شناسه خبر: 33311 منتشر شده در مورخ: 1400/1/12 ساعت: 20:27 گروه: اجتماعی  
اولویت‌ برنامه های سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش استثنایی
از سوی دکتر حسینی تشریح شد؛

اولویت‌ برنامه های سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش استثنایی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین نشست شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان ها برگزار شد به تشریح اولویت‌های سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش استثنایی پرداخت.

به گزارش ایران سپید به نقل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن تبریک سال جدید و تشکر ویژه از وزیر محترم آموزش و پرورش به دلیل افزایش سطح نگاه راهبردی به نظام تعلیم و تربیت و مدیریت نظام تعلیم و تربیت در بزرگترین چالش قرن یعنی زیست‌بوم کرونا، اظهار کرد: در تعیین اولویت‌های سال ۱۴۰۰ باید دو ملاحظه را مورد توجه قرار داد که اولین آن نگاه پر متغیره به مسائل آموزش و پرورش است.

وی افزود: مایکل تودورا توسعه دان بزرگ جهانی ۵۵ کشور در حال توسعه را مطالعه کرد تا علت کندی روند توسعه در این کشورها را دریابد که نهایتاً به پر متغیره بودن این کشورها رسید و علت کندی روند توسعه  این کشور ها را پر متغیره بودن آنها دانست.
وی گفت: نظام عریض و طویل  آموزش و پرورش یک نظام پر متغیره  از حیث مشکلات است که باید با توجه به ضرورت ها و منابع، اولویت‌هایی را به شکل محدود تعیین و همه همت و انرژی را جهت رفع آنها به کار بست.

معاون وزیر محدودیت زمانی دولت را ملاحظه دوم دانست و اظهار کرد: دولت در سال پایانی است و کمتر از پنج ماه دیگر به اتمام ماموریتش باقی مانده است لذا باید به اموری بپردازیم که در این مدت قابل تحقق باشد و جهت گیری هایی را در برنامه لحاظ کنیم که از پایداری برخوردار باشد و کمتر مورد مناقشه و مجادله باشد تا دولت بعدی در جهت استمرار آنها تلاش نماید.
وی افزود: پیشنهاد می‌شود مجموعه فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های راهبردی نظام تعلیم و تربیت در دوره مدیریت وزیر محترم آموزش و پرورش با تکیه بر مدیریت دانش تدوین شود تا مورد استفاده دولت جدید قرار گیرد.
حسینی با بیان اینکه تحول در هر سازمانی خصوصا سازمان عریض و طویل و انسان‌محور آموزش و پرورش متکی به تحول در منابع انسانی است اظهار کرد: طرح سنجش و توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به ویژه رتبه بندی معلمان، مدل پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان و سایر دانشگاه ها، توانمندسازی معلمان در آموزش های مجازی و آموزش های ترکیبی و معکوس و تدوین منشور معیشت و منزلت معلمان از جمله فعالیت هایی است که می‌تواند در سال ۱۴۰۰ مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به چند اولویت مهم آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: با راهبرد پوشش حداکثری و عدالت آموزشی، گروه های هفتگانه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قابلیت گسترش دست‌کم به ده گروه را دارند تا از این طریق همه کسانی که باید در قلمرو  تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه قرار گیرند پوشش داده شوند و هم با مناسب سازی امکانات تعلیم و تربیت برای این دسته، امکان تحقق عدالت آموزشی بیش از پیش فراهم آید.

وی با بیان اینکه برای آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنان گسترش کمی و کیفی رویکرد تلفیقی فراگیر و گسترش کمی و کیفی مدارس پذیرا با توجه به حرکت از سمت تفکیک به سمت تلفیق و سپس فراگیرسازی یک اولویت حتمی و قطعی است اظهار کرد: گر چه از حیث کمّی پس از حدود ۲۰ سال این رویکرد هشتاد و دو برابر افزایش یافته است اما کیفیت بخشی به جریان مدیریت مدارس پذیرا، توانمندسازی معلمان و مناسب‌سازی مدارس به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر با بیان اینکه از بعد استاندارد سازی فضا طرح ساماندهی مدارس با سه رویکرد در دستور کار قرار خواهد گرفت اظهار کرد: آمایش سرزمینی کاربری مدارس و بهینه سازی مدارس از حیث مقطع، جنس، رشته و گروه های تحت پوشش، ساماندهی مدارس کوچک و گسترش مدارس انطباقی به ویژه از حیث ایجاد فضاهای مناسب در مدارس مانند پارک های توانبخشی، پارک های جهت یابی و حرکت، اتاق‌های چندحسی، اتاق بازی، اتاق تاریک، سالن های شبیه ساز مبتنی بر هوش مصنوعی و ایجاد اتاق‌های آکوستیک سنجش از جمله این رویکردها می باشد.

وی افزود: ایجاد طرح مدرسه مرکز با هماهنگی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت  جهت مباحث توانبخشی و سلامت دانش آموزان با نیازهای ویژه از اهمیت زیادی برخوردار است و در کنار این موضوع ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره ای در استان ها نیز مورد توجه قرار دارد.

حسینی با تاکید بر استمرار به طرح از خشت تا بهشت به منظور تامین و ساخت ۲۱۰ مدرسه استثنایی اظهار کرد:  تاکنون ۱۴۵ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا ساخته شده است و ساخت ۶۵ مدرسه دیگر نیز هنوز آغاز نشده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی استانداردسازی تجهیزات را از دیگر اولویت‌های آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ دانست و گفت: با توجه به فضای زیست بوم کرونا و فرصت‌های خاص به وجود آمده در این فضا و حتی  در دوران پسا کرونا چند طرح از جمله تبدیل یک مدرسه در هر استان به پایگاه جامع آموزش مجازی و ایجاد یک اتاق هوشمند در هر مدرسه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جانشین وزیر در طرح هدایت از استمرار این طرح و طرح نهضت توان افزایی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و اظهار کرد: تاکنون در قالب طرح هدایت ۲۲۵ هزار تبلت جهت دانش آموزان کم‌برخوردار تهیه شده است و در راستای نهضت توان افزایی نیز ۵ میلیارد تومان در بودجه امسال دیده شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه بسته های تحولی ۲۵ گانه وزارت آموزش و پرورش و سه گانه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ همچنان استمرار خواهد یافت اظهار کرد: سه بسته مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها در سال ۱۴۰۰ همچنان موضوعیت خواهد داشت در عین حال دو بسته تحولی به این مجموعه اضافه خواهد شد که شامل بسته تحولی آموزش و پرورش دیرآموزان با همکاری معاونت ابتدایی و بسته تحولی کیفیت‌بخشی به مراکز مشکلات ویژه یادگیری است.
وی افزود: نگاه آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مشکلات ویژه یادگیری از نگاه منفعل به فعال از نگاه مرکز محوری به مدرسه محوری و خانواده محوری و از نگاه  مربی محوری به معلم محوری گسترش خواهد یافت‌ که به منظور تحقق این رویکرد در  برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۱۴۰۰ شناسایی و غربالگری نشانگان مشکلات ویژه یادگیری نیز قرار داده خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: به طور کلی در سال ۱۴۰۰ نظام آموزش، توانمندسازی و مشارکت خانواده ها خصوصا از حیث دستیار معلم، آموزش مجازی و آموزش معکوس در حوزه اولیا به طور جدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر گسترش و توسعه مداخلات بهنگام طلایی را از دیگر اولویت‌های سال ۱۴۰۰ دانست و اظهار کرد: در این حوزه افزایش غربالگری  بویژه در برنامه سنجش دوره پیش دبستانی و  پیگیری  اتصال به پایگاه داده های  وزارت های بهداشت و سازمان بهزیستی مد نظر قرار دارد.
حسینی توسعه و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را از دیگر اولویت‌ها دانست و اظهار کرد: در این حوزه  تکیه بر سند جامع توسعه آموزش های مهارت های فنی و حرفه ای و مهارتی، طرح آموزش همراه با تولید، گسترش بازارچه‌های خود اشتغالی و نمایشگاه‌های دائمی دستاوردهای دانش آموزان و تجهیز کارگاه های دوره پیشرفته و حرفه ای در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در ادامه با اشاره به اولویت‌های اداری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: تقویت ظرفیت‌های ساختار اداری و استقرار نظام اداری مبتنی بر صدور احکام و استقرار نمایندگی ذیحسابی، استثنا شدن همکاران سازمان استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری، طرح نظام درجه بندی مدارس در حوزه استثنایی و تلاش جهت پرداخت مطالبات معلمان استثنایی از جمله برنامه‌هایی است که از سال گذشته آغاز شده و در سال جاری نیز پیگیری خواهد شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *