعی  
پنج نابینا در جمع برترینهای  مسابقه (سلام آقای شهردار)

پنج نابینا در جمع برترینهای مسابقه (سلام آقای شهردار)

حدود سه ماه پیش مسابقه ای میان معلولین تهران با نام سلام آقای شهردار برگزار شده که در آن مسابقه، همه افراد معلول با هر نوع معلولیتی که دارند خواسته های خود را از طریق یک نامه صمیمانه خطاب به شهردار شهرشان مینویسند.

به گزارش ایران سپید: از میان 6530 نامه که از مناطق 22 گانه شهر تهران ثبت شد، پنجاه اثر برتر آن در قالب کتاب تهیه و در اختیار تمامی مدیران شهری قرار گرفت. چهارشنبه 17 دی ماه، تالار ایوان شمس میزبان معلولان کانون محلات تهران و برگزیدگان مسابقه سلام آقای شهردار بود.

در این مراسم  مسئولان شهری همچون محمدمهدی گلمکانی، مدیر کل سلامت شهرداری و امرودی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران حضور داشتند. امرودی با بیان اینکه شهر خوب ساختنی است نه یافتنی گفت: این مسابقه دو وجه دارد؛ وجه اول آن این است که آقای شهردار! حواستان باشد که یک مانع 5 سانتی برای منِ معلول همچون دیواری بلند است، پس شهر را به گونه ای بساز که ما نیز در آن تردد کنیم.

وی با اشاره به وجه دوم این مسابقه افزود: هر معلول میتواند یک شهردار باشد، بر ساخت و سازها نظارت کرده و هر جا که اصول شهرسازی برایش مناسب نبود آن را به مسئولان گوشزد کند.

این مقام مسئول با اشاره به خدمات ویژه شهرداری به معلولین بیان کرد: از این پس سالن های شهرداری تهران همچون ایوان شمس برای برگزاری مراسم مختلف معلولین  به صورت رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت. در ادامه این مراسم، از نفرات برتر اول تا دهم مسابقه سلام آقای شهردار تقدیر و جوایزی به رسم یاد بود به این افراد اهدا شد.

اسامی نفرات اول تا دهم به ترتیب زیر است:  سعید ضروری، حمیدرضا نبی، محسن حسینی طاها، آرزو قنبری، مریم صادقی مقدم، علی حسنتبار موزیرجی، پژمان سهرابی، آیه آسمانی، نازنینزهرا مهدیزاده و محمود ابری.

گفتنی است در میان 50 اثر برتر مسابقه، آثار 5 معلول نابینا و کمبینا حضور داشت که نازنین زهرا مهدیزاده، کودک خردسالی است که نامه اش جزو 10 اثر برتر انتخاب شد، امیر توکلی دوست عزیز کم بینای مان با کسب رتبه 20، حسین سراوانی کم بینا با رتبه 34، سیدمحمد رضوی، نابینا با رتبه 38 و علیرضا سلامی، نابینا با کسب رتبه 48 از 50 برگزیده مسابقه سلام آقای شهردار بودند.

در این مراسم، هنرنمایی های بسیار زیبا از گروه های مختلف هنری معلولین صورت گرفت که میتوان به «دستان گویا» که متشکل از معلولین ناشنوا است و همچنین از گروه موسیقی «نگاه» که معلولین جسمی-حرکتی و نابینایان و کمبینایان هستند نام برد. در گروه «نگاه» جعفر حسینی نوازنده کمانچه، محمدعلی محمدزاده نوازنده تنبک نابینا، فریبا احمدی نوازنده دف و خواننده این گروه، روح ا... باقری کمبینا هستند.

بعد از تقدیر از برگزیدگان و اجراهای دلنشین گروههای موسیقی، ترانه میلادی، دبیر شبکه کانون معلولان شهر تهران درباره معیار انتخاب نامه های برتر گفت: از شاخصهای انتخاب نامه می توان به  ارتباط موضوعی نامه با محتوای مسابقه، میزان تأثیرگذاری نامه بر مخاطب، نگاه متفاوت نویسنده به موضوع، بکارگیری خلاقیت و نوآوری در نگارش نامه، استفاده از آرایه های ادبی در نگارش، سادگی و خودمانی بودن متن نوشته، پیشنهادهای کاربردی، توصیه ها و راهکارها اشاره کرد.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقه ای با عنوان «سلام آقای شهردار» فرصت مناسبی است برای مدیران شهری تا بدون واسطه با مشکلات، نیازها و دغدغه های شهروندان معلول آشنا شوند. میلادی با اشاره به زمانبر بودن تغییر نگرش در مسئولان شهری بیان کرد: طبیعی است انجام اصلاحات، اجرای درست قوانین و تغییر نگرش در باورهای برخی مسئولان و دست اندرکاران، فرایندی است که نیاز به زمان و پیگیری مستمر دارد و این پیگیریها را خود ما معلولین باید انجام دهیم تا به حقی برابر با دیگران دست یابیم.

در ادامه این گزارش، نامه دختر پیشدبستانی را به شهردار شهر تهران میخوانید؛ این نامه گرچه ساده و بیآلایش است، اما برخاسته از قلب دختر خردسال نابینایی است که شهرش را دوست دارد. متن نامه به این شرح است: من هر وقت که توی خونه اتاقم رو مرتب میکنم، مامانم بهم جایزه میده. جایزه ام اینه که منو میبره پارک و برام خوراکی میخره. امروز وقتی که از خونه بیرون اومدیم تا به پارک بریم، صدای خش خش شنیدم.

به مامانم گفتم: این صدای چیه؟ مامانم گفت: این صدای جارو. کارگر شهرداری داره کوچه رو جارو میکنه تا کوچه و شهرمون تمیز و مرتب بشه. به مامانم گفتم: اونی که کوچه و خیابانها رو جارو میکنه، کی بهش جایزه میده؟

مامانم با خنده گفت: آقای شهردار بهش جایزه میده.

برای همین براتون نامه نوشتم تا بهتون بگم:« من شهر قشنگمون رو نمیبینم، اما ممنون که به کارگران شهرداری  جایزه میدهید تا شهر رو تمیز و مرتب کنند. نازنینزهرا مهدیزاده.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ايران سپيد
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *