شناسه خبر: 33360 منتشر شده در مورخ: 1400/1/18 ساعت: 12:06 گروه: اجتماعی  
چالش های آموزش و پرورش استثنایی از کمبود نیرو تا امتیازاتی که حذف شده

چالش های آموزش و پرورش استثنایی از کمبود نیرو تا امتیازاتی که حذف شده

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح چالش‌ها و مسائل بنیادی، اصطلاحات موردنیاز، بایسته‌های بهبود عملکرد و فعالیت‌های نیمه‌تمام در سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در این نشست با تشریح چالش‌ها و مسائل بنیادی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: با توجه به تنوع و گستردگی گروه‌های تحت پوشش، نیاز به آموزش‌های تخصصی ویژه و تولید، طراحی و بهره گیری از ابزارهای تخصصی بیش از ۱۲ هزار نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های ارزیابی و تشخیص، آموزش و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه موردنیاز است.

وی افزود: از آنجایی‌که ساختار ادارات آموزش و پرورش استثنایی از سطح ستاد تا استان‌ها تدوین شده اما از سطح استان‌ها به مناطق آموزشی کشور دچار خلأ است لذا اصلاح ساختار ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها با هدف افزایش کارآمدی و بهره‌وری اداری ضروری است.

وی تصریح کرد: همچنین برای انجام بهینه مأموریت‌های آموزشی، توان‌بخشی، پرورشی و تشخیصی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه حداقل ۵ برابر دانش‌آموزان عادی منابع مالی موردنیاز است که استانداردسازی منابع مالی نظام آموزش‌وپرورش استثنایی با هدف تأمین عدالت آموزشی از ضروریات است.

 معاون وزیر با بیان بایسته‌های بهبود عملکرد در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اصلاح فرایند جذب دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان و تخصیص امتیازات قانونی و حقوقی جهت جذب و نگهداری نیروی تخصصی از جمله مواردی است که به بهبود عملکرد منجر می‌شود.

وی افزود: تمهید، تدوین و تنظیم برنامه‌های با کیفیت، مستمر و اثربخش آموزشی، توان‌بخشی و تشخیصی به‌جای نگاه کمّی، مقطعی و زودبازده نیز باید مدنظر قرار گیرد.

حسینی با اشاره به فعالیت‌های که نیازمند پیگیری و تمرکز بیشتر است اظهار کرد: برقراری مجدد امتیازات ویژه کارکنان آموزش‌وپرورش استثنایی از قبیل فوق‌العاده استثنایی، سنوات ارفاقی و کمک‌هزینه مسکن که با اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری حذف شده است و جذب و به‌کارگیری نیروهای طرحی موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در مدارس استثنایی از جمله مواردی است که باید پیگیری شود.

وی گفت: تغییر رویه از ارزیابی، تشخیص و ارائه خدمات آموزش و توان‌بخشی در دوره ابتدایی به ارزیابی، تشخیص و ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی بهنگام و اصلاح ساختار اداری، مالی و نیروی انسانی متناسب با این رویکرد از دیگر موارد می‌باشد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ معاون وزیر در ادامه نشست با تأکید بر بررسی تعداد گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: دانش آموزانی در نظام تعلیم‌وتربیت وجود دارند که به دلیل عدم تمرکز بر ویژگی‌های خاص آنها، خدمات کیفی به آنان ارائه نمی‌شود و بر اساس اساسنامه سازمان و سند تحول بنیادین، آموزش‌وپرورش استثنایی می‌تواند به این خلأ پاسخ دهد.

وی افزود: برای بررسی بیشتر موضوع کارگروهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با حضور متخصصین دانشگاهی تشکیل می‌شود تا بررسی‌های لازم برای تغییر در تعداد گروه‌های تحت پوشش را جهت ارائه به شورای سازمان انجام دهد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *