شناسه خبر: 34519 منتشر شده در مورخ: 1400/7/20 ساعت: 17:39 گروه: اجتماعی  
شهردار تهران: مجلس تسهیلاتی برای توسعه مترو درنظر بگیرد

شهردار تهران: مجلس تسهیلاتی برای توسعه مترو درنظر بگیرد

شهردار تهران بر لزوم افزایش سهم مترو از حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: مجلس در بودجه سال آتی تسهیلاتی برای حمل و نقل عمومی در نظر بگیرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم بهره برداری از ایستگاه مترو شهید رضایی و ورودی دوم ایستگاه برج میلاد افزود: سهم مترو از ۷۵ درصد تردد از طریق حمل و نقل عمومی باید ۳۰ درصد باشد که در حال حاضر این سهم ۱۰ درصد است و سهم اتوبوسرانی نیز به ۲۳ درصد می رسد. وی با بیان اینکه باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی بر محور مترو حرکت کنیم، یادآورشد: خط ۶ مترو باید تکمیل و با تاکید بر توسعه خطوط حمل و نقل ریلی، هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح شود.   زاکانی اظهارداشت: با مدل‌های جدید توسعه مترو در خط ۱۰ باید با تقسیم و قطعه‌بندی مسیر، روند رشد خطوط مترو را سرعت دهیم چون تمرکز مدیریت شهری هم بر تکمیل خط  ۶ و ۷ و سرمایه‌گذاری برای سایر خطوط ( ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) است. 

  شهردار تهران با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای جدید برای تامین مالی مترو، گفت: باید از طریق مشارکت و امکاناتی که در اختیار شهرداری است، تامین مالی صورت گیرد اما به دلیل عقب افتادگی‌ها و انجام ندادن تعهدات از سوی شهرداری با بانک های شهر و رفاه، این نهاد نتوانسته از امکانات و سهم خود برای توسعه حمل و نقل عمومی به صورت مناسب استفاده کند. 

  وی با اشاره به مشکلات مالی پیش‌روی توسعه مترو خاطرنشان کرد: شهرداری باید به تعهدات خود عمل کند تا بتوانیم از تسهیلات قبلی این ۲ بانک استفاده و این عقب افتادگی را جبران و همچنین برای موقعیت جدید از تسهیلات استفاده کنیم.  زاکانی با اشاره به همکاری دولت جدید با شهرداری، اعلام کرد: دولت از سال‌های گذشته به تعهد پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود در توسعه مترو و ۳۳ درصدی بلیت عمل نکرد اما دولت جدید بر انجام این تعهدات اهتمام دارد و این مساعدت در جلسه وزیر کشور درباره قطار ملی مشهود بود.وی ابراز امیدواری کرد: با کمک دولت به توسعه خطوط مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی سرعت دهیم.

زاکانی ادامه داد: از طریق مجلس هم باید تسهیلاتی در بودجه ۱۴۰۱ و احکامی در برنامه هفتم توسعه کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود تا بتوانیم سرعت خدمتگزاری را افزایش و کاستی‌های گذشته را نیز جبران کنیم.  شهردار تهران درباره مبلمان شهری برای نابینایان، توضیح داد: کلان‌پروژه‌ای در شهر تهران با عنوان مناسب سازی شهر داریم تا بتوانیم از طریق آن به جانبازان، معلولان، بانوان و فرزندان آنان و کهنسالان به صورت ویژه خدمات دهیم و این موارد شامل حال روشندلان نیز می‌شود. 

وی با بیان اینکه در تهران ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو وجود دارد، افزود: این در شرایطی است که هشت هزار کیلومتر از خیابان‌های تهران پیاده رو ندارد.زاکانی تاکید کرد: اقدامات شهرداری در این زمینه باید هم ناظر به پیاده‌روها ‌و هم با در نظر گرفتن ابنیه مناسب‌سازی‌ها، انجام شود و این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که یکی از مشاوران را برای پیگیری امور مربوط به مناسب‌سازی به ویژه در پیاده‌روها مامور کرده ام.  شهردار تهران گفت: ایستگاه شهید رضایی که امروز افتتاح شد، به زیرساخت‌هایی از جمله خطوط راهنما و نشانگاه‌های مختلف مجهز است تا روشندلان بتوانند به بهترین نحو از آن استفاده کنند؛ در واقع اصل بر این است که بدون مناسب سازی، ایستگاهی افتتاح و کار عمرانی انجام نشود تا کاستی‌ها گذشته نیز جبران شود.

هر ایستگاه مترویی که قابلیت بهره برداری دارد نباید تا زمان افتتاح رسمی متوقف شود

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم افتتاح رسمی ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ متروی تهران گفت: طبق دستور شهردار هر ایستگاهی که قابلیت بهره برداری دارد، نباید تا زمان افتتاح رسمی متوقف شود. سیدمجتبی شفیعی با تاکید بر اهمیت بهره برداری از ایستگاه شهید رضایی گفت: محدوده نزدیک به این ایستگاه دارای بافت جمعیتی متراکم و پرترددی است و وجود یک ایستگاه مترو در این منطقه امری ضروری بود که خوشبختانه امروز بهره برداری رسمی از آن با حضور شهردار تهران انجام شد و پیش بینی می‌شود یکی از پُرمسافرترین ایستگاه های متروی تهران باشد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ متروی تهران از چند روز قبل مورد بهره برداری قرار گرفته است، افزود: طبق دستور شهردار تهران هر ایستگاهی که قابلیت بهره برداری دارد، نباید تا زمان افتتاح رسمی متوقف شود و باید برای تسریع جهت رفاه حال شهروندان مورد بهره برداری قرار گیرد.

شفیعی ادامه داد: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در مرحله نخست و حدود ۵۰ میلیارد تومان دیگر برای ورودی بعدی هزینه شده که در مجموع ایستگاه شهید رضایی با اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی ساخته شده است. به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ مترو دارای زیربنای حدود ۹ هزار و۵۰۰ مترمربع در عمق ۲۴ متری از سطح زمین، ۶ دستگاه آسانسور و هشت رشته پله برقی است. همچنین ایستگاه شهید رضایی، سیزدهمین ایستگاه خط ۶ مترو محسوب می‌شود که در خیابان هفده شهریور، پایین‌تر از میدان خراسان واقع شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *