شناسه خبر: 34071 منتشر شده در مورخ: 1400/4/29 ساعت: 10:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 29 تیر 1400

روزنامه سه شنبه 29 تیر 1400

عناوین امروز: واگذاری ۳۱ واحد مسکونی به سادات تحت حمایت بهزیستی در مشهد مقدس-تاکید رییس‌جمهوری منتخب بر شناسایی و رفع دغدغه‌های خانواده ایثارگران-افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در کشور-سلطه بلامنازع جنوبی‌ها بر بازار موسیقی تلفیقی ایران-متولدین قبل از سال ۱۳۴۰ برای واکسن کرونا در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند-پایان اردوی دو و میدانی‌کاران پارالمپیکی در بندرترکمن-قتل شوهر با همدستی دوست اینستاگرامی/ شوهرم خیلی اذیتم می‌کرد.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰

۹ ذی الحجه ۱۴۴۲

۲۰  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۵۳ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

عید قربان به حقیقت ز خداوند کریم،

آفتابی به شب ظلمت انسان آمد؛ جمله دلها چو کویری ست پر از فصل عطش،بر کویر دل ما نعمت باران آمد.

عید قربان بر خوانندگان فهیم ایران سپید مبارک

........عناوین این شماره......

*واگذاری ۳۱ واحد مسکونی به سادات تحت حمایت بهزیستی در مشهد مقدس

* تاکید رییس‌جمهوری منتخب بر شناسایی و رفع دغدغه‌های خانواده ایثارگران

*افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در کشور

*سلطه بلامنازع جنوبی‌ها بر بازار موسیقی تلفیقی ایران

*متولدین قبل از سال ۱۳۴۰ برای واکسن کرونا در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند

*پایان اردوی دو و میدانی‌کاران پارالمپیکی در بندرترکمن

*قتل شوهر با همدستی دوست اینستاگرامی/ شوهرم خیلی اذیتم می‌کرد

 

........اخبا رویژه

*واگذاری ۳۱ واحد مسکونی به سادات تحت حمایت بهزیستی در مشهد مقدس

در پنجمین روز از هفته بهزیستی، ۳۱ واحد مسکونی به سادات تحت حمایت بهزیستی در کلان شهر مشهد مقدس واگذار شد.

وحید قبادی دانا در آیین واگذاری این واحدها گفت: این ۳۱ واحد با همکاری مشترک سازمان بهزیستی و خیرین برای سادات نیازمند تحت حمایت سازمان ساکن شهر مشهد احداث شده است.

ایشان یادآور شد؛ از این ۳۱واحد، یک واحد به زن سرپرست خانوار و سه واحد به خانواده دارای دو عضو معلول و مابقی به مددجویان سادات واحد شرایط تحویل شد.

معاون وزیر رفاه گفت: کل پروژه در دو فاز تعریف شده است.

وی افزود؛ در فاز اول ۹ بلوک شامل ۵ بلوک ۵ طبقه و ۴ بلوک ۴ طبقه طراحی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در هر طبقه ۵ واحد با زیربنای مفید ۵۶، ۶۰ و ۶۳ متر مربع احداث شده است.

دکتر قبادی دانا، قیمت هر واحد را با توجه به زیربنای آن به ترتیب ۱۹۲و۱۸۳، ۱۷۱ میلیون تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد؛ برای هر واحد مبلغ ۱۰۰میلیون تومان از محل اعتبارات سازمان بهزیستی تامین و پرداخت شده است و مابقی مبلغ با مشارکت خود خانوار و خیرین تامین شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود؛ واحدهای آماده شده دارای امکانات و تجهیزات ‌کامل شامل؛ انباری، اسانسور، پکیج، رادیاتور، کابینت و شیرالات می باشد.
ایشان افزود؛ فاز دوم این پروژه در مجاورت فاز اول در حال احداث است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد؛ طی دو و نیم سال گذشته تعداد۴۷۵۴۰ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی در سراسر کشور واگذار شده است که از این تعداد، ۷۶۳۹واحد مسکونی به خانواده های دارای دو عضو معلول و بیشتر اختصاص یافته است.

دکتر قبادی دانا گفت: در حال حاضر ۳۴هزار واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی در حال احداث است.

......اخبار روز

* تاکید رییس‌جمهوری منتخب بر شناسایی و رفع دغدغه‌های خانواده ایثارگران در دیدار با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران

سعید اوحدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، روز دوشنبه با حضور در دفتر سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری منتخب با وی دیدار کرد.

سید ابراهیم رییسی در این دیدار با تاکید بر این‌که خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران ولی نعمتان ما هستند،‌ گفت:

هر خدمتی که نگرانی خانواده ایثارگران را برطرف کند، وظیفه همگانی ما است و باید همه همت و تلاش خود را به‌کار بگیریم تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های این عزیزان در بخش‌های مختلف از جمله مسکن، درمان و اشتغال برطرف شود.

لازم است مسائل و مشکلات خانواده ایثارگران بطور کامل احصاء شده و راهکارهای متناسب با حل و فصل آن‌ها، ارائه و اجرایی شود.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این دیدار با آرزوی توفیق برای رییس‌جمهوری منتخب، گزارشی از آخرین فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه متبوع خود ارائه کرد./ ایرنا

* ساعت حرکت قطارها در تعطیلات ۶ روزه تغییری نمی کند

با توجه به تعطیلات ۶ روزه تهران و البرز،حرکت قطارها طبق زمان بندی اعلام شده انجام می‌شود.

* شورای اسلامی شهر تهران تعطیل شد

معاونت توسعه منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران با انتشار اطلاعیه ای بر تعطیلی این شورا تا روز یکشنبه تاکید کرد.

در این اطلاعیه عنوان شده که با توجه به مصوبه ستاد کرونای کشور و بخشنامه شهرداری تهران، کلیه همکاران شاغل در شورای اسلامی شهر تهران از سه شنبه مورخ ۲۹ تیرماه تا روز یکشنبه ۳ مرداد ماه تعطیل است.

همچنین «محسن هاشمی» رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگاران گفته است به دلیل تعطیلی تهران، جلسه فردا شورای شهر کاملا به صورت مجازی برگزار می‌شود./ ایرنا

*استقرار پلیس در ورودی تمام شهرهای قرمز و نارنجی / لغو مجوز تردد فرمانداری‌ها در سراسر کشور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا:

 در مجموع ۴۴۸ شهر کشور دارای وضعیت قرمز و نارنجی و زرد بود و از این تعداد ۳۳۵ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند.

 براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ماموران پلیس راهور در مبادی ورودی تمام شهرهای قرمز و نارنجی مستقر بوده و علاوه بر اعمال قانون به شکل فیزیکی، دوربین‌های سطح جاده‌ها و مبادی شهرها نیز نسبت به اعمال قانون خودروهای غیر مجاز اقدام خواهد کرد. براساس مجوز وزارت کشور تمامی مجوزهای صادر شده برای سفر از سوی فرمانداری‌ها باطل است و در این مدت هیچ خودرویی با این مجوز اجازه تردد ندارد./ ایسنا

* دستگیری ۱۷ وکیل و ۱۳ کارمند متخلف قوه قضاییه در هفته گذشته

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه از دستگیری ۴۱ نفر از تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری شامل ۱۷ وکیل، ۱۳ کارمند و تعدادی کارچاق کن در تهران و سایر شهرستان‌های کشور خبر داد./ فارس

 

...........گزارش ویژه

*افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور از افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها خبر داد و گفت: این دبیرخانه باعث می‌شود که به‌صورت علمی‌تر و هدفمند در حوزه پیشگیری و توانبخشی خانواده‌های دچار آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وحید قبادی دانا در آیین افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها به همراه رونمایی از سامانه رصد با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان سازمان حمایتی و تخصصی در حوزه افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیرموثر و سالمندان فعال بوده و در حوزه آسیب های اجتماعی نقش موثری دارد. با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر پنج آسیب اجتماعی، بهزیستی اهتمام خود را در جهت پیشگیری از این آسیب ها و مدیریت و کنترل آنها به کار گرفته است.

وی ادامه داد: نیاز بود که رصد صحیحی از آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور داشته باشیم که هم در سطوح کشوری، استانی و شهرستانی این کار در قالب پیمایش‌های مختلف و مطالعات متعدد انجام شده است. جای خالی محله‌محور آسیب‌های اجتماعی و رصد آن خالی بود که با راه‌اندازی مراکز خدمات بهزیستی، در سطح محلات ۲۵۲۷ نقطه به این مهم دست پیدا کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره ضرورت دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها گفت: با توجه به اینکه جنس و نوع آسیب و عوامل خطر و محافظت‌کننده آسیب در هر منطقه می‌تواند متمایز باشد، به‌طور مثال پدیده خودکشی که در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق می‌افتد علل آن با خودکشی در نیاوران تهران متفاوت است. هر دو جنس خودکشی است اما اینکه چه عواملی در چه منطقه‌ای می تواند براساس چه فرهنگی به وجود بیاید، می تواند متفاوت باشد.

قبادی دانا افزود: اگر بتوانیم محله به محله و براساس مدیریت مورد، آسیب های اجتماعی را تک به تک رصد کنیم و عوامل خطر و محافظت‌کننده را احصا کنیم، می‌توانیم قدم بزرگی در این راستا برداریم. علت ایجاد آسیب‌های اجتماعی متنوع و متکثر است و علل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر عوامل را دارد و طبیعتا در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تمام دستگاه ها و نهادها دخیل و سهیم هستند. در کنترل آسیب های اجتماعی نیز طبیعتا سازمان بهزیستی مطابق قانون باید اقدام کند و دستگاه های مختلف در زمینه های مربوط باید بهزیستی را همراهی کنند.

ضرورت فعالیت بیشتر مرزبانی برای جلوگیری از ورود کودکان کار

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث کودکان کار و خیابان، مدل مناسبی براساس آسیب‌شناسی فعالیت‌های گذشته طراحی شده و در شهر تهران در حال اجرا است. از طبق آمار از ۹۴۹ کودک ساماندهی‌شده در شهر تهران بیشتر از ۸۰ درصد آنها افغانستانی و بخش دیگر پاکستانی هستند یعنی بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان سطح تهران براساس آمار و اسکن عنبیه و اطلاعات بیومتریک آنها از اتباع بیگانه هستند.

قبادی دانا افزود: این آمار نشان می دهد مجموعه هایی مانند وزارت کشور، وزارت اتباع و مرزبانی ها باید فعالیت بیشتری داشته باشند و بهتر عمل کنند. اتفاقاتی که در کشور همسایه در حال رخ دادن است، طبیعتا می تواند در آمار این کودکان تاثیرگذار باشد.

پیوستن اطلاعات ثبتی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی به سامانه اطلاعاتی دبیرخانه رصد آسیب‌ها

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در ارتباط با موضوع رصد، علاوه بر مطالعات و پیمایش ها و برآورد جمعیت تهران، سامانه های ثبتی در بهزیستی مانند سامانه ۱۲۳ و صدای مشاور ۱۴۸۰ می تواند اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار ما قرار دهد. مراکز مثبت زندگی می تواند رصد محله محور را انجام دهد.

قبادی دانا افزود: پیوستن اطلاعات ثبتی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی و سایر مجموعه های فعال در حوزه آسیب های اجتماعی به سامانه اطلاعاتی بهزیستی می تواند اطلاعات کامل تر را برای فعالیت بهزیستی ایجاد کند. طبیعتا اگر مساله کودک دارای اعتیاد بدون سرپرست در استانی مانند سیستان و بلوچستان از آسیب های اجتماعی آن استان باشد ممکن است این مساله در استان یزد چندان در اولویت قرار نگیرد. بنابراین با توجه به محدودیت منابع، نیاز است که منابع بهینه صرف شوند و اقدامات موثر باشند و بتوانیم بازخورد مناسبی از این فعالیت ها داشته باشیم.

وی یادآور شد: در جلسه شورای اجتماعی دو سال پیش مطرح شد که آمار و اطلاعات و بررسی های زیبایی ارائه می شود اما در کف خیابان ما متاسفانه چیز دیگری مشاهده می کنیم که حاکی از این است که حلقه اتصال ما با جامعه و زیرپوست شهر به نحو شایسته و سیستماتیک برقرار نیست و دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی می تواند کمک کند که این اتصال برقرار شود تا اقدامات موثر انجام شود.

امکان اجرای برنامه‌های پیشگیرانه با رصد معلولیت‌ها

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در رابطه با رصد معلولیت ها، موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد. پیشگیری از معلولیت‌ها، توانبخشی و توانمندسازی خانواده ها و هر اقدام دیگری که در رابطه با معلولیت ها بخواهد صورت بگیرد، جای رصد وقوع معلولیت ها خالی است که با افتتاح این دبیرخانه به صورت ملی در ستاد بهزیستی کشور و همزمان در دبیرخانه های استانی این امکان را به ما می دهد که بتوانیم در رابطه با معلولیت های مختلف برآورد لازم را داشته باشیم. به طور مثال ناگهان مشاهده می شود در روستایی در خراسان شمالی تعداد افراد نابینا افزایش پیدا می کند و خانواده های مختلف در روستا فرزند نابینا به دنیا می آورند. این مساله نیاز دارد که مداخله موثری در آنجا انجام شود و مشاوره ژنتیک و بررسی ژنی در آن خانواده های مقیم صورت بگیرد و جلوی تولد مکرر نابینایان را با برنامه های پیشگیرانه بگیریم.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: هر سال حدود یک میلیون نفر مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند و اگر نیاز باشد ارجاع می شوند و اقدامات بهنگام انجام می شود. اینکه ما ببینیم ترند ناشنوایی در سطح کشور به چه صورت است. هر سال دو تا سه میلیون کودک سه تا ۶ سال نیز مورد غربالگری بینایی قرار می گیرند که در گذشته در مهدهای کودک انجام می شد اما در سال جاری در مراکز خدمات بهزیستی در نقاط مختلف شهری و روستایی کشور صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: استخراج این اطلاعات و آنالیز آن می تواند کمک شایان توجهی را در پیشگیری و مداخله معلولیت های مختلف انجام دهد یا در رابطه با بروز و شیوع بیماری های ژنتیکی یا ترند ایجاد آسیب های اجتماعی متفاوت است. مثلا در رابطه با آسیب های نخاعی می بینیم در یک استان در اثر افتادن از درخت و ارتفاع افراد دچار ضایعه نخاعی می شوند یا در برخی نقاط براثر تصادفات جاده ای خاص مثلا تصادف با موتور این اتفاق می افتد و تمهیدات لازم برای پیشگیری از این معلولیت ها می تواند منابع ما را کنترل کند و اثربخشی فعالیت های بهزیستی را ارتقا دهد و براین اساس این دبیرخانه شکل گرفته است.

تخصیص اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای قانون حمایت از معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در اسفند ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در اردیبهشت ماه سال ۹۷ ابلاغ شد. درحالیکه قانون جامع معلولان در سال ۸۳ مصوب مجلس بود و تا سال ۹۷ هیچ بودجه ای برای آن اختصاص داده نشده بود.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: یعنی از سال ۸۳ تا ۹۷ قانون جامع معلولان هیچ تخصیص بودجه نداشت. قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۹۷، ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر می گیرند که تخصیصی نداشت. با پیگیری های انجام‌شده، مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ در نظر گرفته شد که ۷۷۶ میلیارد تومان تخصیص داده شد. در سال ۹۹، این مبلغ به ۱۳۰۰ میلیارد تومان رسید که ۱۲۵۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰، شاهد قرار گرفتن ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه برای پیاده‌سازی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت هستیم که کمک شایان توجهی به بهبود وضعیت زندگی آنها خواهد کرد اگرچه برآورد کارشناسی و تخصصی ما برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که فاصله زیادی دارد یعنی همین دو هزار میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفته شده، تقریبا کمتر از پنج درصد بودجه مورد نظر است اما با توجه به شرایط کرونا و تحریم های ظالمانه، همین اعتبار را نیز قدردان هستیم.

رصد آسیب‌های اجتماعی امکانی برای اجرای برنامه‌های موثر

فاطمه رضوان مدنی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور و رئیس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی نیز در این آیین گفت: رصد آسیب های اجتماعی و عوامل سبب شناختی آنها در کشور امکان به برنامه ریزان اجتماعی می دهد که با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات عوامل، برنامه‌های اجتماعی موثرتری را برای پیشگیری از وقوع و بروز و کاهش آسیب های اجتماعی را طراحی و اجرا کند.

رضوان مدنی افزود: برخی قوانین و اسناد بالادستی سازمان بهزیستی کشور را موظف کرد که نظام جامع رصد آسیب‌های اجتماعی را طراحی کند.

وی اضافه کرد: در بخش ساختاری راه اندازی دبیرخانه ملی و ۳۱ دبیرخانه استانی و مراکز خدمات بهزیستی در ۲۵۲۷ محله، طراحی و برنامه ریزی از آسیب ها از سوی برنامه ها، انجام شده است.

در آیین افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها به همراه رونمایی از سامانه رصد با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کتب چاپ شده دبیرخانه رصد رونمایی شد.

 

.......آهنگ و درنگ

*سلطه بلامنازع جنوبی‌ها بر بازار موسیقی تلفیقی ایران

این روز‌ها دیگر شنیدن خبر انتشار یک آلبوم با طعم و عطر تلفیقی از سرزمین‌های جنوبی ایران به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. در همین بازار کم رونق حاضر، گروه‌هایی نظیر «داماهی» از بندر‌عباس و «سیریا» و «لیان» از بوشهر خوب توانسته‌اند در میان مخاطبان جا باز کنند. حالا هم یک گروه دیگر از بوشهر چند وقتی است به جمع گروه‌های جنوبی اضافه شده و مسیر موسیقی مستقل را پیش گرفته است. بعد از آلبوم نسبتاً موفق «شهر‌بازی» در سال ۹۶، آلبوم جدید گروه اتاق با عنوان «به دشت نفتون» با آهنگ‌سازی «امید سعیدی» و تنظیم «بامداد افشار» پنجم تیرماه به صورت آنلاین منتشر شد و این در حالی است که کنسرتی از این اثر هم در روزهای سوم، چهارم و  پنجم تیرماه در فضای باز عمارت روبرو و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار گردید.

«سعیدی» این اثر را که می‌توان آن را خرده روایت‌هایی از داستان‌های روزانه‌ی مردمان ساحل‌نشین دانست، تحت تاثیر ایده‌ها و قصه‌هایی درباره‌ی نفت به خصوص داستانِ کوتاهِ «قصه‌ی نفتی» اثرِ «صادق چوبک» نگاشته است. «به دشت نفتون» دارای ۹ قطعه است. «به کعله» تنظیم جدیدی از ترانه‌ی فولکور بوشهری با عنوان «کعله» است. «آبی‌های دریایی» تحت تاثیر نمایشی است که مادرِ آهنگ‌ساز در کودکی‌اش بر اساسِ داستانِ «اهل غرق» نوشته‌ی «منیرو روانی‌پور» خلق کرده است.

«اُندر بُندر» به بستنِ آب کنسول‌گری انگلستان زمانِ سلطه‌شان بر این شهر حکایت دارد و نوعی موسیقی اعتراضی است. «تا همیشه» نگاهی جدید به خیام‌خوانی بوشهری است. قطعه‌ی «بوشهر تا استرالیا» قصه‌ی آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا و بوشهر را تعریف می‌کند. «قتل مفتون» نیز روایتی از دوبیتی‌های فایز و مفتون است. «آریوز» از ظلم‌های خارجی‌هایی می‌گوید که روزگاری بر بوشهر مسلط بودند. «کوچ» داستانِ حضرت یونس را بیان می‌کند و نگاهی به پدیده‌ی مهاجرت دارد و سرانجام قطعه‌ی «اهواز» افسانه‌ای است که درباره از دست دادنِ رازها توسطِ شیطان از اجرام آسمانی سخن می‌گوید.

این اثر از پنجم تیرماه در اسپاتیفای، آی‌تونز و تمامی بسترهای آنلاین ارائه‌ی موسیقی در گوش‌رس قرار گرفته است.

تنظیم آلبوم «به دشت نفتون» را «بامداد افشار» انجام داده و نوازندگانی چون پویا شمالی (گیتار بیس) امید سعیدی (نی‌انبان و پیانو)،  نیوشا قربانی (هم‌خوان و نوازنده‌ی ساز کوبه‌ای دمام) و ری دیکتی (ساکسفون) در آن حضور دارند. اصغر پیران نیز که خواننده‌ی اصلی گروه اتاق است؛ یکی از قطعات این آلبوم را خوانده است.

تهیه‌کننده‌ی این اثر و مسؤول پخش جهانی آن نشر «واک» است و نسخه‌ی فیزیکی این آلبوم نیمه‌ی تیرماه با همراهی مرکز موسیقی بتهوون منتشر شده است.

بامداد افشار متولد سال ۱۳۶۵، آهنگساز و طراح صدا است. او برای ساخت موسیقی متن فیلم پوست برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی و هشتمین جشنوارهٔ فیلم فجر شد. وی همچنین تندیس حافظ نوزدهمین جشن دنیای تصویر را برای ساخت موسیقی متن فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از آن خود کرده‌است. بامداد افشار سرپرستی گروه موسیقی اتاق را به عهده دارد.

 

........سلامت و بهداشت

*متولدین قبل از سال ۱۳۴۰ برای واکسن کرونا در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند:

روابط عمومی وزارت بهداشت از متولدین سال ۱۳۴۰ و قبل از آن خواست برای تزریق واکسن کرونا در سامانه سلامت به نشانی SALAMAT.GOV..IR ثبت نام کرده و در پی دریافت پیامک برای دریافت واکسن به مراکز مندرج در پیامک نوبت، مراجعه کنند.

به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت از هموطنان خواست تا از هر گونه مراجعه حضوری قبل از دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون خودداری کنند.

، علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون افراد ۶۰ سال به بالا از روز پنجشنبه ۲۴ تیر ماه خبر داد.

وی افزود: واکسن برای افراد ۶۰ سال به بالا در مرحله اول و دوم به اندازه کافی موجود است.

*نظر کمیته علمی کرونا درباره بازگشایی مدارس: دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با بیان اینکه با توجه به شرایط پیک پنجم هنوز اظهار نظر درباره وضعیت بازگشایی مدارس زود است. امیدواریم روند واکسیناسیون رو به جلو باشد تا بتوان برای بازگشایی مدارس تصمیم گرفت.

به نقل از ایسنا، دکتر عاطفه عابدینی افزود: واکسیناسیون گروه‌های سنی بر اساس سند ملی ادامه می‌یابد. در عین حال اگر تعداد واکسنی که قرار است وارد شود و تولید داخلی‌مان هم به حداکثر برسد، قطعا مشاغل حساس و پرخطر نیز جزو گزینه‌های واکسیناسیون هستند. ما طبق سند ملی، واکسیناسیون گروه‌های سنی را پیش می‌بریم. البته در حال حاضر در دو - سه استان افراد بالای ۵۰ سال را هم واکسینه می‌کنند.

وی درباره زمان اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال، گفت: این موضوع به میزان واکسنی که تامین می شود و واکسیناسیونی که انجام می‌شود، بستگی دارد که اگر به همین منوال پیش رود، فکر می‌کنم می‌توانیم تا دو هفته دیگر واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال را هم آغاز کنیم.

عابدینی درباره وضعیت خط تولید واکسن برکت نیز گفت: هیچ گزارشی از ایجاد مشکل در خط تولید ارایه نشده و روند تولید در جریان است.

وی درباره وضعیت واکسن پاستوکووک نیز گفت: مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستوکووک در ایران صادر شد و اکنون می تواند در ایران تولید شود و فکر می کنم بتواند به زودی ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به سیستم واکسیناسیون اضافه کند.

*تاثیر عصاره یک گیاه بومی در کاهش سلول‌های سرطان معده: نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطان معده نشان داد که عصاره گیاه «برازمبل» می‌تواند تعداد سلول‌های سرطانی زنده را در محیط کشت کاهش دهد.

به نقل از ایسنا، خانواده گیاه دارویی Provskia که از تیره نعناع هستند، با نام‌های بومی «دومو»، «برازمبل» و یا «گوره» شناخته می‌شوند. از این گیاه برای تسکین دردهای روماتیسمی، رفع التهاب، دفع انگل و ... استفاده می‌شود.

برخی پژوهش‌ها نشان داده که ترکیبات موجود در این گیاه خاصیت ضد توموری و ضد سرطانی نیز دارد. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی سمنان با انجام یک تحقیق، تاثیر عصاره گیاه Perovskia abrotanoides یا برازمبل را بر سلول‌های سرطان معده بررسی کردند.

مشاهدات پژوهشگران حاکی از این بود که عصاره گیاه برازمبل می‌تواند به شکل معنی‌داری سلول‌های زنده سرطانی را کاهش دهد و با گذشت زمان و افزایش غلظت، زنده‌مانی سلول‌های سرطانی به طور معنی‌دار کاهش بیشتری یافته است.

 

..............ورزشی

*پایان اردوی دو و میدانی‌کاران پارالمپیکی در بندرترکمن

اردوی آماده‌سازی تیم ملی ۶ نفره دو و میدانی نابینایان و کم بینایان ایران اعزامی به پارالمپیک توکیو پس از ۲۱ روز در بندرترکمن به پایان رسید. در این اردو، نورمحمد آرخی از گلستان، مهدی اولاد از فارس، امیرخسروانی از بوشهر، وحیدعلی نجیمی از همدان و علی پیروج و سامان پاکباز از کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتند.

ملی پوشان دوومیدانی اعزامی به توکیو تمرینات خود را که قرار بود تا ۲۹ تیرماه ادامه داشته باشد، زیر نظر دکتر سید صالح ابراهیمیان سرپرست تیم و ایوب آرخی، ابراهیم مومنی، صادق خادمی، امیرمحمد صلح میرزائی و محسن پاکباز مربیان تیم ملی برگزار کردند.

به تشخیص کادر فنی و سرمربی تیم ملی، این اردو به دلیل رسیدن به آمادگی مورد نظر، سه روز زودتر به پایان رسید تا ملی پوشان بقیه مراحل آماده سازی را تا زمان اعزام به ژاپن در تهران برگزار کنند.

اعضای تیم ملی دو و میدانی نابینایان و کم بینایان ایران در پایان آخرین تمرین با بدرقه استاندار گلستان و با حضور مظلومی رئیس فدراسیون نابینایان راهی تهران شدند.

نور محمد آرخی ورزشکار نابینای گلستانی که در این اردو حضور داشت، یکی از پرچمداران کاروان پارالمپیک ایران است.

آرخی که در مسابقات پارا آسیایی جاکارتا نقره گرفته بود، در ماده پرتاب وزنه سهمیه حضور در رقابت های پارالمپیک توکیو را به دست آورد. مدال طلا و برنز مسابقات جهانی کره جنوبی، مدال طلا و نقره مسابقات جهانی امارات و مدال برنز مسابقات جهانی تونس از جمله افتخارات آرخی است.

با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این مسابقات از اول تا ۱۷ مردادماه و پاراالمپیک نیز از دوم تا چهاردهم شهریورماه امسال در ژاپن برگزار می شود.


......‌‌.....حوادث

*قتل شوهر با همدستی دوست اینستاگرامی/ شوهرم خیلی اذیتم می‌کرد!

۱۵ تیر امسال زن میانسالی به اداره پلیس رفت و از ناپدید شدن پسر ۳۵ ساله ‌اش خبر داد. او گفت: از ایام عید نوروز تا الان پسرم به طرز مشکوکی ناپدید شده است. عروسم سمانه میگوید که او برای انجام کارهایش به کشور امارات رفته است. پسرم آرش و همسرش بلاگر هستند و کارهای طراحی و تبلیغات اینستاگرامی انجام میدهند. در این مدت پسرم حتی یکبار هم به من زنگ نزده است، البته در واتس اپ پیام میدهد و اگر ما هم پیام بدهیم جواب میدهد ولی حتی یکبار هم با او صحبت نکرده ‌ام‌. پسرم اگر میخواست به خارج از کشور برود حتماً به من میگفت. با شکایت زن میانسال به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی پایتخت، تحقیقات برای رازگشایی از ناپدید شدن آرش آغاز شد. در ادامه تحقیقات، کارآگاهان به سراغ سمانه رفتند،  زن ۲۵ ساله گفت: من و شوهرم مدت هاست که بلاگر هستیم.

شوهرم یک پیشنهاد کاری خوب از کشور امارات داشت  به همین خاطر به آنجا سفر کرد و با هم در ارتباط هستیم. گرچه زن جوان چنین ادعایی داشت اما در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که آرش از ایران خارج نشده است بنابراین تحقیقات ادامه یافت تا اینکه مدیر ساختمان محل زندگی این زوج سرنخ اصلی را به‌ دست تیم جنایی داد. او گفت: فروردین امسال یک شب مرد غریبه‌ ای وارد ساختمانمان شد و به خانه آرش رفت. ساعتی بعد هم سمانه به همراه مرد ناشناس در حالی که مردی را روی ویلچر گذاشته بودند از ساختمان خارج شدند. ویلچر را در صندوق عقب خودرو گذاشته و مرد را روی صندلی عقب نشاندند و رفتند.با این اطلاعات سمانه بازداشت شد. وی ابتدا منکر ماجرا بود اما در نهایت لب به اعتراف گشود و به قتل همسرش اعتراف کرد: شوهرم خیلی اذیتم میکرد و باهم مشکل داشتیم. مدتی قبل در اینستاگرام با پسری ۳۵ ساله به ‌نام مهدی آشنا شدیم. مهدی هم بلاگر بود و بواسطه ارتباط کاری چندین بار من و آرش، او را ملاقات کردیم. کم کم از مشکلات و اختلافاتم با آرش برایش گفتم.

شب حادثه مهدی به خانه ما آمد چند دقیقه‌ ای از آمدنش نگذشته بود که با آرش بحثشان شد و با چاقویی که داشت او را به قتل رساند. ترسیده بودیم و نمیدانستیم چکار کنیم. مهدی یک ویلچر آورد و با کمک هم او را از خانه خارج کردیم جسدش را به اطراف پرند بردیم و آتش زدیم. با اعترافات سمانه، به دستور بازپرس عظیم سهرابی، کارآگاهان اداره آگاهی وارد عمل شده و مهدی را بازداشت کردند. در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که مهدی سابقه سرقت و زورگیری دارد و ۶ سال قبل به اتهام سرقت و زورگیری بازداشت شده اما پس از گذراندن ۶ سال حبس آزاد شده است.

مهدی اما در اظهارات خود گفت: یک روز سمانه با من تماس گرفت و گفت به شوهرش قرص داده و او را کشته است. از من خواست برای انتقال جسد به او کمک کنم. من هم به آپارتمان آنها رفتم و متوجه شدم آرش مرده است اما سمانه چند ضربه چاقو به او زد و بعد هم جسد را بیرون بردیم و آتش زدیم. با اعتراف مهدی، مأموران آگاهی وارد عمل شده و به محل سوزاندن جسد رفتند. در آنجا تعدادی استخوان کشف شد که به دستور بازپرس جنایی استخوانها برای انجام آزمایش دی ان ای به پزشکی قانونی منتقل شد. تحقیقات برای بررسی صحت اظهارات سمانه و مهدی ادامه دارد.‌

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *