شناسه خبر: 34289 منتشر شده در مورخ: 1400/6/11 ساعت: 19:43 گروه: اجتماعی  
۱۶ هزار و ۴۹۱ نفر توسط بهزیستی استان تهران برابر کرونا واکسینه شدند

۱۶ هزار و ۴۹۱ نفر توسط بهزیستی استان تهران برابر کرونا واکسینه شدند

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: واکسن کرونا به ۱۶ هزار و ۴۹۱ نفر از معلولان، سالمندان و کارکنان مراکز نگهداری بهزیستی استان تهران طی یکسال و نیم گذشته تزریق شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، امین شاهرخی به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه تاکنون ۱۰ نفر از کارمندان مراکز و دارات بهزیستی استان تهران در حین کار به ویروس کرونا مبتلا شده وجان خود را از دست دادند، به خبرنگاران توضیح داد: این جان باختگان خدمت در بهزیستی نیز هم سطح شهدای مدافع سلامت هستند. وی ادامه داد: البته بسیاری از کارکنان بهزیستی هنوز واکسن دریافت نکرده اند و در این مدت بسیاری از آنان حین خدمت به این ویروس مبتلا شده اند.

افزایش مستمری مدجویان بهزیستی استان 

مدیرکل بهزیستی استان تهران بیان کرد: براساس دستورالعمل مجلس شورای اسلامی باید ۲۰ درصد از حداقل حقوق پایه به عنوان مستمری به افراد زیر پوشش بهزستی اختصاص داده شود که این امر با تلاش های مستمر اداره کل بهزیستی استان تهران امسال محقق شد. شاهرخی با بیان اینکه در سال گذشته مستمری هر فرد تحت پوشش بهزستی استان تهران ۱۷۰ هزار تومان بود، افزود: اکنون میزان مستمری پرداختی به مددجویان و معلولان تک نفره ۳۵۰ هزار تومان، ۲ نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار تومان و چهار نفر ۹۰۰ هزار تومان و پنج نفر به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

ایجاد سامانه فرزند خواندگی 

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه تاکنون ساز و کار مناسبی در زمینه فرآیند فرزند خواندگی وجود نداشت، گفت: در این راستا سامانه ای با عنوان فرزند خواندگی در بهزیستی استان تهران راه اندازی شده که متقاضیان برای درخواست فرزند خواندگی می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند و از پیشرفت کار در مراحل مختلف مطلع شوند. شاهرخی با بیان اینکه سال گذشته سرپرستی ۳۱۶ کودک از سوی بهزیستی استان تهران به خانواده‌ها واگذار شد، خاطنشان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ۹۹ کودک در استان از طریق خانواده های متقاضی به فرزندخواندگی گرفته شدند.

افتتاح ۲۰۰ مرکز مثبت زندگی

مدیرکل بهزیستی استان تهران اظهار داشت: برغم شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در اسفندماه سال گذشته در کشور افتتاح شد که ۲۰۰ مرکز آن مربوط به بهزیستی استان تهران است. شاهرخی اضافه کرد: مراکز مثبت زندگی یکی از تکالیفی است که مجلس برای روانسازی خدمات به مددجویان بهزیستی بر عهده دولت گذاشته است اکنون این اقدام انجام شده هر چند باید این کار زودتر انجام می شد. وی ادامه داد: فعالیت این مراکز محله محور است بنابراین ایجاد چنین مراکزی تردد مراجعان از جمله معلولان به ادارات بهزیستی شهرستان و استان را در سراسر کشور کاهش می دهد چراکه افراد مددجو می توانند مشکلات و خواسته های خود را در مراکز مثبت زندگی که در محل زندگی آنها تاسیس شده است، مطرح کنند. به گفته شاهرخی، یکی از اهداف تاسیس و راه اندازی مراکز مثبت زندگی، ارائه خدمات مناسب و یکسان به جامعه هدف است، همچنین با توجه به اینکه نظارت بر مراکز مثبت زندگی در سه سطح شهرستان، استان و کشور است بنابراین این امر باعث برنامه ریزی بهتر در سازمان بهزیستی و ارتقای کیفیت خدمات می شود. وی توضیح داد: تاسیس مراکز مثبت زندگی و ارائه خدمات به صورت محله محور، آشنا شدن مردم با این مراکز و در دسترس بودن خدمات بهزیستی برای تمام افراد جامعه از نظر کمی و کیفی بسیار موثر است و مددجویان بهزیستی نیز در کمترین زمان و به بهترین شکل با استفاده از حضور مددکاران، خدمات خود را دریافت می کنند.

راه اندازی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد 

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه ۹۵ درصد از افراد بعد از ترخیص از مراکز ترک اعتیاد دوباره به چرخه اعتیاد بازمی گردند با برگزاری جلسه هایی با روانپزشکان، مددکاران و برخی دیگر از دست اندرکاران تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از بازگشت بهبود یافتگان به چرخه اعتیاد، ۲ مرکز با رویکرد جدید در شهرستان های رباط کریم و ورامین راه اندازی شود. شاهرخی با بیان اینکه بهمن ماه سال گذشته این ۲ مرکز با عنوان مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد افتتاح شدو در این مراکز برای ترک اعتیاد از داروهای متادون که باعث وابستگی به دارو می شود استفاده نمی شود، افزود: معتادان با استفاده از روان درمانی در یک دوره هشت ماهه در این مراکز نگهداری می شوند و حرفه ای را آموزش می بینند و پس از بهبود در همان کارگاه ها مشغول به کار می شوند. وی با بیان اینکه ۲۰ هزار معتاد متجاهر در استان تهران وجود دارد، ابراز امیدوراری کرد: مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد جایگزین مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ شود چراکه تاکنون این مراکز موفق عمل کرده اند و بازگشت معتادان به چرخه اعتیاد حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

استفاده از علم بایومتریک برای شناسایی کودکان کار

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در گذشته طرح های ساماندهی کودکان کار موقتی بوده و اثر بخشی لازم را نداشته است، گفت: با درایت و نشست های تخصصی بحث جذب و شناسایی کودکان کار به یک فرایند تبدیل شد و با استفاده از اسکن بایومتریک (مردمک چشم کودکان ثبت شده)، اگر کودکان دوباره برای کار به معابر و خیابان ها بیایند هویت آنها شناسایی و برملا می شود و دیگر نمی‌توانند خود را با هویت های جعلی معرفی کنند. شاهرخی اظهار داشت: با استفاده از این شیوه ۹۰۰ کودک کار در استان تهران شناسایی شده که ۸۰۰ نفر از آنان به خانواده های خود بازگشته اند و ۱۰۰ کودک نیز در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند. وی با بیان اینکه پس از شناسایی خانواده های کودکان کار برای آنهایی که دارای مشکلات مالی و معیشتی بودند مستمری، بیمه سلامت و بسته های معیشتی در نظر گرفته شد، افزود: چنانچه این کودکان در حین کار دستگیر شوند خانواده آنان به ۶ ماه حبس محکوم می شود.

نگهداری یکهزارو ۶۶۴ کودک در مراکز شبه خانواده 

مدیرکل بهزیستی استان تهران اذعان داشت: یکهزارو ۶۶۴ کودک در ۷۶ مراکز شبه خانواده بهزیستی استان تهران نگهداری می‌شوند که ۶۸ مرکز آن مربوط به خیران و هشت مرکز دولتی است. شاهرخی با بیان اینکه کودکان در مراکز شبه خانواده بی سرپرست هستند، اضافه کرد: کودکان در محل هایی نگهداری می شوند که تصور کنند با خانواده خود زندگی می کنند. به گفته وی، یکهزارو ۶۳۴ فرزند امداد بگیر نیز با خانواده یکی از قیم ها نظیر پدر بزرگ و عموی خود زندگی می کنند و از سوی بهزیستی استان به این افراد ماهانه یک میلیون تومان و به افراد دارای معلویت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داده می شود.

وجود ۱۵ هزارو ۴۸۴ زن سرپرست خانوار در استان تهران 

مدیرکل بهزیستی استان تهران همچنین با بیان اینکه ۱۵ هزارو ۴۸۴ زن سرپرست خانوار زیر پوشش اداره کل بهزیستی استان تهران قرار دارند، گفت: چهار هزار و ۵۰۰ خانوار نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند که می توانند از حداقل مستمری و خدمات آموزشی بهره مند شوند. شاهرخی همچنین با اشاره به کمک های آموزشی و تحصیلی به مددجویان اضافه کرد: یک هزار و ۶۶۰ معلول در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند که سازمان بهزیستی شهریه تحصیلی دانشجویان را در دانشگاه‌های غیردولتی و همچنین دولتی پرداخت می‌کند. وی اضافه کرد: بهزیستی نه تنها به دانش آموزان و دانشجویان کمک هزینه پرداخت می کند بلکه ماهیانه مبلغی به عنوان حق پرستاری به یک هزار و ۴۴۰ معلول نخاعی در شهر تهران پرداخت می‌شود که این رقم در سال گذشته ۶۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که از مردادماه امسال این رقم در ماه به یک میلیون تومان افزایش یافته است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *