شناسه خبر: 35133 منتشر شده در مورخ: 1400/12/23 ساعت: 11:04 گروه: اجتماعی  
طرح پژوهشی «تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی»

طرح پژوهشی «تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی»

با حضور دکتر اسماعیل زارعی زوارکی استاد تمام گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی طرح پژوهشی «تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی» در محل سالن کنفرانس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشریح شد.

به گزارش ایران سپید از سازمان  آموزش  و پرورش استثنایی، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی در این نشست  با بیان اینکه در سیستم های آموزشی دنیا میل مشترکی برای شناسایی ویژگی های معلمان خوب و گسترش آن وجود دارد، گفت: پژوهش های بسیاری از اثر مستقیم صلاحیت های حرفه ای معلمان بر ارتقای کیفیت نظام آموزشی و همچنین بهبود سطح یادگیری دانش آموزان حکایت دارد.

وی گفت: در پژوهش حاضر از طریق بررسی مبانی نظری، مرور نظام مند پیشینه پژوهشی، مطالعه اسناد بالادستی آموزش و پرورش استثنایی کشور، بررسی نظر صاحب نظران و متخصصان آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، ابتدا صلاحیت های مورد انتظار معلمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده و با کشف مولفه های الگوی مفهومی و روندی، الگوی مربوطه طراحی و اعتباریابی شده است.
وی افزود: در این طرح همچنین شاخص های صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی شده و ابزار سنجش برای سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی شده است.
استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه برای مواجه شدن با مشکلات پیش بینی نشده و تنوع نیازهای دانش آموزان به مهارت های کاملا تخصصی نیاز دارند، گفت: یکی از مهمترین چالش ها در زمینه آموزش این دانش آموزان، فراهم کردن محیط های کاری است که مشارکت و تعهد معلمان را حفظ کند و این معلمان به سبب دشواری های محیط کار خود، بیشتر در معرض فرسودگی هستند.
وی تصریح کرد: برای کارآمد بودن آموزش معلمان لازم است صلاحیت های اساسی، عملکردی و حرفه ای مورد نیاز معلمان با توجه به رویکردهای نوین، شناسایی و در قالب الگویی ارائه گردد.
این استاد دانشگاه در ادامه با تشریح روند پژوهش به ارائه یافته های حاصل از این پژوهش پرداخت و گفت بر اساس نتایج بدست آمده، مولفه های اصلی صلاحیت های معلمان آموزش و ‏پرورش استثنایی شامل صلاحیت های فردی،  شغلی، آموزشی و سازمانی است.
‏وی افزود: از آنجایی که معلمان آموزش و پرورش استثنایی در شغل خود علاوه بر مهارت های معمول معلمی نیازمند مهارت ویژه ای برای کار تخصصی با دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند، باید تمرکز بیشتر بر توسعه ی حوزه های صلاحیت ‌های مورد نیاز آن ها مطابق با تحولات حوزه آموزش و یادگیری صورت گیرد.
 استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: برگزاری دوره های ضمن خدمت بویژه آشنایی معلمان با آموزش های مجازی و بازنگری دروس دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیازهای دانش آموزان از جمله ضروریات است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *