شناسه خبر: 34065 منتشر شده در مورخ: 1400/4/28 ساعت: 11:40 گروه: اجتماعی  
۴۰ هزار خانوار گیلانی مستمری بگیر بهزیستی هستند/ راه اندازی نخستین دهکده بازنشستگان
مدیرکل بهزیستی گیلان:

۴۰ هزار خانوار گیلانی مستمری بگیر بهزیستی هستند/ راه اندازی نخستین دهکده بازنشستگان

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه ۴۰ هزار خانوار از خانوارهای تحت پوشش بهزیستی مستمری دریافت می کنند، افزود: همچنین حدود ۱۰ هزار خانوار در نوبت دریافت مستمری هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، حسین نحوی نژاد با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار خانوار تحت پوشش مستقیم بهزیستی استان گیلان قرار دارند، اظهار کرد: این خانوارها دارای پرونده هستند و باید به صورت مداوم به آنان ارائه خدمت شود. وی با بیان اینکه ۴۰ هزار خانوار از خانوارهای تحت پوشش بهزیستی مستمری دریافت می کنند، افزود: همچنین حدود ۱۰ هزار خانوار در نوبت دریافت مستمری هستند و تا قبل از پایان تابستان به جمعیت مستمری بگیران بهزیستی اضافه خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان، از رشد ۷۰ درصدی مستمری خانوارهای تحت پوشش بهزیستی طی سال ۱۴۰۰ علیرغم همه تنگناهای مالی دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: مستمری خانوارهای پنج نفره به بالا از ۵۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ البته همچنان فشار به اقشار آسیب پذیر زیاد است، اما دولت با وجود همه مشکلات به ویژه تحریم و کاهش درآمد سعی کرده از سرمایه گذاری در این بخش کم نکند. نحوی نژاد، با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار و معلولان با مشکل گرانی اقلام مورد نیاز خود مواجه هستند، تصریح کرد: امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید و همدلی ایجاد شده در نظام خدمات بهزیستی ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به نقش خیرین در تامین نیازهای جامعه هدف بهزیستی، یادآور شد: با بودجه دولتی نمی توانیم به نیازمندی های گروه هدف پاسخ دهیم، زیرا قریب به ۳۰۰۰ معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند و دولت فقط تامین کننده ۴۰ درصد این هزینه هاست و مابقی توسط خیرین تامین می شود. مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه از اول مرداد یارانه مراکز نگهداری غیر دولتی ۸۰ درصد افزایش یافته تا جوابگوی بخشی از هزینه های آنان باشد، گفت: حدود ۱۰۰۰ نفر از ایتام تحت پوشش بهزیستی استان در ۲۱ مرکز خیریه و یا در خانواده های جایگزین نگهداری می شوند که قطعا به کمک های مردمی نیاز دارند.

وی از جمع آوری پنج میلیارد تومان کمک از محل فطریه سال جاری خبر داد و تصریح کرد: سه برابر این مبلغ نیز در بخش های غیر دولتی همکار بهزیستی جمع آوری شده است. همچنین قریب به ۱۰۰۰ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی که وضعیت ناگوارتری دارند به صورت مستقیم به خیرین متصل شده اند و غیر از کمک های معیشتی دولتی، از حامیان خود کمک های ماهیانه مداوم دریافت می کنند. نحوی نژاد، با اشاره به ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۹۷ توسط رئیس جمهور به همه دستگاه ها، اضافه کرد: این قانون بسیار مترقی بوده و اصلاحیه مصوبه سال ۸۳ است. قانون مذکور با توجه به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت سعی کرده معافیت ها، تسهیلات، شناسایی افراد دارای معلولیت، فضاهای ورزشی، صندوق کارآفرینی و اشتغال برای معلولان، بلیط های نیم بها، اشتغال، نظارت و مسائل رفاهی را مد نظر قرار دهد.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه خانوارهای دارای معلول شدید یا سرپرست خانوار معلول حداقل دستمزد را دریافت می کنند، افزود: امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تحقق برخی از بندهای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اختصاص یافته که تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است؛ همچنین سهم استان گیلان از این اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان است. وی با اشاره به ارائه تسهیلات بدون بهره از محل بند ب تبصره ۱۶ سازمان های حمایتی برای ایجاد اشتغال معلولان، عنوان کرد: پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و پرداخت بخشی از حقوق معلولان توسط بهزیستی از دیگر اقدامات در زمینه اشتغال جامعه هدف است.

نحوی نژاد، از پرداخت ۱۷۵۰ مورد وام در سال ۹۹ خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته ۶۱ میلیارد تومان اعتبار پرداخت تسهیلات اشتغال داشتیم که امسال به ۸۷ میلیارد تومان افزایش یافته؛ همچنین سقف تسهیلات از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون رسیده است. وی با بیان اینکه براساس قانون، آموزش فنی و حرفه ای برای معلولان رایگان است، متذکر شد: واگذاری بخش قابل توجهی از امکانات به بخش غیر دولتی، بهزیستی را در تامین اعتبار آموزش جامعه هدف خود با چالش مواجه کرده است. همچنین بانک های عامل در پرداخت تسهیلات و ضمانت های زنجیره ای سلیقه ای عمل می کنند، زیرا پیدا کردن دو ضامن بسیار دشوار است لذا در سال جاری بخشی از بودجه بهزیستی را به آموزش فنی و حرفه ای در بخش غیر دولتی اختصاص خواهیم داد. مدیرکل بهزیستی گیلان، با اشاره به جمع آوری ظرفیت ها، آموزش، ایجاد تعاونی و جذب امکانات برای زنان سرپرست خانوار در قالب مراکز «مثبت زندگی»، تصریح کرد: سال گذشته برای ۵۰۰ معتاد بهبود یافته نیز زمینه آموزش فنی و حرفه ای و بازاریابی را فراهم کردیم. در سال جاری نیز آموزش فنی و حرفه ای، جمع کردن افراد دور هم به جای مشاغل انفرادی و بازاریابی در قالب برگزاری نمایشگاه را دنبال می کنیم.

نحوی نژاد، با تاکید بر لزوم راه اندازی صندوق حمایت از فرصت های شغلی مددجویان جهت سرمایه گذاری برای ایجاد مشاغل و کارخانجات و کارگاه های بزرگ، یادآور شد: افراد تحت پوشش بهزیستی از طریق این صندوق مشغول به کار شوند. وی از جذب ۹۲ میلیارد تومان اعتبار جهت پایدار شدن مشاغل مرتبط با بهزبستی همچون مهدهای کودک و مراکز توانبخشی و موسسات خیریه که از کرونا آسیب دیدند خبر داد و گفت: مشاغلی که در حال از دست رفتن بود، پایدار شدند. مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ به ازای هر ۹ نفر یک سالمند داشتیم، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۵۰ به ازای هر شش نفر یک سالمند خواهیم داشت که شیب سالمندی را نشان می دهد؛ البته این شیب در ایران تندتر از کشورهای منطقه بوده و گیلان نیز اول است؛ به گونه ای که ۱۴ درصد جمعیت گیلان را سالمندان تشکیل می شوند، اما جمعیت سالمند کشور حدود ۹ درصد است.

نحوی نژاد، با اشاره به اقدامات کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری گیلان، ادامه داد: تکریم ارباب رجوع سالمند در دستور کار قرار دارد. همچنین دهکده بازنشستگان با حمایت استانداری راه اندازی خواهد شد که این دهکده خدمات بسیار گسترده بهداشتی، تغذیه ای، اوقات فراغت و فرهنگی و هنری را در کنار توریسم سلامت به سالمندان ارائه می کند. وی با بیان اینکه کلینیک های جامع توانبخشی سالمندان در کشور وجود ندارد، گفت: گیلان پایلوت راه اندازی این کلینیک به کمک دانشگاه علوم پزشکی جهت تربیت پزشکان عمومی ویژه سالمندان خواهد بود، زیرا یک پزشک عمومی ممکن است نسبت به وضعیت یک سالمند در مصرف دارو و مدیریت بیماری آگاهی نداشته باشد. در واقع این کلینیک ها کمک می کنند تا سالمندان پروفایل خاص خودشان را تشکیل دهند تا در زمان بیماری راهنمایی سریع دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان، ۶۰ سالگی را آغاز دوران سالمندی دانست و اضافه کرد: حدود ۱۴ درصد سالمندان نیازمند مراقبت هستند و مابقی مشکلی ندارند لذا هدف ما از راه اندازی کلینیک های جامع توانبخشی سالمندان ارائه خدمات آموزشی و پیشگیرانه است.وی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون مهم حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان در سال ۹۹، اظهار کرد: قانون برای حداقل ۱۵ دستگاه اجرایی وظایف مشخص قائل شده و رابطه تنگاتنگی میان بهزیستی و قوه قضائیه در بخش بازجویی، مجازات، حفظ حقوق کودکان، مددکاری، حضانت و... برقرار کرده است و از ابهامات گذشته خارج شدیم؛ همچنین سامانه ملی فرزندخواندگی را راه اندازی کردیم تا خانواده ها بدون برخورد سلیقه ای حضانت کودکان بدوم سرپرست را بر عهده بگیرند.

نحوی نژاد، با تاکید بر لزوم جرم زدایی در مورد اطفال با همکاری بهزیستی، دادگستری و نیروی انتظامی، اضافه کرد: برای نخستین بار در کشور، استان گیلان امکان ملاقات والد و کودک بعد از طلاق را در مراکز غیر از نیروی انتظامی فراهم کرده که با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان رقم خورده است. در این مراکز مددکار و روانشناس نیز حضور دارند که با مداخلات خود زمینه صلح و سازش زوجین و برگشت زندگی را فراهم می کنند.

وی کودکان خیابانی را به دو دسته کودکان کار و کودکان بی خانمان تقسیم کرد و یادآور شد: ۸۰ درصد کودکان خیابانی کودکان کار هستند، یعنی خانواده دارند و بهزیستی و نیروی انتظامی بدون حکم قضایی نمی توانند نسبت به جمع آوری آنان اقدام کنند، اما بهزیستی این آمادگی را دارد از کودکان بی خانمان در مراکز شبانه رو خود نگهداری کند و شرایط بهداشتی، تغذیه ای و روانی مناسب را برای این کودکان رقم بزند.مدیرکل بهزیستی گیلان، از مردم خواست در صورت مشاهده کودک، دختر و یا زن بی خانمان با شماره ۱۲۳ بهزیستی تماس بگیرند و گفت: بهزیستی آمادگی جمع آوری این افراد را دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *