شناسه خبر: 5261 منتشر شده در مورخ: 1393/8/21 ساعت: 11:46 گروه: اجتماعی  
افتتاح کتابخانه های ویژه نابینایان در ده استان کشور، توسط انجمن نابینایان ایران

افتتاح کتابخانه های ویژه نابینایان در ده استان کشور، توسط انجمن نابینایان ایران

علی اکبر جمالی: : رویکرد انجمن نابینایان ایران در دو سال گذشته به سمت مسائل فرهنگی وانجام و افتتاح پروژه هایی در همین راستا، به خصوص برای کودکان و نوجوانان نابینا بوده است.

به گزارش ایران سپید جمالیادامه داد: تا کنون در ده استان کشور، این کتابخانه ها را افتتاح کردیم که آخرین کتابخانه در اول آبان ماه امسال در کرمانشاه به بهره برداری رسید و تا پایان امسال در دو استان دیگر این کتابخانه ها را افتتاح خواهیم کرد.

جمالی در باره ی نحوه ی فعالیت این کتابخانه ها عنوان داشت: ابتدا با همکاری شورای عالی کودک و کانون پرورش فکری کودکان عناوین کتابهای مناسب کودکان را انتخاب میکنیم و در ادامه این کتابها را به صورت صوتی ضبط
میکنیم.
وی ادامه داد: تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در این کتابخانه ها مناسب سازی شده و برای نابینایان قابل استفاده هستند.
وی همچنین از ابتکاری جدید در این کتابخانه ها خبر داد و گفت: در این کتابخانه ها  قسمتی را راه اندازی کردیم که مخصوص بازی کودکان است و کودکان میتوانند در اوقات استراحت خود با اسباب بازیهای موجود در این بخش بازی
کرده و سرگرم شوند. همچنین، اسباب بازیهای موجود در این قسمت، متناسب با شخصیتهای داستانی در کتابهای موجود در کتابخانه بوده که کودکان نابینا با لمس این اسباب بازیها در حین گوش دادن به فایل صوتی کتابها، میتوانند ضمن گوش دادن به قصه با موجودات مختلف هم با لمس اسباب بازیهای آنها آشنا شوند.
مدیر عامل انجمن نابینایان ایران در مورد دستاوردهای جانبی افتتاح این کتابخانه ها در استانهای مختلف نیز افزود: از آنجا که این کتابخانه ها در مراسمی با حضور مسئولین ارشد استانی افتتاح میشود، در حاشیه ی افتتاح این کتابخانه ها همکاری های مناسبی با مسئولین ارشد استانها داشته ایم.
برای مثال، در جلسه ای که در حاشیه ی افتتاح کتابخانه ی کرمانشاه با جناب استاندار داشتیم، در چهار مورد به توافق های خوبی رسیدیم.

انجام عملیات مناسب سازی شهری برای معلولین و نابینایان در استان، استخدام یک نابینا در استانداری به عنوان مشاور امور معلولین، برگذاری یک اردوی تفریحی در آینده ای نزدیک برای پنجاه نفر از نابینایان سایر استانها برای دیدن از شهر زیبای کرمانشاه و افتتاح دو کتابخانه ی دیگر به غیر از کتابخانه ای که ما در شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان افتتاح کردیم، از جمله تصمیماتی است که در سفر ما به این استان صورت گرفت.
رئیس انجمن نابینایان ایران، در مورد میزان استقبال کودکان نابینا از این کتابخانه ها بیان داشت: با توجه به ضعف فرهنگ کتابخوانی در ایران، باید تدابیری را برای ترقیب کودکان نابینا برای استقبال از این کتابخانه ها در نظر میگرفتیم که این تدابیر در دو محور به اجرا رسید.
تأمین وسایل حمل و نقل رایگان برای رفت و آمد به کتابخانه تا مدت شش ماه برای نابینایان.
2
برگذاری مسابقات مختلف در کتابخانه ها برای جذب هرچه بیشتر کودکان نابینا به این کتابخانه ها.
وی ادامه داد: با انجام این تدابیر، خوشبختانه استقبال از این کتابخانه ها تا کنون مناسب بوده و همچنان نیز در حال افزایش است.
جمالی در مورد روند انتخاب استانها برای افتتاح کتابخانه های صوتی افزود: این استانها بر اساس نیازسنجیهایی که از طرف کارشناسان ما انجام میگیرد انتخاب میشوند. برای نمونه، ششم آذرماه یکی دیگر از این کتابخانه ها را در
استان خراسان جنوبی افتتاح خواهیم کرد و تا پایان سال 93 قصد داریم در یکی از سه استان اردبیل، بوشهر و لرستان این امر را گسترش دهیم.
وی در پایان افزود: به دلیل ضعف شدیدی که در زمینه ی کتابهای صوتی برای کودکان نابینا در کشور وجود دارد به سمت افتتاح این کتابخانه ها در سراسر کشور رفتیم و برای این کار نیاز به حمایتهای سایر نهادها و سازمانها
داریم. باید کودکان را به کتاب خواندن ترقیب و تشویق کنیم تا این کتابخانه ها نیز رونق کافی را بگیرند.

در صورتی ادامه ی افتتاح این کتابخانه ها در سایر استانها در سال بعد نیز ادامه می یابد که استقبال از این کتابخانه ها مناسب بوده و حمایتهای لازم نیز از این پروژه ی فرهنگی به میزان شایسته ای صورت گیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *