شناسه خبر: 34473 منتشر شده در مورخ: 1400/7/9 ساعت: 20:04 گروه: اجتماعی  
تهران شهری مناسب برای معلولان نیست

تهران شهری مناسب برای معلولان نیست

سید جعفر تشکری هاشمی وضعیت تردد افراد توان یاب در سطح شهر تهران را برای این عزیزان مناسب ندانست. او با بیان این که از توان یابان برای حل مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل آن ها به شورای شهر دعوت به عمل آمده بر حل مشکلات شهری و استفاده از رمپ در اتوبوس های شهر تاکید کرد.

به گزارش ایران سپید  به نقل از رکنا، جمعیت قابل توجهی از شهروندان را در همه شهرهای کشور افراد توان یاب، جانباز و کم توان تشکیل می دهند. این حق افراد توان یاب است که مانند سایر شهروندان از امکانات عمومی استفاده کنند و برای رفع امورات خود به راحتی از امکانات حمل و نقل عمومی و شهری بهره مند شوند. اگرچه در کلانشهر تهران در برخی نقاط تلاش های خوبی در جهت رفع موانع آمد و شد افراد توان یاب صورت گرفته اما باز هم در یکسری نقاط توجه به نیاز توان یابان ضروری به نظر می رسد. حل مشکلات شهری و موانع موجود برای تردد افراد توان یاب از وظایف مدیریت شهری به حساب می آید.

موانع شهر تهران، تردد توان یابان را سخت کرده است

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت تردد افراد توان یاب، جانبازان و دارای نیازهای ویژه اظهار داشت: شهر تهران شهر مناسبی برای تردد معلولان و توان یابان نیست. شهر دارای موانع متعددی است که شرایط آمد و شد شهروندان کم توان را سخت کرده است. اگرچه این موضوعی قدیمی است و طی ده ها سال ایجاد شده است. مدل شهرسازی تهران به گونه ای بوده است که از معلولان، توان یابان و روشندلان حمایت نکرده است. وقتی در شهرداری تهران بودیم تعداد قابل توجهی از معابر و پیاده رو ها ترمیم، اصلاح و برای تردد افراد توان یاب متناسب سازی شدند، با این حال چنین اقداماتی کافی نبودند و بسیاری از معابر، ایستگاه های حمل و نقل عمومی و... مناسب معلولین و روشندلان عزیز نیست. باید آسانسور و راهنمای حرکت این افراد، ایجاد، اصلاح و موانع تردد این عزیزان در ایستگاه ها و معابر عمومی رفع شوند.

توان یاب ها مشاور اعضای شورا برای رفع موانع تردد معلولان

وی ادامه داد: طبق روالی که در سال های گذشته نیز وجود داشت، این مطالبه در شورا پیگیری و در عرصه اجرا و عمل نیز از مدیران شهری مطالبه خواهد شد. در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر، مشاورینی از بین عزیزان توان یاب و روشندل برگزیدیم تا خودشان موانع موجود در شهر را اعلام کنند، به این صورت کاری که برای آن ها انجام می شود، دارای اثربخشی لازم است. امید است طی 4 سالی که شورای ششم کار خود را دنبال می کند، تعداد زیادی از موانع ذکر شده مرتفع شود.

برای بازسازی ایستگاه های حمل و نقل عمومی توان یابان تلاش فراوان لازم است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: باید دانست تهران شهری با قدمت چندصد ساله است و موانعی در آن وجود دارد که شهرسازی در سال های اخیر به آن توجه لازم را نداشته است. با توجه به اینکه یکسری اقدامات هزینه های بسیار زیادی دارند، باید توجه داشت وقتی گفته می شود یک ایستگاه مترو برای عزیزان توان یاب متناسب سازی شود، برای این اقدام باید چندین آسانسور مخصوص ساخته و در طراحی سازه نیز پیش بینی های لازم انجام شود. اکنون ایستگاه های قدیمی دارای مشکلات زیادی هستند و برای بازطراحی و بازسازی آن ها باید تلاش های فراوانی شود.

استفاده از رمپ در اتوبوس ها الزامی شود

هاشمی تشکری با بیان اینکه باید از یک نقطه مشکلات تردد توان یابان و جانبازان به پایان برسد، افزود: ایستگاه های جدید باید دارای آسانسور باشند، اتوبوس ها نیز باید برای تردد افراد کم توان متناسب سازی شوند، به عنوان مثال باید استفاده از رمپ در همه اتوبوس ها الزامی شود. امیدواریم با حضور عزیزان توان یاب که از آن ها در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا دعوت به عمل آمده، جهت رفع مشکلات شهری استفاده کنیم. باید دانست هرچه ادعا شود که دغدغه های این عزیزان را درک می کنیم، باز هم به دلیل تجربه و آگاهی نیازهای این عزیزان، می توان اقدامات بهتری برای آن ها انجام داد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *