شناسه خبر: 35031 منتشر شده در مورخ: 1400/11/8 ساعت: 20:40 گروه: اجتماعی  
تزریق حال خوب به افراد دارای معلولیت با هم‌افزایی بین‌بخشی

تزریق حال خوب به افراد دارای معلولیت با هم‌افزایی بین‌بخشی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در اولین جلسه کارگروه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با بیان اینکه برای کلان پروژه کشور باید آمار دقیق سرشماری از خانوارهای دارای چند معلول در دهک‌های پایین درآمدی ارائه کنیم، گفت: با هم‌افزایی بین دستگاه‌ها می‌توان اقدامات بزرگی انجام داد.

به گزارش ایران سپید از سازمان بهزیستی، اولین جلسه کارگروه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با حضور «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور و نمایندگانی از وزارت کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی کشور، قوه قضائیه و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

«علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور پس از استماع گزارش‌های دستگاه‌های همکار در اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شد و کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون ذیل ماده ۳۱ در راستای تحقق مفاد این قانون و با هدف نهائی اعمال نظارت عالیه بر حسن اجرای تمامی قوانین معطوف به افراد دارای معلولیت یا اثرگذار بر زندگی آنان، تشکیل شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر احصاء مشکلات موجود برای تمامیت اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افزود: در حال حاضر براساس گزارش وزارت نیرو هر فرد دارای معلولیت از معافیت حق انشعاب آب، برق و گاز برخوردار است.

وی با اشاره به ماده ۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر  اینکه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری تمامی پایانه‌ها، ایستگاه‌ها، تأسیسات سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری، دسترس‌پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی افراد دارای معلولیت اقدام کنند، گفت: در جلسه اصل ۹۰ مقرر شد تمامی کلانشهرها که به مترو درون شهری تجهیز هستند، خدمات حمل و نقل رایگان به افراد دارای معلولیت ارائه کنند و همچنین امکان بهره‌مندی این افراد از خدمات نیم‌بها ناوگان حمل و نقل زمینی و هوایی را فراهم کنند.

قادری، ادامه داد: باید در سامانه‌های موجود تهیه بلیط گزینه‌ای برای نیم‌بها شدن تیکت تعبیه شود بالاخص برای شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت حمل و نقل ریلی رجاء. این در حالی است که اکنون تنها شرکت هواپیمایی ایران‌ایر نسبت به نیم‌بها کردن بلیط هواپیمایی ویژه افراد دارای معلولیت اقدام کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای کلان پروژه کشور باید آمار دقیق سرشماری از خانوارهای دارای چند معلول در دهک‌های پایین درآمدی ارائه کنیم، گفت: دستگاه‌ها باید شفافیت در ورود اطلاعات جمعیتی داشته باشند؛ چراکه اصل و اساس برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور بر پایه آمار و اطلاعات است.

وی در آستانه برگزاری دومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معاون اول رئیس جمهور، تصریح کرد: براساس ماده ۶ قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تأمین کند که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد.

قادری با بیان اینکه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای برای بهره‌مندی افراد دارای معلولیت از دوره‌های کارآمد میزان منابع لازم را بررسی کند، افزود: براساس ماده ۱۷ قانون، وزارت راه و شهرسازی مکلف است متناسب با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و اختصاص حداقل ۱۰ % واحدهای مسکونی احداثی باکیفیت و مناسب‌سازی شده به افراد دارای معلولیت فاقد مسکن اقدام کند که از سال ۱۳۹۷ گزارشی از واگذاری ۱۶۰ هزار واحد ارائه نشده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خارج از وظایف محوله و براساس وظیفه انسانی هر دستگاه یک خبر خوب برای بهتر شدن و تحول در حال افراد دارای معلولیت ارائه کند، در پایان یادآور شد: با هم‌افزایی می‌توان اقدامات بزرگی انجام داد؛ امیدواریم تا پایان اجرای شایسته قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بتوانیم گزارش پیشرفت را اعلام کنیم.

وی در پایان جلسه از نمایندگان دستگاه ها خواست تا روز دوشنبه گزارش عملکرد خود را با کیفیت لازم برای گزارش به معاون اول رئیس جمهور اعلام کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *