شناسه خبر: 4043 منتشر شده در مورخ: 1393/3/28 ساعت: 12:43 گروه: فرهنگی  
فارابی دانشمندی جامع، و بی نظیر زمان خود بود
رییس فرهگستان علوم در مراسم رونمایی موسیقی کبیر ؛

فارابی دانشمندی جامع، و بی نظیر زمان خود بود

رییس فرهنگستان علوم از فارابی به عنوان دانشمندی جامع و بی نظیر در زمان خود یاد کرد و گفت : او جایگاه والای علمی دارد .

به گزارش ایران سپید رضا داوری اردکانی در مراسم رونمایی از کتاب موسیقی کبیر تالیف فارابی و ترجمه مهدی برکشلی افزود: این دانشمند ممتاز در بسیاری از علوم زمان خود بی نظیر بود و نظرات و آثار قابل توجهی در این عرصه از خود بر جای گذاشته است .


وی با اشاره با تاثیر فارابی برعلومی همچون فلسفه اظهار داشت : وی در مواجهه با تمام علوم با تامل و تفکری خاص ادعادی خود را مطرح می کرد، به طوریکه هنوز هم دیدگاه های او پس از مدت ها در میان دانشمندان معاصر نیز مورد توجه است .

داوری اردکانی فارابی را بنیانگذار فلسفه اسلامی برشمرد و گفت: در تاریخ پرفروغ ایران کمتر کسی را می توان شناخت که همچو فارابی یگانه زمان خود باشد .

وی با اشاره به سخنان فارابی که اگر اهل دانش هستید اهل نظر باشید عنوان کرد: تنها آموختن دانش کافی نیست بلکه باید به اندازه ای رسید که بتوان در خصوص آن نظریه داد.

ابونصر محمد بن محمد فارابی معروف به فارابی، حدود سال ۲۶۰ هجری، در فاراب، خراسان، چشم به جهان گشود و در سن 80 سالگی از دنیا رفت وی از بزرگترین فیلسوفان ایرانی شرقی سده سوم و چهارم هجری است. 

اهمیت او بیشتر به علت شرح هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده اند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده اند. وی آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار نهاده است. 

این دکتر فلسفه در خصوص احترام عالمانی همچون ابن سینا به نظریات و مقالات فارابی گفت : ابن سینا که خود دانشمند برجسته و بزرگی در علوم زمانه خود بود در انتشار نظریات و مقالاتش همیشه به فارابی احترام می گذاشت که این خود نشان از درجه والای علمی فارابی دارد .

وی با اشراف فارابی به علم موسیقی خاطرنشان کرد ، وی این هنر را یک علم والا می داند و عقیده دارد که موسیقی به سه قسمت لذت بخش، تاثیرگذار و خیال انگیز تقسیم می شود .

داوری اردکانی با اشاره به نقش مهم برکشلی درانتقال مفاهیم کتاب موسیقی کبیر فارابی به خوانندگان گفت : وی با بررسی انواع ترجمه های این کتاب توانست نسخه ای متفاوت و یگانه را از خود بر جای بگذارد که امروزعلاقه مندان به فارابی و نظریات به موسیقی می توانند از آن بهره ببرند .

وی اظهار داشت: نقش برکشلی را به عنوان مترجم نمی توان کمتر از فارابی در کتاب موسیقی کبیر برشمرد چرا که دقت و توانایی وی در ترجمه و آشنایی آن به عنوان یک تئوریسین موسیقی در کتاب ملموس است.

رییس فرهنگستان علوم ادامه داد: برکشلی با اشراف به چند زبان همچون، آلمانی، انگلیسی ، فرانسه و عربی تمامی نسخه های این کتاب را بررسی و در ترجه خود مورد استفاده قرار داده است .

وی در پایان گفت : فارابی دانشمند بزرگ اعتقاد دارد که یک عالم باید تامل و تفکر داشته باشد که به عقیده بنده برکشلی همان عالمی است که فارابی می گوید .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، کتاب موسیقی کبیر، تالیف فارابی یکی از آثار بجای مانده از موسیقی قرن سوم هجری است که ازآن به عنوان نخستین کتاب علمی موسیقی در شرق نام برده می شود . 

این کتاب بخش های مختلفی دارد که در آن مقالات فارابی و نیز نظریه های وی در خصوص نوع پرده بندی سازها و نسبت ریاضیات آن وجود دارد . 

این کتاب دومین ترجمه موسیقی کبیر به فارسی است که برکشلی با نگاهی جامع و بررسی نسخه های عربی و فرانسه آن را ترجمه کرده است. برکشلی فیزیکیدان و تئوریسین موسیقی و آکوستیک (1366 - 1291)است. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *