شناسه خبر: 34448 منتشر شده در مورخ: 1400/7/6 ساعت: 11:06 گروه: اجتماعی  
هزینه تحصیل دانش آموز و دانشجوی نابینا و کم بینا چقدر است؟

هزینه تحصیل دانش آموز و دانشجوی نابینا و کم بینا چقدر است؟

باز بوی ماه مدرسه می آید، امسال هم تا اطلاع ثانوی آموزش مجازی است به همین منظور می خواهیم نگاهی به هزینه هایی که سال تحصیلی بر دوش خانواده های که دانش آموز نابینا دارند، داشته باشیم.

به گزارش ایران سپید باز بوی ماه مدرسه می آید چند روز پیش اول مهرماه بود  و از شنبه مدارس به طور رسمی کار خود را آغاز کردند اما امسال هم تا اطلاع ثانوی آموزش مجازی است می خواهیم نگاهی داشته باشیم به هزینه هایی که سال تحصیلی بر دوش خانواده ها تحمیل می کند و صد البته که آموزش مجازی هزینه های بیشتری می طلبد. اما لااقل تا مدتی می توان خرید کیف مدرسه را به تعویق انداخت اما برای آنهایی که قصد خرید کیف مدرسه را برای دانش آموز خود دارند این روزها در بازار فروشهای ویژه ای داریم و قیمتها بسیار متنوع هستند از کیفهای ساده کلاسوری که با 30 هزار تومان قابل خریداری هستند تا کیفهایی که با قیمتهای بالای یک میلیون خریداری میشوند اما به طور متوسط با 150تا 400هزار تومان می توان یک کوله یا کیف مناسب تهیه کرد. برای آنهایی که به مدرسه دولتی می روند هزینه کمک به مدرسه شاید آنقدر سنگین نباشد اما آنهایی که به هر علت مجبورند در مدرسه غیر انتفاعی تحصیل کنند هزینه شهریه مدرسه راهم باید به هزینههای تحصیل اضافه کرد.

به عنوان مثال در شهری مثل تهران شهریه رسمی که برای سال جاری توسط آموزش و پرورش اعلام شده در مقطع ابتدایی بین 2تا 15 میلیون تومان، هزینه تحصیلی مقطع متوسطه اول از 4و نیم میلیون تا 17 میلیون و در مقطع متوسطه دوم از 7 تا 35 میلیون تومان متغیر است.مبلغ حداقلی شهریه تقریبا در همه استانها به یک میزان است.از اینها که بگذریم وسایل مورد نیاز تحصیل برای دانش آموزان از دفتر و مداد و خودکار برای دانش آموزان بینا تا لوح و قلم و حساب افزار دانش آموزان نابینا و کم بینا هم قیمتهایی را به خود اختصاص می دهد. قیمت یکسری از تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان نابینا را  از سایت شرکت صنایع آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش گرفتیم این وسایل از فروشگاه اینترنتی سایت این شرکت قابل خریداری هستند از گونیا و نقاله 20 هزار تومانی تا مجموعه حساب افزار و جعبه بریل که هر کدام 46 هزار تومان قیمت دارند تا قلمبا دسته چوبی که 14 هزار تومان و قلم دسته پلاستیکی که 12 هزار تومان است.

لوح ده خط دو رو هم حدود 22 هزار تومان قیمت گذاری شده است.صفحه مکعبی ریاضی هم 23 هزار تومان است. اما از این شرکت ماشین تایپ بریل یا همان دستگاه پرکینز ایرانی را هم می توان خرید که حدود 7 میلیون تومان قیمت دارد. کسانی که علاقمند هستند این ماشین تایپرا تهیه کنند می توانند هزینه آن را در دو قسط بپردازند. ماشین تایپ بریل را در شرکت صنایع آموزشی می توانید با گارانتی تهیه کنید که مزیتی برای خرید آن است ضمنا سوالات بیشتر را می توانید از خانم شاهی مسئول فروش تجهیزات نابینایان در این شرکت بپرسید. اما اصلیترین وسیله برای آموزش همانا کاغذ است

که برای دانش آموزان کم بینا و نابینا با گرماژ بالاتری مورد نیاز است. قیمت کاغذ 120گرمی را از مرکز عمده آن در خیابان ظهیرالاسلام تهران گرفتیم. اگر بخواهید کاغذ را به شکل بند تهیه کنید که قیمت آن ارزانتر تمام شود بدانید که بندهای کاغذ دراندازه های 60 در 90 و اندازه 100 در 70 موجود است. کاغذ 120 گرمی در ابعاد 60 در 90 به قیمت 470 هزار تومان و در ابعاد 100 در 70 به قیمت 580 هزار تومان در این روزها قابل خریداری است. اگر بخواهید یک بند کاغذ راکه 250 برگ دارد تهیه کنید و آن را به اندازه های a4 برش بزنید کاغذ 60 در 90 آن 9 برگه a4 به شما می دهد البته قیمت برش کاغذ را هم باید اضافه کنید که حدود 10تا 15 هزار تومان است. و به صورت کلی 2250 برگه به شما می دهد. البته بند 60 در 90 کاغذ گلاسه 128 گرمی به قیمت 493 هزار هم قابل خریداری است.

به این هزینه باید هزینه خرید یکسری سخت افزار و نرم افزار را هم اضافه کرد که آقای امید هاشمی در باره برآورد قیمت آنها می گوید: من می خواهم در مورد سخت افزارها و نرم افزارهایی صحبت کنم که وجودشان برای دانشجویان و دانش آموزان نابینا ضروری و اجتناب ناپذیر است یا اینکه به هر شکل می تواند مسیر تحصیلی آنها را هموار سازد.وقتی از فنآوریها صحبت می شود مقصود من فنآوریهایی است که برای حضور در رشته های تحصیلی متعارف مد نظر است وگرنه رشته هایی داریم که ادامه تحصیل در آنها مستلزم داشتن ابزارهای خاصی است که در مورد آنها صحبت نمی کنیم.

اولین و مهمترین چیزی که یک دانش آموز دبیرستانی یا یک دانشجوی نابینا باید داشته باشد یک کامپیوتر است. اگر این فرد بخواهد کامپیوترش را به شکل لپ تاپ تهیه کند در حال حاضر برای تهیه یک لپ تاپ که کشش برنامه های ویژه نابینایان مثل صفحه خوان و نویسه خوان نوری را داشته باشد و هم جوابگوی برنامه های معمولی باشد که در دانشگاهها استفاده می شوند، cpu لپ تاپ باید حداقل Core-i3 نسل 10 داشته باشد حداقل 8 gig رم داشته باشد  و هارد آن هم بسته به نیاز فرد باشد اگر بخواهیم لپ تاپی در این رنج همراه با ویژگیهای شخصی ساز شده ای که فرد برای کامپیوتر خود در نظر می گیرد تهیه کنیم بین 12 تا 15 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. منظورم این نیست که با لپ تاپهای ارزانتر از 12 میلیون تومان کار تحصیلی دانش آموز نابینا راه نمی افتد ولی اگر لپ تاپ متوسطی خواسته باشیم باید اینقدر هزینه کنیم.

همچنین تب لت یا گوشی همراه ابزارهایی هستند که احتمالا به کار می آیند البته برای نابینایان این وسایل با توجه به اینکه سیستم عامل هر دو اندروید است تفاوت چندانی ندارند اما کاربران کم بینایی که از امکانات درشت نمایی بر روی اندروید استفاده می کنند تبلت گزینه بهتری است بنابر این هزینه ای معادل سه و نیم تا پنج میلیون را هم باید برای تبلت یا گوشی همراه در نظر بگیریم. اگر در مقاطع تحصیلات تکمیلی فرد نابینا بخواهد حضور موثری داشته باشد و در رقابت تحصیلی از هم دوره ایهای خود عقب نیفتد احتمالا به یک یادداشت بردار هوشمند بریل نیاز خواهد داشت که در سر کلاس با آن بتواند به بریل بنویسد و به صورت بریل بخواند.

نمونه ایرانی ابزاری که فارسی را هم پشتیبانی کند و امکانات کاملی داشته باشد بین 42 تا 45 میلیون تومان قیمت دارد  همینطور برخی از کم بینایان ممکن است به درشت نماهای هوشمند و الکترونیکی نیاز داشته باشند که بتوانند صفحه کتاب و وایت برد را درشت کنند تا بتوانند بخوانند قیمت این درشت نماها هم بین 5 تا 20 میلیون تومان و بسته به نیاز فرد متغیر است. همینطور می توانیم از دیزی پلیر یا ویس ریکوردر ها نام ببریم که قیمتهای مختلفی دارند یک ویس ریکوردر ساده برای ضبط کلاس بین 1 تا 2 میلیون هزینه دارد اما اگر این ویس ریکوردر به امکانات دیزی پلیر هم مجهز باشد در ایران بین 4 تا 5 میلیون تومان قیمت دارد البته ویس ریکوردر و دیزی پلیر از طریق گوشی اندرویدی همدر اختیار هستند منتها کاربر آن باید حرفه ای باشد.

باید بگویم کسب دانش و مهارت در زمینه اندروید و ویندوز و سایر سیستم عاملها جزء ملزومات یک دانش آموز یا دانشجوی نابینا است و برای کسی که این دانش را ندارد آموختن این دانش هم مستلزم صرف هزینه است که این هزینه بسته به دوره آموزش کامپیوتر و استفاده از گوشی همراه و معلمی که انتخاب می کند متغیر است و این هزینه را هم می توان جزء هزینههای تحصیل فرد نابینا لحاظ کرد.

با گزارشی که از هزینه های تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نابینا داده شد می توان به طور حدودی هزینه های یکسال یایک مقطع تحصیلی را محاسبه کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
رویا 1400/7/6 - 12:55
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment سلام. در کنار همه اینا هزینه های بالای اینترنت واقعا خستم کرده یعنی مثلا میشه به جای ویسریکوردر از ضبط کننده خود گوشی استفاده کرد ولی وای از هزینه های اینترنت که شبیه چیپسها شده و هوا داره به جای حجم
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *