شناسه خبر: 33368 منتشر شده در مورخ: 1400/1/21 ساعت: 19:21 گروه: اجتماعی  
ابلاغ ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت

ابلاغ ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت

رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور با اشاره به مهمترین اقدامات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور طی سال گذشته گفت: ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت اولین بار در این ستاد ایجاد شد.

به گزارش ایران سپید کاظمی مومن سرایی در جمع خبرنگاران به صورت مجازی با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور در سال ۹۹ گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناسب‌سازی محیط، معابر و اماکن عمومی خدمات و وسایل حمل و نقل در سال ۹۹ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشت جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور تشکیل شد که این از کارهای بسیار مهم و بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: در گذشته این جلسه هر چند ماه یکبار و یا سالی یکبار برگزار می‌شد که به منظور تسریع در فعالیت‌های اثرگذاری حداکثری و تحقق مصوبات، چهار مورد از جلسات به ترتیب در شهریور ماه با حضور و میزبانی شهردار تهران، در آبان ماه با حضور و میزبانی وزیر راه و شهرسازی و در آذر ماه با حضور و میزبانی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

کاظمی مومن سرایی افزود: یک جلسه از این جلسات ستاد به منظور پایلوت شهر دسترس‌پذیر با حضور استاندار و تمام اعضای ستاد کشوری و اعضا استانی در استان یزد برگزار شد که به واسطه حضور ارزشمند وزرا و معاونین ذیربط آنها در هر یک از این جلسات مرتبط، تصمیمات اجرایی و کاربردی اتخاذ و به دستگاه‌های اجرایی تابع در سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ شد. 

وی گفت: بعد از تشکیل هر یک از جلسات با تشکیل کار گروه مشترکی مرکب از کارشناسان دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی مستقر در سازمان بهزیستی و نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اقدامات لازم در زمینه اجرایی کردن مصوبات تحقق اهداف و مناسب‌سازی اماکن محیطی و عمومی و خدمات با هدف دسترس‌پذیری و بهره‌مندی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان مبادرت شد.

رئیس دبیرخانه مناسب‌سازی کشور در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که در بهمن ماه با حضور اکثریت اعضاء در استان یزد برگزار شد، گفت: این جلسه به منظور افتتاح برنامه‌های عمرانی و پروژه‌های مناسب‌سازی شهرداری یزد که به عنوان پایلوت ایجادِ شهر بدون مانع برگزار شده بود و پس از آن قرار شد هر سه ماه گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه دهند و سرانجام در سال ۱۴۰۲ شاهد معرفی شهر باستانی یزد به عنوان نخستین شهر بدون مانع و دسترس پذیر در کشور باشیم. 

وی با بیان اینکه ۱۴ جلسه تخصصی کمیته زیر مجموعه ستاد نیز برگزار شد، گفت: ۲۴۶ ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت اولین بار ایجاد شد که طی بخشنامه سازمان برنامه و بودجه به کلیه دستگاه‌های اجرایی، مهندسان، مهندسان مشاور و پیمانکار ابلاغ شد تا ضوابط را رعایت کنند. 

رئیس دبیرخانه مناسب‌سازی کشور انتخاب ۵۱ شهر و ۵ روستا در سطح ۳۱ استان کشور به عنوان پایلوت ایجاد شهر بدون مانع که قرار شد طی برنامه‌ای سه ساله از شهریور ۹۹ تا سال ۱۴۰۲ این موضوع انجام شود را از دیگر اقدامات در سال ۹۹ عنوان کرد. 

 وی در ادامه به ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری در جشنواره شهید رجایی که بیانگر روند رو به رشد اقدام دستگاه‌ها در زمینه مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری است و رونمایی از نشان مناسب‌سازی که قرار است به ساختمان‌هایی با کاربری عمومی مناسب‌سازی شده و دسترس‌پذیر برای افراد دارای ناتوانی جسمی-حرکتی و سایر معلولیت‌ها اهدا شود، اشاره کرد. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *